Jan Camphuis vraagt op 9 december 2016:
Goedemiddag,
De aansluiting voor de 13- polige jeager aansluiting zit onder mijn peugeot 5008 erg "ongelukkig" en is moeilijk te bereiken. Op gevoel lukt het meestal wel om de stekker van de caravan vast te krijgen.
Maar ik ben op zoek om dit te vergemakkelijken.
Wie kan mij info geven over een mogelijke adapter van 13- polig jeager naar 13-polig jeager, zodat het wat simpeler wordt om e.e.a. te verbinden.
Van een monteur van de dealer van mijn caravan begreep ik dat dit een probleem is wat vaker voorkomt bij met name Franse auto's.
Ik verneem graag,
vr.gr/. Jan Camphuis
Jeen antwoordt op 9 december 2016:
Jan, je moet jezelf even verduidelijken. Adapters van Jeager op jaeger zijn er niet (die zijn in principe) nutteloos. Bovendien een adapter moet je ook aansluiten en lost je probleem niet op tenzij je hem er vast op wilt laten zitten. Een aansluiting op een andere plek lost je probleem ook op. Wil je je stopcontact verplaatsen of er een andere bijplaatsen of.....?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 9 december 2016:
Je wil eigenlijk de aansluiting verlengen. Standaard is daar niets voor te krijgen bij mijn weten. Dan zal je zelf iets moeten knutselen.
Als je een multicon west stekker op de caravan zet dan kan je wel een standaard adapter gebruiken die ongeveer 10 cm verlengt. Ook kan je zelf een verleng snoertje maken en de contra stekker achter op de auto binden maar ideaal is dat allemaal niet.
Jan Camphuis antwoordt op 9 december 2016:
Jeen,
ik wil de aansluiting vergemakkelijken zonder dat ik op gevoel de jeager stekker van de caravan in de aansluiting op de trekhaak van de auto moet plaatsen. dit gaat vaak erg moeilijk. dus een aansluiting van de jeager stekker van de caravan naar de jeager aansluiing op de trekhaak.
gr. Jan
Louis antwoordt op 9 december 2016:
Bij de afneembare trekhaak ligt het iets lastiger en zul je een beugeltje moeten maken, maar bij een vaste kun je het plaatje er met contactdoos en al toch even afbreken ?
Een paar keer goed heen en weer en hij valt er af.
Vervolgens er op een handzamer plek weer aan (laten) hechtlassen.
Dat beetje extra benodigde kabellengte is meestal wel aanwezig.
Begrijp overigens ook niet waarom die dingen úberhaupt vaak zover weggestopt zitten en je bijna onder de auto moet tijgeren.
(Wel een drijfnatte lap om de grondplaat tijdens het lassen om te voorkomen dat de bedrading smelt)
Jeen antwoordt op 9 december 2016:
Jan, een multiconwest stekker en contactdoos sluiten makkelijker op gevoel, dus allebei vervangen is een mogelijkheid. Je hoeft dan minder onder de auto te prutsen iedere keer.
Kun je verlengen en geeft dat soelaas omdat je er dan beter bij kunt, dan lijkt Menno's optie veelbelovend.
Een derde alternatief dat bji me opkomt is een buisklem met een klein plaatje aan het bereikbare deel van de trekhaak vastmaken en daar je contactdoor op plaatsen. Met een buisklem bedoel ik het type klem dat ze ook om de uitlaat gebruiken met twee moeren. Overigens moet je dan wel even naar de hoogte boven de straat kijken. Ik vermoed dat je speelruimte om er ietes bij te maken beperkt is.
Quirien antwoordt op 9 december 2016:
@Louis,
in die gevallen denken ze dat alleen jonge lenige Goden met een caravan op reis gaan. 😉
Maar serieus, mijn oudste dochter heeft ook een 5008( 2,0 HDI) met afneembare trekhaak. Volgens mij zit daar de aansluiting niet zover weg. Maandag kan ik het even vragen.
En anders misschien de mogelijkheid die Louis aandraagt?
Je kunt natuurlijk ook met een zelf gemaakt tussenstukje van b.v. 10/15cm de verbinding verlengen maar dan komen er weer 2 contactaansluitingen bij. Ik zelf ben daar niet zo weg van, hoewel als je de contacten elk jaar even goed inspuit met de juiste spray je minder problemen ondervindt.
Jasper antwoordt op 9 december 2016:
Jan, ik zou die monteur even vragen of ie niet een oplossing heeft. Het zal langzamerhand gesneden koek voor 'm zijn om de vervolgvraag van de klant ook te bevredigen. En hij heeft een brug, blik, lasapparatuur en alles tot z'n beschikking.
Misschien krijg je nog wat van de prijs af voor dit zoveelste staaltje caravan-klantje-pesten. Het is mij niet onbekend.
En als je het liever zelf doet met een verloopstuk, denk eens aan twee verloopjes van en naar jaeger, doorgezaagd en met stukje pijp weer aan elkaar?
Louis antwoordt op 9 december 2016:
Dat verlengen wordt zo makkelijk zwak waarna het toch nog afbreekt ben ik bang.
Verleng (spiraal) snoeren Jeager/Jeager zijn er kant en klaar, maar daar moet je evengoed eerst voor onder de auto, en laat je daarna toch ook niet met een touwtje aan je haak bengelen .
(Het is allemaal wat tegenstrijdig...soms geen vaste trekhaak omdat men het ontsierend vind, maar wel een acrobaten stopcontact eronder/naast om de oudjes wat verplichte gymnastiek, spierverrekking, natte knieén plus een vieze broek te geven)
Quirien antwoordt op 19 december 2016:
Goed dat er in een ander draadje over Peugeot werd gesproken.
Ik had nog iets beloofd inzake navraag te doen over de trekhaak aansluiting van de contactdoos bij de 5008.
.
Bij mijn dochter geen halsbrekende toeren maar ook niet het fijnste gemonteerd, maar iķ zei het al, kon mij niet herinneren dat ik bij het aansluiten van de c/v bij haar auto allerlei oefeningen te hebben moeten doen.
Ad(Fendt) antwoordt op 21 december 2016:
Bij mijn vorige Megane Estate was het ook tobben (op de tast voelen waar de stekker in moest).
Toen ik het echter eens goed bekeek zag ik dat de jaeger-aansluiting op een beugel zat die op zijn beurt met bouten vastzat aan de trekhaak. Ik kon de betreffende beugel loshalen, 180 graden draaien en weer terugmonteren waardoor het geheel ineens prima zichtbaar onder de achterbumper terechtkwam. Wellicht is dit ook je peugeot mogelijk?
Blijkbaar denkt niet iedere monteur hier even goed over na 😉
Louis antwoordt op 21 december 2016:
Dat zou helemaal ideaal zijn !, en brengt het idee met zich mee eventueel zelf zo'n schroef of klembaar contactdoosplaatje te maken.
Ik ben benieuwd hoe Jan het oplost, of al heeft opgelost ?
Altijd fijn als iets dergelijks even meegedeeld wordt.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.