Caravantrekker.nl

Elektrisch is de toekomst

Er zullen steeds meer elektrische auto's komen. Hoe gaat dat in de toekomst met de caravan?

Elektrisch is de toekomst

Ben je geïnteresseerd in nieuwe auto’s dan kan je niet meer om elektrisch aangedreven modellen heen. Voor de caravanner heeft dat heel veel pluspunten en maar één nadeel: de beperkte actieradius. Met een caravan wordt die nog eens gehalveerd waardoor veelal binnen tweehonderd kilometer een stopcontact opgezocht moet worden.



Huidige benzine- en dieselauto’s stoten veel meer CO2 uit dan elektrische auto’s. Zelfs als de elektriciteit (nu nog) niet duurzaam wordt opgewekt en als de productie van accu’s wordt meegenomen in de berekening. Begrijpelijk dus dat de overheid inzet om elektrische mobiliteit te stimuleren.

Elektrische trekauto's

Autofabrikanten besteden miljarden aan de ontwikkeling van nieuwe technologieën en komen in rap tempo met nieuwe elektrische auto’s op de markt. De grotere modellen daarvan hebben tegenwoordig ook voldoende trekgewicht zoals uit het actuele overzicht blijkt. Zelfs de kosten zijn niet hoger meer dan vergelijkbaar presterende nieuwe, meer vervuilende caravantrekkers.

foto: Marius Valle

Elektrisch rijden is een fantastische ervaring! Vanaf stilstand is continue en bijna geruisloos maximale kracht beschikbaar. Het relatief hoge gewicht van de auto zorgt voor een comfortabel en stabiel weggedrag. In vergelijking met een diesel of benzine trekauto die je voor hetzelfde geld kan kopen, rijden elektrische auto’s als caravantrekker veel beter. Toch is het nadeel dat je direct merkt dat het trekken van een caravan heel veel energie kost. Het rendement van een elektromotor is erg hoog. Daardoor wordt praktisch alle energie gebruikt voor het overwinnen van de rijweerstand, en die is met caravan meer dan twee keer zo groot dan zonder. Het gevolg is dat de actieradius afhankelijk van de rijsnelheid en luchtweerstand van de caravan gehalveerd wordt. Na zo'n 200 km moet meestal wel een stopcontact opgezocht worden. Voor een trip binnen Nederland is dat misschien niet zo’n groot probleem, maar als je zo snel mogelijk naar de Spaanse zuidkust wil is dat niet handig.

Er komen steeds meer campings met laadpunten

Sommige mensen verwachten veel van waterstof, maar neem van mij aan dat personenauto’s niet op grote schaal op waterstof gaan rijden. Het produceren van waterstof kost veel meer energie en is te duur in vergelijking tot auto’s met een accu. Bovendien worden accu’s nog steeds beter en goedkoper. Als de laad-infrastructuur verder wordt ontwikkeld dan hoef je onderweg nooit meer speciaal te stoppen om te 'tanken'. Na twee of drie uur rijden houden de meeste mensen toch al een korte stop en dan kan ondertussen de auto weer opgeladen worden. Je bent dan geen extra reistijd kwijt. Dat is ook de reden dat er niet zo heel snel gewone, betaalbare personenauto’s op de markt zullen komen die een veel grotere actieradius zullen krijgen.



Elektrische caravan

Om met een caravan een grotere range mogelijk te maken wordt al jaren gewerkt aan een caravan die voorzien is van een eigen stroomvoorziening en een eigen elektrische aangedrijving. Dethleffs heeft daarvoor de E.home ontwikkelt. Om dit concept uit te testen is een 'Alpen Challenge' georganiseerd waarbij een rit gemaakt werd van 386 km zonder onderweg op te laden. Vanuit Zuid-Duitsland ging het over de Fernpass en de Brenner naar het Gardameer.



De E.home is gebaseerd op een Dethleffs Coco die op een speciaal chassis staat met in de bodem twee grote accupakketten en twee elektromotoren die voor de aandrijving zorgen. De elektronica in de koppeling van de caravan voelt hoe hard de auto aan de caravan trekt en regelt daarmee de hoeveelheid aandrijving die nodig is. Ondanks het gewicht van zo’n 1600 kg lijkt het voor de auto dat de caravan niet meer dan 100 kg weegt. Harder hoeft de auto nooit aan de caravan te trekken. Uiteraard wordt er bij het afremmen weer energie terug geleverd.


1- elektrische motoren
2- trekkracht module
3- centrale stuureenheid
4- accu's

De 'Alpen Challenge' heeft aangetoond dat een rit van bijna 400 km mogelijk is. De trekauto was ook 100% elektrisch, een Audi e-tron die 1800 kg mag trekken. Uiteraard hielden de ingenieurs van Dethleffs exact het verbruik bij. Door niet harder dan toegestaan (80 km/u) te rijden had de Audi voldoende stroom om de beloofde WLPT actieradius van 393 km te halen. Met 80 kWh aan stroom in de caravan zou die ook zo’n 400 km moeten kunnen rijden. Bergaf rijden en remmen zorgde dat ongeveer 9% van de stroom opnieuw gebruikt kon worden. Dit resulteerde in een gemiddeld verbruik van 21 kWh voor de auto en 19 kWh per 100km voor de caravan. In totaal dus 40 kWh/100km.



Zo’n experiment is natuurlijk leuk maar ik verwacht niet dat we binnenkort allemaal met een elektrische caravan gaan rondrijden. Uiteraard zijn de kosten hoog maar nu er steeds meer elektrische (trek)auto’s komen die een caravan mogen trekken zijn die extra accu’s nauwelijks meer nodig. Een laag gewicht en geringe luchtweerstand die zorgen voor een lager verbruik in combinatie met de mogelijkheid om sneller te laden zijn voor de caravanner dan belangrijker. Bovendien moet de wetgeving rondom een aangedreven aanhanger nog gewijzigd worden.

Meer oplaadpunten

Prioriteit op dit moment moeten liggen bij een goede infrastructuur met snelladers waar je ook met aangekoppelde caravan bij kan. Bovendien zullen er ook laadmogelijkheden op campings moeten komen zodat je zonder problemen 's nachts de auto weer vol kan laden voor de volgende dag.

Een basic laadpunt op een Franse camping

Er zijn inmiddels al heel wat mensen die met hun elektrische auto en caravan op vakantie geweest zijn en hun gebruikerservaring hebben geplaatst. Zou je dezelfde rit over de Alpen maken met bijvoorbeeld een Tesla Model 3 en een Dethleffs Coco dan had je onderweg wel een half uur moeten opladen. Het totale energie verbruik (25 a 35 kWh per 100km) zou lager zijn en tijdens een zes uur durende reis, is een lunchpauze gebruikelijk.

Vooral bij elektrische auto’s is de luchtweerstand van de caravan en daarmee samenhangend vooral de rijsnelheid bepalend voor het verbruik en de actieradius. Elektrisch rijden met de caravan vergt nu nog een aangepaste planning van de reis, maar zal in de toekomst steeds gebruikelijker en gemakkelijker (moeten) worden. Voldoende oplaadpunten zijn daarbij cruciaal.



Reacties:

Je kan als eerste reactie achterlaten.

Naam:

Email:

Reactie:


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Trekkrachtrapport

Voor een goed trekadvies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Elektrisch trekauto's

De toekomst wordt elektrisch... Bekijk het overzicht van alle elektrische auto's die nu al een caravan kunnen trekken. De actieradius kunnen we aangeven in het trekadvies.

Alle Plug-in Hybrides

Juist een (Plug-in) Hybride is ideaal als caravantrekker. Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride auto's en maak hier een berekening met je caravan.


Blog

Innovatie in de caravan

Als we het over techniek hebben dan zijn caravans weinig innovatief. Toch is er tegenwoordig één accessoire dat veel te weinig aandacht krijgt en echt het verschil kan maken: elektronische anti-slingersystemen.

Polyester caravans

In het Erwin Hymer Museum is een speciale tentoonstelling gewijd aan caravans van polyester. In Nederland is het vooral BIOD die bekend is als fabrikant van polyester caravans.

Caravan of Camper?

Veel mensen verruilen hun caravan voor een camper. Een camper lijkt het ideaal, maar is dat echt zo?

Trekauto's na 2025?

Auto's moeten aan steeds strengere milieu normen voldoen. Kan je dan straks als de Euro7 norm gaat gelden nog een caravan trekken?

Verschil in trekgewicht?

Hoe wordt het maximaal trekgewicht bepaald en waarom zijn er zulke grote verschillen?


 

(Advertentie)

 

©2021 Caravantrekker