![]() | Kia Niro 1.6 GDi Hybrid | ![]() |
![]() | ![]() |
De prestaties van de Kia Niro 1.6 GDi Hybrid zonder volledige hybride ondersteuning, zijn in de meeste situaties wel voldoende, maar wel is het gewicht van de Hobby met een gemiddelde belading aan de de hoge kant. Let extra goed op de verdeling van de belading en rijd niet al te hard. Zorg voor voldoende kogeldruk en een goede verdeling van belading! De combinatie is geschikt op vlakke wegen en voor ervaren caravanners ook op buitenlandse reizen met heuvels en hoge bergen.
Scores zonder volledige hybride ondersteuning!
De totale caravan weegt meer dan de auto mag trekken. In Nederland en in veel EU-landen wordt bij controle uitgegaan van de aslast van de caravan (1300 kg) als gewicht van de caravan. In de praktijk is het dan geen probleem om er zo mee te rijden, maar dat kan in het buitenland anders zijn en zou de caravan 75 kg te zwaar (beladen) kunnen zijn. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!
Een goede kogeldruk van ongeveer 75 kg zal geen probleem zijn voor de Kia als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.
Zonder belading heeft de Kia en de Hobby een gewichtsverhouding van 84%. Dat is aan de hoge kant. Zorg dus voor goede belading met zoveel mogelijk gewicht in de auto.
Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 81%. Dit is net iets hoger dan in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.
Pas de belading aan voor jouw situatie!
Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.
![]() | Kia Niro 1.6 GDi Hybrid | ![]() |
De berekende prestaties zijn gemaakt met de kracht van alleen de branstofmotor. Dat is nuttig als bijvoorbeeld de accu's (bijna) leeg zijn en de hybride ondersteunig minimaal is.
Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 3100 á 3700 toeren. Maar over het algemeen is er bij niet al te hoge snelheden genoeg trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.
De motor heeft, afhankelijk van de omstandigheden en na verloop van tijd, voldoende kracht voor snelheden tot zo'n
Rijden op hellingen en in de bergen gaat goed genoeg, maar je merkt wel het extra gewicht van de caravan. Op autobaanhellingen zoals in het buitenland kan de snelheid gemakkelijk terugzakken. Tijdig terugschakelen en hogere toeren aanhouden zijn noodzakelijk. De maximale snelheid zal in veel situaties beperkt zijn. Op steile hellingen van 10 tot 12% zijn de presaties niet geweldig, maar door goed te anticiperen is dat misschien geen probleem.
Probeer bij dit type auto niet de accu helemaal leeg te rijden! Dat kan gebeuren bij langdurig volgas rijden.
De Hobby kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 75 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.
De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 90 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Daarom is enige kennis en ervaring in het rijden met caravans nodig om veilig en ontspannen met deze combinatie te rijden.
Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!
Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!
In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Kia een Hobby zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.
Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:
Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor
Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens: