Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blog Tests Reviews Advies Contact Menu

Trekkrachtberekening

ToyotaCaravan

De Toyota RAV4 2.0 VVT-i aut. en de Caravan (als voorbeeld) zijn bij de juiste belading een goede combinatie om ontspannen mee te kunnen rijden waarbij alleen in de bergen (op steile hellingen) enige beperkingen kunnen voorkomen.

Kies een specifiek caravanmerk en model voor een nauwkeuriger en beter advies!

Gewicht

verhouding
kogeldruk
stabiliteit

Vlakke weg

snelheid
acceleratie
kracht 5e v.

Bergen

snelheid
wegrijden
bergweg

81%

1390 kg 1710 kg
75 kg


Score: 6.3


17%

Sterke en zwakke punten

Opmerking: Let op: Door de CVT zijn de genoemde toerentallen en versnellingen fictief!

De stabiliteit is berekend met een 75 kg kogeldruk. Dat is 15 kg meer dan vermoedelijk is toegestaan voor deze auto. Controleer op het typeplaatje van de trekhaak of 75 kg kogeldruk is toegestaan.

Belading

In dit advies is de auto beladen met 150 kg (inclusief passagiers) en de caravan met 250 kg inclusief alle opties en accessoires. De hoeveelheid belading en gebruikte gegevens hebben veel invloed. Pas de belading eventueel aan en controleer de gegevens!

Lees ook de toelichting bij dit advies.

Goede motorische prestaties

Op de snelweg zijn die over het algemeen redelijk goed. Er kan heel goed gereden worden in de 5e versnelling met 90 km/u. De motor maakt dan zo'n 2950 toeren (dit geeft misschien wat meer lawaai dan je gewend bent).

Op de meeste autobaanhellingen in het buitenland kan gemakkelijk in de 4e versnelling gereden worden met 80 km (3450 toeren) en volgas met 97 km/u. In de 3e versnelling is de combinatie het snelst met maximaal 117 km/u (6875 toeren).

Wegrijden vanuit stilstand lukt zelfs op steile hellingen (tot zo'n 22%). Maar omdat de auto bij lage snelheid en weinig toeren niet krachtig genoeg is, raden we helling van meer dan 16% niet aan om te rijden.

Pas op bij slingeren

Snelheid en goede verdeling van belading met voldoende kogeldruk (75 kg) zijn belangrijk voor een veilig weggedrag.

Tot snelheden van 90 km/u heeft de combinatie bij goede belading voldoende reserves. Bij hogere snelheden en zeker helling af, worden de risico's als de caravan zou gaan slingeren wel groter.

10+
8.6
6.3
4
1.7

Meer informatie

Is dit echt een goede combinatie of zijn er toch nog beperkingen? In het trekkrachtrappport krijg je een compleet overzicht van de Toyota als caravantrekker voor de Caravan. Om alle aspecten goed uit te leggen zijn meer woorden nodig dan alleen een algemene conclusie!

Voorbeeld van een rapport.

Inhoud adviesrapport

Het adviesrapport omvat 30 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor maar € 5,95. Aan bod komt o.a.:

Controleer wel even of deze berekening al gemaakt is met de juiste gegevens!

Gegevens

Controleer of het advies op basis van de juiste gegevens is gemaakt. Pas deze eventueel aan.

Auto

Toyota RAV4 2.0 VVT-i aut.

Periode
januari 2019 - heden
Vermogen
kW (175 pk)
bij rpm
Koppel
Nm
bij - rpm
Bandenmaat
/ R
Transmissie
automatisch met 7 versnellingen en koppelomvormer
Rijklaargewicht
kg
Belading (incl. passagiers)
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan

Caravan (als voorbeeld)

Leeggewicht
kg
Belading (incl. accessoires)
kg
Maximaal gewicht
kg (enkele as)
Hoogte
m.
Breedte
m.
Dissellengte (as -> kogel)
Opbouwlengte (incl. disselbak)
Totaallengte
m.

Gebruikerservaringen

Lees ook alle ervaringen van gebruikers met de Toyota RAV4 als caravantrekker!

Wat is jouw ervaring?

Komt deze berekening overeen met jouw eigen ervaring? Geef aan hoe de Toyota in de praktijk je caravan trekt. Vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan.

Naam:

Email: (om de review te beheren)

Ervaring:

Vul 3 cijfers in:

Trekkracht grafiek

In deze grafiek is de kracht aan de wielen in de verschillende versnellingen en de rijweerstand afgezet tegen de snelheid. In de toelichting en natuurlijk in het uitgebreide adviesrapport bespreken we deze grafiek.

Foutje?

Zie je een fout staan in deze berekening of klopt er iets niet in dit advies stuur mij dan een email. Ik kijk er dan naar en kan een toelichting geven.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Kenteken:

Andere caravan

Kenteken:

Belading



 

Alle informatie over:


Over Caravantrekker

Wat is Caravantrekker voor website? Lees meer over de de visie van Caravantrekker en de mensen achter Caravantrekker.nl.

Trekkrachtberekening

Lees de achtergrond en de uitleg die we geven om de trekkrachtberekeningen beter te gebruiken.


Lees ook:

Maximaal trekgewicht

Wat een auto maximaal mag trekken staat altijd op het kentekenbewijs (kentekencard).

Bandenspanning

De juiste bandenspanning voor de caravanband hangt af van het type band en de loadindex in combinatie met het gewicht.

E-Trailer getest

E-Trailer brengt een aantal modules op de markt waarmee je via een App op je telefoon (SMART-Trailer) je caravan in de gaten kan houden. Wij testen de waterpas (E-Level) en het bandenspanningssyteem (E-Pressure) in de praktijk.

 

 

© 2004-2020 Caravantrekker