Caravantrekker.nl

Trekadvies

Volkswagen

Volkswagen Golf 1.0 TSI
Caravan van 900 kg

Caravan

In principe adviseren we dat de beladen caravan achter deze Volkswagen niet zwaarder zou moeten zijn dan 900 kg ook al mag de auto wettelijk 1300 kg trekken.

In deze berekening gaan we uit van een gemiddelde caravan die beladen 900 kg weegt. Bedenk wel dat de exacte prestaties afhankelijk zijn van de gekozen caravan. Luchtweerstand en de afmetingen kunnen immers van invloed zijn. Maak dus altijd een berekening met een specifieke caravan voor een beter advies!

Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Volkswagen Golf 1.0 TSI zijn in de meeste situaties meer dan voldoende en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
206
147

Hellingen
Risico's bij slingeren
229
223

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 900 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Volkswagen Golf 1.0 TSI. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 60 kg zal geen probleem zijn voor de Volkswagen als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Volkswagen en de Caravan een gewichtsverhouding van 62%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 63%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

63%
900 kg 1437 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Volkswagen

Volkswagen Golf 1.0 TSI
Caravan van 900 kg

Caravan

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2200 á 2700 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 111 km/u á 120 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 1800 á 2300 toeren van de brandstofmotor, is redelijk maar desondanks zal er wat meer geschakeld moeten worden en/of zal de motor wat meer lawaai maken. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 18.8 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3600 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 99 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 17%.

Weinig risico bij slingeren

De Caravan kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 60 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Volkswagen een Caravan zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Volkswagen Golf 1.0 TSI

Periode
2017 - 2018
Vermogen
110 pk (81 kW)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
200 Nm v.a. 2000 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (bij passend)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Volkswagen en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

R Meijer heeft het volgende over de Volkswagen Golf 1.0 TSI geschereven:

"Ervaring met Golf 7 1.0 tsi en Burstner club 360 TN. Aangezien de caravan van 1990 is, is het leeg- en dus ook het beladen gewicht van de caravan in de praktijk veel hoger. Beladen ca 950 Kg ipv 800 Kg.
Omdat er weinig reviews te vinden zijn van de Golf 1.0 tsi leek het mij handig voor de mensen die twijfelen aan de 1.0 tsi om een review te schrijven. Het gaat hier om een handgeschakelde uitvoering.
Er is er nogal wat onduidelijkheid over het maximale trekgewicht van de 1.0 tsi. Het model van voor de facelift heeft een maximaal trekgewicht van 1000 Kg. Onze auto is het faceliftmodel welke een maximaal trekgewicht heeft van 1300 Kg. Het verschil in deze auto’s is de type goedkeuring door de RDW. Het zal waarschijnlijk met de bijtelling te maken hebben waardoor dit verschillend is, maar motorisch zijn de identiek.
Voor het gemak vergelijk ik de 1.0 met onze oude Golf 5 1.6 fsi. Volgens de trekkrachtberekening op deze site zou de 1.0 tsi de caravan makkelijker moeten trekken dan de Golf 5 1.6 fsi. Tot nu toe hebben we een rit gemaakt binnen Nederland met deze combi en de ervaring is dat de 1.0 tsi de combinatie inderdaad een stuk makkelijker trekt. De 1.6 trok hem prima ook in de bergen, maar je moest toch altijd wel zorgen dat je in de juiste versnelling zat om genoeg power te hebben om te versnellen of om op een klimmetje de vaart erin te houden.
De 1.0 tsi trekt de combinatie erg makkelijk. Vanaf 60 km/h versnellen in de 4 verloopt soepel en relatief vlot. Op de snelweg rijd ik eigenlijk constant in de 5. De 6 is bruikbaar, maar het verbruik is niet lager dan in de 5 en de motor loopt minder mooi dan in de 5e versnelling. In de 5 is de auto aangenaam stil. Als je echt snel wil inhalen is even terug naar de 4 schakelen nodig. Maar dan versneld de combi erg makkelijk. Voor je het weet rijd je 120 Km/h. Bij de golf 5 reed ik eigenlijk altijd in de 4 op de snelweg, de auto had te weinig vermogen om ook heuvel op of bij viaducten de vaart erin te houden.
De stabiliteit van de combinatie verschilt eigenlijk niet heel veel van dat van de Golf 5. De combinatie is in de praktijk stabiel, inhalen van vrachtwagens is nauwelijks voelbaar bij 120 Km/h is er nog geen slingering te voelen. De snelheid die ik normaal op de snelweg aanhoud is ca 105 km/h op de teller. Harder kan, maar het is een afweging tussen snelheid en verbruik. Bij harder rijden gaat het verbruik erg snel omhoog.
Het verbruik was over een rit van 200 Km ca 1:8,5. De ervaring is dat bij hogere temperaturen en in het buitenland het verbruik vaak lager is dan bij een ritje in Nederland.
Na de zomervakantie zal ik een update doen van de ervaring van deze combi in het buitenland.

Update:
Afgelopen zomer zijn we met deze combinatie naar Kroatië geweest. De auto trok de caravan makkelijk, vooral in heuvelachtig terrein. In de Eifel, rondom München en stukken door Slovenië is terug schakelen naar de 4 alleen nodig als je met 100 Km/h naar boven wilt blijven rijden. Indien je in de 5 blijft rijden zakt de snelheid terug naar ca 90 Km/h, maar trekt de auto hem uiteindelijk gewoon heuvel op. Met de Golf 5 was terug schakelen naar de 3 of soms 2 nodig om de vaart erin te houden op autobaan hellingen. Wegrijden op steile hellingen is geen probleem, in de 1e en 2e versnelling is de auto beresterk en ik vraag me echt af waarom je een zwaardere motor nodig zou hebben. Vergeleken de oude 1.6 fsi is dit echt een veel sterkere motor. Wat motor temperatuur betreft heb ik de koelwatertemperatuur op geen enkel stuk omhoog zien gaan, deze bleef stabiel op 90 Gr C staan. Op het display liep de olietemperatuur bij autobaan hellingen op tot ca 120 gr C, dit is vrij normaal, op een vlakke weg was de olie temp ca 100 Gr C. Dit alles bij een buitentemperatuur van 35 gr C.
Wat stabiliteit betreft stelt de Golf 7 toch wat teleur. Hier was de Golf 5 toch duidelijk stabieler. Op sommige stukken Duitse snelweg is veel spoorvorming aanwezig. De combi geeft dan het gevoel dat deze toch wat kwispelt. Het is vooral gevoel, want in werkelijkheid valt het mee, maar toch. De belading van de caravan is in dit geval hetzelfde als voorheen, ca 65 Kg op de trekhaak. Of het veroorzaakt wordt door een semi-onafhankelijke achteras i.p.v. multilink as van de Golf 5, of de eco banden weet ik niet. Maar er is een verschil.
Het rijden met adaptive cruisecontrol is echt heerlijk. Sturen is bijna het enige wat nog over blijft.
Het verbruik over de gehele reis met caravan was gemiddeld 10,1 Km/l bij een cruise snelheid van 100 Km/h op de Gps. Dit is toch 25% zuiniger t.o.v. de Golf 5 1.6 fsi.

Update Augustus 2022: na enkele vakanties naar het Gardameer en in 2022 bloemenriviera/Cote d’Azur een aanvulling op de ervaring van de afgelopen jaren. De auto is in 2020 voorzien van lichtmetalen 225/40/18 wielen. Dit maakt de combi wel heel erg stabiel. Eigenlijk merk ik niet eens dat er nog een caravan achter de auto hangt. De standaard eco banden gaven toch een wat onstabieler gevoel bij het rijden. Sporing en slingering zien niet voelbaar. Verder blijf ik mij verbazen over de power van deze motor. De meeste reviews gaan over de 1.4 en 1.5 TSI. Maar het koppel van de 1.0 is ruim voldoende om op elke helling boven te komen. Ook is het Geen probleem om op bijvoorbeeld op de Brennerpas de snelheid erin te houden en het vrachtverkeer voor te blijven. Een erg prettige motor die ook nog eens aangenaam stil is. "

Lees meer gebruikerservaringen met de Volkswagen Golf.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker