Caravantrekker.nl

Trekadvies

Citroen

Citroen C4 Cactus 1.6 BlueHDi
Caravan (als voorbeeld)

Caravan
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Citroen C4 Cactus 1.6 BlueHDi zijn in de meeste situaties meer dan voldoende en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Snelweg
Risico's bij slingeren
Hellingen

163
242
206
Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 775 kg bij een asdruk van 725 kg, niet te zwaar voor de Citroen C4 Cactus 1.6 BlueHDi. Een goede kogeldruk van ongeveer 50 kg zal geen probleem zijn voor de Citroen als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Citroen en de Caravan een gewichtsverhouding van 54%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 57%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

57%
775 kg 1370 kg

Belading in:

Citroen

Citroen C4 Cactus 1.6 BlueHDi
Caravan (als voorbeeld)

Caravan

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 1700 á 2000 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen. De souplesse, de kracht bij 1600 á 2000 toeren van de brandstofmotor, is over het algemeen voldoende. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2800 toeren moeten maken. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 17%.

Weinig risico bij slingeren

De Caravan kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 50 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig de slingerbeweging is en hoe snel het slingeren stopt, de demping. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten zo groot dat er bijna geen demping meer is, ook niet met een stabilisator. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Citroen en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Meer informatie

In het trekkrachtrapport leg ik precies uit hoe de Citroen een Caravan zal trekken. Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen zijn meer woorden nodig dan alleen bovenstaande algemene conclusie!

Voorbeeld van een rapport.

Inhoud adviesrapport

Het adviesrapport omvat ongeveer 25 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor maar € 5,95. Aan bod komt o.a.:

Stuur het rapport naar

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Citroen C4 Cactus 1.6 BlueHDi

Periode
2014 - 2018
Vermogen
73 kW (99 pk)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
Nm tpm
Acceleratie 0-100 km/u
sec.
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (als voorbeeld)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Gebruikerservaring

Kersaan heeft het volgende over de Citroen C4 Cactus 1.6 BlueHDi geschereven:

"We hebben zo'n 4400 km afgelegd, voornamelijk met de SMV (uit 1981) aan de trekhaak. De SMV is sowieso een stabiele caravan achter de auto. Ik heb deze caravan achter verschillende (zwaardere en ook zwaarder gemotoriseerde) auto's gehad, maar ook met de Cactus merkte ik geen reacties of tekorten. Trekkracht voldoende, op de langere hellingen op de snelweg soms terug naar 3, maar dat is voldoende voor behoud van 75-80 km/u. Ook de Brenner en St. Bernardinopassen zonder enig probleem genomen, ondanks de buitentemperatuur van dik boven de 30 graden. Soms naar de 2 terug op de steile stukken, maar geen zweetdruppeltjes. Heb wel diverse andere auto's (ook zonder caravan) zien stilstaan. In de Dolomieten naar een zeer hoog gelegen camping via echt zware haarspelden (180 graden), alleen vanuit vrijwel stilstand te nemen, toch geen probleem ondervonden.
Brandstofverbruik solo bij gemengd gebruik 1:24, bij constante snelheid op de snelweg 1:30+. Met deze SMV van 850 kg (deze is niet ideaal gestroomlijnd,en vrij hoog), 3 personen en volle bagagebepakking, een traject met veel bergtrajecten (zie boven), inclusief lange trajecten op de snelweg waarbij ik een constante 95-100 km/u waar mogelijk heb aangehouden en de airco op volle kracht werkte (constant 19 graden bij een buitentemp van 32 graden) een gemiddelde over de 4400 km van 1:13,8 gerealiseerd.Dit en voldoende vermogen om te accelereren en in te halen (je zit vlot met de hele combinatie doortrekkend in zn 4 snel op de 110) maakt dat de positieve beoordeling op basis van de theoretische cijfers ruimschoots rect wordt gedaan."

Lees meer gebruikerservaringen met de Citroen C4.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een email. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Alle Plug-in Hybrides

Juist een (Plug-in) Hybride is ideaal als caravantrekker. Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride auto's en maak hier een berekening met je caravan.

Elektrisch trekauto's

De toekomst wordt elektrisch... Bekijk het overzicht van alle elektrische auto's die nu al een caravan kunnen trekken. De actieradius kunnen we aangeven in het trekadvies.

Trekkrachtrapport

Voor een goed trekadvies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.


Lees ook:

Elektrisch is de toekomst

Er zullen steeds meer elektrische auto's komen. Hoe gaat dat in de toekomst met de caravan?

Bandenspanning

De juiste bandenspanning voor de caravanband hangt af van het type band en de loadindex in combinatie met het gewicht.

Maximaal trekgewicht

Wat een auto wettelijk maximaal mag trekken staat op de kentekencard.

Toelichting bij het trekadvies

Om het trekadvies beter te gebruiken is het verstandig je even te verdiepen in de achtergrond. Lees daarom deze uitgebreide toelichting om meer profijt van het advies te hebben.

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2021 Caravantrekker