Caravantrekker.nl

Rare handel ?

Louis vraagt op 28 maart 2017:

Al het wetenswaardige op caravangebied lezend en volgend kom ik tot een toch wel merkwaardige conclusie.
Het opgegeven fabrieksgewicht: Moet je niet al te nauw nemen.
Interieurs die tot zeer merkwaardige 'leeg' kogeldrukken leiden waardoor het beladen een serieus probleem kan worden: Tja, pech het zij zo.
Banden van inferieure kwaliteit: Ach, waarom niet ?
Band/velg combinaties die niet bij elkaar passen: Moet dat dan ?
Neuswielen met ingebouwde kogeldrukmeter : onnauwkeurig. (hoe kan het ook anders daar het neuswiel verder naar achter gemonteerd wordt dan de koppeling)
Reich wegers wegen gezien de reacties evenzo onbetrouwbaar en onnauwkeurig....ja, en ?
Dan weer de kogeldrukweger die maar wat aangeeft.
Geen punt, dan pak je toch een stok en personenweegschaal !
Achter fietsdragers die afgeraden maar wel verkocht worden en waar geen strenge montage eisen aan gesteld worden zoals bij bijvoorbeeld een autotrekhaak.
"Plak het er maar op een of andere manier naar eigen inzicht (of gemakzucht) achterop".
Enzovoort ,enzovoort.
Het komt toch over als "doe maar wat" handel, de mensen kopen het tóch allemaal wel of het nu deugdelijk is of niet .
(Blij dat m'n auto of wasmachinegegevens wat beter overeenkomen met de werkelijkheid)
Zijn er dan geen keuringen voor recreatief materiaal, en kan iedereen bijvoorbeeld maar kogeldrukwegers (die niet goed wegen) in de handel brengen of hoe zit dat ?
Je pakt een stuk plastic...vind ergens een drukveer...plakt het in elkaar, noemt het een weger en verkoopt het ?
Hoe denken jullie over dergelijke dingen daar je kennelijk niet op bepaalde informatie of producten kunt vertrouwen ?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

TheoS antwoordt op 28 maart 2017:

Louis,
We zijn er zo aan gewend dat we dit normaal vinden. Zo normaal zelfs dat we iemand die een nieuwe/andere caravan koopt en zegt dat het gewicht prima bij de auto past, er op wijzen dat het formele gewicht en werkelijke gewicht nogal kunnen verschillen.
Is dat trouwens bij auto'ook niet zo? Zijn ze niet zwaarder? Verbruiken ze niet veel meer dan in folder staat, nog los gezien van de sjoemelsoftware?
Heeft de koelkast of t.v. niet een veel en veel korter leven dan vroeger?
Kortom het belazerd worden zit overal zodanig ingebakken, dat we dat normaal vinden.
Zullen we massaal gaan eisen dat producten weer goed worden, dat specificaties weer kloppen?
Als dat gebeurt, wij de producten ook langer gebruiken en ze weer gewoon repareren als er iets kapot is, behalen we een geweldige milieuwinst. Daar kunnen zonnedaken niet tegenop. Bovendien geen voedsel meer weggooien en we hebben een groot deel van de klimaatdoelstellingen gehaald.
We zorgen er natuurlijk wel voor zorgen dat Trump en consorten snel van het toneel verdwijnen.😉 Zij zijn in staat om alle winst snel teniet de doen gaan.


Kees antwoordt op 29 maart 2017:

Alle aankoop moet je met je hoofd doen en niet met je hart.
Dat betekent dat je na moet denken vóór je wat koopt en nooit moet afgaan op de blauwe ogen van de verkoper.
Er zijn zoveel zaken die kunnen worden aangeschaft die niet aan te raden zijn. Dat is niet voorbehouden aan de caravanbranche. Maar waar we vooral voor moeten waken is dat alle aankopen gereguleerd, gecertificeerd en volgens regels dienen te verlopen.


Sjef antwoordt op 29 maart 2017:

Nou dit wordt er weer een om te genieten,echt nederlands en maar mopperen hihi


Louis antwoordt op 29 maart 2017:

Voorheen werd er ook geld verdient en een economie op en uitgebouwd.
Is daar in de basis dan zóveel aan "verbeterd" ?
Voor onze eerste wasmachine was ik anderhalf maandsalaris kwijt weet ik nog...daar werd terecht leuk aan verdient, maar het apparaat ging in ruil dan ook járen mee.
Een horloge was ooit echt duur, maar ging ook heel lang mee en was geen (batterij) wegwerpartikel zoals nu.
Is het laatste beter omdat het eigentijds is ?
Wat de weegapparatuur e.d. betreft : Je schaft het uiteindelijk alleen aan en gebruikt het om veiliger de weg op te gaan.
Niets anders.
Dus daar wordt de plank door deze "rommel" volledig mis geslagen...het gaat totaal niet om de prijzen van dergelijk spul maar het veel belangrijkere achterliggende nut.
Evenzo wat slechte banden betreft.
Een combinatie rijden van 45.000 euro, en bij wijze van spreken in alle onwetendheid verongelukken wegens een paar door de fabrikant bespaarde tientjes.
En Kees, inderdaad je moet met je hoofd kopen, maar niet iedereen is overal goed genoeg in om e.e.a. altijd te kunnen beoordelen, en dan komt er toch een stukje zakelijke eerlijkheid aan de orde.
Ook zit niemand te wachten op hen die alleen uit puur eigenbelang in het gat van het verbureaucratiseren duiken, maar er moet wel iéts zijn waar de consument op moet kunnen vertrouwen.
En dat laatste lijkt steeds verder weg te gaan liggen alsof het normaal is geworden om alles te moeten gaan wantrouwen .
Waarom hoeft een verkoper niet meer te kunnen uitleggen hoe je met een automaat en caravan om moet gaan om de zaak een beetje heel te kunnen houden...dat heette voorheen toch gewoon productkennis en advisering wat standaard bij het vakgebied van de verkoper hoorde ?
Ergens klopt er iets niet meer helemaal naar mijn gevoel...


Quirien antwoordt op 29 maart 2017:

Zou het soms zomaar kunnen zijn omdat we mensen zijn/ heten?
Ach, jaren lang heb ik met zo'n ouderwetse weegschaal gezeuld met een stok in mijn dissel, tot dat ik ook de rode stok ontdekte, was toch wel wat compacter, het is al gezegd , nauwkeurigheid ver te zoeken.

En gaan we proefrijden met een beoogde caravan? Meestal niet, terwijl met een auto het heel gewoon is om eerst een of meerdere proefritten maken.
En andersom nemen we de caravan mee naar een beoogde auto om te kijken hoe deze aanvoelt/trekt? Ik denk in 9 van de tien gevallen niet. Gewicht in de caravanwereld, blijkt meestal meer te zijn dan gedacht of vermeld.

En de fietsen, die moeten mee, de handel weet daar wel raad me al dan niet op een verstevigde wand of op de dissel waarbij de kogeldruk niet verwezelijk kan worden .
En als iets 0,60 eurocent kost en 2 stuks 1 euro neem je er toch 2. Heb je toch 0,20 verdiend of zou het 0,40 verloren zijn?

Tja, die blauwe ogen en het verstand.😉.


Carlo antwoordt op 29 maart 2017:

Niks echt Nederlands, in België is dat net het zelfde. Wij worden belazerd langs alle kanten en vinden dat normaal of denken daar gewoon niet over na. Als je een nieuwe auto koopt en laat er een trekhaak onder plaatsen moet hij gekeurd worden. Hang uw fietsen achter aan tegen de caravan en geen haan die er over kraait.


Ton Groenendijk antwoordt op 29 maart 2017:

Goeiemorrege! Ik wist niet dat er zo veel filosofisch economen en economische filosofen op de forum rondwaarden!
Beste vrienden, ik bespeur een zekere onvrede over iets wat eigenlijke vreugde zou moeten opleveren en dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.
Op mijn leeftijd kijk je wat vaker achterom dan eerder en wat ik zie, vervult mij echt met vreugde. Om bij de kernwaarde van het forum te blijven, het werken met getrokken voertuigen, kan ik mededelen dat ik nog met een aanhangertje met 10 inch wieltjes (splijtbare velgen, anders ging de band er niet op) en een kinderwandelwagentje met spinnen daarop vastgebonden ben begonnen. En daar vreugde aan heb beleefd. Daarna kwamen en paar Alpenkreuzers met 10.000 haringen (lichtmetaal, nooit meer zulke goede haringen gevonden) met de eeuwige zorg dat je na het nat opvouwen niet nat moest opzetten. En daar heb ik vreugde aan beleefd. Daarna een LMC, waarvan het onderstel scheurde, een Home Car die (uiteindelijk toch) ging lekken en nu heb ik dan een Wilk, waarvan de dealer vergat te melden dat het merk werd opgeheven en die kennelijk vatbaar is voor chassisscheuren door bezuiniging op het materiaal. (bedankt Knaus!) Maar ik heb er vreugde aan beleefd.
Met het stijgen van onze welvaart is er een markt ontstaan die eigenlijk een beetje uit de hand is gelopen. Wie nu door een grote kampeersupermarkt loopt zou eigenlijk een lijstje moeten maken met items die dan wel zinloos zijn, dan wel overdreven, dan wel absoluut niet nodig, dan wel te goedkoop voor de uitvoering waarin ze aangeboden worden. Veel meer dan de bak met haringen blijft dan niet over.
Maar ook ik heb zaken aangeschaft, die vielen onder de hiervoor genoemde categorieën. Niet omdat het moest, maar omdat het kon.
En daar zit de crux. Wasmachines, koelkasten, vaatwassers en caravans, ze zijn allemaal gebouwd op basis van vervanging. Het is een maatschappelijk gebeuren waar nu een zekere kentering in komt, maar die kentering zal wel de prijzen opdrijven. Is dat erg? Ik denk het niet. Het is heel goed mogelijk een caravan te bouwen die lang, heel lang meegaat, maar ja, de klant wil iedere drie jaar wat nieuws, dus waarom zou je iets degelijks maken? Deze mentaliteit moet kantelen. Ook van de zijde van de consument.
En nog even over het beruchte rode disselwegertje. Die kost ongeveer €10.- . Een badkamerweegschaal kost ongeveer € 60.- . Beiden zijn ongeveer € 10.- te duur. Want als ik scheef op de badkamerweegschaal sta, doet-ie niks en toen het rode disselwegertje even scheef onder de koppeling stond, spatte hij en drie delen uit elkaar en alleen geluk zorgde er voor dat er schade was of gewonden vielen. Dat was niet erg want je kon hem zo weer in elkaar persen (!). Is alles dan slecht? Welnee! Ik heb een tweetrapshalogeenkacheltje. Net zo duur als de weger. Werkt altijd en gaat al jaren mee. (klop,klop) Ook daar heb ik vreugde aan beleefd! Want daar gaat het om, het beleven van vreugde aan een hobby. Dat je dan geconfronteerd wordt met vuige handel en inferieur materiaal is mooi meegenomen. Het is een goede reden om dit forum te lezen en je gezonde verstand te gebruiken. Dat laatste, dat geeft pas vreugde.


Ton Groenendijk antwoordt op 29 maart 2017:

AI, twee keer overgelezen en nóg het woordje "geen" vergeten. Dit voor diegenen die zich zorgen over mij maakten.


Beverwijk antwoordt op 29 maart 2017:

Volkomen met de spreker eens, ik vindt het onbegrijpelijk dat men dit pikt en vrolijk weer nieuwe caravans koopt,mijn vriend kocht een nieuwe LMC waar na een half jaar de zijramen naar beneden zakten ,de profielen waar het raam aan vast zat zat met een paar zelftappertjes vast in de dunne beplating !!!Je mag elke caravan wel laten testen om een redelijke caravan te kopen ,onbegrijpelijke knoeiboel
met vrijwel alle caravans


Louis antwoordt op 29 maart 2017:

Het ging er me niet om te zeuren of klagen, maar de trent dat het steeds moeilijker wordt ergens op te kunnen vertrouwen (mens of materiaal om het even)
Neem alleen al kogeldruk en gewichten, het effect er van, en de bijbehorende adviezen.
Hier op de site zijn ook al vele, vele woorden geweid aan de belangrijkheid daarvan betreffende het effect op het rijgedrag/veiligheid enzovoort.
En met wat voor kwaliteitsgraad van gereedschap (speciaal dáárvoor gekocht bij de vakhandel) kunnen we het vervolgens allemaal vaststellen en controleren ?
Het gaat dus niet over de min of meer onbelangrijke "hebbedingetjes" die we in de kar gooien als we er toch zijn.
En dat voel ik ook in de bandendiscussies .
Allerlei technische achteraf uitleg over de eigenschappen.
Welkom voor de liefhebbers.
Maar daar gaat bij de aankoop van een caravan de aandacht van de gemiddelde consument toch helemaal niet naar uit ?
En valt toch volledig onder verantwoordelijkheid en kennis van fabrikant, dealer of bandenhandel ?
Zó bedoelde ik dit onderwerp...en echt niet als een soort klaagmuur .







Kees antwoordt op 29 maart 2017:

De verantwoordelijkheid van de fabrikant houdt op bij de gebruiksaanwijzing die de deugdelijkheid bepaald van het product.
Neem de welbekende hond in de amerikaanse magnetron. Het baasje van de hond beroept zich op de gebruiksaanwijzing van het apparaat. Daar stond niet in dat het beestje niet in de magnotron kon om de vacht na het wassen te drogen. Iets wat het baasje heel normaal leek.
De fabrikant diende zijn verantwoordelijkheid te nemen door het voortaan wél in de gebruiksaanwijzing te vermelden ondanks dat men redelijkerwijs mocht verwachten dat men de hond niet in de magnetron zou stoppen.
Het is bijna een onmogelijkheid voor een fabrikant om te moeten vermelden wat er nu wel of niet voor een product in het gebruik mogelijk is. Vaak wordt de term gebruikt in alle redelijkheid. Wat is redelijk in het gebruik van de rode disselweger. Ietwat scheef gebruiken en hij explodeert. In de gebruiksaanwijzing staat in vertikale stand gebruiken. De fabrikant neemt zijn verantwoordelijkheid en de gebruiker leest de gebruiksaanwijzing niet en nu is het een inferieur product.
Hetzelfde geld voor een autoband. Elke band kent zijn eigen inzetmogelijkheid qua snelheid en beladingslast. Banden voldoen aan de daaraan gestelde eisen. Dat is een vrij serieuze bezigheid. Vervolgens wordt de caravan door gebruikers fors beladen en de snelheidsmeter zit nog wel eens aan de verkeerde kant van het aangegeven maximum. De boel spettert uit elkaar en de band blijkt een fameuze inferieuriteit te zijn. Het blijft namelijk niet bij deze ene spetteraar. De oorzaak is een bandkeus door de constructeur met een te krappe marge in draagkracht en snelheid. De band is prima maar niet de belading en hoge snelheid. Het antwoord is een bandkeuze met een grotere marge omdat gebleken is dat men vaak maar raak belaadt en geen terughoudendheid betracht met snelheid omdat het kan.
Het punt is, er wordt voor elk doeleind een veelheid aan producten aangeboden. Onder een caravan vondt je voorheen bijna steevast een diagonaalband van het merk Goodyear. De caravans waren zonder uitzondering slechts enkele honderden kilo's. De maximale snelheid van de toenmalige trekkers was solo al niet indrukwekkend laat staan in combinatiegebruik.
De auto's van toen waren niet stuk te krijgen. De huidige zitten vol met elektronica met bijbehorende storingen. De motoren waren van gietijzer. Nu van lichtmetaal en volgehangen met turbo's en vermogen verhogende electronica. Tja, het kan allemaal tegenwoordig dus waarom niet. En we maken er dankbaar gebruik van. Een maximum trekvermogen van ruim twee keer de caravan van vroeger en daarmee sneller rijden dan vroeger solo. En kan je het niet van merk A kopen dan zijn er wel aanbieders van merk B, C, D, of E of nog meer. En de een nog goedkoper dan de ander.
Tsja, wat wij willen wordt bijna op bestelling voor ons gemaakt. De tijden zijn voorbij dat er slechts één schuurmiddel (Vim) voor in de keuken te koop was. Er is nu Jif en weet ik niet wat te koop voor veel minder. Of het net zo goed werkt? You tel me. Zo niet kan je op internet nog wel wat bestellen misschien, voor nog minder.
De klant krijgt wat-ie verdient. Dat is nooit anders geweest. De keus is alleen nu groter en de kwaliteit is niet langer hufterproof.


Bert antwoordt op 29 maart 2017:

Ik werd weer wat blij met de reactie van Ton. Ik begrijp je hoor Louis, maar vatte je vraag toch redelijk negatief op (kwam bij mij zo over).

We vergeten snel dat we vroeger misschien wel blij waren met een degelijke en deugdelijke aankoop, maar ook toen werd er rotzooi geproduceerd. Nu, is die rotzooi véél goedkoper en vaak/soms is goedkoop helemaal geen duurkoop! Bovendien hebben we heel veel meer mogelijkheden vooraf een oordeel te vellen over een product. Dankzij het web.

Elektronica, wasmachines, auto's, audio, TV's, computers, zelfs energie(verbruik) zijn o.h.a. niet alleen beter geworden - met soms beperktere levensduur - maar echt veel goedkoper. Ik heb net de 15W lampjes in een keurige ouderwetse eetkamer-tafellamp met 9 lichtpitten vervangen door 3W LED Flame (echt vglb. met ouderwets warm-wit) pitjes. Levensduur 25.000 uur. Na ruim een jaar ga ik dik 25 Euro per jaar besparen. Ik bedoel maar.

Mijn aloude Volvo kostte toen net zoveel als nu een nieuwe. Kijk, dat ik hem niet inruil voor een nieuwe noem ik boerenverstand. 35 Mille uitgeven en wederom per jaar 5 mille gemiddeld afschrijven? Ik geef bij dit degelijk product liever 1500 Euro extra per jaar uit aan what ever extra onderhoud. Kost minder.

Nu ga ik de mist in. 😉
Want jij Louis beweert eigenlijk dat bijvoorbeeld een nieuwe Volvo minder lang mee zal gaan dan eentje van 20 jaar oud. Tsja, weet jij het?

Kortom, ik vind dit qua consumentenmogelijkheden een prima tijdsspanne.


Louis antwoordt op 29 maart 2017:

Is niet helemaal zoals ik het heb bedoeld, al is het wel lekker makkelijk om dan maar alle verantwoording voortaan maar bij de consument zelf te leggen, maar ik begrijp je punt prima.
(Al vind ik dat de eigenaar van de magnetronhond of iets vergelijkbaars natuurlijk netjes...in een tehuis hoort, daar is geen enkel kruid tegen gewassen)
Maar de weger mits goed gebruikt, hoort gewoon te kunnen doen waar hij voor is verkocht, en dat is (binnen de geijkte marge) niet meer of minder dan wegen.
Punt ! zou je dan moeten kunnen stellen, maar dat blijkt helaas niet het geval en is kennelijk geaccepteerd.
Als de keurslager z'n weeginstrument nu eens....of is dat wat anders ?


Louis antwoordt op 29 maart 2017:

Ik snap helemaal dat je m'n vraag/stelling wat negatief over vind komen Bert.
Denk ik namelijk zelf ook !
Maar is het misschien niet zo dat een beetje kritisch zijn bijna automatisch als negatief word betiteld ?
Of mag je bijvoorbeeld pas gaan twijfelen over de kwaliteit van je autokrik nadat je je auto op je voet gekregen hebt ?
(Misschien verwoord ik het wat zwart-wit, ik heet tenslotte geen Mark Rutte haha)
Maar stel : Ik weet van niets, wil gaan caravannen, vertrouw m'n vaardigheden niet goed genoeg, zoek wat en kom bij jullie als Caravantrekker terecht.
Ik ken jullie reputatie niet, goede reviews zijn ook te regelen...is niet negatief maar realiteit (bedoel ik niet persoonlijk, anders krijgen we dáár weer discussie over) "koop" een cursus, dus eigenlijk ook gewoon een product.
Dan wil ik toch zonder argwaan op de kwaliteit ervan mogen kunnen vertrouwen ?
(Dat ik er zelf niets van zou bakken is wat anders, net als verkeerd gebruik van de weger)
Wat die Volvo betreft gaat het nieuwe het winnen schat ik, al was het alleen al om de roestweerstand...mits de elektronica veel beter, betrouwbaarder en goedkoper reparabel gaat worden mettertijd.
Anders komt hij glimmend en klokgaaf misschien toch nog eerder bij de recykelaar terecht.
Eerst maar eens veel meer aandacht en investeringen voor alternatieve energiebronnen wat mij betreft, maar ik dwaal weer eens af...
(Nu houd ik me maar eens even stil, daar het me om anderen hun meningen ging terwijl ik nu constant weer zelf in de soep zit te roeren)


Kees antwoordt op 30 maart 2017:

"Of mag je bijvoorbeeld pas gaan twijfelen over de kwaliteit van je autokrik nadat je je auto op je voet gekregen hebt ?"
Dit is een interessante. Dit heb ik dus deze week aan de hand gehad.
Kwam een klant bij mij binnen met een schaarkrik in de hand. Ik was aan de telefoon dus hij draalde even wat heen en weer maar toen ik hem uiteindelijk vroeg wat er aan de hand was en wat ik voor hem kon betekenen brandde hij los.
Zijn auto was door de krik gestort en hij kwam er ternauwernood met de schrik vanaf maar wat had er wel niet kunnen gebeuren. Levensgevaarlijk en dat mocht bij een originele Ford krik niet gebeuren!
Wat of ik daar aan ging doen?
Een bij de auto geleverde krik is samen met het reservewiel en het boordgereedschap bedoeld als een noodvoorziening. Te gebruiken dus in noodgevallen. De krik zag er prima glimmend in de lak uit. Geen spatje roest erop maar toen k hem op pakte gleed de hefmoer als een glijlager over de spindel. De auto was nadat het wiel erafgenomen was met een klap omlaag gekomen met de remschijf op de grond. De spindel was rijkelijk van schone vaseline voorzien en leek werkelijk in nieuwstaat. Eigenlijk was het niet te begrijpen dat dit was gebeurd en je zou die krik zonder probleem een inferieur werktuig kunnen noemen.
De man begreep het ook niet en was geschrokken en best kwaad dat dit gebeurd was.
Eerst maar geïnformeerd wat er onmiddelijk nodig was en waar de auto stond om hem daar samen weg te gaan halen. Dat was niet nodig want de auto stond thuis voor de deur maar hij zou wel geholpen zijn met een andere krik om de klus te klaren want dit was pas het tweede wiel en moest er nog twee doen. Hij had bij het eerste wiel de spindel al ingevet met vaseline omdat het opkrikken best wel zwaar ging. Daarna ging het eerst een stuk beter maar begon toch weer zwaar te draaien.
Bij navraag bij die meerdere wielen kwam het verlossende antwoord. De beste man was bezig met het wisselen van de winterwielen. Dit deed hij al acht jaar 2x per jaar en had nooit problemen opgeleverd. Hij snapte er niets van.
8 jaar lang 2x per jaar vier wielen wisselen. De krik had dus al 64x de auto opgekrikt op een niet gesmeerde spindel met zachtkoperen hefmoer op machinedraad. Niet iets waar de krik op berekend is om 800 Euro uit te sparen.
Oneigenlijk gebruik? Zuinigheid? Onwetendheid of inferieur materiaal? Welk kruid is hiertegen gewassen?


Bert antwoordt op 30 maart 2017:

Komop, die originele Fordkrik moet z'n werk talloze keren kunnen doen.


Robin antwoordt op 30 maart 2017:

Ik vind de vraagstelling van Louis een hele goede en de reacties eronder ook van behoorlijk niveau.
Blij werd ik van de reactie van Ton, maar toch knaagde er iets. Want we worden wel degelijk besodemieterd en accepteren blijkbaar met z'n allen een bepaalde mate van bedrog.
En dat is naar mijn smaak de echte vraagstelling van Louis; hoe kan het dat wij deze mate van bedrog accepteren en hoe heeft het zo ver kunnen komen?
Die fietsen achterop, verkeerde banden en het gewicht wat al decennia niet meer dan raden lijkt te zijn. Dat zijn zaken die naar mijn smaak echt te ver gaan.
Maarja, zijn wij die ons daar druk over maken wel van genoeg belang voor de producenten om daar een aanleiding in te zien zich aan te passen? Ik hoop het wel, maar verwacht het niet.
En daarnaast zit ik eigenlijk ook niet te wachten op nog een keuringsinstantie....


Ton Groenendijk antwoordt op 30 maart 2017:

Aahh, Robin. Uiteraard heb je gelijk, er is een tendens gaande waarbij eigenlijk niemand meer weet (ook de verkopers niet) wat nu goed is voor de wereld.
Maar laten we ons gelukkig prijzen dat we daar wat aan kunnen doen, nl. het vormen van een eigen mening over wat we willen en kunnen aanschaffen. Ik ben geen groot fan van internet door de bagger die daar op verspreid wordt, maar kijk, dit forum is er ook deel van en dus kan ik kiezen wat wel en niet te lezen. En daarna koop ik (voorbeeld) een caravan en zie dat er banden van het merk "Safety" onder zitten. Dat ga ik dan niet pikken en werk met de verkoper een regeling voor andere banden uit. Daarbij is het niet interessant of de verkoper mij wilde bedonderen of echt niet wist dat dit waardeloze banden waren. Gegeven is dat je voor jezelf moet zorgen. Dat hoeft niet allemaal in het extreme, gelukkig leven we in een redelijke samenleving. In die samenleving moet iedereen z'n eigen keuzes maken, maar kan zich niet beroepen op het feit "dat-ieutnietwist" . Daar zijn dit soort forums voor en ook daar zit weer kaf onder het koren. Ga uit van het ergste, dan valt het later altijd mee. Er gaat een verhaal (let op, het is maar en verhaal) dat de eerste caravanhandelaren afkomstig waren uit de kringen van zigeuners en obscure paardenhandelaren. En dat zulks nog steeds doorwerkt in de branche. Daar zal menig verkoper in een glimmende showroom niet aan herinnerd willen worden. Die zal een ander verhaal vertellen, nl. dat van de asociale koper, die voor en dubbeltje een kwartje geleverd wil hebben. De kunst is je te verplaatsen in de situatie van de ander, zonder je eigen standpunt te verlaten. Dan is er heel wat mogelijk.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 30 maart 2017:

Komop, die originele Fordkrik moet z\'n werk talloze keren kunnen doen.

Van wie moet dat? Een meegeleverde krik is voor nood om een wiel te kunnen wisselen. Het is geen stuk gereedschap dat veelvuldig gebruikt moet worden, ook al lijkt dat zo 😉

Maar je raakt daarbij wel de kern van de zaak. Wat kan en mag je in redelijkheid verwachten van producten? Bedenk daarbij dat de klant vooral zo goedkoop (en ligt) mogelijk wil kopen en dat heeft tot gevolg dat 'onzichtbare' kwaliteit niet wordt gewaardeerd, maar wel betaald wordt voor imago. Het lastige van kwaliteit is dat die niet universeel te bepalen is. Wat is kwaliteit?. Voor de een is dat een krik die je honderden keren kan gebruiken voor de ander een apparaat dat niet in de weg moet liggen niet zorgt voor extra brandstofverbruik.


Kees antwoordt op 30 maart 2017:

"En daarna koop ik (voorbeeld) een caravan en zie dat er banden van het merk "Safety" onder zitten. Dat ga ik dan niet pikken en werk met de verkoper een regeling voor andere banden uit. Daarbij is het niet interessant of de verkoper mij wilde bedonderen of echt niet wist dat dit waardeloze banden waren. "
Banden worden geproduceerd volgens een vastgelegde kwaliteitsnorm. Bovendien kunnen producenten het zich niet veroorloven om regelrechte rommel te produceren vanwege aansprakelijkheid en verzekeringen.
Het is voor iedere (aanzienlijke) kopende partij mogelijk om een eigen naam op banden te krijgen. Als het maar interessant blijft.
Zo worden er banden geproduceert met een handelsnaam erop die helemaal geen bandenproducent is. Het is hetzelfde als een pak melk bij AH kopen met de naam AH erop terwijl die door de melkunie is geproduceert. Dat zegt dus niets over de kwaliteit. En zeker niet dat een 'Safety' band een waardeloze band is terwijl die door een gerenommeerd fabrikant wordt geproduceert.
Het geeft echter wel aan dat de consument en dus ook internet daar onterecht de kwalificatie waardeloos aan geeft. De consument is daardoor ook onnodig meer geld kwijt. Hoe meer er door een consument geroepen wordt dat een Reich weger een onding is door onjuist gebruik waardoor onjuiste weegresultaten hoe meer mensen een alternatief gaan zoeken. De Reich weger gaat dan een toekomst tegemoet agv het Buckler effect. Dat is óók marktwerking.

"Gegeven is dat je voor jezelf moet zorgen."
En dat is een waarheid als een koe en bedoelde ik te zeggen met de uitspraak dat je met je hoofd moet kopen.
Het nadeel is dat je daardoor ook wel eens onterecht 'te goed' voor jezelf zorgt. Maar hé, als dat je een beter gevoel geeft en het je waard is moet je dat vooral doen.

"Een meegeleverde krik is voor nood om een wiel te kunnen wisselen. Het is geen stuk gereedschap dat veelvuldig gebruikt moet worden, ook al lijkt dat zo ."
Dat staat dus niet in de gebruiksaanwijzing. Deze klant zei dus "dat-ieutnietwist" net als die hondeneigenaar met de magnetron. En wat mag je redelijkerwijs van een noodkrik verwachten? Het bijgeleverde gereedschap is bij lange na niet toereikend om het benodigd onderhoud aan het voertuig uit te voeren. Los van het feit dat niet iedereen daar ook werkelijk toe in staat is maar wat mag je daar dan van verwachten?
Er blijft dus een goed deel onduidelijk over van de term "redelijke verwachting" maar die moet op meer gebaseerd zijn als enkel de naam die erop staat.
Daarnaast is de consument goed tot zeer goed beschermt tegen ondeugdelijk producten of diensten. En waar het dan nog misgaat is echt wel iets op te merken aan de betrokken partijen zelf en niet zozeer aan het geleverde.


John antwoordt op 30 maart 2017:

Vroeger, ja vroeger was alles beter,
Je slikte het nieuws in krant of journaal voor echt. Je slikte wat de baas je opgaf en leefde happy. 60 uur p.w. werken was normaal en weinig vrije tijd. Nu breng je de tijd door met onzinnige dingen op fora en reageerd op ieder ding. Tijd teveel en nog steeds niet echt happy.
Tegenwoordig willen we steeds meer, steeds vaker en steeds duurder. Overladen door alles wat tv en het www ons voorschotelt. Fabrikanten spelen handig in op onze 'moet ik ook hebben'.mentaliteit met gadgets en flut items.
Waarom moet b.v. een tv 10 jaar meegaan? Na die tijd is het ding verouderd qua mogelijkheden en moet er toch een nieuwe komen, want anders lopen we achter.
Geef mij de huidige tijd maar, goed qua werktijd en vrije tijd. Salarissen liggen hoger en kunnen we meer besteden. We lopen voorop in innovaties, met name op recycling. Hopelijk worden hier weer gadgets en flut items van gemaakt. Kunnen we over 5 jaar weer eenzelfde topic starten. 😉


Louis antwoordt op 30 maart 2017:

Oh nee John, vroeger was echt niet alles beter.
Vergeet het maar...
Maar er was wél veel meer vertrouwen .
"Tijd teveel en nog steeds niet echt happy".
Ook mis, ik ben juist blij niet naar al de huidige opgedrongen verwachtingen te hoeven leven, maar wij "ouwe zakken" proberen (net als jij ooit gaat doen neem ik aan) een beetje rekening met jullie en zij die daarna komen te houden.
Daarom heb ik ook liever dat er weinig energie verprutst wordt aan het produceren (en weer recyclen) van rommel waar weer met veel energiemisbruik andere rommel van gemaakt wordt...tot de koek echt op is, en dan zit jij in de kou als je niet snel wat bedenkt.
Nu zou ik dus geheel eigentijds moeten zeggen : Na mij de zondvloed, en het zal m'n tijd allemaal wel duren.
(Maar ja, dat doe ik niet)


Ton Groenendijk antwoordt op 30 maart 2017:

Okay, nog één bijdrage en dan stop ik over dit onderwerp ( beloofd is beloofd). Het gaat over de basis van dit draadje (nou ja, draadje, meer een sleeptros) nl het deugen van aan te schaffen waar.
Er schijnt een dakairco te bestaan die z'n koeling betrekt uit de watertank van een caravan en daarbij zo'n 1 tot 3 liter water per uur verbruikt. Op een ander forum sprak een deelnemer zijn verbazing uit over het op de markt brengen ( a raison van 1300 euri) van een dergelijk apparaat. Nu is de datum van grote grappen aanstaande, maar alleen als het een poging tot 1 aprilgein is, kan ik me er wat bij voorstellen. Zo niet, dan heb ik dus gelijk in mijn bewering dat je als consument heel goed voor jezelf moet zorgen door niet te kopen als je het niet nodig hebt.


Kees antwoordt op 30 maart 2017:

Dat is geen airco Ton maar een koeler dmv het verdampen van water. Een welbekend natuurkundig verschijnsel.
Het is niet hetzelfde verhaal als een auto die op water loopt.


Jan Teepe antwoordt op 3 april 2017:

De meeste opmerkingen snijden wel hout. Echter wat u wellicht vergeet, is, dat er tegenwoordig sprake is van product verantwoordelijkheid. En dat gaat heel ver. Echter hoe zit het, als producent X een caravan produceert, producent Y een fietsendrager produceert en bedrijf Z deze monteert op de achterwand van een caravan die geproduceerd is door producent X. Wie is er dan verantwoordelijk voor het eindproduct, in dit geval de caravan met fietsendrager achterop. Voor zover ik weet, kan je dit in Nederland zo maar doen. En dan het vreemde geval, in Spanje dien je zoiets aan te bieden aan de keuringsinstantie (ITV) anders mag je er niet de weg mee op. Hetzelfde gebeurt met een trekhaak, bullbar op de auto. Dit soort zaken worden apart op het kentekenbewijs vermeld, nadat deze gekeurd zijn bij de ITV. Je mag er in wezen geen meter mee rijden, voordat ze goedgekeurd zijn door de ITV. Een voorbeeld voor Nederland?


Kees antwoordt op 3 april 2017:

Op 29 maart schreef ik al: "Maar waar we vooral voor moeten waken is dat alle aankopen gereguleerd, gecertificeerd en volgens regels dienen te verlopen."


Beverwijk antwoordt op 3 april 2017:

Ik dacht meer aan een kwaliteitskeuring van de caravan
waar alles goed nagekeken wordt met een certificaat.


John antwoordt op 3 april 2017:

Een BOVAG keuring is er al jaaaaaren!
Iedere keuring is zo goed als een keurmeester is. Het zegt in feite niets, het is altijd maar een moment opname. Certificaat of niet.

Als bedrijf Z een drager verkoopt en monteert, is deze aansprakelijk voor het geleverde. Als de drager de caravanwand kromtrekt is Z aansprakelijk.
Z zal zich vooraf moeten vergewissen dat de wand dit aankan!


Kees antwoordt op 3 april 2017:

En wat als klant Y er veel te zware spullen op hangt?
Er zal toch aannemelijk moeten worden gemaakt dat alleen het feitelijk monteren heeft geleidt tot het kromtrekken.
Anderzijds zal ook het overbelasten of oneigenlijk gebruik aannemelijk moeten worden gemaakt.
Er blijft dus voldoende grijs gebied over waar een dispuut over kan ontstaan.


Beverwijk antwoordt op 4 april 2017:

Inderdaad een bovag keuring zegt niets!!en ligt helemaal aan de dealer en de monteur, ik heb genoeg meegemaakt met keuringen waar ik vervolgens weer zelf aan de slag moest
en vooral het voorbeeld hierboven aangehaald , de ene monteert wat en geeft de ander de schuld ,kastje van de muur effect!!


John antwoordt op 4 april 2017:

Wat voegt een kwaliteitskeuring dan toe? En welke " kwaliteit" word gehanteerd.
Gelukkig blijft er nog genoeg grijs gebied over, keuring of niet. De consument is goed beschermd bij wet. Al heeft hij soms wat volharding en standvastigheid nodig
Met het "kastje naar de muur" effect word door een rechter tegenwoordig snel korte metten gemaakt.


Louis antwoordt op 4 april 2017:

Het fietsrek is in principe goed.
De caravanachterwand tot op zekere hoogte ook.
Zo kan een band of velg van zichzelf ook best in orde zijn.
Als daar dus een probleem ontstaat ligt het aan iets anders.
Prima band bijvoorbeeld...maar ongeschikt voor déze toepassing.
Prima rek, maar niet voor déze situatie enz.
Dus situaties waarbij juist de beoordeling en vakmanschap van de mens zelf in zo'n situatie een belangrijke rol speelt en het verschil maakt.
Je kunt best goede materialen hebben...maar slecht of minder goed toegepast door hen die beter zouden moeten weten en waarop als klant vertrouwd moet kunnen worden.
Door het verschil van inzicht en al de mogelijke variaties en caravandetailconstructies kan ik hiervoor nog wel enigszins begrip opbrengen al wordt ik er niet blij van.
Dat is van een heel andere orde dan bewust ondeugdelijk materiaal in de markt zetten zoals de slecht werkende weger, of die leuk ingekochte band tóch maar onder een caravanserie plaatsen terwijl al bekend is dat deze het maar kantje boord aan kan.
Slechte band ? Waarschijnlijk niet.
Slechte fabrikant : Jazeker.
Bij vervanging : Slechte band ? Waarschijnlijk niet.
Slechte dealer : Jazeker.
(Moet toch wat beter kunnen allemaal)


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker