Caravantrekker.nl

Trekadvies

Volkswagen

Volkswagen Touareg TDI cr 3.0 V6 aut.
Dethleffs Beduin Emotion 595 S

Dethleffs
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Volkswagen Touareg TDI cr 3.0 V6 aut. zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Dethleffs is met 200 kg belading in de auto gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
278
318

Hellingen
Risico's bij slingeren
342
190

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Dethleffs van 1700 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Volkswagen Touareg TDI cr 3.0 V6 aut.. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 90 kg zal geen probleem zijn voor de Volkswagen als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Volkswagen en de Dethleffs een gewichtsverhouding van 62%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 188 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 65%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

65%
1700 kg 2621 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Volkswagen

Volkswagen Touareg TDI cr 3.0 V6 aut.
Dethleffs Beduin Emotion 595 S

Dethleffs

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1600 á 1800 toeren aan. Over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Onder alle omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor meer dan illegale snelheden, boven de 130 km/u. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal heel erg snel kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 13.7 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2100 toeren moeten maken, maar beter voor de motor is het om op pittige hellingen toch iets meer toeren aan te houden. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 121 km/u mogelijk moeten zijn. Ook op steile hellingen (25%) is er geen probleem, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand.

Weinig risico bij slingeren

De Dethleffs kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 90 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Volkswagen een Dethleffs zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Volkswagen Touareg TDI cr 3.0 V6 aut.

Periode
2007 - 2010
Vermogen
239 pk (176 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
550 Nm v.a. 2000 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Dethleffs Beduin Emotion 595 S

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Volkswagen en Dethleffs en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Tom uit Duitsland heeft het volgende over de Volkswagen Touareg TDI cr 3.0 V6 aut. geschereven:

"De Touareg is voor ons de perfecte trekker voor de caravan (ervaring ca 3500 km). Met het koppel van 550 nm merkt ik bijna niet dat er een caravan van 1500 kg achter hangt. meestal op de autobaan de cruisecontrol op 110 bij 2000 touren in de 6de versnelling van de automaat (ook wel eens een stuk op 115, maar niet zo vaak). Bij inhalen van vrachtauto´s etc. blijft de kombinatie zeer stabiel. M´n verbruik ligt meestal tussen 13 en 14 L / 100 km, een beetje afhankelijk of het veel autobaan ist of ook veel provinziale wegen. Inhalen met deze kombinatie gaat natuurlijk prima als het eens nodig is (moet echt oppassen omdat ie snel tot 130 doortrekt, is dan ook nog stabiel). Kortom ideale trekauto. Hiervoor had ik een Subaru Outback 3.0 met 245 pk/180 kw, die ook goed trok. Nadelen hier waren het geringe gewicht van ca. 1600 kg en daardoor een instabiliteit al onder 110. Bergop Kasseler Berge ov bv. Brenner wil ie natuurlijk al snel terug in z´n tweede versnelling van de automaat. "

Lees meer gebruikerservaringen met de Volkswagen Touareg.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker