Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blog Ervaringen Tests Advies Vragen Menu

Staalgeveerde as

Een caravan met een staalgeveerde as van BPW vraagt om meer dan alleen een standaard onderhoudsbeurt. Jaarlijks smeren is niet voldoende, de as moet af en toe uit elkaar gehaald worden voor een langere levenduur.

Staalgeveerde as

Een staalgeveerde as van BPW is in het verleden veel toegepast bij Scandinavische caravans. Het grote voordeel van deze assen is de comfortabele vering ook bij lage temperaturen. Wel is meer onderhoud nodig dan bij de tegenwoordig gebruikte rubbergeveerde assen van AL-KO. Elke 4000 km is het verstandig de vering te voorzien van een likje vet en eigenlijk moet elke 4 á 5 jaar de as uitklaar gehaald worden om schoon te maken. Dit is een specialistisch werk dat niet elke dealer standaard uitvoert bij regulier onderhoud, maar voor de levensduur van de caravan wel essentieel is.

Bij Triorep in Scherpenzeel kijken we mee hoe het is gesteld bij een 10 jaar oude Kabe. De caravan heeft jaarlijks een normale Bovag onderhoudsbeurt gehad en wordt door de eigenaar intensief gebruikt. Deze kleinste Kabe ziet er zo op het oog nog als nieuw uit maar heeft er inmiddels al wel meer dan 100.000 km op zitten.

Standaard controle

De oplooprem blijkt in de glijstang wat speling te hebben. Niet zo gek omdat dit type Kabe vaak een hoge kogeldruk heeft. De glijstang schuift in nylon bussen die afhankelijk van het gebruik af en toe vernieuwd moeten worden. Ook blijkt de functie van de stabilisator nihil doordat de cupjes in de stabilisator versleten zijn. Dergelijke zaken worden als het goed is ook bij reguliere onderhoudsbeurten opgemerkt.



Bij binnenkomst wordt de caravan gewogen en de staat van de banden gecontroleerd. Rechts is de caravan 70 kg zwaarder dan links. Daar kan de klant voortaan bij de belading rekening mee houden. Direct valt op dat de 3 jaar oude banden scheef zijn afgesleten. Dit wijst er op dat de wielen niet (meer) 100% recht onder de caravan staan. Met de hand is dan ook al enige speling in de wielarmen te voelen.

Uiteraard wordt het chassis zelf gecontroleerd op haarscheurtjes. Rond de bevestiging van de as komt dit nog wel eens voor, maar deze caravan is al voorzien van verstevigingsplaten. Het chassis en de onderkant van de caravan ziet er ondanks gebruik in de winter prima uit.





Nadat de wielen zijn verwijderd kunnen de remtrommels afgenomen worden en worden deze gecontroleerd op afwijkende slijtage. Uiteraard wordt ook de remvoering zelf en de lagers gecontroleerd, voor zover dat mogelijk is zonder deze geheel te demonteren. Aan de vetsporen is meestal wel e.e.a. af te lezen. Zowel de remmen als de naven zien er weliswaar gebruikt maar goed onderhouden uit.

De as controleren



Om de staat van de as zelf te controleren moeten de wielarmen uit de as gehaald worden. Dit valt niet onder het standaard onderhoud dat de meeste dealers uitvoeren. Maar na het losdraaien van een boutje gaat dat eigenlijk redelijk eenvoudig. Het weer in elkaar zetten vraagt natuurlijk wat meer expertise



De torsieveer die voor de vering van de caravan zorgt is niets anders dan een ronde massieve staaf die aan de uiteinden voorzien is van een tandenkrans waardoor die niet kan verdraaien tijdens het torderen.



In de as zitten een tweetal nylon bussen waar de wielarmen in kunnen bewegen. Deze bussen vertonen in dit geval duidelijke gebruiksporen. Normaal zou de as alleen goed schoongemaakt worden en voorzien worden van nieuw vet. Vooral als er veel vocht in de as gekomen is zal roest de schade aanrichten.



Om de staat van de wielarmen te controleren worden deze geheel schoon en vetvrij gemaakt. Dan is namelijk het oppervlak goed te beoordelen.





Het oppervlak van de wielarmen is niet glad. Er zit roest op en dat betekent dat de wielarmen bij het bewegen (in- en uitveren) gaan 'schuren' in de as zelf. Daardoor zal de speling in de bussen van de as steeds groter worden. Een grotere speling betekent dat de stand van de wielen tijdens het rijden kan gaan variëren.



Als de wielarmen alleen oppervlakkig geroest zijn, is dit te behandelen door de roest weg te schuren. Maar te veel schuren of afdraaien kan ook weer niet omdat dan de diameter te klein wordt.



Deze wielarmen zijn zover aangetast dat geen egaal glad oppervlak meer verkregen kan worden. Vernieuwen is dan de enige oplossing. Zou je toch doorrijden met deze 'grove' wielamen dan zal de speling in de as steeds groter worden. Bedenk daarbij dat de krachten op de wielarmen erg groot zijn zowel bij het inveren als bij het remmen van de caravan.

Rijdt je jaarlijks maar een klein stukje naar de camping is dat misschien niet zo erg maar als je zoals de eigenaar van deze caravan van plan bent nog een aantal grote reizen door Europa te maken is voorzien van nieuw wielarmen of een geheel nieuwe as het enige dat zorgt voor een optimaal rijgedrag.

Gespecialiseerd onderhoud

Een caravan met een staalgeveerde as vraagt eigenlijk om een speciaal onderhoudsschema met kleine (standaard) en grote beurten zoals ook bij auto's het geval is. Was de as namelijk eerder uit elkaar gehaald en schoon gemaakt dan was vernieuwing nu waarschijnlijk nog niet nodig geweest. En bedenk ook dat tijdig onderhoud aan BPW assen steeds zinvoller is. Immers, sinds BPW is overgenomen door AL-KO is de verkrijgbaarheid van BPW onderdelen lastiger en ook kostbaarder geworden.

Laat een staalgeveerde as elke 4000 kilometer voorzien van voldoende vet en vervang het vet om de 4 á 5 jaar. De as moet daarvoor even uit elkaar en schoongemaakt worden. Een jaarlijkse standaard Bovag caravanbeurt voorziet hier niet in. Wil je probleemloos vele jaren met je caravan doen is dit extra onderhoud zeker de moeite waard.

 

Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Elektrisch trekauto's

Bekijk het overzicht van elektrische auto's die heel goed een caravan kunnen trekken. De trekkracht kunnen we tegenwoordig berekenen en ook de (beperkte) actieradius.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Trekkrachtrapport

Voor een goed trekadvies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.


 

Lees ook:

Hoe meer PK's, hoe beter?

In de bergen naar beneden

Maximaal trekgewicht

Bandenspanning

Rijbewijs B of BE?

 

Over Caravantrekker

Lees meer over Caravantrekker en de visie van deze website.

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

© 2004-2020 Caravantrekker