![]() | Toyota RAV4 2.0 | ![]() |
![]() | ![]() |
Het maximaal toegestaan trekgewicht van de Toyota is 15 tot 100 kg te laag voor de Knaus. Wettelijk wordt bijna overal alleen naar de asdruk van de caravan gekeken en dan nog is de caravan 15 kg te zwaar. Belaad de caravan met minder gewicht. Controleer op het kenteken of het trekgewicht correct is ingevuld.
In onderstaand advies gaan we er verder vanuit dat rijden wettelijk wel zou mogen.
De prestaties van de Toyota RAV4 2.0 zijn in de meeste situaties meer dan voldoende, maar wel is het gewicht van de Knaus met 200 kg belading in de auto te hoog om er veilig grote afstanden mee te rijden. Zorg voor voldoende kogeldruk en een goede verdeling van belading, maar dan nog kan een beginnend caravanner beter een kleinere/lichtere caravan kiezen! De combinatie is eigenlijk alleen geschikt voor ervaren caravanners om kleine stukjes te rijden en minder geschikt voor buitenlandse reizen met heuvels en steile bergen.
Scores om te vergelijken
Zie de toelichting
De combinatie is wettelijk te zwaar om mee te rijden! Zelfs alleen al de aslast van de caravan van 1515 kg is meer dan het maximaal trekgewicht (1500 kg) van de auto. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!
We adviseren een kogeldruk van ongeveer 85 kg maar we weten niet zeker of dat is toegestaan voor de Toyota. Bekijk daarvoor o.a. het typeplaatje van de trekhaak. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.
Zonder belading heeft de Toyota en de Knaus een gewichtsverhouding van 105%. Dat is zeer ongunstig! Zorg dus voor goede belading met zoveel mogelijk gewicht in de auto en zo weinig mogelijk in de caravan.
Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 125 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 100%. Dit is hoger dan in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.
Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.
![]() | Toyota RAV4 2.0 | ![]() |
Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2800 á 3300 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.
De motor heeft, afhankelijk van de omstandigheden en na verloop van tijd, voldoende kracht voor snelheden tot zo'n
Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 4700 toeren moeten maken. De maximale snelheid bij langdurig volgas zal dan in de meeste situaties rond de
De Knaus kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 85 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.
De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 80 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Voor prettig en ontspannen rijden met de caravan raden we deze combinatie zeker niet aan!
Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!
Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!
In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Toyota een Knaus zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.
Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:
Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor
Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens: