Caravantrekker.nl

Nieuwe trekauto

Erwin vraagt op 19 februari 2017:

Hoi,

We willen voor de bouwvak vakantie een andere auto aanschaffen.
De eis is een hoge instap en hij moet 1350kg mogen / kunnen trekken.

Aanschafprijs zo rond d de 10.000 euro en het moet een benzine zijn.

Nu heb ik naar o.a. een opel zafira b 2.2 en een mazda 5 2.0 zitten kijken.

Zijn er auto's die ik vergeet? Of hebben jullie tips en adviezen of gebruik ervaringen.

De zafira zal de betere trekker zijn ivm hoger koppel. De mazda is kwaliteit look mooier.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Ad, antwoordt op 19 februari 2017:

Een caddy 1400cc mag 1500 trekken plus er passen 2 twee fiets in en de 1200cc mag 1400 trekken


henkie antwoordt op 19 februari 2017:

Ik zeg: koop een SUV. Die mogen doorgaans meer trekken dan je nodig vindt en hebben door een gewicht een betere verhouding trekker-aanhanger.


Bert Harry antwoordt op 19 februari 2017:

neem een turbo benzine! i.v.m. koppel bij lage toeren.
Volkswagen, Seat, Skoda, Renault , en o.a Ford kun je terecht. Opel zafira let op ket max trekgewicht, is soms max 1250. een MPV geeft voordelen korte achter overhang en hoge opbouw.


Jan antwoordt op 19 februari 2017:

Ford C Max 1.6 ecoboost 150 PK 1500kg trek gewicht.
Ik heb de Focus met deze motor en trekt de caravan een Knaus Sudwind 420 QD prima.
Erg fijne auto.


dirk antwoordt op 19 februari 2017:

Nou het zal niet meevallen Jan 10.000 koop je geen eco boost voor.


Erwin antwoordt op 19 februari 2017:

Veel van de nieuwere generatie turbo motoren vallen idd nog buiten het budget of je komt in de hogere kilometrages en dat wil ik niet.

Wat maakt de tucson 2.0 zo goed?, hij blinkt niet uit in koppel en vermogen!!

Maar als ik hier bij de ervaringen kijk is iedereen er super over tevrede??


henkie antwoordt op 19 februari 2017:

Er zijn hier nogal wat mensen die zich maar eindeloos blindstaren op die Vinex-motoren (1,2 turbo's). Vergeet die motoren omdat zij zich nog niet bewezen hebben.
Neem een SUV: die zijn lekker zwaar dus niemand wil er een rijden vanwege de zogenaamd hoge kosten. Gevolg is dat ze goedkoop zijn in aanschaf en wie een hoge BM-korting heeft op z'n verzekering is dan ook nog eens spekkoper.
Heb zelf een X5 en die kostte bijna niets bij aanschaf. Dat zoiets 1 op 8 loopt is dan jammer maar met ongeveer 10.000 km per jaar zijn dat de kosten toch niet?
Maar ook een Tucson is er met V6 en die doet het allemaal soepeler dan een 2 liter.


Jan@ antwoordt op 20 februari 2017:

Eens met Henkie. Bij lage kilometrages is een oudere (benzine) SUV zeker het overwegen waard want de afschrijving heeft al rap grotendeels plaats gevonden. En zulke auto's rijden ook nog eens fantastisch en er zit van alles op en aan. Ok vrij hoge wegenbelasting vanwege gewicht.Wel een waarschuwing; de onderhoudskosten van oorspronkelijk dure modellen, nl onderdelen. Bijv. een remklauw voor mijn 10 jaar oude Nissan kostte excl montage 196,--, een wiellager incl montage 600,--.Dat hakt erin, en komt hopelijk niet te vaak voor.
Het is al eerder gezegd, de kwaliteit van de hedendaagse auto's is dermate goed dat ook Nl-ers aan het rekenen zijn geslagen.(zie verkoop cijfers nieuw)


jean antwoordt op 20 februari 2017:

Kijk eens naar de Renault Koleos, beresterk niet duur ook niet in onderhoud.
Dit is geen in Frankrijk gebouwde wagen maar komt uit Korea van Samsung.
2500 cc benzine met 170pk
Ik ben erg tevreden met mijn 2.0 dci uit 2014


Ed antwoordt op 20 februari 2017:

Hallo,

Ik citeer de caravantrekker.
De Ford Kuga - 2.5T [AWD] (147 kW/200 pk, bouwjaar: maart 2009 - januari 2013) een redelijk goede combinatie om
ontspannen mee te kunnen rondreizen in binnen- en buitenland ook in de bergen.
Heeft een koppel van 320 Nm vanaf 1600 tot 4000 rpm
Maximaal trekgewicht 2000 kg (max kogeldruk 105 kg)
Is een ruim bemeten motor (Volvo) met niet zo gek veel pk.
Al veel koppel bij weinig toeren.
Heb er zelf een gehad en prima bevallen.
Succes met je keuze.
Groet Ed.

Heb er zelf een gehad en prima bevallen.


@Eric antwoordt op 20 februari 2017:

Budget is ca 10.000 euro, ga je echt niet redden zo'n Kuga voor die prijs.
Ik zou gaan buurten voor iets uit de VAG schuur, Skoda Yeti 1.4 TSI maar ga je denk ik ook nog niet eens redden voor die prijs.
Seat Alhambra misschien?


Tijs antwoordt op 20 februari 2017:

Als je je niet blind staart op alleen benzine: ik zag bij Broekhuis een Ford S-Max diesel voor onder de 10K. Prima trekker.


dirk antwoordt op 20 februari 2017:

Ford S max diesel 150 euro p.m. wb pffffffffffffffff daar word je vrolijk van zeg.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 februari 2017:

150 euro BELASTING klingt voor veel mensen als het ergste dat je wil voorkomen. Toch eerst even goed rekenen en daarnaast is belasting betalen investeren in je eigen samenleving 😉

Een diesel verbruikt grofweg 20% minder brandstof. Bij 15000 km pj is dat zo'n 300 euro. Per jaar is het verschil dan nog maar 500 euro p.j. Zou je een diesel 2000 euro goedkoper op de kop kunnen tikken dan een vergelijkbare benzine versie ben je al 4 jaar verder. Of de onderhoudskosten hoger zijn van een diesel? M.i. niet te voorspellen en hangt ook veel af van de staat waarin de auto verkeert.
Ik vind een diesel als caravantrekker bijna altijd prettiger rijden, en ook dat mag m.i. wat kosten.


chateau antwoordt op 20 februari 2017:

Ga eens bij Toyota RAF4. Er zijn twee. Lt en 2,2 lt motoren. De oude vier maal vier lopen zonder problemen. Mogen twee ton trekken, en weinig onderhouds kosten.


Caravanblog antwoordt op 27 februari 2017:

Heb net de Ford C Max 150 pk Ecoboost 2013 gekocht. Deze vergeleken met diverse auto's a.d.v. trekkersberekeningen met een caravan van 1300 kg. Nou, het is gewoon een supertrekker. Vergeleken met:
Kia Sportage 2.0: 2010-2014
Hyundai Ix35 2.0: 2010-2013
Mazda CX 5 2.0: 2012-2016 (zelf gehad)
Honda CR-V III 2.0: 2007-2012
Volkswagen Tiguan 1.4 TSI 150pk: 2008-2011
Citroen en Peugeot met 156pk 1.6 THP.
Geen enkele auto uit bovenstaand rijtje komt aan de prestaties van de Ford Ecoboost. Alleen de Peugeot en de Citroen komen gelijkwaardig uit. Kijk je daarna in de betrouwbaarheidsstatistieken van de consumentenbond dan ga je weer voor de Ford.
Bijkomend voordeel is de relatief lage wegenbelasting (1285kg). Dat is gelijk aan bijvoorbeeld de Mazda CX 5. Alle genoemde SUV's hebben een stoerder uiterlijk maar in de machinekamer is het niet altijd zoals het aan de buitenkant lijkt.
€ 10.000,- zal echter net iets te weinig zijn. Haalbaar is een prijs van zo'n € 12.500,- voor een exemplaar van 2011 met tussen de 150.000 a 175.000 km op de teller.


RonaldS antwoordt op 27 februari 2017:

Wij rijden tot onze volle tevredenheid met een Ford Focus Titanium 2012 1.6 ecoboost 150 pk. Uitstekende caravantrekker met als caravan een Adria van 1500 kg er achter. Mijn Ford gaat eruit omdat we een Kuga hebben gekocht oa vanwege een hogere instap, hoger eigengewicht en de 1800 kg trekgewicht. 10.000 euro moet met een beetje geluk kunnen gezien mijn inruilprijs en de kilometerstand 130.000 km voor een soortgelijke auto.


@Eric antwoordt op 27 februari 2017:

Prestaties alleen zijn niet zaligmakend, het gaat mij persoonlijk meer om het gehele plaatje dus neem ik ook gewichtsverhoudingen, kogeldruk en stabiliteits score mee.
Wint de C-Max het daarop ook van bijvoorbeeld de Tiguan 1.4 TSI?


Reinier antwoordt op 28 februari 2017:

1.4 TCe van Renault. Ligt in de (Grand) Scenic. Prima trekker. Exemplaren van 2011-2012 zijn er wel voor 10.000 te vinden en die zitten dan ook nog eens goed in de spullen. Vergelijkbare 'Duitsers' van dezelfde leeftijd/kilometers/uitrusting zijn er tegen dezelfde prijs niet te vinden.


Jan Br antwoordt op 28 februari 2017:

Ik heb kortgeleden proefgereden met een Ford Kuga Ecoboost 1,5 Titanium automaat. Dat laatste was voor mij een absolute must.
Auto reed heerlijk, had voldoende vermogen, maar wat echt niet meeviel dat was het verbruik. Eerst probeer je zo'n auto uit en zoek je wellicht de grenzen, dan valt het al op dat hij erg onzuinig lijkt te zijn, dan de computer op 0 gezet en 1,5 uur gereden en geprobeerd zo voordelig als mogelijk te rijden en zelfs dan bleek het onmogelijk op zelfs maar 1 op 10 te halen.
Bij terugkomst de vertegenwoorder hier op aangesproken en tot mijn verbazing zei hij dit probleem te kennen en van meerdere klanten hier klachten over te ontvangen. Kortom voor mij Kuga "unchecked"


Erwin antwoordt op 4 maart 2017:

Net weer alle antwoorden zitten lezen.

Ik zoek echt een benzine, de huidihe diesel inmiddels verkocht vanwege te dure wegenbelasting.
De eco boost motoren zitten boven het budget of je komt eeer op km standen van 200.000 km.

Ben nu aan het kijken naar de focus c max 2.o en zafira b 2.2 tussen 2007 en 2010. Zijn hier ervaringen mee??


henkie antwoordt op 4 maart 2017:

En zo zijn we weer bij het begin van deze topic.


Aad antwoordt op 5 maart 2017:

Beste Erwin, je hebt op je vraag hele goede en zinvolle antwoorden gekregen. Ook veel tips. En na al die informatie, stel je weer dezelfde vraag als waar je mee startte. ?!?


Quirien antwoordt op 5 maart 2017:

@Erwin,
kijk eens hier op de site bij ; Reviews. Er staan genoeg wat hogere modellen in de lijst voor b.v. ervaringen, leesvoer. Maak een paar keuzes en ga gericht op zoek naar wat je bij je vindt passen.

Het lijkt mij sterk als je in Nederland niet een nog goede auto voor € 10000,00 en misschien nog wel minder kunt vinden met niet al " te veel " kilometers.
Succes met je zoektocht..


Caravanblog antwoordt op 5 maart 2017:

Even afgezien of het model mooi gevonden wordt is bijvoorbeeld een Peugeot 3008 1.6 THP 156pk een overweging waard. Deze vind je zeker voor rond de 10K a 10,5K met kilometerstanden ruim onder de 150k.
Deze doet het ook beter in de betrouwbaarheidsstatistieken dan de Opel Zafira, Mazda 5 en de Ford Focus C Max (<2010) mocht dat ook meespelen in de beslissing.
Deze auto stond voor mij op de tweede plaats na de Ford C Max(>2010) die het uiteindelijk geworden is.


Louis antwoordt op 5 maart 2017:

Even op Marktplaats ingetikt : SUV, benzine, tot E 10.000 en tot 130.000 km.
Ook onder de 130.000 en met NAP nog flink wat te kiezen als je je niet in een jaartje leeftijd of 'per se' merk vastbijt.
Ga je voor wat ouder, dan is er ook nog behoorlijk keuze en koop je extra tijd om je knip aan te kunnen vullen tot wat echt aan je wensen voldoet.
(Voor het prijsverschil van iets ouder koop je trouwens een sloot aan 'méérverbruik' benzine...zeker met een caravan er achter)
Volgens mij is er meer dan zat keuze .


erwin antwoordt op 5 maart 2017:

@ henkie en aad, het gaat er mij om dat ik vrij specifiek ergens een vraag over stel.

Helaas hebben het overgrote deel van de antwoorden niets te doen met de vraag!!!!

Vandaar dat ik de vraag specifiek nog een keer aan haalde.

Maar de keuze is inmiddels gevallen op een c-max 2.0 van 2009, komende zomer zullen we zien hoe de auto het gaat doen op het vals plat als we richting Luxemburg gaan.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker