Caravantrekker.nl

Trekadvies

Toyota

Toyota RAV4 2.0 VVT-i
Chateau Cantara 440

Chateau
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Toyota RAV4 2.0 VVT-i zijn over het algemeen goed en ook het gewicht van de Chateau is met een gemiddelde belading redelijk gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
231
141

Hellingen
Risico's bij slingeren
250
162

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Chateau van 1300 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Toyota RAV4 2.0 VVT-i. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 75 kg zal geen probleem zijn voor de Toyota als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Toyota en de Chateau een gewichtsverhouding van 77%. Let daarom goed op de verdeling van belading.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 75%. Dit is gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

75%
1300 kg 1725 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Toyota

Toyota RAV4 2.0 VVT-i
Chateau Cantara 440

Chateau

Deze berekening is gemaakt met voorlopige gegevens!

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2500 á 2900 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 121 km/u á 130 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 2000 á 2500 toeren van de brandstofmotor, is redelijk maar desondanks zal er wat meer geschakeld moeten worden en/of zal de motor wat meer lawaai maken. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 18.8 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3900 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 105 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen (15%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Denk aan slingeren

De Chateau kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 75 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Toyota een Chateau zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Toyota RAV4 2.0 VVT-i

Periode
v.a. 2019
Vermogen
175 pk (129 kW)
Brandstof
Benzine
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
207 Nm v.a. 4400 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Chateau Cantara 440

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Toyota en Chateau en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Joost Mooij heeft het volgende over de Toyota RAV4 2.0 VVT-i geschereven:

"Dit jaar gingen we voor het eerst op pad met een benzineauto, een Toyota RAV4 2.0 automaat. Een auto die solo al behoorlijk zuinig is (1 op 15) maar ik was na het gebruik van diverse dieselauto's toch wel een beetje bang, zeker in combinatie met de CVT automaat die nog wel eens inbedoeld naar hoge toerentallen wil gaan.

We zijn naar zuid Frankrijk (Ardeche) en Bretagne geweest, ik maak daarbij onderscheid in het rijden op de snelweg, door kleinere dorpjes en rijden op provinciale wegen met pittige hellingen.

Snelwegrijden gaat prima, met een snelheid van zo'n 100 km/uur op de teller nergens een instabiliteit gevoeld. Even de 115 aantikken op een helling naar beneden lukt ook zelfs, al ben ik daar geen voorstander van. Je weet toch niet wat de combinatie gaat doen. Helling omhoog is het wel iets lastiger, de auto gaat snel naar toerentallen tussen 3.000 en hoger, in feite nog altijd prima. Bij nog hogere toerentallen, 4.000 + kun je bij veel hellingen nog gewoon 80 aanhouden. Maar de kenmerkende 'dieselduw' moet je wel missen.

Op de provinciale wegen kun je prima met het verkeer mee, flinke hellingen zijn met de 175 pk goed te doen en de motor/automaat doen de rest. De snelheid is dan wat lager, de combinatie blijft ook bij korte bochten stabiel. We zijn dwars door de Ardeche gereden en dat was best toe doen (OK het schiet niet echt op).

In de dorpjes en steden is de RAV4 een overzichtelijke auto. De voorkant is lekker vierkant en je zit wat hoger dan in een C-segmenter. De spiegels zijn groot, ik gebruik de autospiegels meestal om na te gaan of het de hoek om goed gaat met de caravanwielen.

Al met al een positief verhaal, zeker ook omdat de auto solo erg prettig is. Wil je een hybride RAV4, dan moet je de 6 mille duurdere AWD nemen die 1.650 kg mag trekken, deze benzineuitvoering mag handgeschakeld 2.000 kg en met de automaat 1.500 kg trekken. Dat zijn realistische waarden. "

Lees meer gebruikerservaringen met de Toyota RAV4.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker