Tijs vraagt op 6 februari 2017:
We zijn overgestapt van een handgeschakelde diesel naar een benzine-auto met automaat. Uiteraard pas na bestudering van een trekkrachtrapport. dus ik weet wat ik aan de auto en de combinatie heb en dat die me net als de diesel prima op steile wegen omhoog kan helpen. Aan de techniek zal het dus niet liggen.
Blijft over dat probleemgeval achter het stuur.
Ik heb een paar jaar geleden een bergtrainingsweekend gevolgd en sindsdien een paar echt steile bergwegen weten te trotseren met een zware combinatie. Handgeschakeld. Daarbij altijd de opties overwogen:
* Combinatie even scharen om niet meteen al het gewicht mee te nemen.
* Op gevoel eerst alleen de koppeling laten opkomen en pas bij rollen er gas aan toe voegen.
* Indien nodig: vol gas en koppeling in 1 keer op laten komen om dan bij grip weer rustig op normale toeren te komen. Onder het motto: een paar banden is goedkoper dan een nieuwe koppeling.
Mijn vraag is nu: hoe anders moet ik met de automaat omgaan t.o.v. een handgeschakelde bak bij het wegrijden op een steile helling?
De optie van het scharen is natuurlijk identiek, maar niet altijd mogelijk. Hoe kom ik dan toch verantwoord weg? M.n. waar ik voorheen de optie van slippende banden zou hebben gekozen. Kan ik plankgas geven of is dat het recept om de koppeling van de automaat kwijt te raken?
Het gaat me dus om het wegrijden met een automaat vanuit stilstand op echt steile hellingen. Als ik eenmaal rijd (omhoog en daarna weer omlaag) dan weet ik wel wat te doen.
Alvast bedankt.
Jilger Mout antwoordt op 6 februari 2017:
Beste Tijs,
Dat hangt er helemaal van af wat voor sort automaat je hebt.
Er zijn automaten met een vergelijkbare koppeling als bij een handgeschakelde versnellingsbak (maar dan automatisch bediend). Deze koppelingen zijn erg gevoelig voor slippen en kun je vrij snel 'oproken'.
Heb je echter een auto met een vloeistofkoppeling, dan is dat gevaar veel minder groot en kun je best even wat slip in je aandrijflijn hebben zonder nare gevolgen.
Dus: wat voor auto heb je?
Groet,
Jilger
Michel antwoordt op 6 februari 2017:
Met een automaat nog veel makkelijker die blokkeert en langzaam rem los en gas geven zal hetzelfde effect geven als je koppeling op laten komen. Te veel gas is nooit goed want dan heb je geen grip met slippende banden.
Tijs antwoordt op 6 februari 2017:
@Jilger: goed punt. Het gaat om een Ford S-Max 2.0 Ecoboost (model vanaf 2015). De ene keer wordt die Powershift genoemd, dan weer niet. Naar ik begrijp gaat het om een dubbele koppeling.
@Michel: dat is een antwoord op punt 2. Dank je. Wat betreft de slippende banden: dat is een beproefde techniek met handbak, geleerd bij Bert en in de praktijk toegepast. Inderdaad heb je niet meteen grip, maar de kracht/slijtage gaat dan naar de banden ipv naar de koppeling. Werkt echt, als je na de eerste slip ook weer snel de toeren en griop onder controle krijgt. Geen idee of dat ook met mijn automaat kan / mag.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 6 februari 2017:
Ik weet niet zeker of die Ford nog een natte koppeling heeft. De 'oudere' Fords wel, maar de nieuwste met minder pk's hebben een droge koppeling. Ik denk dat jij nog een natte koppeling hebt maar ik ben niet zeker.
Tijs antwoordt op 6 februari 2017:
Menno, ik zal eens kijken of ik daar via mijn dealer antwoord op kan krijgen. Het gaat hier om 240PK, dus niet heel weinig, maar "nat" of "droog" is mij niet bekend.
Quirien antwoordt op 6 februari 2017:
Tijs, biedt de handleiding geen uitkomst of staat de auto nog bij de dealer?
Zo ja, dan moet deze dit toch zeker weten.😉?
Sjef Bertens antwoordt op 6 februari 2017:
Beste Tijs, als je de trekkrachtrapporten bekeken hebt zoals je schrijft dan is je duidelijk geworden dat jouw combinatie geen enkel probleem zal opleveren bij het wegrijden op een helling. Genoeg reserve !
Waar je echter in zijn algemeenheid rekening mee moet houden is dat er pas voldoende motorkoppel aanwezig is bij 'n bepaald toerental en ver geopende gasklep.
Met andere woorden als je een hoog koppel nodig heb en niet veel reserve, gewoon flink gasgeven.
Desnoods met slippende wielen !!!!!!!!
Snelle koppeling waardoor de slipperiode korter wordt.
Tijs antwoordt op 8 februari 2017:
Sorry voor de late reactie, maar bedankt voor alle bijdragen. Ik moet vrijdag tich langs de dealer voor wat klein onderhoud dus de vraag over droge/natte koppeling neem ik dan mee. Handleiding geeft geen uitsluitsel en internet evenmin (althans niet zoals ik met Google weet om te gaan 😉 ).
Tijs antwoordt op 13 februari 2017:
Intussen naar de dealer geweest die het voor me heeft uitgezocht. De Ford S-Max 2.0 Ecoboost (>2015) heeft een natte dubbele koppeling. Ik kan dus met de gegeven adviezen aan de slag. Hartelijk dank voor jullie reacties.
Aad antwoordt op 14 februari 2017:
Er is een enorm verschil tussen een natte koppeling en een vloeistofkoppeling. De eerste wordt voornamelijk toegepast bij motorfietsen. Het gaat dan om meerdere koppelingsplaten die draaien in de motorolie die in het carter van de motorfiets zit.
Een vloeistofkoppeling is een hydraulisch systeem, waardoor een tandwiel gaat draaien doordat er vloeistof tegen spuit. Dit laatste systeem heeft dus geen platen die kapot kunennd draaien door warmte of slijtage,
Kees antwoordt op 14 februari 2017:
Maar wel vloeistof die door opgewekte wrijvingswarmte kan 'verbranden' en de werking drastisch verminderd.
Anne antwoordt op 16 april 2017:
Bij uitgeschakelde traction control of gelijksoortige systemen krijg je eerder wielspin en ontlast je dus je koppeling en automaatbak
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.