Ruud vraagt op 4 februari 2017:
Hallo
Geven zakluifels inderdaad beschadiging van de voorwand caravan door schuiven en schuren.Is toch eigenlijk jammer?
Geen oplossing te vinden voor dit probleem? Elke verplaatsing afbreken en in de caravan leggen?
Quirien antwoordt op 4 februari 2017:
Geen direct antwoord op de vraag maar.... ik herinner mij eens een artikel in de KCK over een test van diverse zakluifels.
Er kwam toen ook het probleem over het "schuren" , klapperen en schuiven ter sprake en daardoor beschadigen van de wand voor.
Wat een oplossing was herinner ik mij niet meer.
- Trouwens als je in de zoek machine ; zakluifel invoert dan krijg je ook allerlei items.
Misschien staat hier bij een van deze er al iets over in.
Wawikje antwoordt op 4 februari 2017:
http://www.caravantrekker.nl/vragen/antwoord1.php?reply=30535
Zie hier diverse antwoorden nav eerder gestelde vraag. Anders googelen op beschadiging caravan wand door zakluifen en je vindt nog meer, met evt oplossingen
Mvg
Wawikje.
Sjef antwoordt op 4 februari 2017:
Hallo Ruud klopt geeft absoluut beschadigingen tot blank aluminium aan toe.
Je hebt van Fiamme een soort van rubberachtig iets ongeveer 12x4 CM
Zitten er stuk of 15 in een verpakking met dubbelzijdig plakband.
Die kun je aan de achterkant van de zak plakken dat helpt redelijk in de breedte van de zak.
Bij Obelink hebben ze deze dingen zonder meer zie ze niet in elke campingzaak.
TheoS antwoordt op 4 februari 2017:
Op de site waarnaar Wawikje verwijst zie je mijn oplossing: reparatietape.
Tot op heden heb ik geen beschadiging. Hoe weet ik dat? Zeker eenmaal per jaar vernieuw ik de tape.
Quirien antwoordt op 4 februari 2017:
Misschien nog een kleine tip/waarschuwing. Kijk als je een 2e hands caravan wilt kopen en er staat er een met zo'n zakluifel even achter deze zak naar de wand.
Wat eerst zo aantrekkelijk leek, kan zomaar in teleurstelling overgaan.😉
Sjef antwoordt op 4 februari 2017:
Quirien@ daar gaan we weer hij vraagt niet waar je op moet letten als je tweedehands caravan koopt iedereen moet eens bij het onderwerp blijven en niet bemoeial spelen.
Gr Sjef
Ton Groenendijk antwoordt op 4 februari 2017:
In het verlengde van deze vraag (en hopend op een antwoord); Wat is het effect van zak- en cassetteluifels op de constructie van de wand en het dak?
Ik heb wel eens gezien hoe een caravan gemaakt wordt en ook wat er van overblijft als-tie op z'n kant gaat. (Stil maar, Eriba bezitters). Als aan een dergelijk vrij fragiele constructie een paar kilo gewicht wordt gehangen, dat dan tienduizenden kilometers hotst en bonkt en honderdduizenden keren aan de hoekconstructie trekt, wat is dan het effect? De gevraagde lakschade lijkt mij dan nog maar een futiliteit. Of ben ik te somber?
Sjef antwoordt op 4 februari 2017:
@Ton dan heb je ook gezien dat er rondom de rail hout zit en er om de zoveel centimeter een schroef zit volgens mij komen daar zeker geen grotere krachten op tijdens het rijden als aan een voortent met windkracht 7
En tijdens het rijden klapt hij bij windkracht 5a6 al gauw op het dak ligt hij lekker rustig.
Dat is me al zo vaak overkomen met beetje zijwind hopla uiteindelijk weg met dat ding.
Gewone luifel met glasfiber frame staat net zo snel en zit je heel wat droger.
Quirien antwoordt op 4 februari 2017:
@Sjef, gewone luifel met glasfiber frame staat net zo snel en zit je heel wat droger; klopt en helemaal mee eens, alleen ik heb een aluminium frame...
Wat ik mij toch afvroeg is dit ook niet meer of min een tip/advies en heeft in weze niets met de vraagstelling te maken. Zelfs niet tot in de relatie wat Ton zich afvroeg.
Tja, we laten ons soms onbedoeld "verleiden" tot meer informatie dan gevraagd.😉.
Frans antwoordt op 4 februari 2017:
Er worden hier weer allerlei spookverhalen verzonnen die in ieder geval niet gelden voor de Thule Omnistor. Die hebben we m.i.v. 2013 in gebruik, zijn heel veel onderweg en er is zelfs niet de geringste schade waarneembaar. De zak hangt tegen twee standaard rubber flappen en die geven een beetje zwart af; dit is alleen waarneembaar als je de zak optilt of wegneemt voor bijvoorbeeld de wintertent en is makkelijk te verwijderen als het zou storen.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 4 februari 2017:
Of het spookverhalen zijn kan ik niet beoordelen maar ook ik heb er nooit last van gehad. Logisch want een BIOD wand heeft daar nooit last van 😉 maar ook op mijn Kip zag je geen schade van de Fiamma zakluifel. Wellicht dat de stucco buitenwand er beter tegen bestand is dan de andere gladere wanden.
Een zakluifel er afhalen voor het vervoer zou ik geen optie vinden. Door de stopjes in de tentrail te gebruiken kan je m.i. wel voorkomen dat de luifel heen en weer schuift.
Daniel antwoordt op 4 februari 2017:
De bijgeleverde stopjes gebruiken is van groot belang.Wij gebruiken deze al 17 jaar op 2caravans en geen schade .Afwijkende tip op de vraag:tijdig de ritsen insmeren !!!
Debouncer antwoordt op 4 februari 2017:
Ook altijd de stopjes gebruikt en de genoemde rubber "blokken". (die overigens bij de luifel geleverd werden) Nooit schade.
Louis antwoordt op 4 februari 2017:
Om schade te voorkomen én het geheel stormvast te maken (inclusief de zijwanden die we ook bij wind laten zitten) heb ik de zaak boven tegen de wand aangepast.
Het meeste van het wat knullige meegeleverde spul maar weggegooid op de rubbertjes met klitteband en de zwarte vulplaten na.
En twee stroken van 3 mm dik PVC van zo'n 15 x 6 cm. aan elke kant van het zeildoek klemmend met de zwarte vulplaten er tussen aan elkaar geschroefd.
Eén met gaten zo groot als de buizen aan de binnenkant van het etui, en één zonder gaten met de zwarte platen áchter het etui.
(Dus de spanstok van het etui én die van de zijwand vallen elk in een gat, en blijven gefixeerd op vaste afstand van elkaar zonder dat er kracht op de rubberen bindertjes met het klitteband komt.
De zaak aan elkaar doorgeschroeft met een stukje halfronde alu buis die de knullige lichtgrijze bind rubbertjes ook vasthouden.
Zodat er twee rechthoekige vormvaste blokken zijn ontstaan waar geen buis in kan verschuiven of uit los kan scheuren.
Achter het geheel tegen de wand zo'n 8 mm dik neopreenrubber waar ook de deels uitstekende schroefkopjes invallen waardoor ze nooit kunnen gaan krassen.
Dus er verdraaid en schuift niets bij harde wind en reizen, de buizen kunnen niet wegschieten doordat ze in de PVC gaten liggen, en het geheel is compact en windvast geworden.
Elke staander voorzien van twee goede scheerlijnen aan een haak.
Deze gaan als de grond het toelaat aan van die spiraal/hondenharingen.
De zijwanden span ik heel lichtjes en schuin naar buiten af zodat de wind makkelijk weg kan.
Fietsen kun je daar goed onder kwijt terwijl je zithoek gewoon intact blijft.
Geen schade aan de caravan, degelijk, en windvast.
Wij staan door ons vaste systeempje razend snel zonder frame, en hebben geen schimmel problemen meer na noodgedwongen drijfnat inpakken.
Je rolt het thuis een keer uit zodat het langs de caravan bengelend weer op kan drogen als je dat wilt.
Tot op heden nog altijd tevreden, maar je moet het wel zelf wat verstevigen want de wand/buisbevestiging is standaard heel knullig (om niet te zeggen waardeloos)
Wel krijg je de ritsen wat moeilijker "op gang" vanuit de hoeken wegens de al met al iets grotere diameter.
Heb je geen zin om die aanpassingen te maken...dan kun je beter een gewone luifel met frame aanschaffen .
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.