Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Trekkrachtberekening

RenaultHobby

Het maximum trekgewicht is met 87 kg overschreden!
Het is het niet toegestaan zo te rijden met deze Hobby.
Controleer op het kenteken of het trekgewicht correct is.

Als de Hobby De Luxe 455 UF wettelijk niet te zwaar zou zijn, dan vormt die met de Renault Clio 1.5 dCi [Eco 98] en met belading een combinatie die geschikt is om met 'vrachtwagen snelheid' in binnen- en buitenland te rijden.


Gewicht

verhouding
kogeldruk
stabiliteit

Vlakke weg

snelheid
acceleratie
kracht 5e v.

Bergen

snelheid
wegrijden
bergweg

93%

1287 kg 1390 kg
75 kg


Score: 4.4


12%

Sterke en zwakke punten

Belading

In dit advies is de auto beladen met 150 kg (inclusief passagiers) en de caravan met 250 kg inclusief alle opties en accessoires. De hoeveelheid belading en gebruikte gegevens hebben veel invloed. Pas de belading eventueel aan en controleer de gegevens!

Lees ook de toelichting bij dit advies.

Redelijke combinatie

Volgens onze gegevens mag de Renault maximaal 1200 kg trekken. Ondanks dat we de kogeldruk bij de auto rekenen zou dat betekenen dat de Hobby 87 kg te zwaar is. Het kan zijn dat op het kentekenbewijs een ander maximaal trekgewicht vermeld wordt. Dat gewicht op het kentekenbewijs is het enige gewicht dat echt bepalend is!

Voor de verdere conclusies uit de onderstaande berekening maakt het verder niets uit, hoewel het raar klinkt als wij zeggen dat de combinatie geschikt is om te rijden terwijl dat wettelijk dus niet mag.

Conclusie als de caravan niet te zwaar zou zijn

De Renault met de Hobby van beladen 1287 kg is een combinatie waarmee (met enige beperkingen) in binnen- en buitenland gereden kan worden.

Motorische prestaties

Op de snelweg zijn die over het algemeen net voldoende. Er kan (wel met behoorlijk veel gas), onder gunstige omstandigheden gereden worden in de 5e versnelling met 90 km/u. De motor maakt dan zo'n 2050 toeren. Bij tegenwind of bijvoorbeeld een viaduct moet er terugschakeld worden naar de 4e versnelling (2600 toeren).

Op de meeste autobaanhellingen in het buitenland kan in de 3e versnelling nog net met 80 km (3150 toeren) naar boven gereden worden.

Wegrijden vanuit stilstand lukt op de meeste hellingen wel (tot zo'n 13%). Al rijdend heeft de auto genoeg kracht om te blijven rijden op wegen met hellingen van zo'n 27%.

Pas op bij slingeren

Snelheid en goede verdeling van belading met voldoende kogeldruk (75 kg) zijn belangrijk voor een veilig weggedrag.

De combinatie heeft zelfs bij goede belading niet zo veel reserves waardoor we het niet aanraden sneler dan 90 km/u te rijden. Bij hogere snelheden en zeker helling af, worden anders de risico's als de caravan zou gaan slingeren (te) groot.

9.6
7
4.4
1.9
0

B-rijbewijs

Als de maximaal toegestane gewichten juist zijn (zie hieronder) dan is een B-rijbewijs voldoende.

Meer informatie

Er is veel meer te vertellen over deze Renault met een Hobby. In een uitgebreid op maat gemaakt rapport van zo'n 30 pagina's krijg je uitleg van alle prestaties, tips bij het rijden en een grondige analyse van de stabiliteit in relatie tot snelheid en belading. Om dat goed uit te leggen heb ik wat meer woorden nodig dan een paar 'oneliners' in dit gratis trekadvies!


Voorbeeld van het rapport.

Downloaden

Het complete adviesrapport kan je direct downloaden voor maar 5,00 euro.

E-mail:

Je krijgt een email gestuurd met de inloggegevens om het advies als PDF-document te downloaden.

Gegevens

Auto

Renault Clio 1.5 dCi [Eco 98]

Periode
februari 2011 - januari 2013
Vermogen
kW (86 pk)
bij rpm
Koppel
Nm
bij - rpm
Bandenmaat
/ R
Transmissie
handgeschakeld met 5 versnellingen
Rijklaargewicht
kg
Belading (incl. passagiers)
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan

Hobby De Luxe 455 UF

Leeggewicht
kg
Belading (incl. accessoires)
kg
Maximaal gewicht
kg (enkele as)
Hoogte
m.
Breedte
m.
Dissellengte (as -> kogel)
Opbouwlengte (incl. disselbak)
Totaallengte
m.

Gebruikerservaringen

Wat is jouw ervaring?

Komt deze berekening overeen met jouw eigen ervaring? Geef aan hoe de Renault in de praktijk je caravan trekt. Vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan.

Naam:

Email: (om de review te beheren)

Ervaring:

Vul 3 cijfers in:

 

In het uitgebreide adviesrapport bespreken we deze en andere trekkrachtgrafieken. De factsheet kan je gebruiken om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken.

Andere auto

Kenteken:

Andere caravan

Kenteken:

Belading



 

Schrijf een beoordeling

Help anderen bij hun keuze van een trekauto. Schrijf een beoordeling van jouw auto als caravantrekker.

Slingeren

Waarom gaat een caravan slingeren? Een uitgebreid artikel over alle aspecten die van invloed zijn over het slingeren van de combinatie.

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-


Blogs

Meest gelezen:

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Waar blijven de hybride trekkers?

Een hybride trekauto is eigenlijk een ideale caravantrekker. Maar het aanbod nieuwe modellen neemt af.

In welke versnelling?

Wanneer heb je voldoende trekkracht en wanneer moet je schakelen als je met een caravan gaat rijden?

 

 

© 2004-2019 Caravantrekker