De ervaring van Harry van het Goor met een Kia Sportage 1.6 T-GDi Hybrid (230 pk/169 Kw, bouwperiode: 2022 - 2024) en een Hobby Excellent 460 SFf van 1350 kg geplaatst op 02-03-2025:
Inmiddels meerdere 1100+ km reizen gemaakt met de KIA/Hobby combinatie. We waren een 2.5 194pk Mazda CX5 gewend. Maar het gemak waar de KIA de Hobby mee trekt is echt een stuk fijner. Wat een power heeft deze auto. Wel af en toe met de flipper een versnelling hoger geschakeld wanneer hij wat hoger in de toeren bleef. 99% met eco stand gereden. Omdat de Hobby een eindkeuken heeft is belading sowieso al een precies werkje. Stuurcorrecties uitzetten is daardoor wel heel belangrijk anders krijg je toch een nerveus geheel. Verbruik bij gemiddelde snelheid van 95km/u valt best mee. Ongeveer 10ltr 100km.
De ervaring van termote met een Mitsubishi Outlander PHEV (239 pk/176 Kw, bouwperiode: 2018 - 2023) en een Knaus Deseo transport van 1120 kg geplaatst op 24-02-2025:
Nooit geen hybride wagen meer voor ons
Zelfs met een éénvoudige huifaanhanger met 150 kg lading stijgt het verbruik naar astronomische hoogte's
Onze deseo raakt nog net vooruit, maar verbruik gaat naar 15 -18 liter (benzine)
Met onze discovery 4 met een Cabby 740 van 2.5 ton verbruiken we maar 13 liter diesel.
De outlander is gelukkig verkocht en er staat een vito tourer diesel in de plaats op de oprit.
De ervaring van Willem Hoekstra met een Kia Ceed 1.5T-GDi (160 pk/118 Kw, bouwperiode: 2021 - 2024) en een Burstner Premio Life 425 TS van 1100 kg geplaatst op 06-01-2025:
In mei met de Kia Ceed 1.5T-GDI GTline-plus en de Bürstner Premio Life 425 naar Berlijn geweest en in juli door heel Frankrijk.
De DCT automaat doet het prima en al wordt vaak aangeraden om de sportstand te gebruiken, ik heb dat slechts af en toe gedaan.
De automaat schakelde zelf op tijd terug of juist op en niks geen geloei met teveel terug schakelen meegemaakt.
Zelfs als ik soms dacht om met de flippers in te grijpen dan deed de automaat het al voor dat ik aan de flipper zat.
Zelfs op steile berg weggetjes is het verbazend hoe sterk de Kia is met deze motor.
Geen centje pijn en zelfs wegrijden uit stilstand op flinke heuvel geeft hij geen krimp, rijd gewoon rustig weg met de combinatie.
Een tempo aanhouden van 90km/u reed voor mij het lekkerst en meest rustig.
Al zou de combinatie best wel sneller kunnen want aan de kracht ligt het niet.
Het verbruik schommelt gemiddeld rond de 1: 10.
Op papier bleek al dat deze combinatie het prima doet, in de praktijd was dat ook absoluut het geval.
Nergens ook maar een moment gedacht: had ik maar meer power, integendeel.
De ervaring van Maarten met een Volkswagen Golf Plus 1.4 TSI [DSG7] (160 pk/118 Kw, bouwperiode: september 2009 - april 2014) en een Adria Altea 462/472 PU van 1300 kg geplaatst op 22-12-2024:
De Adria Altea heeft een verzwaarde as tot 1500 kg maar is terug gezet op 1400 kg vanwege onze huidige Golf Plus. Met een gemonteerde dakluifel, mover, reserveband achter de as hangend ondeer de caravan en belading, weegt de caravan toch 1400 kg. Dat is ook meteen het maximale trekgewicht van onze Golf Plus. Vanwege dit feit blijven we met deze combinatie in Nederland. Geen zin in boetes in het buitenland. In Nederland en zolang het vlak blijft, trekt de Golf Plus de combinatie prima. De 7 traps DSG bak schakelt waar nodig automatisch een tandje terug, daar heb je geen omkijken naar. Indien nodig kan ik de flippers aan het stuur gebruiken om handmatig te schakelen. Misschien 1 keer gebruikt de laatste 15 jaar. Verder is onze kogeldruk best aan de hoge kant, zo tegen de 95 kilo. Fietsendrager staat voorop, Frans bed met de nodige zooi eronder staat ook aan de voorzijde, badkamer/toiletruimte zit aan de voorzijde.
Nu de Golf Plus op leeftijd komt kijken we voorzichtig eens rond naar een waardige opvolger. Wederom een Volkswagen en dan een wellicht Tiguan die wat meer mag trekken en een hogere kogeldruk aan kan. Of een Volvo XC40. Wordt vervolgd.
De ervaring van Henry Pieters met een Opel Insignia ST 2.0 (200 pk/147 Kw, bouwperiode: 2020 - 2023) en een Delphin 6000D van 1650 kg geplaatst op 11-12-2024:
Als trekauto over-all heb ik behoorlijk veel ervaring met mijn Opel Insignia ST 2.0 Turbo 200PK met 9tr. autom. Regelmatig worden er zware boottrailers mee getrokken die, ja ik weet, is niet goed, wat meer wegen als de 2.000kg die de Insignia mag trekken. Af en toe een autoambulance met één van mijn klassiekers erop en af en toe een zware koeltrailer. Ik kan vrij kort over deze auto zijn; het is een enorme pakezel en wat trekkracht betreft gelijk een rangeerlocomotief. Had ik vroeger (jaren geleden) niet zulke goede ervaringen met eveneens dikke Opels met automaat als caravantrekker, deze maakt alles goed. Geen automatenbak die de olie eruit perst, niets van dat.
Mijn vertrouwen in de auto was dan ook erg groot, toen ik onlangs na jaren zonder caravan te hebben geleefd ( tja, ik heb nu eenmaal een watersportbedrijf) weer besloot een caravan aan te schaffen, nadat een experiment met een gehuurde camper niet goed bevallen was. Sinds kort eigenaar van een gebruikte (Westfalia) Delpin 6000D, een caravan waarvan ik nog nooit gehoord had, maar waar ik direct van onder de indruk was. Ik heb behoorlijk wat caravans gehad en niet de eerste de beste. Eriba Nova, Fendt etc. Qua bouw en rijkwaliteiten slaat deze Delphin alles. In combinatie met de Insignia staat hier de ideale combinatie! De Opel trekt de caravan hier op de vlakke weg zelfs in de 9e versnelling en alleen een viaduct op gaat hij terug naar 8. Zelf zet ik hem handmatig liever in 8 of zelfs 7 vanwege het extreem lage toerental dat deze motor maakt en waarbij hij ook zijn 350Nm draaimoment levert. Dat toerental ligt rond de 1.500t/m. Bij een iets hoger toerental zie je op de boordcomputer het verbruik aanzienlijk dalen. Logisch, de stand van het gaspedaal is minder diep dan in een hogere versnelling. Maar het feit dat hij het doet, dat zegt iets over deze fijne benzinemotor, de fijnste die ik tot op heden gehad heb. Niet beginnen over het brandstofverbruik, dat is solo al niet echt zuinig (is mijn eigen schuld) en met caravan hier in NL 1:9. Ervaringen naar het buitenland deel ik spoedig met jullie. De Delphin ligt als een huis achter de Insignia, mede dankzij het feit dat deze caravan onafhankelijke (!) wielophanging heeft, voor een caravan absoluut vrij uniek. Ondanks het hoge gewicht van 1.800 kg zijn snelheden tot 120km/uur behalve makkelijk haalbaar, absoluut verantwoord. Een ingehaalde vrachtwagen maakt geen enkele indruk op de combinatie, de recht-uit stabiliteit is dankzij de grote wielbasis van de Opel subliem. De auto zakt weinig door met een kogeldruk van 90kg, en nogmaals, dankzij het geavanceerde caravanonderstel is er van bonken en stoten op oneffenheden totaal geen sprake. De eerste verre buitenlandse rit zal waarschijnlijk naar de Elzas zijn. Dat gaat een ontspannen rit worden als het aan deze combinatie ligt. Jammer dat deze zeer fijne en betrouwbare (trek) auto niet meer nieuw te bestellen is. Dit is voor mij tot nu toe de fijnste combinatie ooit gehad. Zelfs mijn Citroen C6 HDI met Eriba Nova 545 kon hier niet aan tippen. Wie een fijne en zeer ruime old scool stationcar zoekt die ook als caravantrekker zijn mannetje staat, dan is deze auto een zeer goede keuze. Benzine of diesel, alles is goed. Absoluut ondergewaardeerd deze auto, maar niet door mij.
De ervaring van Renze Schat met een Nissan Qashqai Mild-Hybrid 158 aut. (158 pk/116 Kw, bouwperiode: 2021 - heden) en een Elddis Affinity 520 van 1350 kg geplaatst op 03-12-2024:
Wij rijden met deze Nissan met een Elddis Affinity 520 uit 2024, die beladen zo tegen de 1375 kilo zal zijn.
Ik moet zeggen dat de Nissan dit geweldig trekt: de automaat, mijn eerste automatische auto, werkt voortreffelijk.
De combinatie rijdt stabiel: natuurlijk voel je zo nu en dan wel iets van wind, maar dat is logisch.
We zitten volledig relaxed in de auto: niet onbelangrijk.
Hoewel ik eerst huiverig was, de auto MAG 1800 kilo trekken maar KAN hij dat ook, ben ik helemaal om. Een geweldige caravantrekker!
De ervaring van J. Noordermeer met een Mitsubishi Outlander PHEV (239 pk/176 Kw, bouwperiode: 2018 - 2023) en een Sprite Cruzer 520 SR van 1580 kg geplaatst op 29-11-2024:
Nadeel is lage Max kogeldruk van 60 kg. En lange oversteek. Heel onrustig. Op de vlakke weg een uitstekende trekauto, maar zodra we boven de 6% stijging komen moeten we met loeiende meter naar boven omdat de accu al gauw leeg is. Is de helling te lang dan wordt het een schildpad op het dashboard en niet sneller dan 60 op de snelweg met toeterende vrachtwagens om je heen.
Auto snelweggedaan was voor mijn doel een miskoop.
De ervaring van Hans van der Putten met een Nissan Qashqai Mild-Hybrid 158 (158 pk/116 Kw, bouwperiode: januari 2021 - heden) en een Eriba Touring Triton 418 van 1000 kg geplaatst op 28-11-2024:
Na een niet zo'n tevreden gevoel over de combinatie Opel Astra 1.3 met turbo op zoek gegaan naar een andere trekauto. Allereerst: de Opel is een van de fijnste auto's die ik ooit heb gehad. Alleen bij wat zwaardere omgeving mét caravan werd de onrust groter. Dit uitte zich bij die bergweggetjes naar die ene mooie afgelegen camping..... Bijna continu in tweede versnelling met veel toeren 3000+ en bijbehorend geluid. Ook de grip van de ultra platte bandjes stemde niet vrolijk. Kortom: aangezien de hoofdactiviteit in ons pensionada bestaan wordt gevormd door heerlijke lange reizen met caravan is een andere trekauto belangrijk. Ergens is er ook een wens om de Triton418 in te ruilen voor een Troll550. Dan gaat het totaalgewicht van 1100kg (Triton418) naar 1300kg(Troll550). Dus....... zoeken maar! In eerste instantie dacht ik dat ik genoeg had van de turbo drie cilinder en dat vooral inruilen voor vier cilinder met veel pk's.😁
Al snel viel het oog op Mazda CX5. Maar ja....het is een best flinke investering, dus enig huiswerk is op zijn plaats. Op een regenachtige dag heb ik alle auto's, binnen een bepaalde range, gekoppeld aan de Troll550 en de berekening laten doen door caravantrekker.nl en de afzonderlijke criteria bijelkaar opgeteld. De ranking die daarna ontstond maakte rap duidelijk dat er géén mazda kwam. Uiteindelijk werd het de Nissan Qashqai 158 Tekno.
Nu, de Troll550 is nog niet aangeschaft, maar nu wel al wel vier maanden op pad met de Qashqai en Triton418. Ik ben super enthousiast. Je kent het vast: zo'n drassig Alpen-weitje hoog in bergen....aangekoppeld - Xtronic in drivestand - geen gas geven - rem los - het rijdt probleemloos weg. Steilste hellingen met 2500 toeren op gemakje omhoog. Dankzij caravantrekker.nl de juiste auto gevonden én helemaal blij👍
De ervaring van Hans Muller met een Jeep Renegade 1.3T (150 pk/110 Kw, bouwperiode: september 2018 - heden) en een Adria van 1250 kg geplaatst op 27-11-2024:
Nadat we vele kilometers (+/- 30.000) hebben met de Jeep Renegade automaat hebben gereden zonder problemen ging het dit jaar mis. Nadat we op de snelweg een berg hadden beklommen (95 km p/u) zonder problemen schoot de Jeep uit de versnelling tijdens afdaling. Soort van noodloop. Nadat we aan de kant stonden en de motor hadden uitgezet startte hij niet meer. Na 20 minuten weer geprobeerd en we konden onze weg weer vervolgen. Dit gebeurde nog twee keer met het trekken van de caravan. Zonder caravan geen problemen. Jeep garages hadden geen tijd voor reparaties en andere garages durven het niet aan. Probleem is niet duidelijk geworden. Jeep is gerepatriëerd door de ANWB
De ervaring van Pierre met een Alfa Romeo Giulia 2.0T aut. (200 pk/147 Kw, bouwperiode: 2016 - 2023) en een Adria Altea 492 UL van 1365 kg geplaatst op 19-11-2024:
Fantastische ervaring met deze combinatie. Caravan is 1500 kg met belading.
Gebruik meestal de schakel flippers achter het stuur, dan remt de auto de combinatie goed af bij terugschakelen.
Nu bij 100.000 km gereden met deze auto, zonder noemenswaardige problemen.
Ruim voldoende trekkracht ook op lange snelweghellingen op vakantie. Zelden sprake van enig snelheidsverlies.
Verbruik bij 95 km/h ongeveer 1:8.
Wat onhandig is is de beperkte kogel druk van 65 kg.
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.