Caravantrekker.nl

Trekadvies

Dacia

Dacia Logan MCV 0.9 TCe
Caravan van 1150 kg

Caravan

Het maximaal trekgewicht van 1150 kg van de Dacia is tevens het maximaal gewicht dat we adviseren voor een beladen caravan.

In deze berekening gaan we uit van een gemiddelde caravan die beladen 1150 kg weegt. Bedenk wel dat de exacte prestaties afhankelijk zijn van de gekozen caravan. Luchtweerstand en de afmetingen kunnen immers van invloed zijn. Maak dus altijd een berekening met een specifieke caravan voor een beter advies!

Prestaties
Gewicht

Het treingewicht is (mogelijk) met 58 kg overschreden!


De prestaties van de Dacia Logan MCV 0.9 TCe zijn in de meeste situaties wel voldoende, maar wel is het gewicht van de Caravan met een gemiddelde belading vrij hoog, maar geen probleem als de belading in de caravan goed verdeeld is en bij normale snelheden gereden wordt. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Alleen op echt steile en hoge bergwegen in het buitenland is enige caravan ervaring gewenst.

Vlakke weg
Trekkracht
169
46

Hellingen
Risico's bij slingeren
157
133

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1150 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Dacia Logan MCV 0.9 TCe. Wel is vermoedelijk het maximaal treingewicht met 58 kg overschreden. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

We adviseren een kogeldruk van ongeveer 70 kg maar we weten niet zeker of dat is toegestaan voor de Dacia. Bekijk daarvoor o.a. het typeplaatje van de trekhaak. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Dacia en de Caravan een gewichtsverhouding van 92%. Dat is niet zo gunstig. Zorg dus voor goede belading met zoveel mogelijk gewicht in de auto en zo weinig mogelijk in de caravan.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 86%. Dit is net iets hoger dan in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

86%
1150 kg 1338 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Dacia

Dacia Logan MCV 0.9 TCe
Caravan van 1150 kg

Caravan

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 3400 á 4200 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 103 km/u á 113 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 1800 á 2300 toeren van de brandstofmotor, is maar matig waardoor er wat meer geschakeld moet worden en/of de motor meer lawaai maakt. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 25.6 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen zoals in het buitenland zal de snelheid terugzakken ondanks tijdig terugschakelen en veel toeren. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 88 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen van 12 tot 12% vraagt het wegrijden vanuit stilstand wel een geoefende chauffeur. De presaties zijn niet geweldig, maar door goed te anticiperen hoeft dat geen probleem te zijn.

Denk aan slingeren

De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 70 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 90 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Dacia een Caravan zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Dacia Logan MCV 0.9 TCe

Periode
2013 - 2016
Vermogen
90 pk (66 kW)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
135 Nm v.a. 2500 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (bij passend)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Dacia en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

MCV 0,9 TCE heeft het volgende over de Dacia Logan MCV 0.9 TCe geschereven:

"Caravelair Odyssea 460 2.30 breed.
Mximaal gewicht 1100 kg.

Wij zijn voor het eerst met deze combinatie op vakantie geweest.
Het heeft ons verbaasd hoe krachtig zo'n klein motortje is.
Onze reis ging naar Luxemburg, en zijn via Luik gereden.
De autobaan helling heb ik in de tweede versnelling gereden.
De snelheid bleef op 70 kilometer per uur hangen.
Na Luik, zijn wij binnendoor gereden, en hebben daarbij hellingen van 10% en meer genomen.
Ook hier tijdig terug schakelen en de combinatie gaat gewoon de heuvels op.
Het verbruik viel ook erg mee, wij kwamen tijdens deze rit uit op
1:9,5 het was droog en windkracht 3 vanuit het zuid / westen.
Als de auto solo rijdt is het verbruik ca. 1:17
Wat betreft stabiliteit, de combinatie ligt stabiel op de weg.
Ook bij het inhalen of ingehaald worden door vrachtwagens.
Onze snelheid was volgens de gps 81 km per uur.
Als de snelheid hoger is wordt het verbruik aanzienlijk hoger.
Tijdens de zomervakantie naar de Franse Alpen met een kleinere en smallere caravan over de route Napoleon gereden.
Op de Franse snelwegen 95 km per/uur aangehouden.
Het brandstof verbruik was toen 1:8
Tijdens onze reis is de auto beladen met 2 volwassene, twee kinderen en bagage in de kofferbak, kortom het maximale wat mogelijk is.
De auto mag 1150 kg trekken en heeft een maximale kogeldruk van 75 kg.
De Logan blijkt een prima caravantrekker te zijn.


"

Lees meer gebruikerservaringen met de Dacia Logan.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker