Caravantrekker.nl

Trekadvies

Volvo

Volvo V70 TDI [ATM tuned]
Kip Hy Line 50 T

Kip
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Volvo V70 TDI [ATM tuned] zijn over het algemeen heel goed en ook het gewicht van de Kip is met een gemiddelde belading gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
251
268

Hellingen
Risico's bij slingeren
297
182

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Kip van 1315 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Volvo V70 TDI [ATM tuned]. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 75 kg zal geen probleem zijn voor de Volvo als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Volvo en de Kip een gewichtsverhouding van 72%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 72%. Dit is gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

72%
1315 kg 1838 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Volvo

Volvo V70 TDI [ATM tuned]
Kip Hy Line 50 T

Kip

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1600 á 1800 toeren aan. Over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 127 km/u á 136 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 16.8 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2500 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 112 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 18%.

Weinig risico bij slingeren

De Kip kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 75 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Volvo een Kip zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Volvo V70 TDI [ATM tuned]

Periode
1997 - 1999
Vermogen
174 pk (128 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
330 Nm v.a. 1900 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Kip Hy Line 50 T

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Volvo en Kip en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Bert heeft het volgende over de Volvo V70 TDI [ATM tuned] geschereven:

"Natuurlijk als co-founder van Caravantrekker al eerder een review gegeven van deze combinatie, maar niet in gechipte versie.

In het geval van deze al wat oudere Volvo (met VAG 5cil. diesel) was herprogrammeren wel mogelijk, maar alleen indien beide e-proms verwijderd en nieuwe erin werden gesoldeerd. Het betreft dus een min of meer standaard tuning, die resulteerde in 34 pk extra (24%) en 30 Nm koppel (10%). Je zou andersom verwachten als caravantrekker?

Nou, niet altijd. De trekkracht van de auto was al ruim voldoende i.c.m. de overbrengingen van de 5-handbak en om aandrijflijn niet te veel te belasten is gekozen voor een merkbare doch geringe koppeltoename. De vermogenstoename zorgde echter voor een hogere top (vooral solo), zonder dat de toerenbegrenzer gemanipuleerd moest worden. Dat wilde ik ook helemaal niet, want door te hoge toerentallen gaan diesels kapot. Leuk is dat af en toe uit te proberen in Dld. ;) Zonder te hikken tegen de toerenbegrenzer haalt het ouwe ding nog steeds ruim 210 echte km/u.

Dan moet je niet achter me rijden want dan wordt een rookgordijn opgeworpen. Niet goed voor het miljeu idd. Inmiddels staat de teller op zo'n 360.000 km en ik overweeg de inspuiters eens te reinigen door een specialist, mede omdat de auto steeds wat minder makkelijk door de roetmeting komt.

Al met al nog steeds een degelijke fijn rijdende (trek)auto, die zeer adequaat omgaat met diverse caravans tot zo'n 1500 kg. Maar pas dan met caravans vanaf 1400 kg beladen gewicht wel wat de toegestane kogeldruk aan tot 85 à 90 kg. Niveauregeling houdt het span in mijn geval horizontaal.

Wat ik mis aan deze auto? Ik heb daar lang over nagedacht. Een zesde versnelling wellicht. Om met 175 (een hoge snelheid, maar dan is de stabiliteit nog in orde) bij amper 3000 rpm te kunnen kruisen i.p.v. 3600. Och, lekker belangrijk... ;)"

Lees meer gebruikerservaringen met de Volvo V70.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker