Caravantrekker.nl

Trekadvies

Mazda

Mazda CX-3 G 2.0
TEC Travel King 430 DB

TEC
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Mazda CX-3 G 2.0 zijn over het algemeen goed, maar wel is het gewicht van de TEC met 200 kg belading in de auto vrij hoog, maar geen probleem als de belading in de caravan goed verdeeld is en bij normale snelheden gereden wordt. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
218
185

Hellingen
Risico's bij slingeren
237
139

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de TEC van 1200 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Mazda CX-3 G 2.0. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

We adviseren een kogeldruk van ongeveer 70 kg maar we weten niet zeker of dat is toegestaan voor de Mazda. Bekijk daarvoor o.a. het typeplaatje van de trekhaak. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Mazda en de TEC een gewichtsverhouding van 87%. Dat is aan de hoge kant. Zorg dus voor goede belading met zoveel mogelijk gewicht in de auto.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 194 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 82%. Dit is net iets hoger dan in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

82%
1200 kg 1455 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Mazda

Mazda CX-3 G 2.0
TEC Travel King 430 DB

TEC

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2200 á 2600 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 116 km/u á 125 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 2000 á 2500 toeren van de brandstofmotor, is over het algemeen voldoende. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 18.7 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3800 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 102 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen (15%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Denk aan slingeren

De TEC kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 70 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 90 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Mazda een TEC zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Mazda CX-3 G 2.0

Periode
2015 - 2018
Vermogen
120 pk (88 kW)
Brandstof
Benzine
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
204 Nm v.a. 2800 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

TEC Travel King 430 DB

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Mazda en TEC en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Geert heeft het volgende over de Mazda CX-3 G 2.0 geschereven:

"1. Mijn vorige auto, Hyundai i30 CW 1.6, met 126 pk en 156 Nm en een lediggewicht van 1215 kg. Toegestaan aanhangwagengewicht 1200 kg.
2. Mazda CX-3 2.0, met 120 pk en 204 Nm en een lediggewicht van 1130 kg. Toegestaan aanhangwagengewicht 1200 kg.
3. Caravan TEC Travel King 430 DB, kentekengewicht 1050 kg., technische massa 1350 kg., toegestane massa 1200 kg. De caravan heeft een breedte van 2.30 meter en een lengte incl. dissel van 6.70 meter. De caravan is optioneel uitgerust met een Truma Mover SE,gewicht 33 kg., een accu van 35 kg. en een dakluifel van 30 kg. Geschat totaal gewicht met belading 1225-1250 kg.!
4. Mijn hond ( 17 kg.) in kofferruimte CX-3.
5. Reisdoel: Zuid Frankrijk. Zo veel mogelijk de Péage vermeden.

In vergelijking met de i30 is de CX-3 85 kg. lichter en dat is goed te merken. Dit had ik ook verwacht, ik caravan al vanaf 1983, dus ik mag van enige ervaring spreken. Om de CX-3 meer massa en stabiliteit te geven heb ik de voortent, stokken, skottelbraai, tafel en gevulde koelbox achter de voorstoelen en op de achterbank geplaatst. Al met al weegt dit samen naar schatting zo’n 55 kg. en dit pakt zeer positief uit, het geeft de auto meer body!
Tot een snelheid van 95 km/uur voelt de combinatie erg stabiel aan. Combinatie is uiteraard gevoelig voor passerende busjes, auto’s met caravan, bussen en vrachtauto’s. Echter heb ik ook diverse stukken 100 km/uur gereden. Daarbij de 5e versnelling gebruikt, het toerental kwam niet boven de 2700-2800 tpm. uit. De 6e versnelling heb ik niet gebruikt wegens, in mijn optiek, een te laag toerental. Slechts eenmaal 4000 tpm. bereikt, bij snel optrekken vanaf parkeerplaats. De hellingen in de Ardennen bij Verviers, Francorchamps en Malmedy werden prima genomen, iets beter dan de i30! Verbruik: 1:7 tot 1:9 .
Conclusie: de CX-3 heb ik gekocht omdat ik het een erg mooie auto vind en niet in de eerste plaats als caravantrekker. Maar de CX-3 had in mijn geval ledig óók 1215 kg. mogen wegen! Ik ben echter zeer tevreden met mijn CX-3, óók als caravantrekker. Uiteindelijk rijd ik maar 10 dagen per jaar met de caravan rond en dan pas ik me wel aan de (iets lichtere) situatie aan!
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Mazda CX-3.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker