![]() | Audi e-tron 55 Quattro | ![]() |
![]() | ![]() |
De prestaties van de Audi e-tron 55 Quattro zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.
Wettelijk is de Caravan van 1800 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Audi e-tron 55 Quattro. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!
Vermoedelijk is de maximaal toegestane kogeldruk van de Audi maar 80 kg (zie o.a. typeplaatje van de trekhaak). Dat is dan te weinig voor de minimaal benodigde kogeldruk van 90 kg voor de beladen caravan! Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden.
Zonder belading heeft de Audi en de Caravan een gewichtsverhouding van 62%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 63%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.
Pas de belading aan voor jouw situatie!
![]() | Audi e-tron 55 Quattro | ![]() |
Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Over het algemeen heeft de motor op de snelweg zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen. Accelereren vanuit stilstand zal heel erg snel kunnen.
Rijden op hellingen en in de bergen gaat heel erg goed en gemakkelijk. Ook al lijkt het in vergelijking tot solo wat meer moeite te kosten. In vergelijking met een auto op fossiele brandstof gaat het rijden veel soepeler en gemakkelijker. Ook op steile hellingen (25%) is er geen probleem, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand.
Het energieverbruik en de actieradius is sterk afhankelijk van de snelheid en de omstandigheden. Vooral de extra luchtweerstand van de Caravan zorgt voor een hoger verbruik. Het 'normverbruik' voor de combinatie komt uit op 40.9 kWh per 100 km.
Afhankelijk van de rijstijl zal het stroomverbruik veelal liggen tussen de 38.3 en 46.6 kWh/100km. In de praktijk is de actieradius zo'n 127 km bij snelladen (20->80%) en maximaal 211 km.
De Caravan kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 95 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad. Een kogeldruk van minder dan 90 kg raden we echt niet aan omdat de kans op slingeren dan te veel toe neemt.
De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.
Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!
Over de meeste combinaties is veel meer te vertellen in een uitgebreid trekkrachtrapport. Om de prestaties bijvoorbeeld echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening.
Helaas is op dit moment nog geen betrouwbaar rapport te maken over de Audi e-tron 55 Quattro. Maar als dit een hybride auto is, selecteer dan de [fuel] versie van de Audi e-tron. Vaak staat die met een iets lager vermogen ook in de lijst. Je krijgt dan het rapport met de prestaties die je minimaal kan verwachten, ook als de accu leeg zou zijn.
Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens: