Fietsen mee
Hoe kan je het beste je (elektrische) fietsen meenemen met de caravan? Voor- en/of achterop? Als het even kan gebruik dan de auto.
Is vervoer op of in de auto niet mogelijk dan is een fiets op de caravan dissel meestal nog de beste mogelijkheid als je ze niet binnen in de caravan wil vervoeren. Voor zware elektrische fietsen is het nog lastiger en moet je vaak een fiets voorop zetten en de andere achterop. Fietsen alleen achterop kan alleen als je zorgt voor voldoende (=maximale) kogeldruk, maar een fiets achterop geeft altijd een mindere wegligging!
Fietsen in of op de auto
Waarom kiezen voor de auto? Twee fietsen en drager(s) wegen al snel 40 a 50 kg. Vaak is het draagvermogen van de caravan onvoldoende voor die extra kilos. In de praktijk blijkt immers dat caravans leeg al vaak zwaarder zijn dan je denkt. Bovendien scheelt het verplaatsen van 50 kg gewicht van de caravan naar de auto al aanzienlijk in de stabiliteit wat gunstig is voor de rij-veiligheid.
Overbelasting van de auto zal niet snel gebeuren. Een auto is veel steviger gebouwd dan een caravan en veel meer geschikt om ook op slechte wegen te rijden. Bovendien zijn de snelheden die gereden worden met de caravan relatief laag ten opzichte van de snelheid waarvoor een auto is geconstrueerd.
Passen de fietsen niet in de auto dan zijn er nog andere mogelijkheden:
- fietsen op het dak,
- of aan de achterkant van de auto.
Fietsen op het autodak
Voor de montage van fietsen op het dak zijn dragers in de handel waarbij de fietsen rechtop vervoerd kunnen worden. Deze dragers zijn universeel en passen op de 'allesdragers' die speciaal voor een autotype ontworpen zijn. De extra luchtweerstand van de fietsen op het dak valt in het niet bij de extra luchtweerstand van de caravan. Het brandstofverbruik zal niet merkbaar hoger zijn en de prestaties niet merkbaar minder. Zolang de snelheid niet te hoog is en de auto geen opendak heeft valt het windgeruis ook wel mee.
Bij de Giraffe bikelift of de Fischer daklift liggen fietsen plat
Er zijn ook fietsdragers beschikbaar die met behulp van een gasveer het tillen vergemakkelijken. Handig is ook de drager waarbij de fietsen plat op het dak, vanaf de zijkant zonder veel kracht, geschoven kunnen worden.
Fietsen achterop de auto
Er bestaan ook dragers die op de achterklep vastgebonden of gemonteerd kunnen worden. Niet alleen voor busjes of grote SUV's maar ook voor gewone personen auto's. Je kunt dan fietsen achterop de auto vervoeren en ook nog de caravan aankoppelen. Zorg er wel voor dat de fietsen hoog genoeg boven de dissel uitsteken, maar de voorkant van de caravan zullen ze niet raken. Eventueel verwijder je het neuswiel tijdens het rijden.
Toch op de caravan?
Kies je er voor om toch de fietsen met de caravan te vervoeren dan zijn er vier mogelijkheden:
- in de caravan,
- voorop op de dissel,
- achterop de caravan,
- voor- en achterop.
In de caravan
In het midden van de caravan is dan een goede plaats. Weliswaar is het dan niet zo handig om onderweg de caravan te gebruiken tijdens eet- en plaspauzes, en er moet een goede mogelijkheid zijn deze vast te zetten. Andere mogelijkheid is de fietsen op het bed (liefst voorin) te leggen. Uiteraard moet je goed oppassen dat er binnen niets beschadigd wordt.
Op de dissel
Vervoer op de dissel is vaak een goede optie als de auto voldoende kogeldruk aan kan en mag. Nadeel is dat de disselbak veelal niet toegankelijk is en onderweg dan niet het gas open en dicht gedraaid kan worden. Tevens kan de maximale (schaar)hoek die auto en caravan kunnen maken nadelig worden beïnvloed. Test dit voordat je op reis gaat want het
zou zonde zijn als de fietsen de auto zouden beschadigen bij het nemen van een scherpe bocht.
Indien je de fietsen op de dissel zet zul je de caravan moeten beladen zodanig dat de caravan (zonder fietsen) niet een te hoge kogeldruk heeft, er komt immers met de fietsen al snel 30 kg bij. Houd de disselkast zo leeg mogelijk door bijvoorbeeld de gasflessen en reservewiel elders (in de auto) te vervoeren. Leg in ieder geval geen zware spullen helemaal achterin om de kogeldruk te compenseren. Bovendien is deze optie alleen mogelijk als de auto voldoende kogeldruk (liefst meer dan 75 kg) mag hebben, anders is fietsen op de dissel geen optie.
Achterop
Fietsen achterop lijkt erg handig, je kan er immers goed bij en de fietsen staan niet in de weg, maar het vervoer van fietsen achterop bevordert niet de rijveiligheid en kan zelfs gevaarlijk zijn!
Uit diverse praktijkproeven blijkt dat bij het vervoer van fietsen achterop de stabiliteit (de demping) met een kwart afneemt en de kritische snelheid zo'n 20 km/u lager wordt. Je verkleint daarmee de veiligheidsmarge aanzienlijk en vergroot de kans op slingeren.
Bij de meeste combinaties is zelfs bij gematigde snelheden al voelbaar dat fietsen achterop staan. Belangrijk is om te zorgen voor voldoende kogeldruk (tenminste 5 a 7% van het caravangewicht!). Daarvoor zal je zo'n 50 kg aan bagage die achterin in de caravan ligt moeten verplaatsen naar het midden van de caravan om te zorgen dat de caravan voldoende kogeldruk druk krijgt. Maak daarbij niet de disselbak en voorkant van de caravan extra zwaar omdat dit een slechte verdeling van belading is!
Kan je dan nooit met fietsen achterop veilig rijden? Sommige combinaties hebben een dusdanig hoge veiligheidsmarge dat het aanvaardbaar is om daar wat op in te leveren.
Je kan dat hier uitrekenen en we geven dat aan in het trekadvies.
Internet staat vol met foto's van geschaarde caravans, vaak met fietsen achterop. Dat is nooit alleen de oorzaak van een ongeval, maar de kans dat een slingering goed afloopt wordt er met fietsen achterop niet groter op.
Ga je met fietsen achterop rijden dan is de belangrijkste voorwaarde te zorgen voor
voldoende (maximale) kogeldruk. Dit betekent dat op het moment dat je de fietsen van de drager haalt de kogeldruk zo'n 30 kg meer moet zijn dan is toegestaan! In veel gevallen dus meer dan 100 kg. En doe dit niet door extra gewicht (water of stoepstenen) toe te voegen in de disselbak, maar door de achterkant van de caravan verder niet te beladen.
Als aan alle onderstaande voorwaarden is voldaan zou je kunnen overwegen de fietsen achterop te vervoeren:
- De lege caravan heeft uit zichzelf al een hoge kogeldruk
- De caravan heeft voldoende draagvermogen (en je hebt uw caravan gewogen!).
- De bagageruimte achterin (bijvoorbeeld onder bed of banken) is leeg.
- Je rijdt alleen over goede gladde wegen en heel langzaam over verkeersdrempels ed.
- Uit eigen ervaring weet je dat het een zeer stabiele combinatie is die ook bij hoger snelheden.
- Je rijdt, ook waar dat toegestaan is, niet harder dan 90 km/u.
- Je hebt de ervaring om direct een beginnende slingering van de caravan te voelen en je weet hoe dan te handelen.
- En de belangrijkste: Je rijdt met de maximaal toegestane kogeldruk.
Om aan alle voorwaarden te voldoen moet je ervaring hebben met je combinatie. Een nieuwe caravan kopen en er gelijk een fietsenrek bij te bestellen is dus zeker geen goed idee (ook al zegt de verkoper van wel).
Bedenk verder dat het voor de constructie van de caravan niet goed is dat er een extra gewicht aan de achterwand rukt. Het gebeurt regelmatig dat de caravanwand beschadigd raakt door het gewicht van het fietsenrek. Bovendien moet je er voor zorgen dat de fietsen niet kunnen bewegen. Vermijd het rijden op slechte wegen en rij heel langzaam over bijvoorbeeld verkeersdrempels!
Voor- en achterop
Een combinatie van 1 fiets voorop en 1 fiets achterop zie je steeds meer. Ook niet ideaal omdat 25 kg (incl. rek!) voorop gecompenseerd wordt met 25 kg achteraan wat dus veel gewicht is aan de uiteinden van de caravan. Het is wel gemakkelijker om zo aan een goede kogeldruk te komen zonder de hele caravan te 'her' beladen. Zeker bij elektrische fietsen is dit vaak de enige mogelijkheid om de fietsen 'buiten' op de caravan mee te nemen. Het vervoeren van 4 fietsen (2 voor en 2 achter) raden we af, vanwege het laadvermogen van de caravan en het nog grotere gewicht aan de uiteinden van de caravan.
Voor elektrische fietsen eigenlijk de enige mogelijkheid: 1 voor- en 1 achterop
Verschillen berekenen
Het effect van belading (inclusief fietsen) kunnen we berekenen in het
advies trekrapport. Daaruit blijkt over het algemeen dat in de auto samen met voorop de beste plaats is. Maar bedenk daarbij wel dat uitgegaan is van een 15 kg hogere kogeldruk dan normaal. Dat moet dus wel toegestaan zijn voor de auto. Achterop is een slechte plaats en zeker als de kogeldruk ook nog eens afneemt.
Als het kan heeft het vervoeren van fietsen op (of in) de auto uiteindelijk de minste nadelen