Caravantrekker.nl Blog Gebruikerservaringen Tests Advies Vragen Menu ☰

Caravantrekker.nl

Trekadvies

DS

DS DS7 Crossback E-Tense 4x4
Caravan (als voorbeeld)

Caravan
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de DS DS7 Crossback E-Tense 4x4 zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Snelweg
Risico's bij slingeren
Hellingen
[435]
[248]
[746]

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1150 kg bij een asdruk van 1080 kg, niet te zwaar voor de DS DS7 Crossback E-Tense 4x4. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de DS en de Caravan een gewichtsverhouding van 53%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 55%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

55%
1150 kg 2100 kg

Belading in:

DS

DS DS7 Crossback E-Tense 4x4
Caravan (als voorbeeld)

Caravan

Bij de berekende prestaties is uitgegaan dat het volledig systeemvermogen beschikbaar is. Als de accu leeg raakt, is dat waarschijnlijk niet het geval zijn en zijn de prestaties wellicht minder!

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal, maar houd wel minimaal zo'n 1600 á 1800 toeren aan. Over het algemeen is er ook bij hoge snelheden heel veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat heel erg goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2200 toeren moeten maken. Ook op zeer steile hellingen (30%) is er geen probleem, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand.

Weinig risico bij slingeren

De Caravan kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 70 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig de slingerbeweging is en hoe snel het slingeren stopt, de demping. Boven snelheden van zo'n 130 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten zo groot dat er bijna geen demping meer is, ook niet met een stabilisator. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de DS en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gewichten

DS DS7 Crossback E-Tense 4x4 (220 kW / 299 pk)

Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (als voorbeeld)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Gebruikerservaring

Lees meer gebruikerservaringen met de DS DS7.

Vergelijken

Om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken is de prestatiescore te gebruiken. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum. maar een hoger puntental is altijd beter.

Op de vlakke (snel)weg krijgt de DS met de Caravan een score van 435 punten en op hellingen in de bergen 746 punten voor de prestaties. De score voor het risico als de combinatie gaat slingeren is 248 punten.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een email. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Kenteken:

Andere caravan

Kenteken:

 

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-

Alle Plug-in Hybrides

Juist een (Plug-in) Hybride is ideaal als caravantrekker. Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride auto's en maak hier een berekening met je caravan.

Elektrisch trekauto's

Bekijk het overzicht van elektrische auto's die heel goed een caravan kunnen trekken. De trekkracht kunnen we tegenwoordig berekenen en ook de (beperkte) actieradius.


Lees ook:

Verschil in trekgewicht?

Waarom zijn er zulke grote verschillen in trekgewicht en hoe wordt het maximaal trekgewicht bepaald?

Bandenspanning

De juiste bandenspanning voor de caravanband hangt af van het type band en de loadindex in combinatie met het gewicht.

In de bergen naar beneden

Naar beneden rijden lijkt eenvoudig. Toch kan dat een 'verhitte' bezigheid zijn!

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

(Advertentie)

Auto in orde
Caravan oké

En hoe staat het met je Frans?

Leer Frans op
coaching-frans.nl

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

© 2004-2021 Caravantrekker