Hulpvering
Hulpvering kan het rijcomfort met een caravan enorm verbeteren. Hoe komt dat en welke mogelijkheden zijn er?
Vaak is de auto volledig beladen op vakantie. Niet alleen de bagage en alle personen maar ook de caravan drukt met een flink gewicht (de kogeldruk) op de auto. Het gevolg is dat de auto achterover hangt. Dat ziet er niet mooi uit en vergroot de kans dat de caravan bij een drempel de grond raakt. Bovendien rijdt het minder comfortabel en voelt de combinatie minder stabiel aan. Hulpveren bieden dan een uitkomst.
Wat doen hulpveren
Hulpvering vergroot de veerweg en zorgt er voor dat de vering niet 'doorslaat'. Stel dat de lege auto een veerweg heeft van 10 cm. Bij een hobbel kan de auto dan 10 cm inveren om de klap op te vangen. Maar als diezelfde auto zwaarbeladen is en al 5 cm is 'ingezakt', is er nog maar een veerweg van 5 cm over. Rijd je nu over een hobbel dan is de totale veer mogelijkheid nog maar de helft. Bovendien is de bodemvrijheid met 5 cm afgenomen.
Door hulpvering te monteren zal de auto in onbeladen toestand iets hoger komen te staan, stel zo'n 2 cm. Je hebt dan een veerweg van 12 cm. Omdat het inveren iets zwaarder gaat, zakt de auto na belading minder in en hangt dus minder achterover. Bovendien is er in dit voorbeeld nog zo'n 7 a 8 cm over om in te veren. Genoeg om te voorkomen dat de auto 'doorslaat' en minder achterover helt.
Meten
Bij MAD in Veenendaal wordt de vering getest door de auto met honderden kilo's extra te beladen. Hoe ver de auto dan doorzakt bij het toenemen van de belading wordt gemeten en geeft de veerkarakteristiek van de auto aan.
Die gegevens zijn in een grafiek weer te geven met zowel de originele vering (de blauwe lijn) als met een extra hulpveer (de rode lijn).
In de grafiek geeft de X-as de hoogte van de auto aan in mm op een referentiepunt en de Y-as het gewicht van de achteras van de auto. Bij gelijke belasting, bijvoorbeeld bij de lege auto op de horizontale groene lijn, is te zien dat bij hulpvering de hoogte van de auto iets hoger is. Bij zware belasting (de oranje horizontale lijn bij 1000 kg) is te zien dat de auto minder doorzakt. De extra beschikbare veerweg die nodig is om comfortabel een hobbel in de weg te kunnen verwerken is veel groter. Hoe steiler de lijn omhoogloopt hoe stugger de auto is.
Soorten hulpvering
Er zijn verschillende mogelijkheden:
- een extra veer,
- een vervangingsveer,
- een luchtbalg,
- of eventueel een 'versteviging' tussen de veer.
Een goede en eenvoudige mogelijkheid is het toepassen van een extra hulpveer. MAD en CarSupport zijn bekende merken die voor de meeste auto's hulpveren kunnen leveren die specifiek zijn afgestemd op het type auto. Het doel daarbij is om de veerkarakteristiek bij een onbeladen auto zo min mogelijk te veranderen maar de auto wel geschikt te maken voor zwaardere belading.
Een extra veer wordt geplaatst in of naast de huidige autovering. Kan dat niet dan kan ook de originele veer vervangen door een geheel ander exemplaar die wel geschikt is voor zware belading.
Luchtvering bestaat uit een luchtbalg die in of naast de bestaande veer wordt gemonteerd en die afhankelijk van de belasting aangepast kan worden. Via een ingebouwde compressor of via een bandenpomp worden de balgen gevuld met lucht en die nemen een deel van de vering bij zware belasting voor hun rekening.
Kunststof blokjes of een andere extra versteviging tussen de bestaande autovering plaatsen is een voordelige mogelijkheid. Dit zorgt wel voor een onevenwichtige en zware belasting van de bestaande autoveer, en heeft daarom niet de voorkeur als ook 'echte' hulpveren mogelijk zijn.
Auto's die standaard beschikken over automatische niveauregeling hebben hulpvering niet nodig.
In de praktijk
Voor een praktijktest stelde MAD twee identieke combinaties ter beschikking. De ene was een standaard Peugeot en de andere had hulpvering. Voor een goede vergelijken reden we met beide combinaties hetzelfde parcours.
De standaard combinatie kwam bij grote verkeersdrempels op de grond terwijl de combinatie met hulpvering er soepel overheen kan rijden. Bovendien was het deinende gevoel weg waardoor de combinatie met hulpveren strakker aanvoelt. De caravan is minder voelbaar in het rijgedrag.
Voor de stabiliteit is het gunstig als de auto zo zwaar mogelijk en de caravan zo licht mogelijk beladen is. Bovendien is voldoende (maximaal toegestane) kogeldruk belangrijk. De belasting op de achteras is dan voor veel auto’s erg zwaar. Het monteren van hulpveren (afhankelijk van het model v.a. zo’n 250 euro) kan voor een enorme comfort verbetering en prettiger rijgedrag van de combinatie zorgen.
Bedenk wel dat de gewichtsverdeling van de auto door hulpvering niet veranderd. Zwaar beladen achter de achteras is voor de stabiliteit van de auto nooit gunstig. De echte stabiliteit van de combinatie zal dan ook niet beter worden maar de aanleiding tot slingeren kan wel verminderen.
Dus...
Met hulpveren voelt een auto meestal strakker en stabieler aan, hoewel er voor de echte stabiliteit van de caravan geen verschil is. Bij auto's met een grote achteroversteek en/of een soepele vering zijn hulpveren zeker aan te raden bij zware belading in combinatie met een caravan. Uiteraard wordt het wettelijk laadvermogen of de maximaal toegestane kogeldruk van de auto niet hoger.