Caravantrekker.nl

Trekadvies

Hyundai

Hyundai Tucson 1.6 T-GDi HEV
Fendt Saphir 465 SFB

Fendt
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Hyundai Tucson 1.6 T-GDi HEV zijn over het algemeen heel goed en ook het gewicht van de Fendt is met een gemiddelde belading geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland. Voorwaarde is wel dat de hybride batterij niet helemaal leeg is.

Vlakke weg
Trekkracht
237
266

Hellingen
Risico's bij slingeren
262
152

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Fendt van 1430 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Hyundai Tucson 1.6 T-GDi HEV. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 80 kg zal geen probleem zijn voor de Hyundai als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Hyundai en de Fendt een gewichtsverhouding van 80%. Let daarom goed op de verdeling van belading.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 78%. Dit is ongeveer wat in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

78%
1430 kg 1839 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Hyundai

Hyundai Tucson 1.6 T-GDi HEV
Fendt Saphir 465 SFB

Fendt

Omdat de Hyundai een hybride aandrijving heeft zijn de berekende prestaties afhankelijk van de hoeveelheid stroom die beschikbaar is in de accu. In dit online Trekadvies is uitgegaan van een gemiddelde gebruikssituatie zoals die het meest voorkomt. Maar maak ook een Trekadvies op alleen de brandstofmotor met de prestaties die je onder alle omstandigheden altijd hebt.


Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1800 á 2100 toeren aan. Over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 120 km/u á 136 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 15.1 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3200 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 104 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 19%.

Denk aan slingeren

De Fendt kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 80 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 90 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Over de meeste combinaties is veel meer te vertellen in een uitgebreid Trekrapport. Om de prestaties bijvoorbeeld echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening.

Voorbeeld van een Trekrapport

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden als het beschikbaar is.

Bij Hybride auto's zal het Trekrapport uitgaan van de prestaties op alleen de brandstofmotor. Daarvan zijn immers de prestaties, ook bij een bijna lege accu, altijd minimaal beschikbaar.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Hyundai Tucson 1.6 T-GDi HEV

Periode
v.a. 2021
Vermogen
230 pk (169 kW)
Brandstof
Hybride
Transmissie
Automatisch
Koppel
350 Nm v.a. 1500 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Fendt Saphir 465 SFB

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Hyundai en Fendt en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Jaco heeft het volgende over de Hyundai Tucson 1.6 T-GDi HEV geschereven:

"In april hebben we de Tucson HEV Comfort Smart aangeschaft. Bij de introductie lazen we over de enorme trekkracht (350Nm bij 1500 rpm) en de 230 pk.

Omdat we 2x per jaar naar het buitenland gaan (Frankrijk, Spanje) met een vrij zware caravan (ca 1.650 kg) en de Tucson naast bovenstaande cijfers de caravan ook nog eens mag trekken besloten we de vorige auto (Kuga, 120 pk, 250Nm, 2016) in te ruilen.

Inmiddels zijn we dit jaar 1x door Frankrijk (Drome) naar Spanje geweest met de Tucson en caravan.

Opvallend is dat de automaat in combinatie met alle hulpmiddelen prima werk doet. Zo hoef je feitelijk alleen maar het stuur vast te houden, voor de rest is het alsof je in de trein zit. De auto gaat op de snelweg bergop en bergaf met de op de cruise-control ingestelde snelheid door zonder dat je als chauffeur iets hoeft te doen.
Dat was bij de Kuga met handbak wel anders. Daar moest je bergop regelmatig terugschakelen en zakte de snelheid. Bergaf daarentegen moest je zelf afremmen.

Met de zogenaamde "zeilfunctie" aan (dan gaat de auto telkens vanzelf een stuk electrisch rijden) zie je af en toe de toerenteller naar nul terugvallen. Je rijdt dan vaak, met de caravan er achter, ca 1 kilometer (afhankelijk van helling en wind) electrisch. Afdalingen zijn vaak geheel electrisch. De auto remt dan af op de electromotor die dan de accu gewoon blijft opladen.

Het brandstofverbruik: met caravan van 1.650 kilo was het verbruik op de heenreis richting Spanje over 1850 kilometer, via de Drome, in augustus, precies 10 kilometer per liter (dat was bij de Kuga 8.8 kilometer per liter).
Op de terugreis was het verbruik over 1800 kilometer 9.7 kilometer per liter (het was kouder en wat winderiger). Dat was bij de Kuga eveneens 8.8 kilometer per liter.
De gereden snelheid met caravan is ca 80 km per uur in Spanje, ca 85-88 km per uur elders.


Zonder caravan is het verbruik (korte afstanden van ca 2 kilometer tot ca 6 kilometer en soms wat langere afstanden van 30 tot 120 kilometer) gemiddeld rond de 19 kilometer per liter, sommige ritten zelfs dik boven de 20 kilometer.

We vinden de keuze voor deze auto achteraf geweldig. We zijn er heel blij mee. Vooral het naadloos wisselen van aandrijving (benzine / electrisch) is een feest. Daarbij de automaat en de diverse hulpmiddelen waardoor de auto constant blijft rijden en ook met caravan de afstand tot de voorganger blijft controleren.

We zijn in 3 dagen teruggereden uit Spanje, 1.800 km. Het autorijden was niet werken maar een feest.

Zijn er dan helemaal geen nadelen te vinden?

Zeker wel:

- de stoelen zijn niet erg comfortabel. De zitting is niet prettig, misschien te week, en je voelt achteraan een harde buis oid en een gat tussen zitting en rugleuning. Tevens is de hoofdsteun alleen in hoogte verstelbaar waardoor je hoofd feitelijk te ver naar voren wordt geduwd.

- een aantal kleine zaken mis je. Helaas zijn er bij de achterramen geen rolgordijntjes (de donkere ramen verzachten dit gemis), is de achterbank niet vanuit de kofferruimte neer te klappen.

Kleine zaken, ze zijn wel te bestellen maar dan moet je een duurdere versie kopen (+ 4.000 euro). De stoel zit dan helaas hetzelfde in de duurdere uitvoering.


"

Lees meer gebruikerservaringen met de Hyundai Tucson.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

 

Geef je zelf vertrouwen!

Een goede combinatie is belangrijk maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker!

Volg een cursus bij Bert (Caravantrekker Trainingscentrum) en ga zonder stress op stap met de caravan.

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker