Caravantrekker.nl

Trekadvies

Subaru

Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i [in low-gear]
HomeCar Racer 47 UE

HomeCar
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i [in low-gear] zijn in de meeste situaties meer dan voldoende en ook het gewicht van de HomeCar is met een gemiddelde belading geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
209
103

Hellingen
Risico's bij slingeren
227
158

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de HomeCar van 1250 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i [in low-gear]. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 70 kg zal geen probleem zijn voor de Subaru als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Subaru en de HomeCar een gewichtsverhouding van 79%. Let daarom goed op de verdeling van belading.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 76%. Dit is ongeveer wat in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

76%
1250 kg 1635 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Subaru

Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i [in low-gear]
HomeCar Racer 47 UE

HomeCar

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2800 á 3200 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 114 km/u á 123 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 2000 á 2500 toeren van de brandstofmotor, is redelijk maar desondanks zal er wat meer geschakeld moeten worden en/of zal de motor wat meer lawaai maken. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 20.4 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 4400 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 99 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 16%.

Denk aan slingeren

De HomeCar kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 70 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Subaru een HomeCar zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i [in low-gear]

Periode
2003 - 2005
Vermogen
137 pk (101 kW)
Brandstof
Benzine
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
187 Nm v.a. 4400 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

HomeCar Racer 47 UE

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Subaru en HomeCar en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Rene heeft het volgende over de Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i [in low-gear] geschereven:

"Sinds dit jaar rijden wij met de combinatie Subaru Legacy met een Home Car Rally van maximaal 1300 kg.
Bij aankoop progessieve veren laten plaatsen.
Wanneer wij met de caravan op pad gaan, hou ik de caravan zo licht mogelijk, plaats ik zoveel mogelijk in de Legacy of in de dakkoffer op de Legacy. Daarnaast is mijn kogeldruk 75 kg en de verdeling van gewicht in de caravan optimaal. Het hieronder beschreven verbruik is dus met dakkoffer en het gewicht van de caravan zal rond de 1200 a 1250 kg liggen. (caravan is gewogen na plaatsing van mover, dus een redelijke inschatting).

Voorgaande jaren hadden wij als trekker de Mitsubishi Outlander 2WD 2.0. Omdat we duidelijk wat trekkracht onderin tekort kwamen, heb ik na enige reviews te hebben gelezen, besloten om een Legacy aan te schaffen. In 2015 hebben wij de brug bij Honfleur (pont de Normandie) gereden en dit jaar wederom, waardoor ik een redelijk vergelijking kan maken. De Legacy komt duidelijk beter de hellingen op (in Low Gear) dan de Outlander. Hoewel de Outlander steviger aanvoelt, is de stabiliteit van de gehele combinatie meer windgevoelig bij het inhalen van een vrachtwagen dan de Legacy. We hadden beter kunnen kiezen voor een iets sterkere motor in de Outlander of een wat lichtere caravan. Helaas want de Outlander is een heerlijke wagen en is nog steeds in ons bezit. Het verbruik met de Legacy is ongeveer 1:8, op de grote wegen in Frankrijk rijden wij afhankelijk van het verkeer rond de 90 a 95 km/h. Zonder caravan is het verbruik 1:12. Wederom een voordeel met caravan t.o.v. de Outlander waar het verbruik 1: 6 was en met een minder grote inhoud van de brandstoftank.
Het gebruik van de Low Gear is werkelijk fantastisch! De eerste drie versnellingen wegrijden in Low en vervolgens naar 3 hoog. Daarmee kom je goed van z'n plek, tevens een ideaal hulpmiddel bij filerijden. De Legacy met AWD en Low Gear is een perfecte trekauto. Een nadeel van de Legacy is de lage zit, wel prima stoelen met lendesteun en verwarming, maar de hoge zit van de Outlander was fijner. Een goed alternatief zou een Forester of een Outback zijn met de zelfde Low Gear.
In de zomer van 2017 zullen wij naar Millau gaan, gezien de ervaringen op het internet ben ik heel benieuwd hoe de Legacy dit gaat doen..
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Subaru Legacy.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker