Caravantrekker.nl

Trekadvies

Volvo

Volvo XC90 D4 AWD
Eriba Nova 541

Eriba
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Volvo XC90 D4 AWD zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Eriba is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
254
306

Hellingen
Risico's bij slingeren
311
181

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Eriba van 1550 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Volvo XC90 D4 AWD. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 85 kg zal geen probleem zijn voor de Volvo als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Volvo en de Eriba een gewichtsverhouding van 70%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 70%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

70%
1550 kg 2221 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Volvo

Volvo XC90 D4 AWD
Eriba Nova 541

Eriba

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1600 á 1800 toeren aan. Over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 128 km/u á 136 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 16.4 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2300 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 112 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 24%.

Weinig risico bij slingeren

De Eriba kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 85 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Volvo een Eriba zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Volvo XC90 D4 AWD

Periode
2015 - 2018
Vermogen
190 pk (140 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
420 Nm v.a. 1500 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Eriba Nova 541

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Volvo en Eriba en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

J.A.Wiekens heeft het volgende over de Volvo XC90 D4 AWD geschereven:

"De volvo xc90 d4 awd uit 2018 beschikt over een 2 liter diesel motor met 190 pk en 420 newtonmeter. Maximaal toegestaan trekgewicht 2400 kg.
De Eriba nova 531 uit 2013 is inclusief dissel 7,60m lang 2,30 m breed en heeft een maximale aslast van 1700 kg.
De d4 awd is in Nederland niet uitgebracht en is rechtstreeks van de fabriek in Götenburg geïmporteerd.
Het meest gunstige verbruik solo is 1 liter op 17 km, maar met een pittige rijstijl is ook 1 op 10 mogelijk. Met de caravan, beladen tot 1600 kg ligt het verbruik, gereden in de rijstand dynamic, tussen de 1 op 8,5 en 1 op 9.
De xc 90 is bijzonder comfortabel en ook met een caravan aan de haak is dat niet anders. Voorlopig als gevolg van corona uitsluitend in Nederland gereden, maar de combinatie is uiterst stabiel en er zijn snelheden haalbaar die onverstandig zijn. Er is meer dan voldoende trekkracht voor handen om vlot in te halen en zijwind en/of een vrachtwagen heeft geen merkbare invloed op de combinatie. De verwachting op basis van mijn ervaring met met een andere trekauto voor deze caravan is, dat de xc90 in combinatie met deze caravan ook in de bergen en onder zwaardere omstandigheden prima uit de voeten zal kunnen.

De eerste buitenlandse reis met de nieuwe combinatie

De Volvo XC90 D4 awd uit 2018 heeft voor vertrek een controle op de aanwezige vloeistoffen gehad waarbij de 275-45-R20 inch banden op de vereiste spanning van 3 bar voor zware belasting zijn gebracht.

De caravan Eriba Nova 531, totale lengte inclusief dissel 7.60m, opbouwlengte 6.20m, uit 2013 met een toegelaten maximum gewicht van 1700 kg heeft eind 2021 nieuwe asrubbers en een bovag beurt gekregen. De banden 195R14C102L zijn op de voorgeschreven spanning van 4,5 bar gebracht en het neuswiel op 2 bar.

Begin mei 2022 vanuit Nederland met deze combinatie vertrokken naar Istrië in Kroatië.
Begin juni 2022 teruggekeerd, na in totaal 3060 km met de caravan te hebben afgelegd.

Vrachtverkeer, bussen en snel langs flitsende auto’s op de Duitse autobahn hebben geen enkele invloed op de koers van de combinatie. In de heuvels van midden Duitsland blijft de Volvo mooi stil en bij het inhalen van vrachtwagens schakelt de automaat in de stand dynamic vlot en effectief en zijn ook heuvel op snelheden van ruim boven de 100km/u moeiteloos haalbaar, waarbij de combinatie geen enkel moment onrustig wordt.

Heuvel af met de adaptive cruise control aan is eveneens een prettige ervaring. Vooral op lange afdalingen heb ik de snelheid nooit meer dan een aanvaardbare 5 km per uur hoger zien worden dan de door mij ingestelde snelheid. Dit is alleen anders bij erg steile afdalingen, maar door de cruise control dan 5 km langzamer te zetten valt dit eenvoudig op te lossen.
Niets is in mijn ogen bij het rijden met een caravan gevaarlijker, dan een auto die, bij een ingestelde cruise control, de snelheid ongelimiteerd laat oplopen.

De adaptive cruise control is ook bijzonder prettig op de lange stukken in Duitsland waar er sprake is van weg werkzaamheden en waar inhalen met een aanhanger per definitie verboden is. Dit geldt in Duitsland overigens ook op veel plekken met een groot verkeersaanbod. Caravanners zijn dan veroordeeld tot de rechterbaan en zullen zich moeten voegen naar de snelheid van het vrachtverkeer. De adaptive cruise control kan dan zo worden ingesteld dat er altijd voldoende afstand tot de voorligger wordt gehouden en de Volvo remt automatisch als de wagen er voor remt en trekt automatisch op tot de inhestelde snelheid als de wagen er voor weer versnelt. Dit maakt file rijden met een aanhanger een stuk plezieriger.

Ook in de bergen in Oostenrijk en Slovenië blijkt de Volvo met de Eriba een prettige combinatie om op de adaptive cruise control mee te rijden.

Tip:
Houdt er rekening mee dat met name in Slovenië vrachtwagen chauffeurs agressief kunnen reageren op caravan combinaties die langzamer rijden dan 90 km/u of combinaties die niet op tijd uitwijken naar de rechter rijstrook voor langzaam stijgend verkeer.
Dus, indien de auto het kan, beter 1 op 9,5 en mee rijden met het vrachtverkeer dan 1 op 10 en een obstakel voor vrachtwagens zijn. Bedenk daarbij dat U vakantie hebt en de vrachtwagen chauffeurs niet.

Het gemiddelde verbruik tijdens deze reis was bij 90 km/u
1 op 9,5 op de vlakke weg en tijdens de lange hellingen en afdalingen in Duitsland en in bergachtig gebied bij 80 km/u
1 op 10.

N.B.
Vorig jaar lag het verbruik in Nederland tussen de 1 op 8,5 en
1 op 9. Mogelijk houdt dit verband met veel stoppen en optrekken.


Eind augustus 2022 met dezelfde combi voor twee weken vertrokken naar Rügen in de deelstaat Mecklenburg Vor Pommern aan de Oostzee in Duitsland. Relatief vlakke rit van ongeveer 1200 km heen en terug. Zoals verwacht rijdt de combinatie perfect. Het gemiddelde verbruik schommelde zowel op de heen als op de terug weg tussen de 1 op 9 en 1 op 10.
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Volvo XC90.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Geef je zelf vertrouwen!

Een goede combinatie is belangrijk maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker!

Volg een cursus bij Bert (Caravantrekker Trainingscentrum) en ga zonder stress op stap met de caravan.

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker