Caravantrekker.nl Informatie Blog Gebruikerservaringen Tests Advies Vragen

Caravantrekker.nl

Trekadvies

Peugeot

Peugeot 2008 1.6 VTi
Caravan (als voorbeeld)

Caravan
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Peugeot 2008 1.6 VTi zijn in de meeste situaties ruim voldoende en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Snelweg
Risico's bij slingeren
Hellingen

182
201
192
Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 940 kg bij een asdruk van 880 kg, niet te zwaar voor de Peugeot 2008 1.6 VTi. Het kan zijn dat de geadviseerde kogeldruk 9 kg meer is dan is toegestaan voor de auto. Controleer op het typeplaatje van de trekhaak of 60 kg kogeldruk is toegestaan. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Peugeot en de Caravan een gewichtsverhouding van 69%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 68%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

68%
940 kg 1380 kg

Belading in:

Peugeot

Peugeot 2008 1.6 VTi
Caravan (als voorbeeld)

Caravan

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal, minimaal zo'n 2900 á 3300 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen. De souplesse, de kracht bij 2000 á 2500 toeren van de brandstofmotor, is maar matig waardoor er wat meer geschakeld moet worden en/of de motor meer lawaai maakt. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 4300 toeren moeten maken. Op steile hellingen (14%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Weinig risico bij slingeren

De Caravan kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 60 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad. Een kogeldruk van minder dan kg raden we niet aan omdat de kans op slingeren dan toe neemt.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig de slingerbeweging is en hoe snel het slingeren stopt, de demping. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten zo groot dat er bijna geen demping meer is, ook niet met een stabilisator. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Peugeot en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Meer informatie

In het trekkrachtrapport leg ik precies uit hoe de Peugeot een Caravan zal trekken. Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen zijn meer woorden nodig dan alleen bovenstaande algemene conclusie!

Voorbeeld van een rapport.

Inhoud adviesrapport

Het adviesrapport omvat ongeveer 25 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor maar € 5,95. Aan bod komt o.a.:

Stuur het rapport naar

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Peugeot 2008 1.6 VTi

Periode
2013 - 2015
Vermogen
88 kW (120 pk)
Brandstof
Benzine
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
Nm tpm
Acceleratie 0-100 km/u
sec.
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (als voorbeeld)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Gebruikerservaring

Pieter heeft het volgende over de Peugeot 2008 1.6 VTi geschereven:

"Was best wel spannend. Deze 2008 is aanmerkelijk lichter dan onze vorige 307SW (leeg 1055 kg vs 1335 kg). Dus vooraf goed op deze website gekeken en ook bij TUV-Nord nagevraagd of er een Tempo-100 ontheffing op deze combinatie mogelijk is. Dat bleek zo te zijn als de caravan teruggekeurt zou worden tot 1155kg. Dat gaf dus al meer vertrouwen.
Fietsen op de dissel en zoveel mogelijk uit de caravan naar de achterbank van de auto gedaan (voortent+luifel, tentstokken, grondzeil, tassen).
Ondanks de (te hoge) kogeldruk van circa 70 kg (toegestaan 51 kg) stond de combinatie keurig recht op de benen. Van deinen was ook nauwelijks sprake.
Rijden was geen probleem. Kon vlot meekomen met het overige verkeer. Zelfs vanaf 1500 toeren geen probleem om de vaart erin te krijgen.
Netjes aan de maximum snelheden gehouden (limiter op 90). We werden toch nog ingehaald door enorme vrachtwagencombinaties van buitenlandse komaf. Wat zal er gebeuren... Helemaal niets. Met dank aan de perfecte Biod-stroomlijn?
Brandstofverbruik was ook erg netjes. Heen 1:12,3 en terug 1:11,0.
Nu maar niet overmoedig gaan worden.... De 2008 blijft aan de lichte kant voor deze Biod. Prettig is ook dat de trekhaak vrij dicht bij de achteras zit."

Lees meer gebruikerservaringen met de Peugeot 2008.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een email. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Elektrisch trekauto's

Bekijk het overzicht van elektrische auto's die heel goed een caravan kunnen trekken. De trekkracht kunnen we tegenwoordig berekenen en ook de (beperkte) actieradius.

Alle Plug-in Hybrides

Juist een (Plug-in) Hybride is ideaal als caravantrekker. Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride auto's en maak hier een berekening met je caravan.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.


Lees ook:

Polyester caravans

In het Erwin Hymer Museum is een speciale tentoonstelling gewijd aan caravans van polyester. In Nederland is het vooral BIOD die bekend is als fabrikant van polyester caravans.

Rijbewijs B of BE?

Wat mag je trekken met rijbewijs B en wanneer heb je rijbewijs BE nodig?

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

In de bergen naar beneden

Naar beneden rijden lijkt eenvoudig. Toch kan dat een 'verhitte' bezigheid zijn!

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

© 2004-2021 Caravantrekker