Caravantrekker.nl Blog Gebruikerservaringen Tests Advies Vragen Menu ☰

Caravantrekker.nl

Zomaar in de slinger?

Ik maak het zelden mee maar wat gaat dat snel....opeens en vanzelf gaan de auto en de caravan slingeren. Een ‘spannende‘ situatie die je niet te vaak wil meemaken, maar waar toch een verklaring voor moet zijn?

Zomaar in de slinger?

Meestal test ik de stabiliteit van een auto of caravan in een ‘gecontroleerde’ omgeving. Na een ruk(je) aan het stuur of bij een ‘lane change’ voel je heel goed wat het effect is. Je rijdt dan maximaal met de kritische snelheid en kijkt hoe snel de combinatie stabiliseert.

Deze keer was het anders. Ik was onderweg met een flinke caravan en was net aan het invoegen op de snelweg. Daarbij liep de snelheid op van 80 richting de 90 á 95 km/u op de teller, niets bijzonders eigenlijk. Toch begon plotseling de caravan te slingeren. En hoewel ik precies weet wat je zou moeten doen in zo’n situatie deed ik eigenlijk nog niets. Of eigenlijk, voordat ik iets kon doen deed de auto dat al voor mij. Het trailer stability systeem van de Subaru greep met veel kabaal in, en remde afwisselend het linker- en rechtervoorwiel. Daardoor stabiliseerde eerst de auto en direct ook de caravan. De snelheid werd afgeremd tot onder de 80 km/u.

Maar hoe kwam dat nou en wat was de oorzaak? Er was geen wind en de weg was vlak. Wel werd ik ingehaald door passerende personenauto’s en natuurlijk werd de snelheid opgevoerd waardoor de turbulentie toeneemt. De Subaru stond wel op winterbanden met een hele zachte wang en had nog een maagdelijke kogel, maar een andere duidelijke reden ‘van buitenaf’ kan ik niet verzinnen.

De achtergrond

Ik was onderweg met een de nieuwe Subaru Forester om daar een testverslag over te maken. Normaal doe ik dergelijke testen met mijn eigen caravan omdat ik daarmee het beste het effect van de trekauto kan beoordelen. Maar omdat mijn eigen caravan wel erg licht is voor de 1770 kg wegende Subaru wilde ik ook graag met een wat zwaardere caravan een stukje rijden. Het toeval wilde dat bij het ophalen van mijn caravan bij Triorep ze daar een net onderhouden caravan hadden waarmee nog ‘proef’ gereden moest worden. Het betrof een beladen Kabe Safir die op de weegplaten 1700 kg woog. Dat zou geen probleem voor de Subaru moeten opleveren die tenslotte 1870 kg mag trekken.



Om dat de Kabe heel weinig kogeldruk had hebben we de disselkast gevuld met zo’n 80 kg aan zandzakken waardoor het asgewicht van de caravan zo’n 1730 kg geweest zal zijn en de kogeldruk een keurige 80 kg was. Hoewel de belading niet ideaal is met zoveel gewicht helemaal voorin zijn er heel wat mensen die met een dergelijke combinatie de weg op gaan, bijvoorbeeld als er twee fietsen voorop staan.

Later hebben we dezelfde caravan ook nog achter een Toyota LandCruiser gehangen en daarmee zijn zonder probleem of gevoel van onbalans snelheden van 100 km/u en meer mogelijk. De LandCruiser is met een leeggewicht van 2140 kg, natuurlijk wel bijna 400 kg zwaarder dan de Subaru.

Wat vindt Caravantrekker?

De standaard berekening geeft aan dat bij goede belading met vrachtwagen snelheid gereden kan worden. Voor sommige mensen is dat geen probleem maar veel caravanners willen tegenwoordig op een veilige manier harder kunnen rijden dan 90 km/u.



De uitgerekende score voor stabiliteit is 4.3 bij een standaardbelading. Belangrijk is om te weten dat deze score niet direct het gevoel van stabiliteit aangeeft maar het gevaar dat er is als de combinatie toch zou gaan slingeren. In deze berekening zijn vooral een tweetal variabelen van belang, namelijk de verdeling van gewicht over de hele combinatie en de afmetingen van de caravan. Daaruit volgt dan vanzelf de kogeldruk en ook dissellengte (de afstand van de kogel tot aan de as).

Om een nauwkeuriger berekening te maken kan je alle variabelen apart invoeren zoals de verdeling van de belading. Daardoor wordt de voorspelling beter. Overigens in het uitgebreide trekkrachtadvies wordt e.e.a. aan de hand van voorbeelden voor de ingevoerde combinatie uitgebreid besproken.

Exact gegevens invullen

Als ik de gebruikte belading en exacte afmetingen van de combinatie naar waarheid invul dan krijg ik toch een wat andere uitkomst dan de waarde die standaard wordt gegeven. De auto was praktisch leeg en ik zat er alleen in. De caravan was voor- en daardoor ook achterin zwaar beladen en de as van de caravan staat relatief ver naar voren waardoor de dissellengte kort is. Met deze gegevens en wijze van beladen krijg je bij 90 km/u wel een hele lage score, en ongunstige gewichtsverhouding.





Uiteraard is de invloed van snelheid enorm. Rijd je rustig met 80 km/u is het nog niet direct gevaarlijk maar zodra je harder gaat. De cijfers geven heel goed aan wat ik de praktijk voelde. Tot 80 km/u is normaal te rijden maar zodra de snelheid boven de 90 km/ uitkomt kan het heel snel mis gaan.



Vul ik de caravan met dezelfde belading in en zet daar een auto voor die 370 kg zwaarder is dan zien de cijfers er heel anders uit. Niet zo vreemd dus dat de testrit achter de LandCruiser probleemloos verliep.



Wat leren we hiervan?

Weggedrag is eigenlijk heel voorspelbaar. Het model dat we bij Caravantrekker gebruiken is bij een juist gebruik een heel aardige voorspeller, maar juist bij de invoer en de interpretatie gaat het nog wel eens fout. Daarom is het extra belangrijk om het uitgebreide advies goed te bestuderen en te zorgen voor een juiste invoer van gegevens. En ook al voelt een combinatie stabiel aan, op het moment dat die gaat slingeren kunnen (bij een lage score) de krachten opeens heel groot worden. Dit geldt zeker als het advies van Carantrekker niet zo heel positief is, bijvoorbeeld omdat de trekauto niet zo zwaar is.



Maar waarom ging de Kabe nu echt slingeren achter de Subaru? Omdat er te veel factoren ‘tegen’ zaten. De bandenspanning en de gebruikte winterbanden onder de trekauto maakte de auto minder stabiel. Dit in combinatie met de hierboven genoemde redenen zoals de zware en slecht beladen caravan, de lege auto en natuurlijk de te hoge snelheid was voldoende om te gaan slingeren. Het is immers altijd een combinatie van oorzaken en factoren. Gelukkig had de auto een trailer stability programma waardoor alles goed is afgelopen.


Zie voor meer informatie



Reacties:

bart schreef op 25 February 2020 om 15:25

Te zachte banden, ja, logisch. Maar toch ook de te lage kogeldruk van 80 kg voor de zwaar en instablel beladen Kabe. 95 kg was beter geweest. Nu de Forester maar 80 kg op de kogel mag hebben, is het dus nooit aan te raden er zo'n zware Kabe achter te hangen. Zelfs met een slechts 1100 kg wegende caravan achter een Forester 2011 merk ik zelf enorm verschil tussen 65 kg kogeldruk: comfortabel maar gemakkelijk schudden richting slingeren of 75 kg met fietsen op de dissel: niet comfortabel, maar ook niet in beweging te krijgen. Zo te zien staat de E-Boxer Forester op de luxe 18 inch velgen met een lage wang. Dan schat ik in dat het verschil met all-seasons niet veel zal hebben uitgemaakt.
Sowieso een interessante blog, net als de E-Boxer test. 👍


angelo schreef op 26 March 2020 om 15:28

Hoeveel de auto technisch kan trekken is compleet irrelevant wanneer de maximale kogeldruk niet evenredig is. Ik zou bij een auto die niet 100kg kogeldruk kan hebben niet een kabe trekken van 1700+ kg. De Forester (super auto, daar niet van) mag maximaal 75-80kg op de kogel hebben, dus ik zou alleen een perfect gebalanceerde caravan van maximaal 1500kg kiezen, zou ik sneller gaan rijden dan 80km/h. Dus de combinatie was al niet goed in de beginne... Wind, banden, vrachtwagens die inhalen, het achter een geluidswal vandaan komen (welke mensen dat hebben verzonnen hebben nog nooit vrachtwagen/aanhanger/motor gereden) waren dan allemaal al ondergeschikt.

De quick fix van de zandzakken in de disselbak is natuurlijk erg onhandig.. het gewicht moet zoveel mogelijk op de as(sen) van de caravan, gewicht aan de voorkant of achterkant maakt de caravan alleen maar onstabieler, ondanks een 'valse' juiste kogeldruk.

ook nog steeds vreemd dat je met een B rijbewijs een kabe van 1850kg mag trekken achter een megane 1.6d, van 1300kg maar met een porsche cayenne mag je niet eens een vouwwagen van 400kg trekken. Terwijl de Porsche een score heeft van 10 voor bijna alles wat je op de 150kg kogel mag hangen. Veiliger is dus verboten. nog steeds een logica van lik-me-vestje...


Ruud schreef op 31 May 2020 om 20:31

Een groot probleem bij de Kabe Safir van voor 2013 is de te korte dissel
Is ons overkomen dat de caravan ( Kabe Safir 2011 )in een flauwe linkerbocht plots uitbrak, je hart schiet in je keel. Overigens was er met deze caravan sneller rijden dan 85 km achter een Range Rover classic niet mogelijk. Uiteindelijk de caravan maar ingeruild.


TheoV schreef op 27 February 2021 om 22:47

@angelo: achter een Porsche Cayenne mag je met een rijbewijs B altijd een aanhangwagen hangen met MTM 750kg. Als de Kabe 1850kg weegt mag de MTM van de trekkende wagen niet boven 1650kg uitkomen. Sowieso al geen combinatie die overschot zal hebben. Vul ik een Megane 1.6D in op deze site, dan blijkt een BE noodzakelijk.

Mijn persoonlijke mening? Met een aanhangwagen op pad? ALTIJD een BE of beter.

Een zelfde verhaal is er ook voor het grote deel van de Pick Ups. Mijne weegt leeg 2400kg. Mag maximaal 3200kg wegen en maximaal treingewicht van 6000kg. Kogeldruk max 200kg. Ik mag met een aanhangwagen van 750kg maar 90km/h rijden. Terwijl een Mini cooper met een caravan van 1300kg 120km/h mag rijden in België. Voor Duitsland voldoet deze combinatie niet eens voor Tempo 100 terwijl de PU daar Tempo 100 mag zonder stabilisatie. EU en gelijke regels is nog lang niet voor elkaar.


Reageer

Naam:

Email:

Reactie:


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-

Elektrisch trekauto's

Bekijk het overzicht van elektrische auto's die heel goed een caravan kunnen trekken. De trekkracht kunnen we tegenwoordig berekenen en ook de (beperkte) actieradius.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.


Blog

Polyester caravans

In het Erwin Hymer Museum is een speciale tentoonstelling gewijd aan caravans van polyester. In Nederland is het vooral BIOD die bekend is als fabrikant van polyester caravans.

Caravan of Camper?

Veel mensen verruilen hun caravan voor een camper. Een camper lijkt het ideaal, maar is dat echt zo?

Trekauto's na 2025?

Auto's moeten schoner worden en voldoen aan steeds strengere EU-normen. Hoe gaat dat voor de caravanner als straks de Euro7 norm wordt ingevoerd?

Verschil in trekgewicht?

Waarom zijn er zulke grote verschillen in trekgewicht en hoe wordt het maximaal trekgewicht bepaald?

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.


 

(Advertentie)

 

© 2004-2021 Caravantrekker