Caravantrekker.nl

Trekadvies

BMW

BMW X3 xDrive 35i aut.
Hobby Excellent 495 UL

Hobby
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de BMW X3 xDrive 35i aut. zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Hobby is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
307
342

Hellingen
Risico's bij slingeren
383
202

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Hobby van 1350 kg, niet te zwaar (beladen) voor de BMW X3 xDrive 35i aut.. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 75 kg zal geen probleem zijn voor de BMW als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de BMW en de Hobby een gewichtsverhouding van 60%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 64%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

64%
1350 kg 2105 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


BMW

BMW X3 xDrive 35i aut.
Hobby Excellent 495 UL

Hobby

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1800 á 2000 toeren aan. Over het algemeen is er ook bij hoge snelheden heel veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Onder alle omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor meer dan illegale snelheden, boven de 130 km/u. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal heel erg snel kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 9.7 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat heel erg goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2300 toeren moeten maken, maar beter voor de motor is het om op pittige hellingen toch iets meer toeren aan te houden. In de meeste situaties zullen snelheden van boven de 130 km/u mogelijk moeten zijn. Ook op zeer steile hellingen (30%) is er geen probleem, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand.

Weinig risico bij slingeren

De Hobby kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 75 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de BMW een Hobby zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

BMW X3 xDrive 35i aut.

Periode
2010 - 2014
Vermogen
306 pk (225 kW)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
400 Nm v.a. 1200 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Hobby Excellent 495 UL

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de BMW en Hobby en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Niek Otten heeft het volgende over de BMW X3 xDrive 35i aut. geschereven:

"Een reis van 4500 km naar Kroatië.
Dit is echt een fenomenale caravantrekker. Het vermogen (306 pk) is natuurlijk heel royaal, maar het meest indrukwekkend is de stabiliteit. Nog nooit eerder heb ik zo'n stabiele combinatie gereden. Voor het eerst durfde ik ook op de lange Duitse Autobahn afdalingen vrachtauto's (ook autotransporters) te passeren met (ietsje meer dan) 100 km/u. Geen greintje onrust in de combinatie, nooit met zweet in de handen gereden. Ook zijwind deerde hem nauwelijks.

De motor maakte meestal maar zo'n 2000 toeren of minder. Ook met hoge snelheid tegen de berg op hoefde hij nooit te brullen; heel rustgevend.
Het verbruik over de hele reis was 1:7,1. Netjes voor zo'n zware auto en een paar duizend snelwegkilometers met 100 km/u.

Een nadeel vond ik dat op een parkeerplaats binnen een paar minuten alle stroomtoevoer naar de caravan werd afgesloten; dat ben ik niet gewend. Wel van de koelkast natuurlijk, maar nu kon ik niet eens het toilet doorspoelen of mijn handen wassen zonder eerst weer in de auto het contact aan te zetten. Ik zal de dealer vragen of dit veranderd kan worden.

Ik gebruik Brevettato opzetspiegels. Maar met die grote bolle eigen spiegels van de X3 zaten ze kennelijk toch niet stevig genoeg; in een stormvlaag is er een afgerukt. Gelukkig is de auto zelf ook vrij breed en kon ik mijn weg vervolgen met alleen een linkerspiegel. Op Marktplaats vond ik een vervangend exemplaar voor weinig geld.

Het enorme vermogen is (veel) meer dan nodig. Ik weet niet of een variant met minder vermogen en dus ook minder brede en grote wielen (ik rij op 245/45 R19 voor en 275/40 R19 achter) en minder gewicht net zo stabiel is. Maar als ik nu weer zou moeten kiezen zou ik dat wel aan durven.
"

Lees meer gebruikerservaringen met de BMW X3.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker