Caravantrekker.nl

De 10 nieuwste gebruikerservaringen

Volkswagen Golf 1.5 eTSI aut. met een Weinsberg

De ervaring van Maarten Hobbelen met een Volkswagen Golf 1.5 eTSI aut. (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2020 - 2024) en een Weinsberg CaraOne 480 QDK van 1310 kg geplaatst op 01-12-2025:

Sinds 2023 in het bezig van een VW Golf 8 1.5 eTSI met 150pk. In dat jaar heb ik ook mijn nieuwe Weinsberg QDK 480 in bezit genomen. De caravan weegt beladen (incl mover, reservewiel, luifel en alle spullen) rond de 1440kg. Zware jongen. Met een goede belading (kogeldruk 80kg), niet te veel zware spullen achterin de auto (want de as zit voor de achterbak) is er goed mee te rijden. In Frankrijk tuf ik prima tegen de zwaardere hellingen aan. Wel zie ik de olietemperatuur af en toe oplopen richting de 127 graden, maar dat schijnt geen probleem te zijn (kan max tot 150). Ik vind alleen bij heuvelaf dat ik de caravan goed voel duwen. Ik raad wel aan om hulpveren te gebruiken, de auto hangt wel behoorlijk door met 2 kinderen en spullen achterin.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 B5 met een Fendt

De ervaring van Björn met een Volvo V60 B5 (250 pk/184 Kw, bouwperiode: april 2020 - 2022) en een Fendt Diamant 495 SFB van 1600 kg geplaatst op 01-12-2025:

Volvo v60 B5 AWD en Fendt Bianco 495 (1700kg)
Ook met Max beladen caravan, 2 volwassenen 2 kinderen en bagage in auto prima combinatie. Zowel vlak als in Bergen. Vlot in verkeer. AWD geeft voordelen. Stabiel achter wagen.
Verbruik 10 a 11 liter per 100km (wagen alleen zit gemiddeld al tegen de 9 liter/100km) vooral bij optrekken hoger verbruik, op cruisesnelheid valt verschil mee. In druk verkeer/file (veel remmen en rustig optrekken) gaat het verbruik erg de hoogte in.
Spiegels: milenco aero (vlak)
Kogeldruk minimaal 75kg, max 100. +-85 kg lijkt bij ons ideaal.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-30 e-SkyActiv-G 150 aut. met een Adria

De ervaring van Hans met een Mazda CX-30 e-SkyActiv-G 150 aut. (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2022 - 2024) en een Adria Altea 362 LH van 1270 kg geplaatst op 30-11-2025:

De auto trekt deze caravan (Adria Altea 362LH) makkelijk. De caravan is beladen (gewogen op weegbrug) 1200 kilo en hiermee heeft de auto geen enkele moeite. Met een kogeldruk van ongeveer 65 kilo en de kofferbak vol zakt de auto ook niet door. Ik heb ook gereden met 2 fietsen op de dissel en een kogeldruk van 80 kilo en dan blijft dat zo. Hij is zeer stabiel. Vrachtwagens voel je nauwelijks, dit ondanks dat de caravan een eindkeuken heeft. Ik rij meestal 100 kmpu en het verbruik is dan ongeveer 1 op 9 op bergachtige wegen op weg naar Italië. De motor is lekker soepel en de automaat maakt het rangeren op de camping en wegrijden op steile hellingen en in de file een makkie. Verder is de auto lekker stil en luxe. Je zit er heerlijk in. De vering is stevig maar niet oncomfortabel. De korte overhang zorgt voor een stabiele trekauto.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz V 300 4Matic met een Hobby

De ervaring van philippe met een Mercedes-Benz V 300 4Matic (239 pk/176 Kw, bouwperiode: 2019 - heden) en een Hobby De Luxe 560 KMFe van 1675 kg geplaatst op 01-11-2025:

mercedes Vito 4x4 (275 pk en 580 Nm) met dethleffs beduin 550 BET (1900 kg).
Kombinatie komt goed en veilig overal door, maar een groot minpunt, ket verbruik.(1 op 5). zelfs met de snelheid beperkt tot 80 km/h.
Tot 90-100 km/h is het gespan neutraal, maar daarboven wordt het onrustig zelfs met alle mogelijke electronische hulpmiddelen.
Dit is voornamelijk te wijten aan de grote hoogte van de caravan 2,85 m.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 Plug-in Hybrid met een Fendt

De ervaring van stan nelissen met een Toyota RAV4 Plug-in Hybrid (306 pk/225 Kw, bouwperiode: 2021 - 2024) en een Fendt Bianco 470 TFB van 1398 kg geplaatst op 28-10-2025:

de rav4 phev is een zeer prettige caravantrekker.
bij vertrek heb ik meteen de hybride stand geselecteerd. de auto combineert dan de elektromotoren en benzinemotor dermate effectief, dat ik na 1000 kilometer nog steeds 80% van de accucapaciteit tot mijn beschikking had, super!

op het headup display kan je de toeren van de motor laten projecteren, persoonlijk vind ik dit wel fijn.

de auto verbruikt bij 105km/uur ongeveer 1:10/1:9
als tip zou ik nog willen adviseren de emuk spiegels aan te schaffen, wat een verademing!

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen C5 Tourer 2.2 HDi BiTurbo aut. met een Delphin

De ervaring van Henry Pieters met een Citroen C5 Tourer 2.2 HDi BiTurbo aut. (204 pk/150 Kw, bouwperiode: maart 2011 - 2018) en een Delphin 6000D van 1650 kg geplaatst op 14-10-2025:

De Citroen C5 Cross Tourer 2.2 HDI-F aut-6 is de ideale trekauto, althans voor mij. Hij vervangt een veel jongere Opel Insignia ST 200PK aut-9 van 2021 die ik weggedaan heb vanwege het vrij hoge brandstofverbruik en geluidscomfort. De C5 is met zijn bere sterke 2.2 HDI-F met 204 PK en 450 Nm koppel en natuurlijk het sublieme hydropneumatische veersysteem de ideale reisauto en caravantrekker. Relaxter gaat haast niet, ook niet vanwege de sublieme wegligging van de Westfalia Delphin met zijn onafhankelijke wielophanging met schroefveren (!) Verschillende vakanties inmiddels gedaan met deze combinatie en de C5 laat je steeds weer versteld staan van het gemak en comfort waarmee hij de Delphin die toch beladen zo'n 1.700 - 1.800 kg weegt, trekt. Zelden hoeft de 6 traps automaat terug te schakelen, zelfs vrij lange en flinke hellingen in midden Frankrijk doet hij in zijn 6 en een flink tempo erin. Daarbij ligt het brandstofverbruik tussen de 1:9 en 1:10. De Insignia verbruikte met gemak het dubbele! Dank zij het veersysteem ligt de auto altijd keurig horizontaal. In Frankrijk zijn snelheden tot 120km/uur zeer goed en veilig te doen, daarboven gaat de combinatie wat onrustiger worden. Niet doen dus! De caravan achterin lichter maken geeft wel soelaas. Hier licht n.l. veelal een zware elektrische vouwfiets onder het bed. Die in de auto scheelt veel, alsmede de vuilwatertank voor de rit legen! Jammer dat deze auto's niet meer geproduceerd worden, ze zijn legendarisch als caravantrekker. En, deze diesel mag bij mij gerust nog heel lang blijven!

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Astra Sports Tourer 1.4T Ecoflex met een Fendt

De ervaring van F.Hoekstra met een Opel Astra Sports Tourer 1.4T Ecoflex (150 pk/110 Kw, bouwperiode: november 2015 - 2019) en een Fendt Saphir 410 QK van 1100 kg geplaatst op 12-10-2025:

Na een paar jaar met bagagewagen en tent overgestapt naar kamperen met een caravan. Gezin met twee kleine kinderen. Van tevoren ervaringen/berekeningen op deze site gelezen. En daarom ook besloten om nu een review te schrijven.

Onze eerste caravan een Fendt Saphir 420 bj.2000, tot max 1300 kg. Op de weegbrug 1280 kg. Inclusief mover en een fiets voorop en eentje achterop.
Dit huisje op wielen hangt achter een Opel Astra Sports tourer 1.4 Turbo uit 2018. Voorzien van MAD hulpveren. Gevulde koelbox en ander zwaar spul achter in de kofferbak. Kogeldruk in de buurt van de 75 kg.
Spiegels zijn van Milenco met F-pads.

Na eerst een paar kleine tripjes in de buurt te hebben gedaan, besloten om de auto te voorzien van hulpveren. Bij het inhalen van vrachtwagens is de combinatie een stuk stabieler. (solo rijdt de auto op hoge snelheid ook rustiger).
In de zomervakantie via Luxemburg naar het zuiden van Frankrijk geweest (tolwegen en route nationale)

Prima combinatie om relaxed mee op vakantie te gaan. We reden steeds mooi rustig met het vrachtverkeer mee. En genoeg power over om even te versnellen voor een inhaalactie. Heuvel op is ook geen probleem geweest (ardennen en route de soleil).
Voorwielen willen bij het weg rijden op gravel wel doorslippen. Maar nooit echt hinderlijk geweest.

We kijken weer uit naar het volgende kampeerseizoen!

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Multivan 1.4 PHEV met een Knaus

De ervaring van Marcel met een Volkswagen Multivan 1.4 PHEV (218 pk/160 Kw, bouwperiode: 2022 - heden) en een Knaus van 1290 kg geplaatst op 12-10-2025:

Een hele fijne combinatie. Met de caravan geladen tot het maximale trekgewicht (1600kg) heeft de Multivan totaal geen probleem. Hij rijdt en schakelt soepel en ook met steilere wegen heeft de Multivan (in de “S” stand) zeker geen probleem. Kies daarbij dan ook het manuele schakelen om gebruik te maken van hogere toerentallen tijdens het klimmen en bij het dalen maximaal gebruik te maken van het regenereren. Met een kogeldruk van 90 kg ligt de caravan goed achter auto. Het verbruik lag rond de 1:9 wat voor een caravan van 1600 kg en 6 personen in de auto erg netjes is. Zeker gezien route die is gereden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Outlander PHEV met een Eriba

De ervaring van Klaas Boonstra met een Mitsubishi Outlander PHEV (203 pk/149 Kw, bouwperiode: 2013 - 2015) en een Eriba Exciting 530 van 1500 kg geplaatst op 09-10-2025:

Ik heb met de allernieuwste Outlander hetzelfde probleem...is niet op de lossen omdat er een type goedkeuring op de trekhaak zit.

Trekhaakhoogte (hart kogel) is 51,5cm in onbeladen toestand; mag maximaal tussen de 38 en 45cm zijn.

Naar mijn idee niet veilig want de hele balans is weg...

Geen succes dus.

Bekijk berekening

Wijzigen


Polestar 2 LR Single motor met een Fendt

De ervaring van Guido met een Polestar 2 LR Single motor (299 pk/220 Kw, bouwperiode: 2023 - heden) en een Fendt Bianco 465 SFB Selection van 1460 kg geplaatst op 04-10-2025:

September 2025 met een 2025 Polestar 2 LR 299pk en een Fendt 465 SFB (ong 1500kg) naar Frankrijk en Italië geweest.
Combinatie rijdt heel fijn.
Gestreefd naar: Solo 90km/h of >90km/h achter een vrachtwagen.
Afkoppelen Frankrijk 2x niet(Fastned), rest allemaal.
Omdat er weinig te vinden is over verbruik etc hierbij een overzicht.
Ik hoop dat mensen dit helpt.

Rijdag 1, 775km, gem 35.3 kw/100km , temp tussen 16 en 23graden,
Rijdag 2, 296km, gem 32 kw/100km , temp rond de 20 graden'
Rijdag 3, 431km, gem 32,5 kw/100km, eerste 150km was richting Frejus tunnel 42kw/100km, temp tussen 17 en 25 graden
Rijdag 4, 228km, gem 32 kw/100km, temp rond 26 graden
Rijdag 5, 263km, gem 30,3 kw/100km, temp rond 27 graden
Rijdag 6, 521km, gem 31,5 kw/100km, incl Brenner A22/A13 en Fernpas, temp tussen 23 en 27 graden
Rijdag 7, 652km, gem 29,8 kw/100km, temp tussen 21 en 26 graden

Bekijk berekening

Wijzigen


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Top 25

Welke auto's en caravans zijn het meest populair op Caravantrekker?


 

(Advertentie)

 

Lees ook:

Maximum snelheid

Voorbeeld Trekrapport

Wet- en regelgeving

Donatie

Gastenboek

 

©2025 Caravantrekker