Caravantrekker.nl

Trekadvies

Skoda

Skoda Yeti 1.4 TSI 4x4
Caravan (als voorbeeld)

Caravan
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Skoda Yeti 1.4 TSI 4x4 zijn over het algemeen heel goed en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Snelweg
Risico's bij slingeren
Hellingen

242
162
267
Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1300 kg bij een asdruk van 1225 kg, niet te zwaar voor de Skoda Yeti 1.4 TSI 4x4. Een goede kogeldruk van ongeveer 75 kg zal geen probleem zijn voor de Skoda als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Skoda en de Caravan een gewichtsverhouding van 79%. Let daarom goed op de verdeling van belading.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 77%. Dit is ongeveer wat in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

77%
1300 kg 1696 kg

Belading in:

Skoda

Skoda Yeti 1.4 TSI 4x4
Caravan (als voorbeeld)

Caravan

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1800 á 2200 toeren aan. Over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen. De souplesse van de brandstofmotor, de kracht bij 1800 á 2300 toeren, is meestal meer dan voldoende waardoor het comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3300 toeren moeten maken. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 17%.

Denk aan slingeren

De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 75 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig de slingerbeweging is en hoe snel het slingeren stopt, de demping. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten zo groot dat er bijna geen demping meer is, ook niet met een stabilisator. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Skoda en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Meer informatie

In het trekkrachtrapport leg ik precies uit hoe de Skoda een Caravan zal trekken. Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen zijn meer woorden nodig dan alleen bovenstaande algemene conclusie!

Voorbeeld van een rapport.

Inhoud adviesrapport

Het adviesrapport omvat ongeveer 25 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor maar € 5,95. Aan bod komt o.a.:

Stuur het rapport naar

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Skoda Yeti 1.4 TSI 4x4

Periode
2015 - 2018
Vermogen
110 kW (150 pk)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
Nm tpm
Acceleratie 0-100 km/u
sec.
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (als voorbeeld)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Gebruikerservaring

Jan Derksen heeft het volgende over de Skoda Yeti 1.4 TSI 4x4 geschereven:

"Skoda Yeti 1.4TSI 4x4 Style met Fendt Bianco 465 SFB.
Als caravantrekker een voltreffer: zeer stabiel, prima trekkracht in alle (6) versnellingen. Verbruik solo 1:15,6, met caravan 1:9,3 , handmatig gemeten, niet via het systeem. Kogeldruk 80 kg, caravanbelading ongeveer 1450 kg, 2 personen met samen ongeveer 150 kg belading. Doel reis: Zweden, 2800 km. Gebruikte caravanspiegels: Emuk Tiguan, vanwege de perfecte pasvorm, trillingsvrijheid en simpele (de)montage.
Een kruissnelheid van 90 km/u is prima te doen, bij inhaalmanoeuvres 105 km/u, zonder neiging tot \\\"kwispelen\\\". De kogeldruk voor de 4WD is 85 kg i.p.v. 80 kg voor de voorwiel aangedreven versie, ook de tankinhoud is anders: 60 liter i.p.v. 55 liter.
Onze vorige auto was een Hyundai IX35 2.0 LPG. In vergelijking met deze auto valt de vergelijking in (vrijwel) elk opzicht in het voordeel uit van deze Skoda Yeti, die was stabieler, sneller en liep voordeliger.

Een kleine aanvulling, deze keer onder Nederlandse omstandigheden, met een Hobby de Luxe 390 met verzwaarde as, beladen tot ongeveer 1300 kg. Kogeldruk 75-80 kg.
Vanuit Twente via Zwolle, daarna via Heerenveen over de Afsluitdijk naar de kop van Noord Holland, ongeveer 190 km. Onderweg windkracht 4-5 vanuit het westen, op de Afsluitdijk windkracht 5 pal tegen. Het eerste deel verbruik 1:7,7. Op de Afsluitdijk 1:6,8. Een kruissnelheid van rond de 90 km in de 6e versnelling was goed mogelijk. Op de terugweg was de Yeti aanzienlijk minder dorstig, gemiddeld verbruik over de heen-en terugweg was 1:9,4.
Begin 2017 staat een wintersportreis met Yeti & Fendt naar Oostenrijk op de rol, we zullen proberen hiervan een gebruikers-update weer te geven.
Inmiddels zit de wintersportvakantie er (helaas) op. De Yeti heeft ons opnieuw in positieve zin versteld doen staan: niet alleen is de Yeti opnieuw een zeer stabiele caravantrekker gebleken, hij is ook een perfecte bergbeklimmer. Bij bergopwaarts rijden naar de camping, hadden we niet eens in de gaten dat het zo soepel en vanzelfsprekend ging.
Waar we in de voorgaande keren met andere auto's de hulp van de campingsleepdienst nodig hadden, ging nu alles vanzelf; de sneeuwkettingen zijn alleen gebruikt om het omleggen thuis te oefenen. Ook het verbruik was zeer acceptabel: met caravan 1:7.9 en solo 1:14.1.
De cruise control konden we normaal gebruiken, ook in de zesde versnelling, we probeerden zoveel mogelijk een tempo van 90 tot 100 km aan te houden en dat ging prima, bij inhaalmanoeuvres kon de snelheid probleemloos opgevoerd worden tot 110 km."

Lees meer gebruikerservaringen met de Skoda Yeti.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een email. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Elektrisch trekauto's

De toekomst wordt elektrisch... Bekijk het overzicht van alle elektrische auto's die nu al een caravan kunnen trekken. De actieradius kunnen we aangeven in het trekadvies.

Trekkrachtrapport

Voor een goed trekadvies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Alle Plug-in Hybrides

Juist een (Plug-in) Hybride is ideaal als caravantrekker. Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride auto's en maak hier een berekening met je caravan.


Lees ook:

Elektrisch is de toekomst

Er zullen steeds meer elektrische auto's komen. Hoe gaat dat in de toekomst met de caravan?

Caravanbanden

Kies het juiste type dat bij jouw caravan past en zorg voor de juiste bandenspanning!

Toelichting bij het trekadvies

Om het trekadvies beter te gebruiken is het verstandig je even te verdiepen in de achtergrond. Lees daarom deze uitgebreide toelichting om meer profijt van het advies te hebben.

Rijbewijs B of BE?

Wat mag je trekken met rijbewijs B en wanneer heb je rijbewijs BE nodig?

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2021 Caravantrekker