Caravantrekker.nl

De caravan waterpas

Hoe zet je het handigst de caravan waterpas?

De caravan waterpas

Op de camping volg je 2 stappen om de caravan waterpas neer te zetten:

Stap 1:
Zet eerst de as met de wielen van de caravan waterpas (de caravan in de breedte richting).

Stap 2:
Zet daarna de voor- en achterkant waterpas met behulp van het neuswiel.

Eerst in de breedte

Het meest lastig is de caravan in de breedte richting waterpas zetten, de voor- en achterkant kan je immers gemakkelijk met de slinger van het neuswiel instellen. De twee wielen, oftewel de as van de caravan moeten we dus eerst waterpas zetten. Sommige mensen graven een kuiltje om het hoogste wiel in te laten zakken. Ik hoop dat je begrijpt dat dit niet de methode is!



Je kan dus beter een wiel omhoog brengen, maar gebruik daar niet de uitdraaisteunen voor. Deze zijn bedoeld om te steunen en niet om te krikken! Een caravan is ontworpen om gedragen te worden door de as. De wielen moeten dan ook altijd het grootste deel van het gewicht dragen.

Wacht met afkoppelen

Als het maar enigszins kan rijdt dan met de auto het wiel op een verhoging. Er zijn verschillende hulpmiddelen in de handel om het wiel op te rijden, zoals bijvoorbeeld kunststof wiggen.

Maar ook met wat houten blokken en plankjes die je onder het wiel legt kunt je prima een verhoging maken. Ook voor onder de uitdraaisteunen is het handig om wat plankjes van verschillende dikte bij je te hebben.



Een zogenaamde 'banaan' kan je ook zelf maken met behulp van onderstaande maten.



Rijd altijd achteruit op een wig

Met de auto lukt het meestal wel om de caravan achteruit op een blok hout te drukken. Waarom achteruit zal je je afvragen? Moderne caravans zijn voorzien van een terugrijautomaat. Deze automaat zorgt er voor dat de caravan nauwelijks remt zodra het wiel achteruit rijdt. Koppel je af op een helling waarbij de caravan achteruit zou willen rijden dan merkt je dat ook als de handrem aangetrokken is, dat de caravan een centimeter of 10 naar achter zal schieten. Doe je dit op een blok dan is de kans groot dat de caravan weer van het blok rijdt. Dit kan je voorkomen door achteruit op een wig te rijden en dan de handrem goed aan te trekken. Het caravanwiel zal dan niet naar voren rijden.

Afkoppelen

Koppel de caravan niet af als het schuifstuk van de oplooprem helemaal is ingedrukt. Trek de handrem helemaal aan en rijdt met de auto iets naar voren zodat het schuifstuk van de oplooprem weer wat uitgetrokken zal worden en de caravan toch exact op de plek blijft staan. Bij het afkoppelen komt de de koppeling dan niet tegen de autobumper aan.

Zet bij het afkoppelen het neuswiel niet in 1 keer helemaal op de grond, maar draai de grove verstelling vast als het neuswiel nog enkele centimeters boven de grond hangt. En nog hoger als je inschat dat na het afkoppelen de voorkant van de caravan nog iets zou moeten zakken. Met de slinger van het neuswiel kan je daarna de caravan omhoog draaien om af te koppelen.

Hulpmiddelen

Wil je de caravan waterpas zetten nadat je al afgekoppeld hebt kan je een zogenaamde leveler gebruiken. Met een leveler kan je het hele wiel van de caravan omhoog krikken. Nadeel van levelers is dat het gewicht nogal hoog is en soms gaat het omhoog draaien nogal zwaar.



De flat-jack is een 'opblaas kussen' die je met een fietspomp kunt opblazen en waarmee het wiel tot 12 cm omhoog gebracht kan worden.

Ook kan je de krik gebruiken om een wiel omhoog te brengen. Bedenk wel dat het opkrikken van een caravan die niet aangekoppeld is aan de auto altijd een gevaarlijke bezigheid is. De kans dat de caravan wegdraait en van de krik valt is vrij groot omdat het neuswiel weinig houvast biedt.



Heb je een mover dan kan je die natuurlijk gebruiken mits je zorgt dat de helling niet al te steil is, en een handje meehelpen kan natuurlijk ook.

Met de hand!

Met de hand de caravan op een blok hout zetten kan natuurlijk ook en is eenvoudiger dan je denkt. Pas daarvoor de volgende stappen toe:

  1. Zet de caravan neer op de plaats waar die staan moet.
  2. Blokkeer het wiel dat niet omhoog moet met keggen.
  3. Verdraai nu de caravan zover dat je achter het wiel dat omhoog moet genoeg ruimte hebt om een blok of wig neer te leggen.
  4. Leg de wig achter het wiel
  5. Draai nu door aan de dissel te trekken of te duwen de caravan op de wig en trek onmiddellijk de handrem aan.




Doordat een wiel van de caravan geblokkeerd is maak je van de dissellengte een soort hefboom waardoor het voor 1 of 2 personen meestal wel lukt een zware caravan op een verhoging te krijgen.

Ook als de mover te weinig kracht heeft of doorslipt kan je die op deze manier prima 'helpen'.

In de lengterichting

Voor/achter waterpas zetten gaat gemakkelijk door het neuswiel met de fijnverstelling omhoog of omlaag te draaien. Als je bij het afkoppelen gewend bent om het neuswiel via de grove verstelling op de grond te zetten dan merk je dat je het neuswiel niet verder omlaag kunt draaien terwijl dat in sommige gevallen nodig is.



Een tip is dan om het neuswiel via de grof instelling niet geheel tot op de grond te laten zakken maar de laatste 15 cm met de slinger van het neuswiel. Je kan dan na het afkoppelen immers de caravan nog 15 cm laten zakken.

Heb je de caravan waterpas staan draai dan tenslotte de uitdraaisteunen uit waarbij je elke steun ongeveer even veel belast. Het beste is om de steunen niet geheel uit te draaien maar als ze 'te kort' zijn de hoogte op te vullen met wat extra blokken hout.



Neuswiel

Daarnaast is het verstandig het neuswiel stevig uitgedraaid op de grond te houden als extra steun. Het neuswiel zit immers vast aan het chassis van de caravan. Dit in tegenstelling tot de voorpoten die direct aan de vloerplaat van de caravan zijn bevestigd. Laat dus altijd het neuswiel stevig op de grond staan!

 

<

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.


 

Lees ook:

Blijf van het gas af!

Bandenspanning

Hoe meer PK's, hoe beter?

In welke versnelling?

Elektronische stabiliteitssystemen (getest)

 

(Advertentie)

 

©2024 Caravantrekker