Caravantrekker.nl

Trekadvies

Volkswagen

Volkswagen Golf Variant 1.4 Twincharger
Knaus

Knaus
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Volkswagen Golf Variant 1.4 Twincharger zijn over het algemeen goed en ook het gewicht van de Knaus is met een gemiddelde belading gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
240
190

Hellingen
Risico's bij slingeren
280
174

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Knaus van 1240 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Volkswagen Golf Variant 1.4 Twincharger. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 70 kg zal geen probleem zijn voor de Volkswagen als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Volkswagen en de Knaus een gewichtsverhouding van 76%. Let daarom goed op de verdeling van belading.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 74%. Dit is gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

74%
1240 kg 1673 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Volkswagen

Volkswagen Golf Variant 1.4 Twincharger
Knaus

Knaus

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2000 á 2400 toeren. Maar over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 122 km/u á 131 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 1800 á 2300 toeren van de brandstofmotor, is over het algemeen voldoende. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 16 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3400 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 109 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 17%.

Weinig risico bij slingeren

De Knaus kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 70 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Volkswagen een Knaus zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Volkswagen Golf Variant 1.4 Twincharger

Periode
2009 - 2013
Vermogen
160 pk (118 kW)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
240 Nm v.a. 1500 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Knaus

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Volkswagen en Knaus en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Arnold van der Linde heeft het volgende over de Volkswagen Golf Variant 1.4 Twincharger geschereven:

"Al een aantal keren op vakantie geweest naar het Gardameer in Italië. De combinatie is een met een oudere, niet echt gestroomlijnde Kaus caravan met een max. laadvermogen van 1300 kg. Deze Golf met zijn 1.4 turbo intercooler is en echt goede caravan trekker. Het probleem waar ik het eerste jaar mee te maken kreeg was het vele doorzakken op de kogel met een gewicht van rond de 70 KG Nou moet ik er bij zeggen dat de kofferbak vol zat met wat campingstoelen gasflesje voortent met glasvezel stokkenen wat andere vakantie spullen. Niet echt mega zwaar, maar met 70 kg op de kogel en 1 kind achter in was dit toch ECHT te veel! bij nat weer gingen mijn voorbanden doorspinnen bij het wegtrekken bij verkeerslichten op nat wegdek. Tijdens inhaalacties greep het remsysteem heel snel in, vooral als er spoorvorming in de weg zat en als er hobbels in het wegdek zaten. door het drukken op de kogel gaat de voorkant van je auto op gelicht worden waardoor je stuurloos bent. Conclusie, wanneer je een auto hebt met een grote kofferbak en grote oversteek, gemeten van uit hart as achterwielen tot aan de kogel, dan raad ik een ieder aan op HULPVEREN te plaatsen! Deze zorgen er voor dat de auto niet te ver door zakt bij belading waardoor je grip blijft houden op de voorbanden. Tijdens normaal rijden merk je geen nadelige gevolgen van de hulpveren. Zelf heb ik hulpveren van MAD er bij laten plaatsen.
Door dit alles ben ik vorig jaar met 2 volwassen jongeren achter op de bank op vakantie geweest zonder enig probleem! Dus denk goed na over niet alleen het vermogen van je auto, maar onderdeel veiligheid is ook van groot belang en die begint echt bij hulpveren!
Om nog even aan te geven wat een goede trekker deze auo is, met 1300 kg aan de haak trok ik de combinatie vorig jaar, in zijn 3e verstelling, richting de 90 tot 100 km per uur de Brenner op. je kan op de vlakke weg heel lang in zijn 6 rijden op de cruise controle, maar zodra je moet terug schakelen ga dan maar direct naar 4 want in 5 doet hij dan ook al niets meer.
Al met al een prima trekauto maar wel in combinatie met MAD hulpveren!
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Volkswagen Golf.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Geef je zelf vertrouwen!

Een goede combinatie is belangrijk maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker!

Volg een cursus bij Bert (Caravantrekker Trainingscentrum) en ga zonder stress op stap met de caravan.

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker