De bouw van mijn eigen BIOD caravan
In 2009 heb ik (Menno) zelf, eigenhandig een BIOD caravan gebouwd. Lees en bekijk het hoe en waarom.
De aanleiding
Voor een artikel in het AD over caravantrekker.nl had ik een caravan nodig voor een fotosessie. Aangezien de BIOD
fabriek dicht bij mijn woonplaats ligt, heb ik aan Huub van Elswijk gevraagd of we voor dat doel een caravan konden lenen. Tijdens de rit naar huis met een BIOD Nomade aan de haak was ik verkocht. Een BIOD rijdt zo fantastisch dat dit de ultieme toercaravan is die ik graag zou willen hebben. Daarnaast is de bouwwijze van een BIOD uniek met z'n monocoque polyester opbouw. Toch waren de standaard BIOD’s nog niet 100% naar mijn eigen zin zodat de daadwerkelijke aanschaf toen geen optie was.
Eisen
Waaraan moet onze ideale caravan dan voldoen? Het moet een perfecte winter(sport)caravan zijn met voldoende zitruimte om met 8 personen binnen te kunnen zitten. Daarnaast gemakkelijk te trekken (1400 kg) en ook op smalle (berg)wegen goed te rijden. Op veel campings in Zuid-Europa vond ik onze Kip Hyline van 7-meter eigenlijk al te groot.
Deze eisen zijn praktisch niet te verenigen in één caravan…. dus hadden bijna een kleine oude BIOD erbij gekocht of een Volkswagen California voor de verre reizen in de zomer, en voor de Wintersport onze Kip te vervangen door een grote 'Scandinavier'.
Begin 2009 deed zich de gelegenheid voor om zelf mijn eigen (droom) caravan te gaan bouwen. Ik had al een paar jaar in de BIOD fabriek gewerkt maar kon nu geheel naar eigen inzicht zelf aan de gang gaan.
Ontwerpen
De keuze voor het type caravan was snel gemaakt. De Scout is te klein en de Cruiser te breed. Een Nomade heeft een inwendige maat van 4.50x2.00 meter en is het meest geschikt. Alleen de plaats van de deur en het voorraam zijn vast en verder kan je een eigen indeling ontwerpen. Gezien onze eisen, in de winter met 3 personen slapen en ook graag een grote zithoek met tenminste 8 zitplaatsen, behoord een twee persoons vastbed niet tot de mogelijkheden. Graag wilde ik ook dat de toiletruimte net even wat ruimer zou zijn dan in veel andere caravans. Ook moest de caravan veel praktische bergruimte krijgen.
Verwarming
Diep heb ik nagedacht over het verwarmingssysteem. Aangezien wij zeer fanatieke wintersporters zijn was comfort, isolatie en ventilatie belangrijk. Onze huidige caravan had een zeer comfortabele Primus Aquaflex vloeistofverwarming. Toch heb ik niet gekozen voor een Alde systeem. Nadelen zijn de betrouwbaarheid, langzame opwarming, moeilijkere installatie en het eigenlijk te grote vermogen van de kachel voor de kleine goed geïsoleerde BIOD.
Truma
Dus toch maar een Truma kachel maar welk type dan? De nieuwe C4000 was ook niet de meest betrouwbare kachel en de E2400 kent maar 2 standen. De goedkoopste en meest betrouwbare kachel is nog steeds de al oude Trumatic 3002. Deze kachel kan eenvoudig uitgebreid worden met een airmix (voor extra frisse lucht) en een Ultrahead waardoor het kachelsysteem ook op 230V kan werken met 500 – 2000 Watt.
Vloeistof of lucht
Toen was ook nog de keuze of ik een goed luchtomloopsysteem zou maken of een Helmotherm zou installeren. Dat laatste systeem is zeker niet verkeerd maar omdat BIOD veel caravans aflevert met elektrische vloer en wandverwarming gaf ik daar de voorkeur aan in combinatie met een goed uitgebreid omloopsysteem. De vloerverwarming moest schakelbaar zijn in 2 gedeelten, het gangpad en de toiletruimte en alleen het stuk onder de tafel. Afhankelijk van de beschikbare
stroom kan dan de vloerverwarming op 200 Watt of 450 Watt werken.
De wandverwarming geeft net als bij vloeistof verwarming een aangename warmte achter de kussens en verbruikt zo´n 100 Watt per deel, 400 Watt totaal. Zowel de wand als de vloerverwarming zijn thermosstatisch geregeld.
Rijden
Omdat rijeigenschappen belangrijk zijn heb ik gekozen voor het Westfalia onderstel, ondanks dat dit ruim 30 kg meer weegt dan een standaard Alko chassis. Westfalia heeft onafhankelijke wielophanging met schroefvering dat er voor zorgt dat de caravan ook daadwerkelijk veert en niet alleen op de banden, bovendien is het veel duurzamer is dan een rubbertorsie as. Door de juiste schroefveren te gebruiken kan de vering ingesteld worden op het gewicht van de caravan. De caravan mag tot 1500 kg beladen worden maar veert optimaal bij een aslast van 1400 kg. Het (netto) laadvermogen is 170 meer dan de Alko versie.
De BIOD wordt tegenwoordig gebruikt in combinatie met een Volkswagen California
Autark
Verder moest de caravan voorzien zijn van veel comfort en technische snufjes waaronder een vaste vers- en afvalwatertank. Het interieur moest strak en relatief simpel zijn en uiteraard moet het wonen in de caravan zonder 230 V stroom geen enkel probleem zijn. Daarnaast zijn in de loop der tijd meer snufjes gemonteerd zoals volledige led-verlichting en het ITBS rem en antislinger systeem.
Zelf (in)bouwen
Het polyester casco (vacuüm geïnjecteerd) heb ik samen met Huub van Elswijk gemaakt. De (in)bouw van de meubels en techniek heb ik zelf gedaan, waarbij ik van de materialen uit de fabriek gebruik kon maken.
Lees verder: