Caravantrekker.nl

Trekadvies

Suzuki

Suzuki S-Cross 1.6 VVT
Trigano Rubis 310

Trigano
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Suzuki S-Cross 1.6 VVT zijn over het algemeen heel goed en ook het gewicht van de Trigano is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
249
216

Hellingen
Risico's bij slingeren
269
247

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Trigano van 815 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Suzuki S-Cross 1.6 VVT. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 60 kg zal geen probleem zijn voor de Suzuki als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Suzuki en de Trigano een gewichtsverhouding van 57%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 59%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

59%
815 kg 1385 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Suzuki

Suzuki S-Cross 1.6 VVT
Trigano Rubis 310

Trigano

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2100 á 2400 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 129 km/u á 137 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor, de kracht bij 2000 á 2500 toeren, is meestal meer dan voldoende waardoor het comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 19.3 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3500 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 109 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen (15%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Weinig risico bij slingeren

De Trigano kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 60 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Suzuki een Trigano zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Suzuki S-Cross 1.6 VVT

Periode
2013 - 2016
Vermogen
120 pk (88 kW)
Brandstof
Benzine
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
156 Nm v.a. 4400 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Trigano Rubis 310

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Suzuki en Trigano en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Ren� heeft het volgende over de Suzuki S-Cross 1.6 VVT geschereven:

"Deze Suzuki S Cross 1.6 exclusive benzine versie is een heerlijke zacht geveerde auto die een trekhaakgewicht van 75 kg mag hebben. 60 kg is voldoende om de caravan hanteerbaar te houden bij het aankoppelen. De korte draaicirkel maakt het eenvoudig om kort achteruit te kunnen steken. Het verbruik in Frankrijk naar Canne via snelwegen en secundaire wegen was 1 op 13. Zonder caravan is het verbruik 1 op 16,1 . Dat verhoogde verbruik is te wijten aan de hoge toeren die je nodig hebt om hellingen te kunnen pakken en vlot in te halen. (4300 T) Eenmaal gewend aan de hoge toeren (3000-4500) rij je overal waar je wilt komen. Of de pittige heuvels van 17% in het Verenigd Koninkrijk goed te pakken zijn (zie mijn review Toyota Verso S) weten we volgend jaar. De motor was geen moment oververhit bij de lange klim trajecten in de hitte van 30* C.
De combinatie met de kleine Rapido 31 T (totaal gewicht 715 kg) is heel stabiel, geen oververhitte remmen bij auto of caravan. Spiegels heb je natuurlijk niet nodig want je kijkt zo langs de caravan. (Waar de auto kan-volgt de caravan) De auto is door zijn lage gewicht en de zachte vering wat zijwindgevoelig, maar dat is iets waar je snel aan gewend raakt. Het glazen open dak ( tot 80 km/u) geeft een extra vacantie gevoel en het windgeluid is heel acceptabel. De verende voorspoiler die de wind vangt heb ik iets laten zakken met een klittebandje. Schakelen, sturen en koppelen gaat heel soepel, al mis ik mijn vorige CVT automaat. Voor een zwaardere caravan adviseer ik de nieuwe 1,4 Turbo of de diesel versie. Voor weinig geld een betrouwbare en luxe auto. Hill hold werkte prima.
Reagerend op de slechte ervaring van een andere S Cross gebruiker:
Ik heb inderdaad ook gratis de software update voor de besturing laten uitvoeren door de Suzuki dealer, omdat ik dezelfde stuurkarakteristiek bemerkte. Het nerveuze weggedrag is bijna geheel verdwenen. Laat dit doen en u zult verbaasd zijn over het resultaat.
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Suzuki S-Cross.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker