Caravantrekker.nl

Menno en Caravan(trekker)

Eigenlijk ben ik opgegroeid in een caravan. Mijn hele leven heb ik dan ook een passie voor het reizen en rijden met de caravan.

Menno en Caravan(trekker)

In jaren 60 zat ik op de achterbank bij mijn ouders op weg naar Griekenland, wat met de caravan toen nog een hele onderneming was. Vanaf 1966 gingen we ook met de caravan op wintersport. Ik herinner me nog dat mijn slaapzak zat vastgevroren aan de wanden van de caravan….



Zelf speelde ik als kind altijd met autootjes met een caravan erachter en bouwde ik mijn eigen karretje achter de fiets. Uiteraard moest ik wel in dat karretje kunnen zitten en slapen, niet wetende dat ik 45 jaar later zelf, eigenhandig mijn eigen caravan zou bouwen.

Zelf weg met de caravan

Op m’n 18e, ik had net twee weken m’n rijbewijs, gingen we met de caravan naar de Noordkaap. Inmiddels heb ik praktisch alle landen van Europa bereisd van IJsland tot Griekenland en van Noorwegen tot Portugal. We blijven nooit lang op dezelfde plaats maar maken echte rondreizen waarbij we van tevoren bijna nooit weten op welke camping we avonds terecht komen. Als er onderweg leuke dingen te bekijken zijn, dan doen we dat natuurlijk ook.



Uiteraard hebben we door de jaren heel wat verschillende combinaties gehad. De laatste jaren gebruiken we we naast de caravan ook onze VW California voor grote meer avontuurlijke reizen in de zomer. De caravan, een zelf gebouwde ‘hightech’ BIOD, gebruiken we vooral voor de weekenden en wintersportvakanties.



Hoe is Caravantrekker ontstaan?

Weekenden brachten we vaak door bij de NCC (Nederlandse Caravan Club) en we deden regelmatig mee aan ‘klompkampjes’. Dat zijn weekenden waarin behendigheidswedstrijden met de caravan worden gehouden in het voor- en achteruitrijden met de caravan (een aanhanger in de vorm van een klomp). Tijdens die weekenden leerde ik Bert Wijnen kennen die namens de NCC in de jury zat van de Trekauto van het Jaar verkiezingen.

Klomprijden bij de NCC

Uiteraard praat je dan heel wat af over wat wel en wat geen goede trekauto is. Aangezien ik toen (1998) ook webmaster was van de NCC-website zijn we begonnen met informatie over trekauto’s op de NCC-site te zetten. Bovendien wilde we graag objectief kunnen vaststellen wat de prestaties van auto’s met een caravan zijn. Dit omdat iedereen altijd van zijn eigen auto zegt dat het de beste trekauto is die er bestaat (en de nieuwe is altijd weer beter dan de vorige).

De combinatie waar ik met het meeste plezier aan terug denk

Naast mijn baan als (onderwijs)wetenschapper ontwikkelde ik een model waarmee we konden bepalen of een combinatie tussen auto en caravan een goede was. Eerst als onderdeel van de NCC-website maar omdat we onze activiteiten ook wilde uitbreiden met het geven van rijvaardigheidstrainingen besloten we de trekauto informatie te geven via een eigen website. Die hebben we in 2004 opgericht om van onze hobby ook ons beroep te maken met Caravantrekker. Een goede keuze want van de NCC is nu niet veel meer over.



Inmiddels heeft Bert zich helemaal toegespitst op het geven van caravan rijvaardigheidstrainingen en bemoei ik mij vooral met de website en geef ik advies. Dit enerzijds vanuit uitgebreide studies en jarenlange ervaring in de caravanindustrie, maar ook vooral vanuit mijn passie voor caravans en dat het reizen ermee leuk en ontspannend moet zijn. Het is namelijk echt leuk als je een goede combinatie hebt en er goed mee om kan gaan! Die boodschap probeer ik over te brengen op bezoekers van deze website.

In 1966 voor het eerst op wintersport met de caravan

Wat is mijn doel met Caravantrekker?

Een goede combinatie is echt niet alleen een kwestie van geld voor zoveel mogelijk pk’s en een grote auto. Met een kleine auto kan je ook heel veel reisplezier beleven als je er een goede bijpassende caravan achter hangt. Weet je dan ook nog hoe je er mee om kan gaan dan is de reis zelf ook nog ontspannend. Het rondreizen met een auto en caravan is dan veel comfortabeler dan veel mensen denken of ervaren hebben.

Een trend die je nu ziet is dat veel mensen overstappen op een camper omdat ze denken dat dit het ideaal is. Ik ben er echt van overtuigd dat een goede combinatie gemakkelijker en comfortabeler rijdt en reist dan menig camper, als je tenminste jezelf geschoold hebt in het ermee omgaan en de juiste spullen hebt aangeschaft. Via Caravantrekker proberen we daaraan bij te dragen.

Ruim een halve eeuw later nog steeds met de caravan op wintersport!

Als je voor het eerst een caravan koopt is het heel belangrijk voor jezelf vast te stellen wat je ermee wil gaan doen en wat je van een caravanvakantie verwacht. Het maakt voor de combinatie tussen auto en caravan natuurlijk een groot verschil of je de caravan als ‘verhuiswagen’ alleen wil verplaatsen van thuis naar een camping in Spanje of dat je met je caravan een (rond)reis maakt en bijna dagelijks onderweg wil zijn en daarbij ook de hoogste bergen over wil.

Maar ook als je alleen maar ‘verhuist’ bepaal dan wat je verwacht van je combinatie. Hoe snel wil je kunnen rijden? Wil je met 110 km/u veilig(?) de autoroute afrazen en wil je niet hoeven terugschakelen bij een helling dan moet je een andere auto of caravan aanschaffen dan als je het geen probleem vindt om gewoon tussen de vrachtwagens naar je vakantiebestemming te rijden. Kom je een uur later aan op je vakantiebestemming maar je hebt in dat uur heel wat verdiend.

In de zomer maken we veelal grote reizen met de camper

Je kan alleen een tegenvallende aanschaf doen van een trekauto of caravan als die niet doet of kan wat je ervan verwacht. Mijn huidige trekauto is helemaal niet zo'n goede (snelle) trekauto, maar dat verwachtte ik ook niet. Het rijden ermee valt dus niet tegen. Het grote voordeel van Caravantrekker is dat je van tevoren een objectief en onafhankelijk oordeel krijgt over je combinatie. En of goed dan goed genoeg is, moet je aan de hand van je wensen en eisen zelf bepalen. Maar kijk dan wel even wat verder dan alleen de oppervlakkige sterren waardering of algemene conclusie. Via het persoonlijk advies kan ik daarbij helpen, maar uiteraard niet voor je beslissen.



Verkopers uit de showroom en zelfs ervaringen van gebruikers op internet kunnen je daar maar moeilijk bij helpen. Zo zie ik vaak dat de keuze van een caravan in de showroom zelden rationeel gemaakt wordt. Een grote caravan ziet er heel mooi uit maar tel voor jezelf eens hoe vaak je met je hele gezin binnen moet zitten. Als dat misschien een paar keer per jaar is, moet je dan daarvoor een grotere duurdere caravan aanschaffen die minder lekker rijdt?

Soms is ‘kamperen’ en je behelpen met beperkte middelen veel leuker dan beschikken over alle luxe. Zo weet ik nog wel dat 50 jaar geleden mijn slaapzak was vastgevroren aan de wand maar heb ik geen specifieke actieve herinneringen meer aan het comfort van de vloeistofverwarming of de ruimte die een grote caravan bood.

Mijn huidige combinatie: een VW California (T4 TDI) en een BIOD Nomade. Motorisch net 2,5 ster maar een stabiliteit van 10+


Aanwezig maar niet actief op Linkedin

 

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.


 

Lees ook:

Voorbeeld Trekrapport

Donatie

Hoe meer PK's, hoe beter?

Gastenboek

Caravan (te?) zwaar

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

©2024 Caravantrekker