Michiel vraagt op 24 februari 2017:
Gezien op de motorbeurs: Een caravan met een garage voor twee motoren. Dat leek me wel wat. Maar ja, een tandemasser, en bij navraag bleek dat ding leeg al 1300 kg te wegen. Dus dat kan ik leeg net trekken met mijn Renault Megane.
El als ik dat plaatjes zie, dan vraag ik me wel af hoe het zal gaan met de kogeldruk met die twee motoren achter de as...
Voor meer info:
http://www.sportcaravan.nl/sp-5000-plus-33.html
AdM antwoordt op 24 februari 2017:
Zijn er ook motors die achteruit kunnen rijden, of kun je daar in ook draaien. zoals ze nu staan zal het niet van harte gaan en zal dat hutje snel te koop staan.
Michiel antwoordt op 24 februari 2017:
Op de beurs zag ik er twee motoren in staan. Een in de rijrichting en één achterstevoren. Ik heb nagelaten te vragen hoe ze die laatste er in gekregen hadden. Had ik moeten doen...
Motoren worden overigens alleen door stuntmannen op aanhangers gereden. Normalerwijze worden ze er op geduwd. Achteruit gaat dat wat moeilijker maar onmogelijk is het niet.
En om je vraag te beantwoorden: Ja, er zijn motoren die een achteruit versnelling hebben. Bij motoren met zijspan zie je het wel eens. Bij sportmotoren zie je het zelden.
MV
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 februari 2017:
Als ik het even heel globaal uitreken:
Stel dat het zwaarte punt van 400 kg 1 meter achter de as ligt dan zal de kogeldruk met 80 kg afnemen als de afstand as tot koppeling 5 meter is.
Dat is dus wel erg veel maar is natuurlijk wel te compenseren door ruime belading helemaal voorin. Of het dan nog lekker rijdt?
Louis antwoordt op 24 februari 2017:
De spatborden steken buiten de opbouw dus hoef je geen vaste positie van de as(sen) te hebben vanwege vast gesitueerde wielkasten.
Als er nu nog een simpel spindel/tandheugel systeem o.i.d. toegepast wordt om het asstel voor of achteruit te kunnen schuiven ten opzichte van het chassis (en weer vergrendelen) is alles qua gewichtverdeling en kogeldruk op te lossen.
Sorry Michiel, ik wijk weer eens van de vraag af.
(Om de motor er achteruit in te krijgen zijn prachtig kleine 12 V liertjes in de handel zodat je alleen hoeft te sturen en op de a.b. te drukken)
johan antwoordt op 24 februari 2017:
Zoiets misschien makkelijker?
https://www.youtube.com/watch?v=hdyAkhbqkFQ
Of zo'n caravan met twee assen waarvan de voorste sturend.
Stond een tijdje geleden eentje op dat andere caravanforum
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 februari 2017:
De Casara is helaas geflopt.
De Knaus Deseo Transport kan wel motoren meenemen en ook BIOD's hebben een motorvan.
Michiel antwoordt op 24 februari 2017:
Twee jaar geleden heb ik bij een caravanboer in Leersum een caravan gezien waar een motor in kon. Die werd wel netjes in het midden boven de as geplaatst. Nadeel is dan wel weer dat de motor er uit moet als je zelf in de caravan iets wil doen, want hij staat daar midden in de leefruimte behoorlijk in de weg.
Ik ben helaas het merk en type van de caravan vergeten. Ik heb wel onthouden dat ie toen buiten mijn budget viel...
johan antwoordt op 25 februari 2017:
Een Fifht wheeler ombouwen kan ook altijd nog natuurlijk.
Sportcaravan antwoordt op 27 februari 2017:
Hier wat uitleg van uit Sportcaravan. Op verzoek van Louis. Waarvoor dank Louis. Zonder reclame, maar wel met wat info over de gewichten.
De Sportcaravan SP 5000 Plus weegt 1.400kg leeg. Daar komt dus het gewicht van de motoren bij. Dus inderdaad een middenklasser auto volstaat niet. Afhankelijk van het gewicht van de motoren komen we tot een advies trekgewicht voor op het kenteken. Indien gewenst kunnen we tot 2.700kg komen zonder enige technische aanpassing. Als het gaat om de beladingsgraad is het zo dat onbeladen de kogeldruk 90kg is. Indien er voor 500kg motoren in de garage staan wordt de kogeldruk 40kg. Gaat er dan nog meer gewicht achterin dan dient bijv. de watertank gevuld te worden. Deze staat kort voor de voorste as. (onder de bank). We leveren standaard een kogeldrukmeter mee. Tevens zijn de 2 assen verder uit elkaar gezet. Als het gaat om het achterwaarts laden van motoren heeft Sportcaravan een eigen systeem ontwikkeld waarmee een zware 450kg motorfiets veilig gelierd kan worden middels een rolsysteem bedienbaar via een afstandsbediening. Exact deze 3 items staan op mijn wensenlijstje om eens rustig uit te leggen via een video. Waarbij zal blijken dat overal over nagedacht is maar de SP 5000 PLUS niet voor iedere omstandigheid de beste oplossing is. Voor lichtere voertuigen hebben wij de SP 3000 PLUS met een eigen gewicht van 600kg. Dit is een enkel-assige trailer waarbij de mogelijkheid bestaat deze uit te voeren als tandemasser eventueel met verlengde carrosserie.
Kees antwoordt op 27 februari 2017:
Toch blijft het een vreemde configuratie om de belading van honderden kilo's áchter de as te plaatsen.
Het lijkt wel of dáár nu juist niet over nagedacht is.
Louis antwoordt op 27 februari 2017:
Naar aanleiding van dit onderwerp, en het beeld dat steeds meer mensen één (of zelfs twee) motorfietsen mee willen kunnen nemen naar hun vakantiebestemming ben ik hier wat verder ingedoken.
De mogelijkheden waren altijd wat beperkt.
(Deseo...ombouwen, en motor buiten laten overnachten bijvoorbeeld)
Ik ben zelf overigens niet in het bezit van een motor rijbewijs, en was (voor de goede orde) tot dit onderwerp zich voordeed ook niet op de hoogte van het bestaan van Sportcaravan.
Maar vond het voor o.a. de motor liefhebbers onder ons nuttig het bedrijf maar een mail te sturen om ons gissen te beperken en meer duidelijkheid te verkrijgen.
Ik wil ook even vermelden dat mijn eigen reactie van de 24e aan de door mij verzonden mail aan Sportcaravan vooraf gegaan is, dus staat compleet los van dit vervolg .
Ik heb gezien onze reacties slechts om enige toelichting en opheldering gevraagd, en zoals we kunnen zien ook gekregen.
Blijft nog een vervolgvraag van mezelf over.
Als er al twee motoren o.i.d. in staan van plusminus 500 kg, blijft er dan nog voldoende "kampeerlaadvermogen" over om met een auto die zo'n 2200 kg mag trekken (zoals een normaal busje) te kunnen reizen ?
(Of een andere auto met hetzelfde trekvermogen maar minder volume dan het busje waardoor het extra laadvermogen in deze caravan daardoor nodig is)
Louis antwoordt op 27 februari 2017:
Dom dom...vergeten compleet te maken.
1400 plus 500 maakt 1900.
Blijft dus 300 over zonder gevulde tanks e.d .
Met andere woorden, blijft er aan werkelijk laadvermogen voldoende over wanneer je het vergelijkt met het "rijklaar" gewicht zoals bij normale caravans .
(Ook i.v.m. de vermoedelijk toegepaste mover e.d.)
Jeen antwoordt op 28 februari 2017:
Mijn ega en ik hebben ruime ervaring inmiddels met het transporteren van 2 motoren op aanhanger t.b.v. vakantie (spanje, portugal,italie). We hebben voor veel keuzes gestaan, o.a. de deseo transport en een voorloper daarvan die in Duitsland nog tweedehands te koop is en nog een paar opties, o.a. die schamelwagen die al is genoemd. Het basale punt is wij geen zin hebben onze motoren iedere dag of om de dag weer op te laden. Dat is toch een hoop gedoe, net of je een flinke tent afbreekt. Vastsjorren dient nauwkeurig te gebeuren, niet alleen op een trailer maar zeker in een beperkte ruimte van een caravan die snel beschadigt ( en dan is een motor niet vergevingsgezind). Het kan allemaal maar het is gedoe. het volgende punt is dat je, een maal met je caravan op de camping bent gearriveerd, alleen maar, zoals wij dat noemen, een 'bloemetje' kunt rijden. 'Savonds moet je weer terug naar je stek. En op de dag dat je verkast ben je weer een dag kwijt die je niet motorrijdt.
Voor ons was de oplossing een opvouwbaar trailertje achter de auto dat je op de eerste camping in het land van bestemming achter in je auto stopt, waarna je je auto veertien dagen op die camping achterlaat en met motor en tentje een mooie tocht maakt. Desnoods doe je dat bij slecht weer met gebruikmaking van campingaccommodatie of B&B.
Als aanvulling hierop hebben wij inmiddels een andere trekauto aangeschaft, een caddy maxi, die wij zowel als trekauto voor onze caravan gebruiken én als campertje voor overnachtingen in voor en nazseizoen als het weer nog niet zo goed is en we er toch met de motor op uit willen trekken. Best of both worlds voor ons: een 'bloemetje rijden' en niet in de tent hóeven slapen is dus óók nog mogelijk. Hoef je niet meteen een dure camper aan te schaffen.
Ik hoop dat jullie ook de oplossing vinden die bij je past!
Ton Groenendijk antwoordt op 28 februari 2017:
Het valt even buiten het onderwerp 'caravan" maar ik reageer toch om het wellicht later te begrijpen.
Al deze mensen hebben en motorfiets (of twee) maar verzinnen allerlei handige constructies om daar niet op te hoeven rijden.
Dat verbaast mij, want wat is eenvoudiger om naar je vakantiebestemming te rijden met ja, inderdaad, je eigen mooie motorfiets. Uiteraard gun ik iedereen z'n eigen vorm van vakantiebeleving, maar in mijn ogen is het een beetje hinken op twee gedachten.
Louis antwoordt op 28 februari 2017:
Nou Ton, ik ken de leeftijd van Jeen en z'n ega niet (gezien het tentkamperen wat met de motor vrij primitief zal moeten gebeuren zie ik regelmatig) maar ik vind dat ze prachtige gevarieerde mogelijkheden bedacht hebben.
Caravankamperen, tentkamperen, B&B, en zelfs nog wat camperen met de Caddy ook...dus behalve wanneer ze alleen met de caravan op stap gaan de motorhobby er altijd bij.
(Nog een paar kano's op het dak, en ze kunnen op vliegen na helemáál alle kanten op ha,ha)
Kees antwoordt op 28 februari 2017:
Ik weet niet wat Ton allemaal meeneemt om 3 weken op vakantie te gaan maar dat heeft hij vast nog nooit geprobeert op een motor mee te krijgen. 😉
Michiel antwoordt op 28 februari 2017:
@Ton,
Het is inderdaad een beetje hinken op twee gedachten. Maar ja, de realiteit is dat een volledige vakantie, uitsluitend met de motor niet meer zo leuk is. Toen ik nog jong en onbezonnen was ben ik met de motor en een tentje achterop naar Ierland geweest. Dwars door Engeland en Wales er naar toe. Helemaal naar de westkust en dan via Noord Ierland en Schotland weer terug. Een geweldig avontuur! Maar ja, dat is wel meer dan een halve eeuw geleden en de oude botten van nu vinden in een tentje slapen niet meer zo fijn. En een dag door de regen rijden op een motor, dat vind ik ook niet meer zo leuk. Ik rijd nog steeds graag motor, maar dan geen 500 km per dag en dan wel bij mooi weer. En de snelweg laat ik ook maar liever aan anderen.
Daar komt ook nog bij dat mijn vrouw alleen passief motor rijdt. Die gaat dus achter op en dan is er ook niet zo veel ruimte meer voor een tentje. Die krijg ik zeker niet zo gek.
Hinken op twee gedachten? Ik zie het glas liever half vol. Het is het beste van twee werelden. Op de motor kunnen rijden in een mooie nieuwe omgeving, maar wel alleen als het mooi weer is en voor de rest met het comfort die bij de oude dag past.
Ik zag in Frankrijk ooit een dikke SUV met een caravan en daarachter nog een bagagewagen. Het schijnt in sommige landen te mogen. Helaas mag dat hier niet anders hing ik gewoon een kleine motor trailer achter de caravan. Qua treingewicht zou mijn Renault Megane dat makkelijk kunnen trekken...
MV
Quirien antwoordt op 28 februari 2017:
Voor woon werk verkeer was ik al blij met mijn rugzak. Heeeeel lang geleden naar het Zwarte Woud ging het met minimale kampeer middelen. 😉
Michiel antwoordt op 28 februari 2017:
@Menno:
"Stel dat het zwaarte punt van 400 kg 1 meter achter de as ligt dan zal de kogeldruk met 80 kg afnemen als de afstand as tot koppeling 5 meter is.
Dat is dus wel erg veel maar is natuurlijk wel te compenseren door ruime belading helemaal voorin. Of het dan nog lekker rijdt?"
Misschien kun je de mannen van sportcaravan zo gek krijgen dat je eens een proefrit mag maken met 500 kg in de "garage", een volle watertank voorin en nog wat andere ballast in het woongedeelte, zodat je de vraag zelf kunt beantwoorden?
MV
Kees antwoordt op 28 februari 2017:
"Stel dat het zwaarte punt van 400 kg 1 meter achter de as ligt dan zal de kogeldruk met 80 kg afnemen als de afstand as tot koppeling 5 meter is.
Dat is dus wel erg veel maar is natuurlijk wel te compenseren door ruime belading helemaal voorin. Of het dan nog lekker rijdt?"
In de caravan wereld is het zaak goed en juist te beladen (rondom de as) en dan juist niet te compenseren.
In dit voorgestelde zou men dan voorin de caravan moeten compenseren met 200kg(!) overige belasting om weer een gezonde kogeldruk te verkrijgen. Zo eenvoudig lijkt mij dat nog niet en dan nog daargelaten wat het met de stabiliteit doet.
Lijkt mij meer een gedachtespinsel uit de motorijders wereld dan een serieus project van een caravanbouwer.
Louis antwoordt op 28 februari 2017:
Zou dat echt zo zijn Kees ?
Je gaat niet zonder enig zicht op succes met iets nieuws naar een dure beurs .
Daarnaast is het toch nog altijd zo dat berg/laad ruimte in ongeveer elk merk caravan óók altijd op precies de ongunstigste plaatsen zitten ?
Vóór of achter de rondzit met bergruimte, en hetzelfde wat het bed betreft.
De mooie Hobby met (ook nog eens) z'n extreem ongelijk links/rechts gewicht heeft zelfs een kofferbak achterin wat in elk blad zelfs nog bejubeld wordt ook.
Fijn om altijd dat gewicht boven de as te blijven beprijzen en natúúrlijk ook logisch, maar in welke caravan lukt dat ook voldoende ?
Ik ken er eigenlijk zo even geen .
Persoonlijk vind ik initiatieven zoals dit, en buiten de gebaande banen meestal toch wel te prijzen.
Frans antwoordt op 1 maart 2017:
Die laatste opmerking van Louis spreekt me ook wel aan. Er zijn heel veel combinatievarianten die je nauwelijks ziet, maar waarvan ik uit eigen ervaring weet dat ze leuke mogelijkheden bieden. Zo is een rugzaktentje voor een voettocht met overnachting in de bergen vanuit een caravanbasiskamp best een aantrekkelijke optie. Tentkamperen met twee enduro’s op een motortrailer en ‘bloemetjes maken’ vanaf een camping is stukken veelzijdiger en comfortabeler op weg naar de Côte d’Azur dan een motorvakantie met tent achterop, wat weer wel een goede optie is voor een echte motortrektocht of bezoek aan motorsportevenementen in het buitenland.
Zo'n grote garage met gewicht achterin is waarschijnlijk een behoorlijke beperking onderweg, maar kan voor bepaalde vakanties een oplossing zijn. Als simpele en lichtgewicht variant op de caravan met garage is er natuurlijk de Kip Shelter met motorpakket. Daar heb ik zelf geen ervaring mee, maar lijkt weer leuke variant op tentkamperen met motortrailer.
Michiel antwoordt op 1 maart 2017:
Ik ben het wel een beetje met Frans en Louis eens. Ik heb weliswaar mijn bedenkingen met al dat gewicht achter de as, maar laten we het idee niet meteen afschieten. En zeker niet voordat iemand er een meter mee heeft gereden. Misschien valt het mee. Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van iemand die er daadwerkelijk mee gereden heeft.
Ik zie overigens wel bezwaren van budgetaire aard. Maar dat is een ander verhaal...
MV
Louis antwoordt op 1 maart 2017:
Ik ben er inmiddels achter dat dit materiaal twee jaar geleden z'n TUV en Europese goedkeuring heeft gekregen.
Ook is inmiddels bekend dat de tandemas opstelling zodanig aan het beladen aangepast is dat dit geen problemen mag geven.
Hoe het allemaal werkelijk in elkaar steekt weet ik ook niet...maar daar ga ik achter komen.
Want naar het zich laat aanzien kan ik er komend voorjaar een proefrit mee gaan maken.
Wie A zegt moet ook B willen zeggen dus ik ben zeer benieuwd naar constructie, oplossingen, weggedrag enz.
Jeen antwoordt op 2 maart 2017:
Louis, vergis je niet wat er allemaal in zes koffers en twee plunjezakken gaat achterop gaat. Daar kun je nog heel comfortabel mee kamperen 😉.
De reden waarom je de motoren zo nu en dan op een trailer wil zetten, is dat lange snelwegstukken naar het zuiden van Europa op de motor saai, zwaar en duur zijn en dus helemaal niet zo leuk. De komende meivakantie gaan de motoren mee naar Toscane en Umbrie. Twee dagen onspannen rijden in de auto, dáár twee weken genieten en in twee dagen terugrijden.
We doen het ook wel anders. Afgelopen zomer zijn we naar Engeland geweest. Dat doen we gewoon op de motor vanaf huis. De caravan is er alleen nog voor wintersport en (watersport)vakanties in eigen land. Dan gaat er ook heel veel zooi mee waarvoor zo'n caddy dan weer handig is.
Quirien antwoordt op 2 maart 2017:
@Jeen, misschien aan te bevelen om te lezen voor Toscane en Umbrie.
<< In giro senza pensieri... .. per la Toscane appartata nr 3 en 4.
Leuke trajecten om te rijden hoewel het hier met een Vespa motorscooter gaat.( beetje nostalie naar ooit mijn oude Vespa)
Ik weet niet of deze boeken nog te verkrijgen zijn (even internet googlen)
Mocht je in de buurt van Doetinchem wonen kun je ze van mij ook lenen.
Trouwens dit even terzijde in algemene zin, je kunt natuurlijk ook een motor of motorscooter ter plaatse huren. In sommige landen mag je zelf met rijbewijs B tot 125cc rijden.
. Ach, wij rijden nu maar veel bloementjes met de e-bike. 😉
Trouwens al heel lang geleden hield mijn echtgenote het na 2x achterop voor gezien, maar rijdt ze nog steeds gelukkig wel met de caravan .😉
.
Louis antwoordt op 2 maart 2017:
Levensgenieters...volhouden !
Op motorengebied ontbreekt het me om een of andere reden helaas aan zelfdicipline.
Op m'n zeventiende jaar met z'n drieén roterende inlaat gemaakt op een 49 cc Flandria...146 echte kilometers.
Paar jaar fanatiek gecrost, motor verpletterd en aan m'n ruggengraat nog altijd zichtbaar.
Op m'n 35e de kale gekietelde Laverda van m'n zwager in t-shirt en spijkerbroek nog over de weg gejaagd (zonder rijbewijs) en een stukje gevlogen .
Onverantwoord (met twee kleine kinderen) dus dat was de allerlaatste keer en heb ik zo gehouden.
En nog kan ik genieten van die heel foute filmpjes op YouTube.
(Opa is meer geschikt voor z'n electrische fiets)
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!