Caravantrekker.nl

Elektrisch is de toekomst

Er zullen steeds meer elektrische auto's komen. Hoe gaat dat in de toekomst met de caravan?

Elektrisch is de toekomst

Ben je geïnteresseerd in nieuwe auto’s dan kan je niet meer om elektrisch aangedreven modellen heen. Voor de caravanner heeft dat heel veel pluspunten en maar één nadeel: de beperkte actieradius. Met een caravan wordt die nog eens gehalveerd waardoor veelal binnen de 150 á 175 kilometer een stopcontact opgezocht moet worden.

De Hyundai Ioniq5 is ANWB trekauto van het jaar 2022 (foto: Hyundai)

Huidige benzine- en dieselauto’s stoten veel meer CO2 en stikstof uit dan elektrische auto’s. Zelfs als de elektriciteit (nu nog) niet duurzaam wordt opgewekt en als de productie van accu’s wordt meegenomen in de berekening. Begrijpelijk dus dat de overheid inzet om elektrische mobiliteit te stimuleren.

Elektrische trekauto's

Autofabrikanten besteden miljarden aan de ontwikkeling van nieuwe technologieën en komen in rap tempo met nieuwe elektrische auto’s op de markt. De grotere modellen daarvan hebben tegenwoordig ook voldoende trekgewicht zoals uit het actuele overzicht blijkt. Zelfs de kosten zijn niet hoger meer dan vergelijkbaar presterende nieuwe, meer vervuilende caravantrekkers.

(foto: KnausTabbert)

Elektrisch rijden is een fantastische ervaring! Vanaf stilstand is continue en bijna geruisloos maximale kracht beschikbaar. Het relatief hoge gewicht van de auto zorgt voor een comfortabel en stabiel weggedrag. In vergelijking met een diesel of benzine trekauto die je voor hetzelfde geld kan kopen, rijden elektrische auto’s als caravantrekker veel beter. Toch is het nadeel dat je direct merkt dat het trekken van een caravan heel veel energie kost. Het rendement van een elektromotor is hoog. Daardoor wordt praktisch alle energie gebruikt voor het overwinnen van de rijweerstand, en die is met caravan meer dan twee keer zo groot dan zonder. Het gevolg is dat de actieradius afhankelijk van de rijsnelheid en luchtweerstand van de caravan gehalveerd wordt. Na zo'n 150 á 200 km moet meestal wel een stopcontact opgezocht worden. En als je dan maar 80% vollaadt bij een snellader misschien nog wel eerder. Voor een trip binnen Nederland is dat niet zo’n probleem, maar als je zo snel mogelijk naar de Spaanse zuidkust wil moet je wel elke 2 uur een half uurtje (of langer) 'pauzeren'.

Er komen steeds meer campings met laadpunten

Sommige mensen verwachten veel van waterstof, maar neem van mij aan dat personenauto’s niet op grote schaal op waterstof of andere e-fuels gaan rijden. Het produceren van waterstof kost veel meer energie en is duur in vergelijking tot auto’s met een accu. Bovendien worden accu’s nog steeds beter (sneller te laden) en goedkoper. Het rijden op e-fuels is door de uitstoot van schadelijke stoffen nu nog geen toekomstbestendige oplossing.

Er zijn nog geen auto's op waterstof die een caravan mogen trekken

Als de laad-infrastructuur verder wordt ontwikkeld dan hoef je onderweg nooit meer speciaal te stoppen om te 'tanken'. Na een paar uur rijden houden de meeste mensen toch al een korte stop en dan kan ondertussen de auto weer opgeladen worden. Je bent dan nauwelijks extra reistijd kwijt. Dat is ook de reden dat er niet zo heel snel gewone, betaalbare personenauto’s op de markt zullen komen die een veel grotere actieradius zullen krijgen.



Elektrische caravan

Om met een caravan een grotere range mogelijk te maken wordt al jaren gewerkt aan een caravan die voorzien is van een eigen stroomvoorziening en een eigen elektrische aangedrijving. Dethleffs heeft daarvoor de E.home ontwikkelt. Om dit concept uit te testen is een 'Alpen Challenge' georganiseerd waarbij een rit gemaakt werd van 386 km zonder onderweg op te laden. Vanuit Zuid-Duitsland ging het over de Fernpass en de Brenner naar het Gardameer.



De E.home is gebaseerd op een Dethleffs Coco die op een speciaal chassis staat met in de bodem twee grote accupakketten en twee elektromotoren die voor de aandrijving zorgen. De elektronica in de koppeling van de caravan voelt hoe hard de auto aan de caravan trekt en regelt daarmee de hoeveelheid aandrijving die nodig is. Ondanks het gewicht van zo’n 1600 kg lijkt het voor de auto dat de caravan niet meer dan 100 kg weegt. Harder hoeft de auto nooit aan de caravan te trekken. Uiteraard wordt er bij het afremmen weer energie terug geleverd.


1- elektrische motoren
2- trekkracht module
3- centrale stuureenheid
4- accu's

De 'Alpen Challenge' heeft aangetoond dat een rit van bijna 400 km mogelijk is. De trekauto was ook 100% elektrisch, een Audi e-tron die 1800 kg mag trekken. Uiteraard hielden de ingenieurs van Dethleffs exact het verbruik bij. Door niet harder dan toegestaan (80 km/u) te rijden had de Audi voldoende stroom om de beloofde WLPT actieradius van 393 km te halen. Met 80 kWh aan stroom in de caravan zou die ook zo’n 400 km moeten kunnen rijden. Bergaf rijden en remmen zorgde dat ongeveer 9% van de stroom opnieuw gebruikt kon worden. Dit resulteerde in een gemiddeld verbruik van 21 kWh voor de auto en 19 kWh per 100km voor de caravan. In totaal dus 40 kWh/100km.

foto: Dethleffs

Zo’n experiment is natuurlijk leuk maar ik verwacht niet dat we binnenkort allemaal met een elektrische caravan gaan rondrijden. Uiteraard zijn de kosten hoog maar nu er steeds meer elektrische (trek)auto’s komen die een caravan mogen trekken zijn die extra accu’s nauwelijks meer nodig. Een laag gewicht en geringe luchtweerstand die zorgen voor een lager verbruik in combinatie met de mogelijkheid om sneller te laden zijn voor de caravanner dan belangrijker. Bovendien moet de wetgeving rondom een aangedreven aanhanger nog gewijzigd worden.

Meer oplaadpunten

Prioriteit op dit moment moeten liggen bij een goede infrastructuur met snelladers waar je ook met aangekoppelde caravan bij kan. Bovendien zullen er meer laadmogelijkheden op campings moeten komen zodat je zonder problemen 's nachts de auto weer vol kan laden voor de volgende dag.

Een basic laadpunt op een kleine Franse camping

en meer professioneel op grotere campings

Er zijn inmiddels al heel wat mensen die met hun elektrische auto en caravan op vakantie geweest zijn en hun gebruikerservaring hebben geplaatst. Zou je dezelfde rit over de Alpen maken met bijvoorbeeld een Tesla Model 3 en een Dethleffs Coco dan had je onderweg wel een half uur moeten opladen. Maar het totale energieverbruik zou zeker niet hoger zijn en tijdens een zes uur durende reis, is een pauze gebruikelijk waardoor het opladen geen extra tijd kost.



Vooral bij elektrische auto’s is de luchtweerstand van de caravan en daarmee samenhangend vooral de rijsnelheid bepalend voor het verbruik en de actieradius. Iets meer of minder gewicht van de caravan heeft maar heel weinig invloed. Elektrisch rijden met de caravan vergt nu nog een goede planning van de reis waarbij je geen haast moet hebben, maar zal in de toekomst steeds gebruikelijker en gemakkelijker (moeten) worden. Voldoende (snelle) oplaadpunten zijn daarbij cruciaal.

11 augustus 2021



Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Nieuwe data Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.


Blog

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Caravannieuws 2024

Op de beurs in Düsseldorf zijn alle nieuwe modellen voor 2024 gepresenteerd aan het publiek. Wat valt (mij!) daarbij op?

Ervaringen met elektrisch rijden

In 2023 is het niet gek meer een elektrische auto met caravan tegen te komen. Wat zijn de ervaringen van gebruikers in de praktijk?

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Anti-slingersystemen

Als we het over techniek hebben dan zijn caravans weinig innovatief. Toch is er tegenwoordig één accessoire dat veel te weinig aandacht krijgt en echt het verschil kan maken: elektronische anti-slingersystemen.


 

Geef je zelf vertrouwen!

Een goede combinatie is belangrijk maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker!

Volg een cursus bij Bert (Caravantrekker Trainingscentrum) en ga zonder stress op stap met de caravan.

 

©2024 Caravantrekker