Caravantrekker.nl

Trekadvies

Skoda

Skoda Octavia 1.0 TSI
Caravan van 1300 kg

Caravan

Het maximaal trekgewicht van 1300 kg van de Skoda is tevens het maximaal gewicht dat we adviseren voor een beladen caravan.

In deze berekening gaan we uit van een gemiddelde caravan die beladen 1300 kg weegt. Bedenk wel dat de exacte prestaties afhankelijk zijn van de gekozen caravan. Luchtweerstand en de afmetingen kunnen immers van invloed zijn. Maak dus altijd een berekening met een specifieke caravan voor een beter advies!

Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Skoda Octavia 1.0 TSI zijn in de meeste situaties meer dan voldoende, maar wel is het gewicht van de Caravan met een gemiddelde belading vrij hoog, maar geen probleem als de belading in de caravan goed verdeeld is en bij normale snelheden gereden wordt. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
184
126

Hellingen
Risico's bij slingeren
182
132

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1300 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Skoda Octavia 1.0 TSI. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 75 kg zal geen probleem zijn voor de Skoda als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Skoda en de Caravan een gewichtsverhouding van 90%. Dat is aan de hoge kant. Zorg dus voor goede belading met zoveel mogelijk gewicht in de auto.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 85%. Dit is net iets hoger dan in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

85%
1300 kg 1526 kg

Belading in:

Skoda

Skoda Octavia 1.0 TSI
Caravan van 1300 kg

Caravan

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2400 á 3000 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen. Afhankelijk van de omstandigheden zijn snelheden van 117 km/u mogelijk. De souplesse, de kracht bij 1800 á 2300 toeren van de brandstofmotor, is redelijk maar desondanks zal er wat meer geschakeld moeten worden en/of zal de motor wat meer lawaai maken. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen zoals in het buitenland zal de snelheid terugzakken ondanks tijdig terugschakelen en veel toeren. Maar dan zijn op veel hellingen snelheden van 92 km/u mogelijk. Op steile hellingen (13%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Denk aan slingeren

De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 75 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 90 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

In het trekkrachtrapport leg ik precies uit hoe de Skoda een Caravan zal trekken. Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van een rapport

Inhoud adviesrapport

Het adviesrapport omvat ongeveer 30 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor € 8,25 met daarin:

Dit vinden gebruikers het adviesrapport
Gemiddeld 4.6 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Skoda Octavia 1.0 TSI

Periode
v.a. 2020
Vermogen
81 kW (110 pk)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
Nm tpm
Acceleratie 0-100 km/u
sec.
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (bij passend)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Skoda en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

De Berkenhegjes heeft het volgende over de Skoda Octavia 1.0 TSI geschereven:

"Onze vorige combinatie, een Opel Insignia 2.0 Diesel met een Homecar 463 Rally lag als een strijkijzer op de weg.
De caravan verkocht en een Fendt 470 Saphir ervoor terug gekocht. Ook de Insignia ging eruit en er kwam een 1.0...ja een 1.0, 3 pitter Octavia voor in de plaats.
De dealer zei me dat de wagen geschikt was als caravan trekker, en hij mag nl. ook 1300 kg trekken.
En ja trekken doet hij als de beste, het valt me niet tegen. Maar als je een insignia diesel gewent bent dan ligt een Octavia benzine die 350 kg lichter is toch wat minder stabiel voor de caravan. Maar als noch ik had erger verwacht.
Van de zomer gaan we naar Spanje en dan zorg ik dat ik alle zware spullen in en op de wagen heb zitten. Hopelijk scheelt dat wat in de stabiliteit. Verder is de Octavia een prima ruime caravan trekker. Die niet onderdoet voor de 2.0 liters van 10 jaar terug.

Spanje is Frankrijk geworden ivm Corona. Desalniettemin hebben we een flinke rit gemaakt naar zuid Frankrijk. 1.0 3 Pitter kan goed mee met de caravan achter de auto. Af en goed terug schakelen is wel nodig. De heuvels bij Luik en Lyon zijn geen probleem. Echter toen we richting Grenoble reden merkte je dat hij hier te kort kwam in power. Een half uur constant klimmen vind hij niet prettig de temperatuur an de moter steeg voor het eerst. Ik moest dan ook naar de vrachtwagen baan en met 60 km verder. De temperatuur zakte weer snel.
De achtervering is wat slapjes dus let op drempels ivm je neuswiel. De lichte motor zet namelijk niet veel druk op de banden. Uiteindelijk zijn we met een gemiddelde van 83 km/u naar zuid Frankrijk gereden. Niet verkeerd met een halve 6 cilinder ♧"

Lees meer gebruikerservaringen met de Skoda Octavia.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus en je gaat ontspannen op vakantie.

Trekauto's met stekker

Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride en Elektrische trekauto's en maak een berekening met je caravan.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.


Lees ook:

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Rijbewijs B of BE?

Wat mag je trekken met rijbewijs B en wanneer heb je rijbewijs BE nodig?

Net niet verongelukt!

Bij 90 km/u gaan opeens en vanzelf de auto en de caravan slingeren. Een spannende situatie die maar net goed afliep en die ik nog nooit zo heftig had mee gemaakt.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2023 Caravantrekker