Caravantrekker.nl

De 10 nieuwste gebruikerservaringen

BMW X3 xDrive 35i aut. met een Fendt

De ervaring van Ton met een BMW X3 xDrive 35i aut. (225 Kw/306 pk bouwperiode: december 2010 - februari 2014) en een Fendt van 1410 kg geplaatst op 22-01-2023. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 69%

Vakantie 2022 naar het zwarte woud via Frankrijk met de combinatie BMW X3 35i / Fendt Bianco 445.
Onze vorige BMW X3 was een 2.0 diesel en had best veel trekkracht maar de35i is een geweldenaar. Tijdens de reis geen greintje onrustigheid bij een snelheid van 95-100 km/h. In het zwarte woud aangekomen veel heuvels en ook een helling van 15% genomen. IK dacht toen even had ik nu nog maar een diesel. Maar die gedachten werden al gauw weggenomen toen deze krachtpatser zijn vermogen liet zien. Zonder problemen met weinig inspanning boven gekomen. Het verbruik op de hele reis 1:9. Voor een 6 cilinder met 306 pk en een koppel van 400 nm niet slecht. Ga je echt pittig rijden dan zal het verbruik uiteraard toenemen. Al met al een hele fijne reisauto

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Niro 1.6 GDi Hybrid met een Paardentrailer

De ervaring van Dant met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid (104 Kw/141 pk bouwperiode: 2022 - heden) en een Paardentrailer 1,5 paardstrailer van 1300 kg geplaatst op 05-01-2023. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 80%

Met laatste model NIRO HEV paardentrailer getrokken. Totaal massa 1300kg. Gaat met groot gemak op vlakke weg. Vanwege paard wel heel voorzichtige rijstijl. Maar meerrollen met verkeer levert een verbruik van bijna 1 op 16 op. Bijzonder zuinig. Wel jammer dat met aanhanger ineens cruise control het niet meer doet. Is keuze veiligheidssystemen af te zetten naar cruise control is jammer.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC60 T6 PHEV met een Hobby

De ervaring van Gerard met een Volvo XC60 T6 PHEV (251 Kw/341 pk bouwperiode: januari 2020 - 2021) en een Hobby De Luxe 455 UF van 1300 kg geplaatst op 04-01-2023. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 55%

Ik was erg benieuwd hoe de auto zich gedroeg met de caravan. Natuurlijk kan ie m trekken. Met een max trekgewicht van 2150 kg moet een caravan van bijna 1400 kilo natuurlijk geen probleem zijn. Nou, dat is het ook niet! Wat een kracht. Ongelofelijk.

Weegbrug: In een dorpje in Duitsland (Schwarzach am Main, camping Mainblick, Stadtschwarzacherstr, gratis!) was vlak bij de overnachtingscamping een weegbrug in het dorp. We zijn er even op geweest. De combi woog 4100 kilo, de caravan 1300 op de as. Auto inc kogeldruk en ons tweetjes dus 2800 kilo. Fijn te weten dat ik niet te zwaar was.

De auto rijdt weg op stroom. Ondanks de slechts nog geen 100 pk van de elektromotor rijdt ie gewoon op stroom weg. Op de snelweg de cruise op 100, zonder problemen. Versnellen om even ergens voorbij te gaan, geen enkel probleem. De beruchte helling bij Luik is niet meer berucht. Gewoon versnellen, en makkelijk met 120 omhoog. Ik rij stevig door met de caravan, en dat kan dan ook. In Frankrijk lekker binnendoor gereden, dus geen tolweg. Bij rotondes gaat de auto over op stroom, remt af op de elektromotor (regenereert dus stroom) dat weer gebruikt wordt bij het wegrijden. Geweldig, en zuiniger! In de file rijdt de auto ook veelal op stroom, wat comfortabel is, en wat brandstof scheelt.

Later in het jaar in Bosnië geweest met de caravan. Veel snelweg, maar ook in de hitte (46 graden!) binnendoor. Geen enkel probleem ervaren. Haarspeldbochten in de bergen, geen issue. Bergen afdalen is geweldig, want in B regenereert de auto stroom, en hij remt hard genoeg om niet te snel te gaan maar niet hard genoeg om de oplooprem erin te laten komen. Super!

Daar waar ik met mijn V60 CC 1 op 7,5 reed op vakanties, haal ik nu met een vlottere rijstijl 1 op 8,8 over de gehele vakantie. Ik heb op de camping wel wat geladen, gewoon aan de campingstroom met 220 v. Prima te doen. (ja, ik heb dat bij de campingbaas gemeld en ik heb het betaald).

Daar waar ik voorheen terug moest schakelen bij lange afdalingen om op de motor te remmen, hoeft dat nu niet meer. Het regeneratief remmen in B levert voldoende vertraging op. En stroom! Daardoor ook op de camping op stroom rijden en manoeuvreren. Super!

Conclusie: Fantastisch. Niet doorzakken (geen luchtvering), stabiel, snel, comfortabel. Zelf corrigeren met terugschakelen is niet meer nodig. Op snelheid veelal in 8e versnelling. Nimmer de Powerstand hoeven te gebruiken, maar gewoon 'Hybrid'. Ben benieuwd hoe mijn nieuwe XC60 met 18 kWh accu het gaat doen. Nog zuiniger? In ieder geval heeft ie nog meer koppel! Afwachten.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz C 200 BlueEFF aut. Estate met een Eriba

De ervaring van R.Keijzer met een Mercedes-Benz C 200 BlueEFF aut. Estate (135 Kw/184 pk bouwperiode: januari 2011 - 2014) en een Eriba Sporting 505 van 1410 kg geplaatst op 02-01-2023. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 81%

De combinatie rijd super!

Was voor mij de eerste grote rit richting Oostenrijk.

De auto was zo zwaar mogelijk beladen incl. skibox op het dak.
De combinatie ging al snel te hard dus lekker op de Cruise-control gereden en rond de 100 reden we lekker vlot door.
Inhalen ging ook zeer vlot wel even de cruisecontrol uit om wat gas bij te geven of juist los te laten.
Geen moment onveilig gevoeld.

Bekijk berekening

Wijzigen


Lynk-Co 01 Plug-in Hybride met een Hobby

De ervaring van Roel van der Meulen met een Lynk-Co 01 Plug-in Hybride (192 Kw/261 pk bouwperiode: januari 2021 - heden) en een Hobby De Luxe 460 UFe van 1350 kg geplaatst op 28-12-2022. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 67%

Ik heb inmiddels veel ervaring met diverse combinatie's, van benzine tot diesel. Nu de eerste ervaring met deze PHEV.

Wat een geweldenaar!! Wat een enorme trekkracht. Geen enkele helling vormt ook maar een enkel probleem, hij doet alles fluitend. Helling van 6% op de snelweg gewoon met 110 km/u door blijven rijden en gewoon nog reageren op het gaspedaal!!

Bij normale vlakke weg hoofdzakelijk op de hybride stand gereden, bij hellingen in de powerstand. Bij dit laatste heb je gewoon alle kracht beschikbaar welke erin zit. En dat is flink.

Verbruik op een afstand van circa 3000 km circa 8 ltr p/100km. Met een snelheid van circa 100. Bij een snelheid van 110 gaat het verbruik flink omhoog richting de 10 ltr per 100km.

Enige "nadeeltje" is de relatief kleinere tankinhoud en de minder secure berekening qua af te leggen kilometers van de boordcomputer wat het regelmatig tanken noodzakelijk maakt.

Bekijk berekening

Wijzigen


Lexus RX 450h met een Kabe

De ervaring van Piet Vergeer met een Lexus RX 450h (230 Kw/313 pk bouwperiode: oktober 2019 - heden) en een Kabe Royal 590 van 1640 kg geplaatst op 28-12-2022. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 71%

Ik heb een Lexus RX president met een Kabe caravan 590 royal LGLE KS.
Ben er afgelopen zomer mee naar de Pyreneeën geweest. Buiten dat het een fantastische caravan met zeer veel comfort is de combinatie met de Lexus RX fantastisch. Vooral in het zuiden richting Pyreneeën op de A20 na Limoges zijn veel stijle heuvels. De Lexus heeft daar geen problemen mee. Ook in Pyreneeën deed de auto precies wat ik wilde. De berg oprijden, zelfs vanuit stilstand op helling van 18% geen enkel probleem. Tijdens de rit naar het zuiden best wel heel slecht weer gehad met onweer en windstoten, maar daar “voelde” deze combinatie nagenoeg niks van. Ook het inhalen van vrachtwagens was niet te voelen. Reed soms met 100-105km langs deze combinaties. Geen enkel probleem dus. Ik heb natuurlijk wel gezorgd dat de auto de meeste kilo’s aan boord heeft en de caravan zo min mogelijk.De verhouding auto caravan heb ik altijd ongeveer op 75%. Zeer comfortabele combinatie dus. Aanrader om overal veilig te komen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G165 met een Fendt

De ervaring van Ticheler met een Mazda CX-5 G165 (121 Kw/165 pk bouwperiode: 2020 - 2022) en een Fendt Saphir 450 Q van 1190 kg geplaatst op 27-12-2022. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 72%

De Mazda CX5 staat te boek als een goede caravantrekker en in feite is het dat ook. Echter ik mis een turbo. De kracht op snelweg bij steiging houdt niet over. Schakel je te laat terug en val je terug onder 3000 rpm dan is op snelheid komen moeilijk. Maar de madza geeft je het gevoel het eindeloos te kunnen volhouden. Cominatie is stabiel en goed. Verbruik 1 op 9 gemiddeld. 1 op 10 is haalbaar als rond 80 km/u gaat rijden. Heb ik niet gedaan:). Oh ja vind ik fijn, geen enkel olieverbruik.

Bekijk berekening

Wijzigen


Lancia Delta - 1.8 Di Turbo Jet aut. met een Dethleffs

De ervaring van Ticheler met een Lancia Delta - 1.8 Di Turbo Jet aut. (147 Kw/200 pk bouwperiode: mei 2009 - januari 2015) en een Dethleffs Lifestyle 450 van 1200 kg geplaatst op 27-12-2022. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 71%

De lancia met 1.75 tbi motor van Alfa en 6 traps automaat is een sterke caravantrekker. Lekker koppel al voorhanden van 1400rpm. Geen helling te steil. Op de snelwegen met steigingen 5-8% is het geen enkel probleem. Wel schakel ik dat met de flippers. Wil toch wel wat toeren houden. De remmen zijn prima, standaard voorzien van grote diameter brembo's. De stabiliteit van de combinatie is goed te noemen. Verbruik is 1 op 8 a 9. Sterk afhankelijk van je snelheid.
Kortom zeer te vreden, niets te klagen!

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi Q5 2.0 TFSI Quattro met een Hobby

De ervaring van John met een Audi Q5 2.0 TFSI Quattro (185 Kw/252 pk bouwperiode: januari 2017 - 2019) en een Hobby De Luxe 460 UFe van 1350 kg geplaatst op 18-12-2022. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 69%

Afgelopen zomer naar Frankrijk en Spanje met de nieuwe Hobby. Gewicht caravan circa 1.400 kg (mag 1.500 hebben, zit aangepaste as onder). Prima combinatie met voldoende reserve. Ook op route via Millau (A75) geen enkel probleem. Wel wat geanticipeerd door af en toe te flipperen met de S-Tronic versnellingsbak, omdat hij automatisch wat weinig toeren maakte, vond ik zelf dan... Verbruik op circa 1 op 10 bij gemiddeld 95 - 105 km/u over 3.600km. In de bergen uiteraard hoger, maar op vlakkere wegen best wel redelijk zuinig.

Bekijk berekening

Wijzigen


Ford C-Max 1.5 EcoBoost met een Kip

De ervaring van Johan met een Ford C-Max 1.5 EcoBoost (110 Kw/150 pk bouwperiode: april 2015 - 2019) en een Kip Grand Traveller 47 TDB van 1381 kg geplaatst op 16-12-2022. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 88%

Deze c-Max heeft een update gehad , anders gezegd laten tunen.
Van 150 pk naar 190 pk en het koppel naar 310 Nm koppel.
De c- Max mag 1500 kg trekken en de kip caravan heeft een Max totaalgewicht van 1500 kg
De auto is in verhouding vrij licht t.o.v. Het totaal gewicht van de caravan. Maar dat is makkelijk op te lossen door de auto zwaarder te beladen. Deze combinatie rijdt je dan met twee vingertjes aan het stuur. Hoe lekker relaxed is dat dan op weg naar je vakantie adres. Ik heb mij als beroeps vervoerder mateloos geïrriteerd aan mensen die met alle geweld met een te lichte auto met te weinig vermogen richting Italië reden . Conclusie kijk eens wat er mogelijk is om vermogens winst te behalen uit je auto.

Bekijk berekening

Wijzigen


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer eerst een auto voor een trekkrachtberekening.


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Trekgewicht

Het maximaal trekgewicht zegt lang niet alles over de trekcapaciteiten van een auto. Een trekadvies geeft veel meer informatie. Lees wel even de toelichting.

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus en je gaat ontspannen op vakantie.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Lees ook:

Maximaal trekgewicht

Bandenspanning

Rijbewijs B of BE?

De caravan waterpas

Hoe meer PK's, hoe beter?

 

©2023 Caravantrekker