Caravantrekker.nl

Trekadvies

Volvo

Volvo 940 sedan 2.3
Kip Vision 41 ETD Special

Kip
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Volvo 940 sedan 2.3 zijn over het algemeen goed en ook het gewicht van de Kip is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
215
178

Hellingen
Risico's bij slingeren
221
207

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Kip van 1080 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Volvo 940 sedan 2.3. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

We adviseren een kogeldruk van ongeveer 65 kg maar we weten niet zeker of dat is toegestaan voor de Volvo. Bekijk daarvoor o.a. het typeplaatje van de trekhaak. Vermoedelijk is de auto samen met de kogeldruk te zwaar beladen. Er zijn onvoldoende gegevens ingevoerd om te bepalen welk rijbewijs noodzakelijk is.

Zonder belading heeft de Volvo en de Kip een gewichtsverhouding van 65%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 65%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

65%
1080 kg 1651 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Volvo

Volvo 940 sedan 2.3
Kip Vision 41 ETD Special

Kip

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2300 á 2700 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 117 km/u á 126 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 2000 á 2500 toeren van de brandstofmotor, is over het algemeen voldoende. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 20.9 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 4000 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 100 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen (13%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Weinig risico bij slingeren

De Kip kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 65 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Volvo een Kip zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Volvo 940 sedan 2.3

Periode
1990 - 1993
Vermogen
131 pk (96 kW)
Brandstof
Benzine
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
185 Nm v.a. 2950 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Kip Vision 41 ETD Special

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Volvo en Kip en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

De Vries heeft het volgende over de Volvo 940 sedan 2.3 geschereven:

"Let op: de caravan is een Kip KT330 uit 1984! Breedte 2 meter, 2,30 hoog, leeg 500 kg, max. gewicht 850 kg. De voorkant loopt weliswaar schuin maar de hoeken zijn niet afgerond, de stroomlijn is dus verre van ideaal. Deze caravan is een echte windvanger.

De Volvo 940 met deze oude Kip is een ideale budgetcombinatie. De auto is van 01-1991 en is voorzien van een 4-traps automaat met overdrive (dus eigenlijk 5 versnellingen). Ik ben er mee naar Zuid-Frankrijk geweest en dat gaat fantastisch. De caravan is licht, maar heeft de stroomlijn van een zeecontainer en is niet voorzien van een anti-slingerkoppeling.
Dankzij het gewicht van de Volvo merk je vrij weinig van de caravan. Boven de 70 km/h gaat het allemaal wat langzamer. Als je een vrachtwagen inhaalt, voel je de caravan wat bewegen maar de auto is niet uit koers te krijgen. Met veel moeite kon ik een kogeldruk van 60 kg halen (vanwege het kleine formaat, alles ligt in de buurt van de as). Met een volle gasfles, volle watertank en wat stoeptegels in de disselbak haal je de 60 kg. Trillingen of slingeringen van de caravan voel je nauwelijks, maar dit komt echt vanwege de zware Volvo. Als er een lichtere auto voor zit, wordt het een heel ander verhaal: met mijn Volvo 360 uit 1983 (weegt 1030 kg) staat het zweet je in de handen als je vrachtwagens inhaalt.

Maar goed, terug naar de Volvo 940: het is een gemakkelijke automaat. Ik rijd overal 90, soms 95. Je moet echt niet harder willen rijden met een caravan, ook niet met een nieuwe. Op de erg steile hellingen springt de automaat terug in de 3e versnelling, maar je rijdt dan alsnog gewoon met 90 km/h omhoog. Even ter vergelijking; de 3e versnelling van de automaat is vergelijkbaar met de 4e versnelling van een handgeschakelde bak.
Deze automaat kan handmatig vastgezet worden in 1, 2 en 3. Helaas niet in 4. Dat was fijn geweest, want de overdrive is niet uitschakelbaar. Die werkt op oliedruk. Allemaal prima, maar heuvelop gaat niet werken met 2.300 tpm. Er zit immers geen turbo op de auto. Je moet dan handmatig de bak in 3 zetten, maar dat is weer overkill: de 4 had ook makkelijk gekund.

Het verbruik is solo 1:11, met caravan erachter 1:9. Met veel bergen gaat het terug naar 1:7, op de vlakke weg is 1:10 gewoon haalbaar.

De Volvo 940 is een absolute alleskunner met zeer eenvoudige techniek. Goedkoop in aanschaf, goedkoop in onderhoud. Dankzij de automaat met koppelomvormer kom je overal weg. Ook natte grasveldjes; bij het loslaten van de rem rijdt de auto vanzelf weg. Ideaal bij manoeuvreren. Van koelingsproblemen heb ik geen last. De auto heeft een fan met een viscosekoppeling: de fan draait daardoor altijd mee, maar met een slipkoppeling. Hoe warmer de motor, hoe vaster de verbinding met de fan. Die draait zodoende volledig automatisch met een wisselend toerental. Bij filerijden op een snikhete Franse snelweg lijkt het wel een vrachtwagen, maar de motor blijft altijd op de juiste temperatuur. Simpel en onverwoestbaar.

Voor mij geen nieuwe auto; ik heb wel eens een moderne auto ervoor gehad met zo'n nieuwe, kleine motor met turbo. Op papier veel betere prestaties, meer pk's, meer koppel. In de praktijk schakel je je het ongans, omdat het bruikbare toerengebied veel beperkter is. Bovendien blijft de koeling een probleem (zodra je niet op het ideale toerental zit, loopt de zaak warm). Het koelsysteem van een 940 is zwaar overbemeten, zoals bij wel meer oudere Volvo's (240, 360, 740, 850). "

Lees meer gebruikerservaringen met de Volvo Classic.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker