Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Blogs Informatie Tests Reviews Advies Vragen Menu

Trekkrachtberekening

Renault + Hobby

Het maximum trekgewicht is met 87 kg overschreden!
Het is het niet toegestaan zo te rijden met deze Hobby.
Controleer op het kenteken of het trekgewicht correct is.

De Renault Clio III - 1.5 dCi [Eco 98] (63 kW / 86 pk, bouwjaar: februari 2011 - januari 2013), is beladen met 150 kg voor personen en bagage, en de Hobby De Luxe 455 UF weegt met 250 kg belading, 1287 kg.

Als de Hobby wettelijk niet te zwaar zou zijn, dan vormt die met de Renault en deze belading een combinatie die geschikt is om met 'vrachtwagen snelheid' in binnen- en buitenland te rijden.


Gewicht

verhouding
kogeldruk
stabiliteit

Vlakke weg

snelheid
acceleratie
kracht 5e v.

Bergen

snelheid
wegrijden
bergweg

93%

1287 kg 1390 kg
75 kg


Score: 4.4


12%

Sterke punten:

Zwakke punten:

Controleer even of deze berekening met de juiste gegevens is gemaakt. Lees ook de toelichting en vraag het uitgebreide trekrapport aan. Daarin wordt een duidelijke toelichting en nuancering gegeven van deze berekening.

De prestaties zijn weer te gegeven in een trekkrachtgrafiek en worden hieronder samengevat.

Redelijke combinatie

Volgens onze gegevens mag de Renault maximaal 1200 kg trekken. Ondanks dat we de kogeldruk bij de auto rekenen zou dat betekenen dat de Hobby 87 kg te zwaar is. Het kan zijn dat op het kentekenbewijs een ander maximaal trekgewicht vermeld wordt. Dat gewicht op het kentekenbewijs is het enige gewicht dat echt bepalend is!

Voor de verdere conclusies uit de onderstaande berekening maakt het verder niets uit, hoewel het raar klinkt als wij zeggen dat de combinatie geschikt is om te rijden terwijl dat wettelijk dus niet mag.

Conclusie als de caravan niet te zwaar zou zijn

De Renault Clio III - 1.5 dCi [Eco 98] met een Hobby De Luxe 455 UF van beladen 1287 kg is een combinatie waarmee (met enige beperkingen) in binnen- en buitenland gereden kan worden.

Matige motorische prestaties

De motorische prestaties zijn over het algemeen net voldoende. Op snelwegen kan (wel met behoorlijk veel gas), onder gunstige omstandigheden gereden worden in de 5e versnelling met 90 km/u. De motor maakt dan zo'n 2050 toeren. Bij tegenwind of bijvoorbeeld een viaduct zal er terugschakeld moeten worden naar de 4e versnelling en maakt de motor ongeveer 2600 toeren.

Bergen meestal geen probleem

Op de meeste autobaanhellingen in het buitenland kan in de 3e versnelling nog net met 80 km (3150 toeren) naar boven gereden worden.

Wegrijden vanuit stilstand lukt op de meeste hellingen wel (tot zo'n 13%). Al rijdend heeft de auto genoeg kracht om te blijven rijden op wegen met hellingen van zo'n 27%.

Pas op bij slingeren

Hoe veilig en comfortabel je op weg bent hangt naast het gewicht en de afmetingen van de caravan vooral af van de totale belading en de gereden snelheid. Geen zware voorwerpen achterin en voldoende kogeldruk zijn belangrijk. We adviseren zo'n 75 kg aan te houden.

Deze combinatie heeft niet zo veel reserves waardoor we het niet aanraden sneler dan 90 km/u te rijden. Bij hogere snelheden en zeker helling af, worden de risico's als de caravan zou gaan slingeren (te) groot.

Scores bij verschillende snelheden

9.6
7
4.4
1.9
0

Mocht de caravan toch gaan slingeren laat dan direct het gas los en rem onmiddellijk maar wel gedoseerd. In de meeste landen van Europa is de wettelijke toegestande maximumsnelheid 80 of 90 km/u.

B-rijbewijs

Op basis van de gewichten zoals die bij de technische gegevens vermeld zijn (zie hieronder) is voor deze combinatie een B-rijbewijs voldoende om ermee te mogen rijden. Controleer wel of de gewichten overeenkomen met jouw officiele papieren.

Trekrapport

Een veel uitgebreider en meer genuanceerd advies van deze Renault en de Hobby kan je per email direct toegestuurd krijgen. In een goed te printen PDF-bestand van zo'n 18 pagina's krijg je tips bij het rijden en een complete uitleg van alle prestaties op de weg, in de bergen en een grondige analyse van de stabiliteit in relatie tot snelheid en belading. Om dat goed uit te leggen heb ik wat meer woorden nodig dan in dit gratis online advies!


Bekijk een voorbeeld van zo'n rapport.

Veel meer informatie

De kosten voor het uitgebreide trekrapport bedragen slechts 5,00 euro. Je hoeft pas te betalen na ontvangst van het rapport via PayPal of je eigen Bank. Bovendien krijg je (per mail) desgevraagd persoonlijk advies of een nadere toelichting over de ingevoerde combinatie!

Aanvragen

E-mail:


Gegevens voor berekening

Auto

Renault Clio III - 1.5 dCi [Eco 98]

Periode
februari 2011 - januari 2013
Vermogen
kW (86 pk)
bij rpm
Koppel
Nm
bij - rpm
Bandenmaat
/ R
Transmissie
handgeschakeld met 5 versnellingen
Rijklaargewicht
kg
Belading
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan

Hobby De Luxe 455 UF

Leeggewicht
kg
Belading
kg
Maximaal gewicht
kg (enkele as)
Hoogte
m.
Breedte
m.
Dissellengte (as -> kogel)
Opbouwlengte (incl. disselbak)
Totaallengte
m.

Gebruikerservaringen

Is dit jouw Renault? Schrijf dan een review. Veel mensen willen graag jouw praktijk ervaring lezen en wij willen graag weten of deze berekening overeenkomt met jouw ervaring.

Andere auto

Kenteken:

Andere caravan

Kenteken:

Belading



 

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-

Persoonlijk advies

Van elke combinatie is een uniek 18 pagina's tellend trekadvies op te vragen met een exacte analyse van een auto en caravan. Bovendien geven we je daarbij persoonlijk advies met antwoorden op al je vragen.

Interview Caravantrekker

De website love2camp.nl heeft Menno geïnterviewd over het ontstaan van Caravantrekker en zijn visie.


Blogs

Meest gelezen:

Elektrische caravan

De caravan van de toekomst; voorzien van elektromotoren. Is dat een goed (nieuw) idee?

Waar blijven de hybride trekkers?

Een hybride trekauto is eigenlijk een ideale caravantrekker. Maar het aanbod nieuwe modellen neemt af.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

 

Het Hobby 2019 caravannieuwsBij de caravans van Hobby zien we voor 2019 zes series die samen 56 modellen tellen. Te beginnen bij de instapper OnTour tot aan de Premium, de De Luxe en Excellent. De laatste twee... >>>

Meer Caravannieuws van Campingtrend

 

 

© 2004-2019 Caravantrekker