Caravantrekker.nl

Trekadvies

Kia

Kia Niro 1.6 GDi PHEV
Eifelland

Eifelland
Prestaties
Gewicht

Caravan ten minste 30 kg te zwaar!

Het maximaal toegestaan trekgewicht van de Kia is 30 tot 110 kg te laag voor de Eifelland. Wettelijk wordt bijna overal alleen naar de asdruk van de caravan gekeken en dan nog is de caravan 30 kg te zwaar. Belaad de caravan met minder gewicht. Controleer op het kenteken of het trekgewicht correct is ingevuld.

In onderstaand advies gaan we er verder vanuit dat rijden wettelijk wel zou mogen.

De prestaties van de Kia Niro 1.6 GDi PHEV zijn in de meeste situaties wel voldoende en ook het gewicht van de Eifelland is met een gemiddelde belading geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland. Voorwaarde is wel dat de hybride batterij niet helemaal leeg is.

Vlakke weg
Trekkracht
167
108

Hellingen
Risico's bij slingeren
94
150

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

De combinatie is wettelijk te zwaar om mee te rijden! Zelfs alleen al de aslast van de caravan van 1330 kg is meer dan het maximaal trekgewicht (1300 kg) van de auto. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 80 kg zal geen probleem zijn voor de Kia als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Kia en de Eifelland een gewichtsverhouding van 80%. Let daarom goed op de verdeling van belading.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 78%. Dit is ongeveer wat in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

78%
1410 kg 1819 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Kia

Kia Niro 1.6 GDi PHEV
Eifelland

Eifelland

Omdat de Kia een hybride aandrijving heeft zijn de berekende prestaties afhankelijk van de hoeveelheid stroom die beschikbaar is in de accu. In dit online Trekadvies is uitgegaan van een gemiddelde gebruikssituatie zoals die het meest voorkomt. Maar maak ook een Trekadvies op alleen de brandstofmotor met de prestaties die je onder alle omstandigheden altijd hebt.


Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 3300 á 3700 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 98 km/u á 124 km/u. De souplesse, de kracht bij 1800 á 2500 toeren van de brandstofmotor, is redelijk maar desondanks zal er wat meer geschakeld moeten worden en/of zal de motor wat meer lawaai maken. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 21.1 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat met een beperkte snelheid. Op autobaanhellingen zoals in het buitenland zal de snelheid terugzakken ondanks tijdig terugschakelen en veel toeren. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 74 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 13%.

Prestaties alleen bij een volle accu. Rijd met een caravan altijd in CS-of HEV modus (Charge Sustaining waarbij de accu wordt gespaard), maar zorg er wel voor dat de accu niet leeg gereden wordt.

Denk aan slingeren

De Eifelland kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 80 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 90 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Over de meeste combinaties is veel meer te vertellen in een uitgebreid Trekrapport. Om de prestaties bijvoorbeeld echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening.

Voorbeeld van een Trekrapport

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden als het beschikbaar is.

Bij Hybride auto's zal het Trekrapport uitgaan van de prestaties op alleen de brandstofmotor. Daarvan zijn immers de prestaties, ook bij een bijna lege accu, altijd minimaal beschikbaar.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Kia Niro 1.6 GDi PHEV

Periode
2019 - 2022
Vermogen
141 pk (104 kW)
Brandstof
Hybride
Transmissie
Automatisch
Koppel
265 Nm v.a. 4000 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Eifelland

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Kia en Eifelland en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Hans van der Laan heeft het volgende over de Kia Niro 1.6 GDi PHEV geschereven:

"Vorig jaar uitgebreid gereden met deze combi. De Niro trekt erg goed vooral tien we op een hele steile camping omhoog moesten. Hij vult de kleine batterij ongemerkt op een slimme manier. Op de snelweg is de batterij snel bijna leeg . Verbruik dan 1:9 niet heel slecht. We waren een beetje bang voor lange 10% heuvels in west frankrijk niks geen probleem. Caravan beladen tot 1250 kg prima combi stabiel reden 95 km gemiddeld boven 105 km wat gaan uitkijken denken wij. We hadden een ATC op de caravan en dan voel je niets ( wel dubbel aarden ) "

Lees meer gebruikerservaringen met de Kia Niro.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Geef je zelf vertrouwen!

Een goede combinatie is belangrijk maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker!

Volg een cursus bij Bert (Caravantrekker Trainingscentrum) en ga zonder stress op stap met de caravan.

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker