Caravantrekker.nl

Trekadvies

Volkswagen

Volkswagen Golf 1.0 TSI
Caravan (als voorbeeld)

Caravan
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Volkswagen Golf 1.0 TSI zijn in de meeste situaties meer dan voldoende en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Snelweg
Risico's bij slingeren
Hellingen

176
155
190
Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1150 kg bij een asdruk van 1080 kg, niet te zwaar voor de Volkswagen Golf 1.0 TSI. Een goede kogeldruk van ongeveer 70 kg zal geen probleem zijn voor de Volkswagen als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Volkswagen en de Caravan een gewichtsverhouding van 84%. Dat is aan de hoge kant. Zorg dus voor goede belading met zoveel mogelijk gewicht in de auto.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 80%. Dit is ongeveer wat in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

80%
1150 kg 1437 kg

Belading in:

Volkswagen

Volkswagen Golf 1.0 TSI
Caravan (als voorbeeld)

Caravan

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2300 á 2800 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen. De souplesse, de kracht bij 1800 á 2300 toeren van de brandstofmotor, is redelijk maar desondanks zal er wat meer geschakeld moeten worden en/of zal de motor wat meer lawaai maken. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3800 toeren moeten maken. Op steile hellingen (15%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Denk aan slingeren

De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 70 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig de slingerbeweging is en hoe snel het slingeren stopt, de demping. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten zo groot dat er bijna geen demping meer is, ook niet met een stabilisator. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Volkswagen en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Meer informatie

In het trekkrachtrapport leg ik precies uit hoe de Volkswagen een Caravan zal trekken. Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen zijn meer woorden nodig dan alleen bovenstaande algemene conclusie!

Voorbeeld van een rapport.

Inhoud adviesrapport

Het adviesrapport omvat ongeveer 25 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor maar € 5,95. Aan bod komt o.a.:

Stuur het rapport naar

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Volkswagen Golf 1.0 TSI

Periode
2017 - 2020
Vermogen
81 kW (110 pk)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
Nm tpm
Acceleratie 0-100 km/u
sec.
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (als voorbeeld)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Gebruikerservaring

R Meijer heeft het volgende over de Volkswagen Golf 1.0 TSI geschereven:

"Ervaring met Golf 7 1.0 tsi en Burstner club 360 TN. Aangezien de caravan van 1990 is, is het leeg- en dus ook het beladen gewicht van de caravan in de praktijk veel hoger. Beladen ca 950 Kg ipv 800 Kg.
Omdat er weinig reviews te vinden zijn van de Golf 1.0 tsi leek het mij handig voor de mensen die twijfelen aan de 1.0 tsi om een review te schrijven. Het gaat hier om een handgeschakelde uitvoering.
Er is er nogal wat onduidelijkheid over het maximale trekgewicht van de 1.0 tsi. Het model van voor de facelift heeft een maximaal trekgewicht van 1000 Kg. Onze auto is het faceliftmodel welke een maximaal trekgewicht heeft van 1300 Kg. Het verschil in deze auto’s is de type goedkeuring door de RDW. Het zal waarschijnlijk met de bijtelling te maken hebben waardoor dit verschillend is, maar motorisch zijn de identiek.
Voor het gemak vergelijk ik de 1.0 met onze oude Golf 5 1.6 fsi. Volgens de trekkrachtberekening op deze site zou de 1.0 tsi de caravan makkelijker moeten trekken dan de Golf 5 1.6 fsi. Tot nu toe hebben we een rit gemaakt binnen Nederland met deze combi en de ervaring is dat de 1.0 tsi de combinatie inderdaad een stuk makkelijker trekt. De 1.6 trok hem prima ook in de bergen, maar je moest toch altijd wel zorgen dat je in de juiste versnelling zat om genoeg power te hebben om te versnellen of om op een klimmetje de vaart erin te houden.
De 1.0 tsi trekt de combinatie erg makkelijk. Vanaf 60 km/h versnellen in de 4 verloopt soepel en relatief vlot. Op de snelweg rijd ik eigenlijk constant in de 5. De 6 is bruikbaar, maar het verbruik is niet lager dan in de 5 en de motor loopt minder mooi dan in de 5e versnelling. In de 5 is de auto aangenaam stil. Als je echt snel wil inhalen is even terug naar de 4 schakelen nodig. Maar dan versneld de combi erg makkelijk. Voor je het weet rijd je 120 Km/h. Bij de golf 5 reed ik eigenlijk altijd in de 4 op de snelweg, de auto had te weinig vermogen om ook heuvel op of bij viaducten de vaart erin te houden.
De stabiliteit van de combinatie verschilt eigenlijk niet heel veel van dat van de Golf 5. De combinatie is in de praktijk stabiel, inhalen van vrachtwagens is nauwelijks voelbaar bij 120 Km/h is er nog geen slingering te voelen. De snelheid die ik normaal op de snelweg aanhoud is ca 105 km/h op de teller. Harder kan, maar het is een afweging tussen snelheid en verbruik. Bij harder rijden gaat het verbruik erg snel omhoog.
Het verbruik was over een rit van 200 Km ca 1:8,5. De ervaring is dat bij hogere temperaturen en in het buitenland het verbruik vaak lager is dan bij een ritje in Nederland.
Na de zomervakantie zal ik een update doen van de ervaring van deze combi in het buitenland.

Update:
Afgelopen zomer zijn we met deze combinatie naar Kroatië geweest. De auto trok de caravan makkelijk, vooral in heuvelachtig terrein. In de Eifel, rondom München en stukken door Slovenië is terug schakelen naar de 4 alleen nodig als je met 100 Km/h naar boven wilt blijven rijden. Indien je in de 5 blijft rijden zakt de snelheid terug naar ca 90 Km/h, maar trekt de auto hem uiteindelijk gewoon heuvel op. Met de Golf 5 was terug schakelen naar de 3 of soms 2 nodig om de vaart erin te houden op autobaan hellingen. Wegrijden op steile hellingen is geen probleem, in de 1e en 2e versnelling is de auto beresterk en ik vraag me echt af waarom je een zwaardere motor nodig zou hebben. Vergeleken de oude 1.6 fsi is dit echt een veel sterkere motor. Wat motor temperatuur betreft heb ik de koelwatertemperatuur op geen enkel stuk omhoog zien gaan, deze bleef stabiel op 90 Gr C staan. Op het display liep de olietemperatuur bij autobaan hellingen op tot ca 120 gr C, dit is vrij normaal, op een vlakke weg was de olie temp ca 100 Gr C. Dit alles bij een buitentemperatuur van 35 gr C.
Wat stabiliteit betreft stelt de Golf 7 toch wat teleur. Hier was de Golf 5 toch duidelijk stabieler. Op sommige stukken Duitse snelweg is veel spoorvorming aanwezig. De combi geeft dan het gevoel dat deze toch wat kwispelt. Het is vooral gevoel, want in werkelijkheid valt het mee, maar toch. De belading van de caravan is in dit geval hetzelfde als voorheen, ca 65 Kg op de trekhaak. Of het veroorzaakt wordt door een semi-onafhankelijke achteras i.p.v. multilink as van de Golf 5, of de eco banden weet ik niet. Maar er is een verschil.
Het rijden met adaptive cruisecontrol is echt heerlijk. Sturen is bijna het enige wat nog over blijft.
Het verbruik over de gehele reis met caravan was gemiddeld 10,1 Km/l bij een cruise snelheid van 100 Km/h op de Gps. Dit is toch 25% zuiniger t.o.v. de Golf 5 1.6 fsi."

Lees meer gebruikerservaringen met de Volkswagen Golf.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een email. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus en je gaat ontspannen op vakantie.

Alle Plug-in Hybrides

Juist een (Plug-in) Hybride is ideaal als caravantrekker. Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride auto's en maak hier een berekening met je caravan.

Uitleg trekadvies

Lees de achtergrond bij de trekkrachtberekeningen zodat je die beter kan gebruiken.


Lees ook:

Elektrisch is de toekomst

Er zullen steeds meer elektrische auto's komen. Hoe gaat dat in de toekomst met de caravan?

Bandenspanning

De juiste bandenspanning voor de caravanband hangt af van het type band en de loadindex in combinatie met het gewicht.

Caravanbanden

Kies het juiste type dat bij jouw caravan past en zorg voor de juiste bandenspanning!

Rijbewijs B of BE?

Wat mag je trekken met rijbewijs B en wanneer heb je rijbewijs BE nodig?

 

Geef je zelf vertrouwen!

Een goede combinatie is belangrijk maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker!

Volg een van de cursussen van ons Trainingscentrum en ga zonder stress op stap met de caravan.

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2021 Caravantrekker