Caravantrekker.nl Informatie Blog Gebruikerservaringen Tests Advies Vragen Menu ☰

Caravantrekker.nl

Trekadvies

BMW

BMW X3 xDrive 30e
Caravan (als voorbeeld)

Caravan
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de BMW X3 xDrive 30e zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading redelijk gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Snelweg
Risico's bij slingeren
Hellingen

449
174
610
Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1640 kg bij een asdruk van 1550 kg, niet te zwaar voor de BMW X3 xDrive 30e. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de BMW en de Caravan een gewichtsverhouding van 73%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 72%. Dit is gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

72%
1640 kg 2265 kg

Belading in:

BMW

BMW X3 xDrive 30e
Caravan (als voorbeeld)

Caravan

Bij de berekende prestaties is uitgegaan dat het volledig systeemvermogen beschikbaar is. Als de accu leeg raakt, is dat waarschijnlijk niet het geval zijn en zijn de prestaties wellicht minder!

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal, maar houd wel minimaal zo'n 1500 á 1700 toeren aan. Over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen. De souplesse van de brandstofmotor is uitstekend. Accelereren vanuit stilstand zal heel erg snel kunnen.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat heel erg goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2400 toeren moeten maken. Ook op zeer steile hellingen (30%) is er geen probleem, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand.

Denk aan slingeren

De Caravan kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 90 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig de slingerbeweging is en hoe snel het slingeren stopt, de demping. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten zo groot dat er bijna geen demping meer is, ook niet met een stabilisator. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de BMW en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

BMW X3 xDrive 30e

Periode
v.a. 2019
Vermogen
215 kW (292 pk)
Koppel
Nm tpm
Acceleratie 0-100 km/u
sec.
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (als voorbeeld)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Gebruikerservaring

Jurgen Verstraeten heeft het volgende over de BMW X3 xDrive 30e geschereven:

"Voor het eerst met een BMW X3 op pad. Hiervoor altijd heel tevreden geweest met een 520D (F10)/525D (F10) en weer een 520D (G30). Dus nu voor het eerst met een benzine auto (+ elektriciteit) weg.

Maar wat een verschil in positieve zin. De X3 is van zichzelf een stuk zwaarder door het accupakket en dat maakt het rijden met de caravan een stuk stabieler en daardoor plezieriger dan met de 5-serie. Kracht in overvloed: het overgrote deel wordt "gewoon" op benzine gereden, maar zodra het klimmen wordt of je wil inhalen, dan schakelt de elektromotor bij en komt er een enorme boost aan kracht vrij (heel geleidelijk). Zorg wel dat je de elektrostand op " Battery Control" hebt staan. En minimaal ingesteld op 40%. Zo heb je altijd power beschikbaar als je dat nodig hebt.

Er is eigenlijk maar 1 (klein) nadeel: als je houdt van stevig doorrijden (110 km/u op de Franse tolwegen), dan lust de X3 wel veel brandstof: 1:4,7 moet je wel rekening mee houden. Wel 3 fietsen op het dak en 5 personen in de auto. De caravan weegt 2.000 kg. De tank is maar 47 liter, dus om de 200 km moet je echt tanken.

Samengevat: ik ben echt heel enthousiast over deze auto die op zijn wettelijke limieten perfect presteert."

Lees meer gebruikerservaringen met de BMW X3.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een email. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Alle Plug-in Hybrides

Juist een (Plug-in) Hybride is ideaal als caravantrekker. Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride auto's en maak hier een berekening met je caravan.

Elektrisch trekauto's

Bekijk het overzicht van elektrische auto's die heel goed een caravan kunnen trekken. De trekkracht kunnen we tegenwoordig berekenen en ook de (beperkte) actieradius.

Trekkrachtrapport

Voor een goed trekadvies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.


Lees ook:

Polyester caravans

In het Erwin Hymer Museum is een speciale tentoonstelling gewijd aan caravans van polyester. In Nederland is het vooral BIOD die bekend is als fabrikant van polyester caravans.

Abnormale bandenslijtage

Caravanbanden die al na 10.000 km helemaal (scheef) afgesleten zijn, is natuurlijk niet normaal. Toch komt dit regelmatig voor. Wat is de oorzaak en wat doe je er aan?

Caravanbanden

Kies het juiste type dat bij jouw caravan past en zorg voor de juiste bandenspanning!

Rijbewijs B of BE?

Wat mag je trekken met rijbewijs B en wanneer heb je rijbewijs BE nodig?

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

© 2004-2021 Caravantrekker