Caravantrekker.nl Informatie Blog Gebruikerservaringen Tests Advies Vragen

Caravantrekker.nl

Trekadvies

Kia

Kia Cee-d SW 1.0T-GDI
Caravan (als voorbeeld)

Caravan
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Kia Cee-d SW 1.0T-GDI zijn in de meeste situaties ruim voldoende en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading redelijk gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Snelweg
Risico's bij slingeren
Hellingen

156
169
149
Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1150 kg bij een asdruk van 1080 kg, niet te zwaar voor de Kia Cee-d SW 1.0T-GDI. Het kan zijn dat de geadviseerde kogeldruk 10 kg meer is dan is toegestaan voor de auto. Controleer op het typeplaatje van de trekhaak of 70 kg kogeldruk is toegestaan. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Kia en de Caravan een gewichtsverhouding van 79%. Let daarom goed op de verdeling van belading.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 76%. Dit is ongeveer wat in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

76%
1150 kg 1505 kg

Belading in:

Kia

Kia Cee-d SW 1.0T-GDI
Caravan (als voorbeeld)

Caravan

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal, minimaal zo'n 2700 á 3300 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen. De souplesse, de kracht bij 1800 á 2300 toeren van de brandstofmotor, is redelijk maar desondanks zal er wat meer geschakeld moeten worden en/of zal de motor wat meer lawaai maken. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat goed genoeg, maar je merkt wel het extra gewicht van de caravan. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 4600 toeren moeten maken. Op steile hellingen (13%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Weinig risico bij slingeren

De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met 70 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan. Een kogeldruk van minder dan kg raden we niet aan omdat de kans op slingeren dan toe neemt.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig de slingerbeweging is en hoe snel het slingeren stopt, de demping. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten zo groot dat er bijna geen demping meer is, ook niet met een stabilisator. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Kia en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Meer informatie

In het trekkrachtrapport leg ik precies uit hoe de Kia een Caravan zal trekken. Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen zijn meer woorden nodig dan alleen bovenstaande algemene conclusie!

Voorbeeld van een rapport.

Inhoud adviesrapport

Het adviesrapport omvat ongeveer 25 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor maar € 5,95. Aan bod komt o.a.:

Stuur het rapport naar

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Kia Cee-d SW 1.0T-GDI

Periode
2016 - 2018
Vermogen
88 kW (120 pk)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
Nm tpm
Acceleratie 0-100 km/u
sec.
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (als voorbeeld)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Gebruikerservaring

Bart heeft het volgende over de Kia Cee-d SW 1.0T-GDI geschereven:

"In deze review ga ik vooral in op de verschillen tussen de 1.6GDI en 1.0 T-GDI. Na eerst drie jaar met de 1.6 GDI te hebben gereden, rijd ik nu twee jaar met de 1.0 T-GDI. Bij aanschaf van mijn huidige KIA Ceed heb ik getwijfeld welke motor ik moest nemen. De 1.0 T-GDI heeft een hoger koppel bij lagere toeren, maar wel een lager trekgewicht van 1200 kg ipv 1400 kg. Mijn garage had een voorkeur voor de 1.6 GDI. Vooral omdat de 1.0 T-GDI bij koude motor minder trekkracht zou hebben. Uiteindelijk gekozen voor de 1.0 T-GDI. Vooral vanwege het lagere brandstofverbruik en de prettigere rijeigenschappen zonder caravan.

Het eerste wat opviel bij het aanhaken van de caravan was dat bij het facelift model (2016) de achtervering stugger is. De auto hangt veel minder door dan het model uit 2012.

Ik heb nu twee jaar met deze ceed gereden en mijn conclusie is dat de 1.0 T-GDI een betere trekauto is dan de 1.6 GDI. Het max koppel is in de praktijk beschikbaar vanaf ongeveer 1800 toeren. Ik merk niet dat de trekkracht bij koude motor lager is. Bij een 1.6 GDI komt de trekkracht vanaf ongeveer 3500 toeren op een zelfde niveau. Op de snelweg is er dus niet veel verschil tussen beide motoren. Wel heeft de 1.0 T-GDI een iets langere eindoverbrenging. Daardoor rijd je tot ongeveer 95 km/u prettig in de vierde versnelling. De vijfde kan ook, maar levert geen brandstofbesparing op. Boven de 95 km/u gaat het goed in de vijfde versnelling. De 1.6 GDI maakt meer toeren in de vierde versnelling. Je wilt dan eigenlijk opschakelen, maar in vijf is er dan vaak te weinig trekkracht. Gevolg meer toeren en dus meer lawaai.

Het verschil tussen beide motoren komt vooral naar voren in de stad, op binnenwegen en in de bergen. Het hogere koppel bij een lager toerental maakt dat de 1.0 T-GDI meer trekkracht heeft en soepeler rijdt. Mijn caravan is relatief licht met max 1050 kg. De motor heeft echter voldoende over voor het max van 1200 kg. Ook in de bergen. Qua rijeigenschappen zou ik dus zeker kiezen voor een 1.0 T-GDI.

Nadelen zijn er echter ook. De 1.0 T-GDI heeft minder interne weerstand en remt dus minder goed af op de motor. Het brandstofverbruik is ook hoger. Je merkt echt dat zo'n kleine motor is ontworpen op deellast. Bij vollast gaat het verbruik echt heel hard omhoog. Gemiddeld is het verbruik 10-15% hoger.
Daar staat tegenover dat zonder caravan het praktijkverbruik juist 10-15% lager is.

De 1.0 T-GDI heeft verder last van een turbogat. Onder de 1500 toeren is er weinig trekkracht. Bij het wegrijden is dat niet zo'n probleem. Het is vooral vervelend als de auto een lage snelheid heeft in de tweede versnelling. Je kunt dan niet meer versnellen, maar moet eigenlijk terug naar zijn één.

Al met al ben ik heel tevreden met de 1.0 T-GDI en deze caravan. Het is een prettig rijdende combinatie.
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Kia Ceed.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een email. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Alle Plug-in Hybrides

Juist een (Plug-in) Hybride is ideaal als caravantrekker. Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride auto's en maak hier een berekening met je caravan.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Elektrisch trekauto's

Bekijk het overzicht van elektrische auto's die heel goed een caravan kunnen trekken. De trekkracht kunnen we tegenwoordig berekenen en ook de (beperkte) actieradius.


Lees ook:

Polyester caravans

In het Erwin Hymer Museum is een speciale tentoonstelling gewijd aan caravans van polyester. In Nederland is het vooral BIOD die bekend is als fabrikant van polyester caravans.

Caravanbanden

Kies het juiste type dat bij jouw caravan past en zorg voor de juiste bandenspanning!

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Abnormale bandenslijtage

Caravanbanden die al na 10.000 km helemaal (scheef) afgesleten zijn, is natuurlijk niet normaal. Toch komt dit regelmatig voor. Wat is de oorzaak en wat doe je er aan?

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

© 2004-2021 Caravantrekker