Caravantrekker.nl

Trekadvies

Honda

Honda Jazz 1.4
Caravan

Caravan
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Honda Jazz 1.4 zijn in de meeste situaties ruim voldoende en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
163
78

Hellingen
Risico's bij slingeren
163
312

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 500 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Honda Jazz 1.4. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 50 kg zal geen probleem zijn voor de Honda als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Honda en de Caravan een gewichtsverhouding van 31%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 39%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

39%
500 kg 1271 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Honda

Honda Jazz 1.4
Caravan

Caravan

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 3400 á 4300 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 98 km/u á 109 km/u. De souplesse, de kracht bij 2000 á 2500 toeren van de brandstofmotor, is maar matig waardoor er wat meer geschakeld moet worden en/of de motor meer lawaai maakt. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 22.7 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen zoals in het buitenland zal de snelheid terugzakken ondanks tijdig terugschakelen en veel toeren. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 88 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen (13%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Weinig risico bij slingeren

De Caravan kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 50 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Honda een Caravan zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Honda Jazz 1.4

Periode
2002 - 2009
Vermogen
83 pk (61 kW)
Brandstof
Benzine
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
119 Nm v.a. 2800 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Honda en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Jos Nix heeft het volgende over de Honda Jazz 1.4 geschereven:

"We hebben sinds kort een oude Kip Kompakt KK 400 met hefdak van 1983 gekocht om uit te proberen achter een Honda jazz 1.4 van 2002. Het leeg gewicht (500 kg)en indeling van deze caravan stond ons aan. De resultaten met het rijden zijn voor ons verbluffend. De caravan is enigzins gemodificeerd met het aanbrengen van schokdempers maar verder nog helemaal origineel. We rijden zonder stabilisator en met twee (zware) fietsen op de dissel. Verder ligt er een kano op het dak van de auto. Om een disseldruk van ongeveer 50 kg te bereiken halen we het reservewiel uit de disselbak en leggen deze op het achterzitje (onderbouw bleek niet mogelijk). Verder rijden we met een lege watertank en de zware spullen op de as en in de opbergruimten onder de achterzitjes.
Het resultaat is een disseldruk van 55 kg. en een perfect rijdende en stabiele caravan. Rijdende met een geladen caravan (750 kg totaal met fietsen) en de kano op dak van de auto is het verbruik bij een gemiddelde snelheid van 90 km/u 1 op 14 en dit terwijl er een behoorlijke wind stond ( kracht 4/5) Ondanks de leeftijd van de caravan (25 jaar) dus geen enkel probleem. Voor de wat lichtere auto (970 kg) kan door voor een wat ouder type caravan te kiezen het comfortabele reizen aanzienlijk worden verhoogd omdat deze vaak door minder luxe inrichting een stuk lichter zijn dan de moderne caravans en Kip al jarenlang veel heeft gedaan aan airodynamica. We zijn dus erg tevreden over deze combinatie die vlot met het verkeer mee kan en gewoon in z'n 5 mee gereden kan worden. Ook inhalen ging zonder problemen. Van 'slingeren' hebben we niets gemerkt, ook bij het inhalen van vrachtverkeer niet. Met het rijden in bergen hebben we geen ervaring omdat we meestal in Nederland blijven, echter viaducten, dijkwegen en binnenwegen op heuvelachtig terrein zijn geen enkele belemmering gebleken. Het bochtje achteruit rijden en keren lukte me ook de eerste keer (noodgedwongen omdat ik verkeerd was gereden) Verder is het heerlijk dat deze caravan zonder extra spiegels te rijden is vanwege zijn breedte van 1.8 m. We hadden hier ook veel profijt bij smalle boerenweggetjes als er tegenliggers zoals tractoren, bussen, caravans en vrachtverkeer ons pad kruisten. Wens is dat de verkeersregels t.a.v. snelheid wat wordt versoepeld want om met het vrachtverkeer mee te kunnen is 90 km/u eigenlijk wel nodig. Dat hebben we dan ook gemiddeld aangehouden. Rest nog Kip te complimenteren voor de kwaliteit van hun caravans en dito voortenten. Ondanks de leeftijd van 25 jaar is caravan en de twee voortenten nog in uitmuntende staat, nog geen naadje los, geen lekkage en zelfs de koelkast werkt nog uitstekend. De kleurencombinatie (beige en bruin) is inmiddels weer 'hip'"

Lees meer gebruikerservaringen met de Honda Jazz.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker