Teun vraagt op 4 november 2016:
Bij een servicebeurt van mijn Eriba Puls 465 2006 blijken
er haarscheurtjes in het chassis te zitten.
Is iemand hier bekend mee en kan mij adviseren hoe wij dit probleem kunnen oplossen?
Gr Teun.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 4 november 2016:
Zitten die haarscheurtjes bij de bevestiging van de as aan het chassis? Daarvoor zijn plaatjes in de handel die er tussen gezet kunnen worden.
Ga eventueel naar Triorep om dit probleem op te laten lossen.
Chateau antwoordt op 4 november 2016:
Scheurtjes, heb vorig jaarboek ergens gelezen op een Duits forum. Was over een dwars balk die gescheurd was. Van het bekende Duitse top merk. Was ook een enige vragen op het Nederlandse forum van Hymer, maar kan daar al een jaar niet meer op. Denk hem niet meer is of geblokkeerd.
Ton Groenendijk antwoordt op 4 november 2016:
Het is wat Menno zegt. Als het chassis elders gescheurd is weet ik het niet, maar in een grijs verleden heb ik eens gekampt met scheuren in de platen waarmee de as op het chassis is bevestigd. Als dat het geval is moet je er snel bij zijn. Mij overkwam dit onheil in Noord-Noorwegen en binnen enkele honderden kilometers waren de scheuren zo erg dat het karkas door de banden heen kwam door de verkeerde sporing. Eea is toen wel gerepareerd, maar omdat ik er laat bij was, is het linker wiel altijd 3 cm voor het rechter blijven staan. Het betrof een staaltorsieas van Peitz. Als de genoemde platen eenmaal echt gescheurd zijn is er geen houden meer aan. De behuizing van de torsierubbers of veer stelt niks voor en buigt als riet in de wind , nieuwe as, nieuwe banden, nieuwe montage.In Noorwegen werd het chassis op de trekbank gezet om de zaak te richten. Daar ben ik maar niet naar blijven kijken.
Louis antwoordt op 4 november 2016:
Bij de caravans die ik heb gehad was het chassis altijd verzwakt door de uitsparingen waar de as in lag.
Deze verzwakkingen werden overbrugt en gekoppeld door de asplaten welke met verzonken platen in de verzonken chassisdelen vielen.
(Zoals je dat ook mooi op Google afbeeldingen kunt zien)
Wanneer de conische bouten flink vastgedraaid zijn/blijven worden de verzwakte plaatsen dus overbrugd en gekoppeld waardoor het chassis als één geheel is te beschouwen .
Maar o-wee als hier ook maar een fractie van beweging in kan komen.
Dan scheuren/breken je chassisliggers op de meest ongunstige twee punten.
Om die reden zet ik elk voorjaar de ratel op deze bouten en controleer met alle kracht of alles nog lomp vast zit zodat er geen speling op deze essentiéle verbindingen kan ontstaan.
Persoonlijk zou ik (als de platen van Menno onvoldoende effect sorteren) de as (indien nodig om er goed bij te kunnen komen) demonteren en het chassis inslijpen/lassen en tegen corrosie beschermen.
Als dit goed gebeurd is het sterker dan nieuw, en over het wel of niet wettelijk toegestaan zou ik dan niet wakker liggen.
Maar nogmaals : Het moet wel echt goed gebeuren, en geen beun de haas klusje .
Durf je dit niet aan, dan kun je wegens de hoge kosten van een nieuw chassis je caravan wel afschrijven en vaarwel zeggen.
Quirien antwoordt op 5 november 2016:
Google maar eens onder haarscheurtjes Hymer/Eriba of gescheurd Bpw chasssis.
Rond 2005/06 scheen dit nogal eens voor te komen met name de Living. . Er moet zelfs een terugroep actie zijn geweest in 2007 misschien dat deze er ook toebehoorde.tja, en ik weet natuurlijk niet of iedereen daar gehoor heeft aangegeven of de oproep gemist heeft.
Mocht je op de site Caravan-forum .nl terecht komen dan kun je ook nog een en ander vernemen (leesvoer) met diverse afbeeldingen/reparaties en vernieuwde chassis stukken.
Ergens las ik ook hierop dat het chassis nu verbeterd was van 2,7 mm dikte naar 3mm
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 5 november 2016:
Ik wil niemand bang maken maar BPW onderdelen die meer dan 10 jaar niet meer geleverd worden kunnen heel erg duur worden. Er is immers geen wettelijke verplichting om onderdelen na 10 jaar nog na te leveren. Niet voor niets stappen steeds meer fabrikanten over op Alko. (Of juist daardoor levert BPW niet meer).
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.