Caravantrekker.nl

Trekadvies

Mazda

Mazda CX-5 G165
Fendt Bianco 445 TFB Selection

Fendt
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Mazda CX-5 G165 zijn over het algemeen goed en ook het gewicht van de Fendt is met een gemiddelde belading geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
227
145

Hellingen
Risico's bij slingeren
247
148

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Fendt van 1310 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Mazda CX-5 G165. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 75 kg zal geen probleem zijn voor de Mazda als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Mazda en de Fendt een gewichtsverhouding van 83%. Dat is aan de hoge kant. Zorg dus voor goede belading met zoveel mogelijk gewicht in de auto.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 80%. Dit is ongeveer wat in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

80%
1310 kg 1635 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Mazda

Mazda CX-5 G165
Fendt Bianco 445 TFB Selection

Fendt

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2500 á 2800 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 119 km/u á 128 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 2000 á 2500 toeren van de brandstofmotor, is redelijk maar desondanks zal er wat meer geschakeld moeten worden en/of zal de motor wat meer lawaai maken. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 18.4 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3900 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 104 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen (15%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Denk aan slingeren

De Fendt kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 75 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 90 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Mazda een Fendt zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Mazda CX-5 G165

Periode
2017 - 2020
Vermogen
165 pk (121 kW)
Brandstof
Benzine
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
210 Nm v.a. 4000 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Fendt Bianco 445 TFB Selection

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Mazda en Fendt en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Peter heeft het volgende over de Mazda CX-5 G165 geschereven:

"Caravan: Hobby 540 UFf - uit maart 2017, lengte 734cm met Omnistore Luifel 9200, Enduro 405 Smart mover, Thule Superb Short fietsendrager op dissel,
Gewicht zonder basis-uitrusting (leeg): 1250 kg. Volgewicht geladen voor 2 personen is tussn 1550-1600kg en dat is inclusief 2 electrische fietsen van 52kg (zonder accu en slotketting), circa 75-80kg kogeldruk
Trekauto: Mazda CX-5 GTM-Line met 19 inch wielen - uit december 2016, 2 liter benzine motor. Achterin: fietsenrek voor op auto plus de fietsaccu's en de slotkettingen en de Skottelbraai :-)
Het gemiddelde benzineverbruik voor deze combinatie in Nederland: circa 1 liter op 10 km (laagst gemeten verbruik was 9,4km/l, het hoogste was 10,6km/l)

RIJ-ERVARING IN NEDERLAND:
De gewone rijsnelheid ligt op 90 km/hr plus/min 3 km/hr. D.w.z. lekker relaxed met het vrachtverkeer meerijden, cruise control aan en sporadisch inhalen.
Dat inhalen lukt vrij vlot in 5de versnelling. Op vlakke gedeeltes rij ik vaak in de 6de versnelling. Het verbruik gaat dan naar 8,8ltr op 100km in het display.
Bij viaducten of bij enige tegenwind geeft het display toch vrij snel het advies om terug te schakelen naar 5.
De caravan ligt goed achter deze Mazda CX-5 en het rijden/trekken is geen enkel probleem.
De vering van de Mazda is al vrij stug op zichzelf, dus op hobbelige wegen voel je dat erg goed. Gelukkig zitten de stoelen ameer dan voortreffelijk!
Het optrekken vanuit stilstand gaat wel iets langzamer vergeleken bij mijn voorgaande Hobby 430TK caravan met een Golf Plus 1.6 GDI diesel ervoor.
Die oude caravan woog leeg circa 900 kg en dat is dus zo'n 350 kg minder gewicht dan deze nieuwe.
Mazda heeft een eigen motorfilosofie: niet downsizen maar rightsizen. De CX-5 heeft een krachtige en bijzonder zuinige 2-liter moter zonder turbo.

De eerste keer op pad met deze caravan had ik het idee dat de caravan soms een beetje licht slingerde.
Na het verleggen van wat gewicht (2 stoelen) was dat direct weg. Het is gewoon even wennen waar je wat neerlegt.
Ik ben benieuwd wat het gedrag zal zijn in de heuvels (en bergen). Na de zomer kan ik daar wat over zeggen.

Ik heb bij mijn keuze voor de Mazda CX-5 een uitgebreide vergelijking gedaan met Volkswagen Tiguan en de Ford Kuga.
Op het internet lees je over de vele en kostbare turboproblemen (vooral bij Volkwagen) en op deze site lees je ook over het hoge brandstofverbruik van beide merken.
Mazda steekt er dan toch met kop-en-schouder bovenuit: dat geldt voor het rijgedrag, brandstofverbruik, de veiligheidsvoorzieningen en het trekgewicht van 1800kg.

Het gemiddelde brandstofverbruik gemeten en bijgehouden in de Fuelio App is na bijna 3 jaar rijden met deze Mazda CX-5 11,25 km/l, Het laagste verbruik is 14,9 km/l.
Dat is dan met en zonder caravan rijden!

Mijn verbruik met bovengenoemde auto caravan combinatie ligt MET caravan tussen 9 en 10 km/liter gemeten over alle routes in NL,B,L,D,P,F en E.
Mijn verbruik met bovengenoemde combinatie ligt ZONDER caravan tussen minimaal 10,5 (in de winter met veel korte routes) en 14,9 km/liter (zomer en langere routes >100km).


Ik hou met de caravan een "vrachtwagensnelheid" aan en stel meestal de cruisecontrol op 93km/hr in.
In de praktijk schommelt de gereden snelheid tussen de vrachtwagens meestal rondom 88-93km per uur.
Gaat het langzamer dan pakweg 85km/hr tussen die vrachtwagens, dan haal ik in. Ik zorg er voor niet boven de 105km/hr uit te komen.

RIJ-ERVARING IN DUITSLAND EN POLEN (2017):
Naar Polen via Dortmunt, Kassel, Dresden, Katowice naar omgeving van Bielsko-Biala (Krakau).
Gaan fietsen in die omgeving leek ons niet zo'n goed idee dus we hebben geen E-bikes meegenomen en dat scheelt bijna 60kg.
Op deze route hebben de hellingen ten oosten van Kassel (Autobahn 7) het hoogste hellingspercentage (6-7%) en dat over een paar km lang.
Daar was het voor deze combinatie stevig aanpoten in de 3de versnelling. De rest van de route ging prima en er is heel vaak in 5de versnelling gereden.
Het brandstofverbruik lag tussen 8,9-9,9km/liter bij mijn gebruikelijke snelheid zoals hiervoor gemeld.

Op terugweg naar een camping in Zierenberg (ten westen van Kassel) werden we via het navigatie systeem via de noordring van Kassel geleid.
Vlak ten noordoosten van Zierenberg troffen we plotsklaps een hellingpercentage van 16% aan. Die heuvel was alleen te doen in de 1ste versnelling (pfff.. dat was gelukkig van korte duur, de weg was ook nog nat en slipperig).

RIJ-ERVARING BELGIE, LUXEMBURG, FRANKRIJK EN SPANJE (2018):
Heen ging de route via Belgie (Antwerpen- Gent), Frankrijk (Lille, Parijs, Clermont-Ferrant, Millau over het Centraal-Massief, Narbonne,) naar SPANJE.
Terugweg was anders namelijk via Montpellier, Lyon, Dijon, Nancy, Metz, Luxemburg, Luik en Maastricht naar huis.
Op de heenweg waren de zwaarste stukken de bergen in het Centraal Massief met toppen tussen 1000-1100 meter hoog en 5-8% hellingspercentages.
Ik heb slechts een keer in 2de versnelling gereden omdat de stijging toen wel fors was en vrij lang duurde.
Bij >5% ga ik meestal rechts op de poid lourds strook rijden als die er is, dat is voor de "zwaargewichten".

De Mazda CX-5 met mijn Hobby caravan van 7,32 meter lang en met pakweg 1500kg lading ging prima over het Centraal Massief heen.
Bij de hellingen met stijgingen >5% sneller terugschakelen naar 3de versnelling en de toeren op peil houden > 2500, dan lukt het prima.
De snelheid loopt terug tot circa 60-65 km/hr, maar dat is voor mij okay, want meestal is het na een paar minuten weer business as usual d.w.z. 88-93km/hr.
Voor de dalingen van >5% gaat het op de motor remmen in 4de of 3de versnelling prima. De terugweg was een stuk vlakker (zie boven) en vormde geen punt.
Het brandstofverbruik lag tussen 8,98 en 11,45 km/liter bij mijn gebruikelijke rijsnelheid.

Al met al "blij dat ik Mazda rij"."

Lees meer gebruikerservaringen met de Mazda CX-5.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker