Wat is het caravan nieuws op de jaarlijkse beurs in Düsseldorf voor 2023? Mijn verslag is vast anders dan in andere media;)
Voor het eerst na(?) corona was er weer een beurs in Düsseldorf waar de caravanindustrie groter dan ooit uitpakt. Dit is de beurs waar alle nieuwtjes voor het komend jaar gepresenteerd worden. Hoewel het aanbod van caravans toch wel ver achterblijft bij het aanbod campers zijn dit jaar wel praktisch alle caravanmerken aanwezig.
Vaak zijn de nieuwtjes beperkt tot een ander lampje of andere kleur van de bekleding, een andere housoort of wordt een nieuwe indeling toegevoegd. En soms verdwijnen er stilletjes slecht verkopende indelingen. Een enkele keer wordt er een nieuwe serie onder een andere naam gepresenteerd zodat het merk weer extra media aandacht krijgt. Ik kijk altijd meer naar technische innovatie en zal aangeven wat mij dit jaar is opgevallen.
Caravan van het jaar?
De ANWB kiest elk jaar de caravan van het jaar. Ik zou het vreemd vinden als de jury dit jaar een andere caravan zou kiezen dan de nieuwe Knaus Azur.
Net als de Knaus Travallino, die helaas niet meer gemaakt wordt, en de Deseo maakt de Azur gebruik van frametechnologie waarmee robots een zelfdragende carrosserie kunnen bouwen van de caravan. Een stevige kunststof constructie hoewel ik het jammer vind dat Knaus blijft vasthouden aan een vloer waarin hout is verwerkt.
De binnenkant ziet er heel anders uit dan het meer traditionele, oubollige interieur van de Azur serie van vroeger. Grappig is de bergruimte in de kastjes naast de zithoek achter de bank. Je mist nu wel een extra raam.
De Knaus Azur gebruikt geen Alko chassis, maar een lichtgewicht eigen versie met een Knott as. Bijzonder zijn de kunststof uitdraaisteunen die Knaus ontwikkeld heeft en die een stuk minder wegen dan de gebruikelijke stalen versies. Desondanks is deze Azur geen lichtgewicht caravan.
Een nieuwe naam
Natuurlijk zijn er meer nieuwe caravans. Tabbert introduceert een serie met een nieuwe naam de Pantiga. Hij lijkt een beetje op de Pep die eerder gemaakt werd.
Bij Fendt neemt de Apero de plaats in van de succesvolle Safir serie.
Lang niet alle caravans die op de Duitse beurs getoond worden zijn in Nederland bekend. Niewiadow heeft diverse voordelige modellen, ook een iets grotere dan de kleine hier nog wel bekende Predom. De Franse Lamancelle (onderdeel van de Trigano groep) heeft steeds meer originele modellen.
De Derubis (zie de foto helemaal boven) is een polyester caravan gemaakt door een jacht bouwer en is er nu in meerdere afmetingen. Toch verwacht ik dat de Nederlander vooral een meer traditionele caravan kiest 😉
Made in Türkiye
Er komen steeds meer caravans vanuit Turkije naar Europa. Naast een aantal eenvoudige traditionele en kleinere modellen zijn er ook polyester monocoque caravans. Het maken daarvan is arbeidsintensief en stelt binnen de EU hoge eisen aan de arbeidsomstandigheden. Dat zal in Turkije vast gemakkelijker en goedkoper gaan.....
Saly bestaat al sinds 1996 en fabriceert naast caravans in alle maten ook campers.
Ook Pinocaravans heeft een heel assortiment caravans in productie.
De Carpento is een leuke originele (zomer)caravan die in drie lengtes gemaakt wordt. Door de afrondingen aan de voorkant en het geringe gewicht zijn ze door menig (elektrische) auto goed te trekken.
De Vestavan is een polyester caravan met een mooi interieur en leverbaar in twee afmetingen.
Voorheen produceerde 5K-caravan vooral kleine teardrops. Nu staat er voor het eerst ook een volwaardige monocoque polyester caravan op de beurs.
De Ugur is een prototype van een vol polyester caravan met een meer traditionele vorm. Hij kwam vers op de beurs aanrijden en de pootjes moesten nog uitgedraaid worden, maar de uitrusting is veel belovend.
Hotomobil maakt caravans en campers volledig van polyester monocoque.
Innovatie
In deze tijd van energietransitie zou je verwachten dat ook de caravanindustrie daar vast rekening mee zou houden. Er zijn immers nog heel wat goedkopere elektrische auto's met een beperkt trekvermogen. Ik heb eigenlijk geen nieuwe lichtere caravans of caravans met minder luchtweerstand gevonden. Integendeel, de meeste caravans worden nog steeds groter en zwaarder.
Als innovatie werd wel een prototype van een hefdak caravan op basis van de Hobby Beachy gepresenteerd.
Eriba bouwt al 65 jaar hefdakcaravans. Wel zijn de Touring modellen in die tijd veel zwaarder geworden en ook iets gegroeid. Dit jaar hebben ze een langere dissel gekregen. Dat is gunstig voor de wegligging en maakt het mogelijk om een fietsenrek voorop te plaatsen. Het lijkt op het oog een V-dissel met mooie afwerking maar als je daar onder kijkt is het gewoon een enkele buisdissel 😉
Eriba is gestopt met de productie van hun grote topmodellen uit de Nova serie. Blijkbaar was het afstappen van de Pual bouwwijze geen goede zet, en blijven alleen de zustermerken LMC, Dethleffs en Büstner nog grotere, traditioneel gebouwde caravans in Sassenberg produceren. Eriba bouwt nog wel een aantal kleinere Nova Light modellen.
Duur
Caravans worden snel duurder. Kostte een Fendt bijvoorbeeld in 2020 nog 25.000 euro dan ben je nu bijna 33.000 euro voor dezelfde caravan kwijt. Ook de levertijd is een probleem. Anderhalf jaar wachten op met name campers is geen uitzondering!
Je kan je geld wel kwijt op de beurs. Deze camper Volkner 'kampeerbus' kost meer dan 2 miljoen euro en als je hem compleet wil hebben met het 'LaFerrari paket' vermeld het Duitse prijskaartje: "5.311.000,00 Euro inkl. 19% MwSt." In Nederland wordt dat door de hogere belastingen meer dan 6 miljoen!
Persoonlijk vind ik de expeditie voertuigen (deze ruim 1 miljoen) leuker, maar als je er verstandelijk naar kijkt.... niet meer van deze tijd. De inhoud van de diesel tank: 1000 liter 😉