Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Blogs Informatie Tests Reviews Advies Vragen Menu

Trekhaak

We merken helaas dat bij de montage van een trekhaak regelmatig de klant niet precies krijgt wat hij graag zou willen hebben. Enerzijds doordat de klant niet duidelijk aangeeft wat hij wil, maar soms is ook de kennis van de garage of verkoper onvoldoende.

Trekhaak

Bij een trekhaak heb je veelal de keuze tussen een vast exemplaar of een met een afneembare of wegklapbare kogel. Gevoelsmatig vinden veel mensen een vaste trekhaak steviger maar beide voldoen aan alle eisen. Gebruik je maar een paar keer per jaar de trekhaak is een afneembare trekhaak de mooiste (en duurste) oplossing. Deze is noodzakelijk wanneer de kentekenplaat van de auto achter de trekhaak zit.

Een vaste trekhaak om parkeerschades te voorkomen is geen goed idee. Behalve dat de schade aan anderen groot is, kan de klap op de trekhaak veel schadelijker zijn dan op de bumper.

Voor het oog is het prettig als de caravan horizontaal achter de auto hangt. De hoogte van de kogel hoort tussen de 35 en 42 cm te liggen. In enkele gevallen is er een keuze in trekhaakhoogte. De diameter van de kogel moet minimaal 49,0 mm voor goedkeuring bij een APK.

Typeplaatje

Trekhaken (Westfalia, Brink/Thule, Bosal, GDW) moeten voorzien van een typeplaatje met daarop de typegoedkeuring, de D-waarde (te herleiden tot aanhangergewicht) en de maximale kogeldruk (S-waarde).

D= (max.auto * max caravan / max auto + max Caravan ) * 9,81/1000

Het kan goed zijn dat de trekhaak meer aanhangergewicht mag hebben of een hogere kogeldruk dan de autofabriekant of het kentenbewijs voorschrijft. De laagste waarde is van toepassing.

Niet altijd is het typeplaatje van de trekhaak goed zichtbaar. Soms zit er een sitcker op een balk van de trekhaak onder de auto of achter de bumper, of is een losse sticker meegeleverd bij de trekhaak. Is er geen typeplaatje dan is het maximaal trekgewicht beperkt tot 750 kg en de maximale kogeldruk tot 50 kg (75 kg bij gebruik van een fietsendrager). Zorg dus dat een typeplaatje aanwezig is.

Kabelset

Nieuwe caravans hebben allemaal een 13-polige aansluiting. Om ook de koelkast en de binnenverlichting te kunnen gebruiken tijdens het rijden is het aan te raden alle aansluingen te laten monteren. Dat wil zeggen een geschakelde voeding voor de koelkast op pen 10 (en massa op 11) en een permanente stroondraad op pen 9 (met massa op 13). Maak hier bij de offerte duidelijke afspraken over, dit is niet altijd vanzelfsprekend!

Standaard wordt meestal een Jeager stekker gemonteerd. Gebruik je multicon-West dan moet je daar specifiek om vragen. Een fietsenrek kan je aansluiten via een adapter.

Heeft je caravan nog een 7-polige stekker bedenk dan dat de tegenwoordige aansluiting van een 7-polige kabelset geen permanente stroomtoevoer heeft maar een mistlamp. Binnenverlichting en koekast werken dus niet.

Veel nieuwe auto's hebben als uitbreiding op het electronisch stabiltetsprogramma (ESP) een Trailer Stability Program (TSP) of Trailer StabilityAssist (TSA). Bij montage van een trekhaak achteraf (dus niet in de fabriek) zoals in Nederland veel gebeurd moet het TSP/TSA in de software van de auto geactiveerd worden. Daar is kenis voor nodig die niet elke garage bezit!

Bovendien worden dan ook aan de auto een aantal andere functies geactiveerd die van belang zijn als gereden wordt met een aanhanger zoals: het uitschakelen van de achtruitrijradar bij achteruitrijden, de mistverlichting achterop de auto, controle van aanhangerverlichting en soms zelfs kunnen wijzigen worden doorgeven aan het motormanagement (bijv. start/stop systeem).

Bedenk dat TSP/TSA een van de grootste innovaties is van de afgelopen jaren bij het trekken van een caravan. Het zou niet goed zijn als je denkt te beschikken over TSP/TSA terwijl die niet is geactiveerd. Onze ervaring is dat hier nog (te) veel bij mis gaat! Vraag om 'bewijs' dat TSP/TSA is geactiveerd

Een ander probleem waar men nog wel eens tegenaan loopt is dat de stroom die de caravan vraagt te groot of te klein is. Tel het aantal lampjes met het wattage en ga na of dat voldoende is. Ook de koelkast verbruikt veel stroom. Bij sommige nieuwe auto's (euro6d) is de spanning bijvoorbeeld bij stilstand te laag om de koelkast te laten werken of de caravanaccu te laten opladen.

Handrembreekkabel

De handrembreekkabel moet aan een daartoe bestemd 'vastpunt' van de auto vastgemaakt worden (een afneembare trekhaak wordt ook als vastpunt gerekend). Daarnaast is het voor een goede werking beter als de breekkabel gelust wordt.

De trekhaak moet minimaal voorzien zijn van een oogje of een hulpkoppling. Laat hier een voorzienning voor aanleggen!

Verzekering

Soms zijn accessoires gratis meeverzekerd en soms maar tot een bepaald bedrag in de All-risk verzekering. Een trekhaak kan duurder zijn dat dit bedrag en aan u de keus of u een uitkering wilt ontvangen in geval van schade voor de trekhaak.

Meer informatie

Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Vul je kenteken in en check wat je mag en kan trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Persoonlijk advies

Van elke combinatie is een uniek 18 pagina's tellend trekadvies op te vragen met een exacte analyse van een auto en caravan. Bovendien geven we je daarbij persoonlijk advies met antwoorden op al je vragen.

Slingeren

Waarom gaat een caravan slingeren? Een uitgebreid artikel over alle aspecten die van invloed zijn over het slingeren van de combinatie.

Bandenspanning

Hoe hoog moet de bandenspanning van mijn caravan zijn? Bekijk het in de Bandenspanningscalculator.


 

© 2004-2018 Caravantrekker