![]() | Audi Q2 40 TFSI quattro | ![]() |
![]() | ![]() |
De prestaties van de Audi Q2 40 TFSI quattro zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading redelijk gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.
Wettelijk is de Caravan van 1280 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Audi Q2 40 TFSI quattro. Controleer altijd de gewichten zoals die op het kenteken staan!
Een goede kogeldruk van ongeveer 75 kg zal geen probleem zijn voor de Audi als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.
Zonder belading heeft de Audi en de Caravan een gewichtsverhouding van 77%. Let daarom goed op de verdeling van belading.
Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 75%. Dit is gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.
Pas de belading aan voor jouw situatie!
![]() | Audi Q2 40 TFSI quattro | ![]() |
Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1800 á 2000 toeren aan. Over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal heel erg snel kunnen.
Rijden op hellingen en in de bergen gaat heel erg goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2600 toeren moeten maken. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 25%.
De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 75 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.
De rijsnelheid bepaalt hoe heftig de slingerbeweging is en hoe snel het slingeren stopt, de demping. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten zo groot dat er bijna geen demping meer is, ook niet met een stabilisator. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.
Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!
Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Audi en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.
In het trekkrachtrapport leg ik precies uit hoe de Audi een Caravan zal trekken. Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!
Het adviesrapport omvat ongeveer 30 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor maar € 7,50. Aan bod komt o.a.:
Is het gegeven online advies al voldoende voor jouw? Doe dan daarvoor een donatie.
Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens: