De ervaring van Henry met een BMW X1 sDrive18i (136 pk/100 Kw, bouwperiode: 2022 - heden) en een Hobby De Luxe 460 UFe van 1350 kg geplaatst op 13-08-2025:
Was eerst een beetje sceptisch over het trekken van de caravan in de bergen. Op de autobahn makkelijk 100 km.Ook de Warsberg op 15 % helling en 13 haarspeldbochtend geen enkel probleem.
De ervaring van ArjanS met een Mitsubishi Outlander PHEV (239 pk/176 Kw, bouwperiode: 2018 - 2023) en een Knaus Sudwind 550 KU van 1455 kg geplaatst op 10-08-2025:
Tot mijn schrik kwam ik er in NL al achter dat mijn combi + dakkoffer geen 90 km/u en geen 80 km/ u in Charge mode kon rijden zonder de batterij toch langzaam leeg te trekken, waarschijnlijk door de stevige wind. Met lege batterij zou de auto veel lawaai gaan maken en zeer brandstof inefficient worden en niet sneller dan 70 km/u kunnen op buitenlandse snelweghelling.
Dankzij die opmerking van Jelrik kwam ik erachter dat Lock+Charge mode de auto in series hybrid dwingt en dan wel aan 90 km/u een sterke laadstroom voor elkaar kreeg, zij het aan behoorlijk wat toeren en lawaai. ( Meter blauwe zone tussen 5 en 7 ) De auto verbruikte toen 1:7 l/km.
Eenmaal de batterij weer bijgevuld Lock er weer af en de auto in Charge de batterij weer langzaam leeg laten trekken. Dan rijdt de auto 1:9 l/km. Zo nodig herhaalt maar wat fijn dat je de batterij kunt VULLEN aan 90 km/u. Dan heb je geen vrachtwagens op centimeters achter je caravan kleven en kun je iedere snelweg helling met 2 stroombronnen ( ICE + Batterij ) nemen dus dan nooit vermogen tekort.
Ik had gezien dat mijn trekhaak installatie gemonteerd op een benzine versie Outlander 100 kg kogeldruk mag hebben, maar de PHEV maar 80 kg volgens de papieren. Ik heb zelfs 60 kg voorbij zien komen. Duidelijk is dat de trekhaak bevestiging dus niet de limiet is maar eerder de ophanging vanwege batterij gewicht. Ik heb dus de auto gewoon niet zwaar beladen en 90 kg kogelgewicht toegepast. Zo lag de auto niet achterover en de caravan mooi horizontaal. Deze combi reed voorbeeldig stabiel terwijl storm " Floris" over de wegen blies. Een 7,5 meter caravan heeft ook 90 -100 kg kogeldruk nodig om niet onrustig te rijden.
Later met de hoge bomen en struiken langs Engelse wegen kon de auto wel min of meer batterij niveau houden - op de snelwegen niet maar op de 40 mph en 50 mph stukken wel - in Charge alhoewel ie dat duidelijk sterker doet onder de 70 km/u dus in series hybrid en dus wel baat had bij de vele onderbrekingen door rotondes en lagere snelheid autowegen.
Zonder die "Lock+Charge" was ik wellicht niet zo tevreden geweest met de auto als caravantrekker, maar nu hij de batterij vrij vlot kan vullen aan 90 km/u met tijdelijk alleen wat meer lawaai en verbruik : prima ! Wel vreemd dat ie dat in parallel hybrid modes niet kan. Verder reed de auto erg comfortabel, vooral in parallel hybrid ( Charge mode ) door vrijwel onhoorbaar draaiende ICE maar dan zakt batterij niveau dus wel. Wellicht is 1500 kg caravan + dakkoffer met harde wind echt de limiet van de auto in parallel hybrid modes.
De ervaring van Ausema Eric met een Volkswagen Tiguan 1.5 eHybrid (204 pk/150 Kw, bouwperiode: 2024 - heden) en een LMC Musica 470 D van 1300 kg geplaatst op 09-08-2025:
Als trekauto hadden we deze vakantie onze nieuwe VW Tiguan phev automaat mee, met 204 pk.
Hiermee hebben we onze LMC van 1600kg naar Spanje getrokken, met 4 volwassenen in de auto.
Verbruik incl de bergroutes 1 op 8,5.
Kogeldruk 95 kg.
De auto heeft het uitstekend gedaan altijd meer dan voldoende power.
Ook als je op een steile helling achter een vrachtwagen hangt, even gas geven en de combinatie trekt zo naar de 100 km/u. Auto maakt dan wel veel toeren.
De ervaring van Bas Vrencken met een Honda Jazz 1.2 i-VTEC (90 pk/66 Kw, bouwperiode: januari 2009 - juli 2015) en een Eriba van 1235 kg geplaatst op 07-08-2025:
Eerste ervaring met de Honda en Eriba is dat het gaat.
Qua gewicht, stabiliteit gaat het. De combinatie voelt stabiel aan. Op snelwegtempo, 90 km/h is de combinatie rustig. Ook na inhalen door vrachtwagen blijft de combinatie rustig.
Ook is de combinatie overzichtelijk, de buitenspiegels van de Honda geven al ruim zicht naar achteren (grote spiegels, smalle caravan). Met de caravanspiegels kun je zelfs een meter of 20 achter de caravan al auto’s zien, dat geeft een veilig gevoel.
Motorprestaties zijn niet ruim bemeten. Op snelweg in Nederland is 90 km/h 3100 toeren in 4. Vijfde versnelling is niet bruikbaar. Accelereren is vlammen. Doortrekken tot 5500-6000 toeren, op snelheid invoegen lukt dan.
Qua motorprestaties is de combinatie maar zozo. Tegenwind of lichte hellingen moeten in 3. Dus er is weinig/geen reserve. Dit gaat ten koste van comfort en een stukje veiligheid. Je moet (de auto) hard (laten) werken, en goed anticiperen.
Reizen in vlak Nederland durf ik wel aan, net als noord Duitsland, Vlaanderen en Denemarken. Maar heuvels gaat me met deze combi te ver. Dan is het volcontinue vlammen, dat kost te veel energie en staat haaks op vakantie vieren.
In de toekomst zal er een andere trekauto komen. Tot die tijd is Nederland een mooie bestemming 👍
De ervaring van JJ met een Kia Ceed 1.5T-GDi (160 pk/118 Kw, bouwperiode: 2021 - 2024) en een Dethleffs Camper 430 DB van 1200 kg geplaatst op 03-08-2025:
Review Kia Ceed 1.5T-GDi sportswagon als caravantrekker.
Dit jaar voor het eerst met de handgeschakelde KIA Ceed 1.5 sportswagon uit 2022 en de caravan (1200 kg beladen) op pad. Via Frankrijk naar hoog (1600m) in de Zwitserse Alpen en weer terug. Hiervóór hadden we een Toyota Avensis 2.0 diesel met een koppel van ca 310 Nm. Dieselen werd duur door de wegenbelasting. Het viel niet mee om een betaalbare vergelijkbare benzine-auto te vinden met een flink koppel. De Ceed 1.5 komt met 253 Nm wel in de buurt. Ceed is ook 220 kilo lichter dan de Avensis. Daarmee daalt het totale gewicht van de combinatie.
Een lichtere trekauto heeft ook nadelen, omdat hij dan moeilijker overwicht heeft tijdens het afdalen. Om dit wat te ondervangen hebben we ca 50 kilo aan zwaardere spullen standaard naar de auto verplaatst tijdens het rijden met de caravan. Vanuit caravantrekker werd geadviseerd het disselgewicht op de trekhaak op de maximale 70 kg gehouden. Dat hebben we steeds gedaan.
Wat valt op:
1) De Ceed rijdt zuinig. Solo ongeveer gemiddeld 1:18. Met de caravan is het verbruik erg wind-afhankelijk. Bij gemiddeld 90 km/u meestal tussen de 1:10 en 1:12. Dat valt niet tegen.
2) In eerder reviews werd gesproken over een 'dansende' caravan, veroorzaakt door de 'dansende' Ceed. De lange oversteek achter de achterwielen speelt een rol. Sommigen lossen dat op door extra hulpveren te laten plaatsen. Dat probleem hebben we wel lichtelijk gemerkt. Niet problematisch maar de combinatie gedraagt zich soms wel onrustig als de weg niet helemaal glad is. Maar het is meer zichtbaar aan de caravan dan aan de auto zelf.
3) De Ceed heeft een enorme kracht en souplesse in het gebruik van de versnellingen.Je kunt zowel heel vroeg als heel laat doorschakelen zonder dat dat problemen geeft. Ook in de bergen met steile hellingen trekt hij prima. Ook het versnellen van 90 naar 110 bij het inhalen van een vrachtwagen gaat prima.
Al met al tevreden met de Ceed voor deze caravan. Hij mag 1400 kg trekken. Maar ik denk niet dat ik een zwaardere caravan dan 1200kg beladen zou willen trekken met deze auto.
De ervaring van Jelrik met een Mitsubishi Outlander PHEV (239 pk/176 Kw, bouwperiode: 2018 - 2023) en een Eifelland Holiday 465 van 1165 kg geplaatst op 02-08-2025:
Onze 2e Outlander PHEV, na het debuutmodel van 2013. Die beviel al zo goed, dat we daar tot 2024 mee reden. Na 2,7 ton op de teller ingeruild voor het 2020 model met een 2.4 phev, dus net even wat meer vermogen en luxe aan boord.
Bij het 2013 model reed ik altijd op Charge, om de accu zo vol mogelijk te houden. Met een caravan van circa 1300 kilo beladen reed het ongeveer 1:6,5 a 1:7. Niet heel zuinig, maar nooit tekort aan trekkracht. Inmiddels snap ik de techniek wat beter, waardoor ik met de 2.4 echt niet constant op Charge rijd. Want: een vrijwel volle accu bijladen geeft de meeste laadweerstand, dus meer verlies en onnodig brandstofverbruik. Bij de 2.4 rijd ik de accu 2/3 leeg, soms 3/4, en daarna de auto op Save. De auto houdt de accu op peil, zonder onnodige verliezen t.o.v. een volle accu bijladen. Zie ik dat - door bijv een flinke helling - het accupeil daalt, dan zet ik de auto (gek genoeg) op Snow of Lock, waarbij de directe aandrijving van de voorwielen (vanaf de benzinemotor) omgezet wordt in electromotor voor+achter. Hierdoor kan de benzinemotor met wat hogere toeren de aggregaat aandrijven om het accupeil weer op te schroeven. Je moet dus iets actiever zijn in het anticiperen op accupeil en je type aandrijving. Maar het werkt wèl! 1:9 is goed haalbaar, bij een snelheid van 90kmh. Met fietsen op het dak + volbeladen sleurhut naar Italië was het nog steeds 1:8. Dikke prima en goede vooruitgang t.o.v. de 2.0 phev. Ander voordeel: de LED- koplampen zijn véél fijner dan de vorige xenon versie.
En dan de betrouwbaarheid: nog nooit heeft deze en de vorige Outlander ons laten staan. Ook heel wat waard toch?
Ps ook bergpassen op hoogte, meer dan 10%, hellingproef vanuit stilstand: je kan het niet fout doen. Hillhold, geen stinkende koppeling of wielspin: hij doet het gewoon.
De ervaring van Taco met een Skoda Superb 1.4 TSI ACT (150 pk/110 Kw, bouwperiode: juli 2015 - 2018) en een Adria Altea 392/402 van 1300 kg geplaatst op 02-08-2025:
Dit jaar met de Skoda Superb station 1.4 tsi met hulpveren en een Adria Altea van 1300 KG naar de Costa Brava gereden. Auto lag heerlijk op de weg, bijna alles in de 5de versnelling met de cruisecontrol op 105-110 km/h gereden. Op de heenweg ivm files bij Lyon via Clermont Ferrand naar Spanje gereden. Veel klimmen maar kracht genoeg. Olie temperatuur en koelvloeistof liepen wel aardig op maar schijnt redelijk normaal te zijn bij vergelijkbare tsi - motoren. Temperatuurmeter zakte ook weer snel naar 90 graden. Terugweg de route de soleil, uurtje file gereden maar geen centjes pijn. Superb is een prima, ruime en stabbiele reisauto met onze caravan. Volgende wellicht een hybride .....
De ervaring van Fam. van der Geest met een BMW 320i (184 pk/135 Kw, bouwperiode: maart 2012 - 2015) en een Knaus Sudwind 420 QD van 1210 kg geplaatst op 01-08-2025:
Wij hebben een BMW 320i 8 trapsgewijs automaat 185pk sedan. De Knaus is beladen ongeveer 1300 kilo kogeldruk rond de 75 kilo.
Super stabiel enorm vlot. Wij rijden rond de 100 kmh maar even snel om een vrachtwagen heen geen enkel probleem. We zijn de dolomieten in geweest naar een hoog gelegen camping en zelf daar doet de BMW zijn ding perfect. Slippende banden geen last van met de achterwiel aandrijving veel koppel. Geen enkel moment gehad dat hij het moeilijk had. Ook de automaat is fantastisch. Op de snelweg in D en in de bergen op de sportstand. Heerlijke combinatie! Zijn een gezin van 4 (2 tieners 15 en 12)
De ervaring van Rob met een Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 (180 pk/132 Kw, bouwperiode: juli 2019 - 2021) en een Dethleffs Camper 430 DB van 1200 kg geplaatst op 29-07-2025:
De Mazda met de skyactive-x motor en een handgeschakelde 6-bak is een hele fijne caravantrekker. Met 180 pk trekt ie moeiteloos de heuvel bij Luik naar boven. 1300 kilo is geen moeite voor deze sterke motor. Zorg wel voor minimaal 2500 toeren. Op weg (glooiend) naar Normandie was het verbruik 11.8 liter op 100 km met een gemiddelde snelheid tussen de 95 en 100 km/h. De 6e versnelling heb ik zo goed als niet gebruikt omdat de motor dan te weinig toeren draait. Geen probleem normaal gesproken, want heerlijk stil. Maar met caravan prefereer ik iets meer toeren. Door de korte overhang van de Mazda ligt de caravan rustig achter de auto. De auto is vrij stug geveerd wat heel fijn is want hij zakt nauwelijks door zijn vering in beladen toestand. Wel valt het comfort dan weer iets tegen op korte oneffenheden en slechte Franse binnenwegen. Maar dat weegt niet op tegen de stabiele, degelijke combinatie die dit is. Bij aanschaf van de auto direct Emuk spiegels bijbesteld. Absoluut een aanrader en het geld dubbel en dwars waard. In 1 minuut geplaatst en trillingsvrij! Al met al een hele fijne auto zowel solo als in combinatie met de caravan.
De ervaring van Fetse Visser met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid (141 pk/104 Kw, bouwperiode: 2016 - 2022) en een Kip van 1330 kg geplaatst op 28-07-2025:
Een prima trekauto voor deze combinatie. Wij zijn via Calais, Pont de Normandie e.d. richting Bretagne gereden. Aardige heuvels voor de kiezen gekregen, die natuurlijk niet te vergelijken zijn met de Alpen of iets dergelijks.
Als je in de S-stand handmatig schakelt, in vijfde versnelling rond de 95-90 km/u en op tijd terug schakelt naar de vierde versnelling vanaf vals plat en incidenteel naar 3 op echt steile, langere autoweg-klimmetjes (in 3, 70 km/u, indicatie is dat er dan meestal een ‘véhicules lents’-strook is) dan hou je de accu van de elektromotor goed op peil en kom je zonder problemen op de bestemming. Dank overigens voor 1 van de tipgevers hieronder om op het dashboard de weergave aan te zetten die registreert of de accu oplaad of ontlaad! Dan kan je zelf ook een beetje inschatten wanneer het handig is om naar vier terug te schakelen om de accu op peil te houden voor de volgende heuvel. Gemiddeld verbruik tussen Nederland en Bretagne 1:11, prima score!
Maar eerlijk is eerlijk, als je zonder nadenken in de D-stand door Frankrijk gaat toeren kom je wel in de problemen op de klimmetjes. En voor de echte bergen zou ik deze auto niet kiezen.
Dus, een beetje nadenken, opletten en schakelen tijdens het rijden is een must. Daarmee kom je prima op bestemming. Hiervoor krijg je terug dat je de kilometers zonder caravan zeer zuinig rijdt tot 1:25. Dat heb ik er voor over!
Als je dit niet wilt moet je de stap maken naar Mitsubishi Outlander, Eclipse Cross of andere SUV’s uit Azië. Maar dan ben je ook met en zonder caravan veel meer geld kwijt aan benzine.
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.