Caravantrekker.nl

Trekadvies

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz ML 63 AMG
Eriba

Eriba
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Mercedes-Benz ML 63 AMG zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Eriba is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
328
468

Hellingen
Risico's bij slingeren
438
272

Scores om te vergelijken
Zie de toelichting

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Eriba van 1185 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Mercedes-Benz ML 63 AMG. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 70 kg zal geen probleem zijn voor de Mercedes-Benz als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Mercedes-Benz en de Eriba een gewichtsverhouding van 44%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 47%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

47%
1185 kg 2535 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Mercedes-Benz

Mercedes-Benz ML 63 AMG
Eriba

Eriba

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 2000 á 2200 toeren aan. Over het algemeen is er ook bij hoge snelheden heel veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

De motor heeft, onder alle omstandigheden, voldoende kracht voor meer dan illegale snelheden. Na verloop van tijd tot boven de 130 km/u. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal heel erg snel kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 7.5 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat heel erg goed en gemakkelijk. Zelfs op autobaanhellingen in het buitenland is nauwelijks een veel hoger toerental dan normaal noodzakelijk, maar beter voor de motor is het om op pittige hellingen toch iets meer toeren aan te houden. De maximale snelheid zal bij langdurig volgas, in de meeste situates nog boven de 120 km/u kunnen liggen. Ook op zeer steile hellingen (30%) is er geen probleem, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand.

Weinig risico bij slingeren

De Eriba kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 70 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Bij het toenemen van de snelheid nemen de krachten toe, maar zelfs bij hogere (veelal illegale) snelheden zullen die krachten tijdens een slingerbeweging beheersbaar blijven. Bij een goede belading zal de combinatie heel ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Mercedes-Benz een Eriba zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,95 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.8 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Mercedes-Benz ML 63 AMG

Periode
2006 - 2015
Vermogen
510 pk (375 kW)
Brandstof
Benzine
Transmissie
Automatisch
Koppel
630 Nm v.a. 5200 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Eriba

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Mercedes-Benz en Eriba en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Herman Homburg heeft het volgende over de Mercedes-Benz ML 63 AMG geschereven:

"Perfecte combinatie, de auto gebruikt zonder caravan véél meer brandstof dan met caravan, maar dat komt zeer waarschijnlijk omdat in deze combinatie niet harder dan 90 km/h mag worden gereden. Je merkt totaal niet dat er een caravan achter de auto hangt. Vaak zijn er bestuurders bij een stoplicht die denken ik moet die caravan niet voor me hebben, maar die vergissen zich echt wel in de snelheid waarmee deze ML63 wegtrekt."

Lees meer gebruikerservaringen met de Mercedes-Benz ML.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


Lees ook:

In de winter weg?

Waarom de caravan naar de stalling brengen terwijl je ook in de winter kan genieten van je caravan?

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2025 Caravantrekker