Speelman jan en marja vraagt op 30 augustus 2007:
goedennavond
we hebben een dehtleff caravan beduin L gekocht van 1993.
mijn vraag is hoe gaat het reserve wiel los onder decaravan,
er zit helaas geen handleiding bij.
Bert antwoordt op 31 augustus 2007:
Is het zo'n afgeronde tweehands beugel met een draaiknop met een splitpen erin? Net achter de as. Dan is het een Alko reservewielhouder. Normaal gesproken draai je die knop los na de splitpen eruit gehaald te hebben. Dan pak je met beide handen die beugel vast, tilt hem iets op en schuift hem naar buiten. Het reservewiel ligt op die twee stangen.
Er kunnen twee problemen ontstaan. Ten eerste als je band aan die zijde lek is krijg je het reservewiel er niet onderuit. Eerst opkrikken of de lekke band ergens oprijden. Ten tweede kunnen de schuifstangen zwaar gecorrodeerd zijn, zodat je de beugel er niet onderuit kan krijgen. Lomp geweld is de enige oplossing bij voorkeur op een brug en daarna goed invetten. Ik denk het beste met teflon-vet. Dat roze spul.
Krikken moet je niet doen onder de langsliggers, de chassisbalken. Onder (dus achter het wiel) de as is de juiste plek. Laat de auto beslist aangekoppeld. Alko levert - als optie meestal - een perfect kriksysteem met speciale krik en twee L-vormige 'ijzers' die je aan chassis en vloer bevestigt.
Succes!
janneman antwoordt op 31 augustus 2007:
Bedankt voor de uitleg,het is juist, is een alko achter de as.
denk dat er corrosie is ontstaan.
maar ga het reserve wiel niet meer terug plaatsen.
nog maals bedankt Bert.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.