Caravantrekker.nl

De 10 nieuwste gebruikerservaringen

Nissan X-Trail e-4orce (7p) met een Fendt

De ervaring van C.G. den Harder met een Nissan X-Trail e-4orce (7p) (214 pk/157 Kw, bouwperiode: 2022 - heden) en een Fendt Opal 515 SG van 1635 kg geplaatst op 20-10-2024:

Recentelijk met de splinternieuwe Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE (5p) met aan de trekhaak een Fendt Opal 515 TG (beladen gewicht 1700 KG) op vakantie geweest naar Zuid-Frankrijk. De Nissan heeft, zoals ook vermeld in het rapport: trekauto van het jaar 2023, geen enkele moeite met een caravan van dit kaliber en trekt fantastisch. Wel moet hierbij worden aangetekend dat het comfortabele veergedrag van de auto een, beperkte negatieve invloed heeft op het rijgedrag. De zuiging van passerende en gepasseerde vrachtauto's en bussen is goed te voelen. Maar een groot minpunt is wel het verbruik van de 3 cilinder benzinemotor die als enige doel heeft de elektromotoren van voldoende stroom te voorzien om naar behoren te functioneren. Over de gehele rit van ca. 3200 km waarbij, met de caravan aan de haak niet harder is gereden dan 92 km per uur, kwam het verbruik uit op een gemiddelde van 1 op 7,2. Zelf had ik daar meer van verwacht. Al met al een uitstekende trekauto als je het verbruik voor lief neemt.

Bekijk berekening

Wijzigen


Subaru Forester 2.0i met een Fendt

De ervaring van Charley met een Subaru Forester 2.0i (150 pk/110 Kw, bouwperiode: januari 2013 - 2019) en een Fendt Bianco 465 SFB Selection van 1477 kg geplaatst op 20-10-2024:

Met grote regelmaat trekken we erop uit met deze combinatie. De Fandt al eens gewogen op een weegbrug tijdens een trip, en hij woog 1800 kg. Dat is tevens het max. toelaatbare gewicht op kenteken. Op doorgaande wegen rijd ik zo'n 90 km/h en op snelwegen tegen de 100 (nav.km's) Met deze combinatie geen probleem, wel heeft de caravan de neiging tot slingeren als we worden ingehaald of zelf vrachtauto's inhalen. De koppelingsdruk (>85 kg) is zeer bepalend. De Subaru trekt met gemak de caravan, maar omdat het een CVT is, loopt het toerental snel op bij klimmen en laat de motor zich nogal horen (joelen). Het verbruik met de caravan is ca 10,5 - 11 liter per 100 km. Ik ben zeer tevreden en ook de volgende is weer een Subaru.

Bekijk berekening

Wijzigen


Dacia Duster TCe 125 [4x2] met een Delta

De ervaring van Marco met een Dacia Duster TCe 125 [4x2] (125 pk/92 Kw, bouwperiode: januari 2018 - 2019) en een Delta Euroliner 3900 TZV van 1050 kg geplaatst op 15-10-2024:

We hebben de Duster 2 jaar gebruikt en ik moet zeggen dat het niet tegenviel. De caravan, beladen tot zo'n 1150 kilo, werd met gemak getrokken. We zijn 2x met deze combinatie naar Noorwegen en Zweden geweest en de Daas had geen enkele moeite om ons veilig door de bergen te loodsen. Het verbruik lag hier op 1 op 9. Op de vlakke wegen rond de 1 op 11 wat ik persoonlijk niet slecht vond voor een auto met slechts 125 pk. De 6e versnelling is slechts sporadisch te gebruiken. Zodra de weg iets oploopt moet je terug naar de 5e versnelling maar hij behoudt dan voldoende tekkracht om goed mee te kunnen met het overige verkeer.
Kortom, een veel betere caravantrekker dan menigeen zou vermoeden. Nu ingeruild voor een Volvo XC60 wat weer van een heel andere orde is, maar dat mag je voor het prijsverschil ook wel verwachten.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW Touring 530d met een Knaus

De ervaring van Toys met een BMW Touring 530d (286 pk/210 Kw, bouwperiode: 2020 - heden) en een Knaus Sudwind 500 EU van 1490 kg geplaatst op 05-10-2024:

Deze auto is gemaakt om op een uiterst ontspannen manier eindeloos veel kilometers te maken met de caravan aan de haak.
Het koppel van de motor, de niveauregeling op de achteras, de stilte, de stabiele wegligging. Alles bij elkaar maakt dit een perfecte caravan trekker.
Nooit zijn hoge toerentallen nodig. De automaat schakelt zelf keurig op en af als dat nodig is. Soms als het echt stijl wordt doe ik zelf handmatig een extra tikje terug om de motor wat meer toeren te laten draaien.
Op de autobahn is 110 km/h de ideale snelheid om snel maar wel stabiel en zonder slinger nijgingen de km af te raffelen. Ook bij inhalen of ingehaald worden blijft het allemaal super stabiel. Kogeldruk altijd rond de 85-90 kg.
Echt feest is het rijden op de binnenwegen in de Alpen. De combinatie stuurt heerlijk en de fijne 6 cilinder roffelt er lekker op los. In afdalingen houd de motor de trein mooi op compressie op snelheid en hoeft er zelden bijgeremd te worden. Verbruik ligt rond de 1:9 / 1:8 en dat bij stevig door rijden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen T-Roc 1.5 TSI aut. met een Sprite

De ervaring van Gerrie met een Volkswagen T-Roc 1.5 TSI aut. (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2022 - heden) en een Sprite Alpine Sport 420 CT van 1250 kg geplaatst op 03-10-2024:

Na twee keer een captur voor de sprite, nu sinds mei dit jaar een t roc. De eerste rit viel me qua stabiliteit flink tegen. langere veerwegen en onrustiger dan ik gewend was met de captur. Gelijk extra veren laten plaatsen en de kogeldruk verhoogd naar 85 kg. Nu is het top. De combinatie is nu heel stabiel en de 1.5 met dsg doet het geweldig. Hoef nergens naar omkijken en zelf flipperen is niet nodig, ook niet in de bergen. Hij lijkt gelijk te weten dat de caravan er achter hangt en past het schakelen keurig aan. Trekt verder door in de versnellingen dan de captur die de caravan ook uitstekend trok. De trekhaak is af fabriek gemonteerd en blijkt ook een constante stroomdraad te hebben. Wel fijn voor de koelkast die hij keurig koud houdt. Nu vijf keer met de caravan er achter weg geweest waarvan drie keer in de bergen. Hij lijkt steeds zuiniger te worden en de laatste rit kwamen we op 1 op 10.9 uit. Maar gemiddeld zal het nu rond de 1 op 10 zijn.

Bekijk berekening

Wijzigen


Hyundai Tucson 1.6 T-GDi PHEV met een Caravelair

De ervaring van Marcel met een Hyundai Tucson 1.6 T-GDi PHEV (265 pk/195 Kw, bouwperiode: 2021 - 2024) en een Caravelair Alba 390 van 957 kg geplaatst op 30-09-2024:

Geweldig!
Lang getwijfeld of ik de Tucson PHEV of de HEV versie zou kopen. Ik lees reacties van het op hoge toeren schieten van de PHEV versie. Toch voor de PHEV gekozen uit 2022. Eerst had ik een Kona 1.0 uit 2017. Op zich gaat dat prima maar ik miste toch wat power voor in de bergen en om wat beter in te kunnen halen.
We zijn naar Luxemburg gereden z’n 225 km en van daaruit naar Saarburg Duitsland.
Ik heb alleen in de sportstand gereden en geschakeld met de flippers. Dat ging erg goed. De flippers heb je vooral nodig om naar een hogere versnelling te schakelen. Heel even wennen maar dat rijdt het ook super. De Tucson PHEV had genoeg vermogen ook in een lagere toerental. Ik heb constant 100 km/uur gereden op zondag. Geen vrachtverkeer en lekker door kunnen rijden. Wat een geweldige caravan trekker! Klein minpuntje was het verbruik van net geen 1 op 8.
Op de terugweg had ik eerst de accu opgeladen en weer in de sportstand gereden. Toen ik uiteindelijk op de snelweg zat zette ik hem van de sportstand af en reed ik verder in de HEV stand en tot mijn verbazing was dit helemaal geen probleem. Wel moet ik zeggen dat ik een stuk rustiger gereden heb ongeveer 85 a 90.
Uiteindelijk heb ik hem in Nederland op de EV stand gezet en ook dit was totaal geen probleem.
Toen thuis kwam was de accu leeg en stond het verbruik op 1 op 10 wat ik heel netjes vond voor 260 km.
Conclusie: wil je lekker doorrijden en vind je het hoge verbruik geen probleem, rij dan in de sportstand en schakel met de flippers.
Wil je op je gemak rijden op de rechterbaan, rij dan in de HEV of in de EV stand, zeker eenmaal op de snelweg.
Voor mij is dit een ideale trekauto die me nergens teleur stelde. Flink wat power ook als er geklommen moest worden zoals bij Luik en Saarburg. Wel is het zo dat mijn caravan beladen maar 1000kg weegt.
Ik gebruik geen caravanspiegels omdat de caravan niet breder is dan de auto en omdat ik een camera op de caravan heb. De dode hoek detectie zag wel als af en toe de caravan met inhalen maar dit kun je uitzetten als je dat vervelend vind.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Sportage 1.6 T-GDi PHEV [fuel] met een Burstner

De ervaring van Jan de Waal met een Kia Sportage 1.6 T-GDi PHEV [fuel] (180 pk/132 Kw, bouwperiode: 2022 - 2024) en een Burstner Premio 395 TS van 1060 kg geplaatst op 30-09-2024:

Zojuist een zeer gelaagde vakantie naar Toscane in Italië gehad. Daar veel bergweggetjes gereden, vaak met stijgingspercentage van 10 % en meer, met een uitschieter van 500 meter met 25% (toerit naar de camping) De auto rijdt ook met de caravan soepel en vlot. Je merkt nauwelijks dat er een caravan achter hangt. Met opgeladen batterij kom ik 40 km ver (caravangewicht ± 1300 kg, volgeladen met 2 elektrische fietsen). Het omschakelen naar benzine gaat ongemerkt. Ik heb veel met de sportstand gereden om de batterij wat sneller op te laden (weer wat extra vermogen in de bergen). Het toerental is mij erg meegevallen. Rustig toerend (90 km)op de autobahn is het toerental 2100 tpm, bij enige stijging loopt dit snel op naar 2800. Moet er echt getrokken worden dan loopt dit op naar 3300 tpm, met een uitschieter naar 4000. Het toerental blijft soms wat langer "hangen" ook bergafwaarts. Maar als je goed oplet zie dat het verbruik naar 0 zakt en wordt de batterij weer opgeladen. Tijdens forse afdalingen schakel ik zelf met de flippers om zoveel mogelijk op de motor af te kunnen remmen. Het verbruik was na 3000 km toch netjes ± 1 op 10. Geen mogelijkheid gehad om tussentijds te laden,
Alle rijhulpsystemen werken ook met een caravan fijn. Ook heb ik de HDA regelmatig op de autobahn ingeschakeld gehouden. Geen last gehad van nerveuze reacties e.d. De auto blijft gewoon rechtuit gaan, alsof deze op rails rijdt.
De achterklep gaat automatisch open, maar dit is niet handig! als er een caravan met fietsenrek op de dissel gemonteerd is. Gelukkig net op tijd schade kunnen voorkomen en deze optie uitgeschakeld.


Kortom een prima caravantrekker en veel comfort.

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Astra 1.4T met een Eriba

De ervaring van Hans met een Opel Astra 1.4T (150 pk/110 Kw, bouwperiode: november 2015 - 2019) en een Eriba Touring 430 van 1100 kg geplaatst op 27-09-2024:

Probleemloze combinatie.
Onze precieze gegevens: Opel Astra Innovation 1.4 uit 2017, 110kW/150 pk, koppel 240 Nm. Caravan: Eriba Touring 430, met fietsendrager op de dissel (drager + 2 E-bikes ca. 60 kg). Totaalgewicht met bagage, mover, halfgevulde watertank en spoelwater toilet, etc etc. circa 1100-1150 kg.
Rijden in Nederland gaat zeer soepel, bijna alsof je geen aanhanger hebt. Op de snelweg kun je vaak gewoon in de 6e versnelling rijden. Stabiliteit bij rijden met windkracht 5 á 6 over de dijk Enkhuizen-Lelystad was geen probleem.
Met rijden in de hogere bergen hebben we geen ervaring, maar heuvels en laaggebergte tot ca. 500 m. in Duitsland (Sauerland, Beieren, Zwarte Woud) waren geen enkel probleem.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen T6.1 California (Menno) met een Biod

De ervaring van Menno met een Volkswagen T6.1 California (Menno) (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2024 - heden) en een Biod Nomade Menno van 1300 kg geplaatst op 27-09-2024:

Dit is niet helemaal een doorsnee combinatie. De caravan weegt nog niet helft van de auto waardoor de stabiliteit bij elke snelheid voortreffelijk is. Het verschil met en zonder caravan is eigenlijk heel klein.
Toch heeft het hoge gewicht van de California ook nadelen. Immers bij het optrekken en accelereren en bij het rijden op een helling moet de motor veel kracht leveren voor al dat gewicht (ruim 4 ton). Of het gewicht dan in de auto zelf zit of er achter hangt maakt niet uit. Gelukkig is de 150 pk diesel wel sterk genoeg om in combinatie met de 7 straps automaat (DSG) voldoende prestaties te leveren. Het verbruik schiet dan omhoog. De DSG schakelt (te?) snel naar een hogere versnelling en je moet behoorlijk veel gas geven voordat hij terug schakelt. Doe je dat dan zijn de prestaties dit in orde en kan je goed met het verkeer meerijden (net zo snel als zonder caravan). Wat wel heel knap van de DSG is dat die zelfstandig kan terugschakelen om helling af op de motor af te remmen. Zowel bij gebruik van de ACC als na kortstondig remmen.

Doordat de auto zelf zwaar is en ik rij met fietsen achterop de auto in combinatie met een behoorlijke kogeldruk hangt de bus met caravan toch wel iets achterover. In het rijden merk je daar weinig van maar de kogel van de trekhaak zit eigenlijk iets te laag bij verkeersdrempels. Ik heb nog geen hulpvering gemonteerd maar ga dit wel overwegen.

De VW is over de spiegels 230 cm breed terwijl de BIOD maar 214 breed is. Wettelijk is het zicht met de standaard spiegels wellicht net voldoende. Maar alleen met caravanspiegels kan je goed achter de caravan kijken en het verkeer zien dat direct achter je rijdt. Dat vind ik toch prettiger. De gebruikte Mileco spiegels zijn niet super maar in combinatie met de standaard autospiegels wel voldoende.

De originele fabriek trekhaak heeft Volkswagen prima aangesloten waardoor de constante en geschakelde stroom werkt en ook de detectie of de knipperlichten goed werken wordt goed doorgegeven. Het rijden met de California en de BIOD is heel comfortabel (ook met de ACC) en het rijdt zeer ontspannend. Kortom, misschien niet de beste trekauto die je kan kopen voor 95K maar wel een prima combinatie van camper en trekauto voor een caravan.

Bekijk berekening

Wijzigen


Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost met een Caravelair

De ervaring van Peter met een Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost (125 pk/92 Kw, bouwperiode: oktober 2014 - 2018) en een Caravelair Antares Luxe 400 van 1000 kg geplaatst op 17-09-2024:

Caravan leeg 720 kg beladen ( max 900 kg ) met kleding voor 2 personenstoelen etc. Luifel en stokken in kofferbak voor gewicht verdeling.
Hiervoor een focus wagon 1.0 ecoboost 100pk ( 1000 trekgewicht ) maar iets te licht bevonden in NL. Ingeruild voor een focus wagon 1.0 ecoboost 125 pk.( mag 1200 kg trekken ) Waarom weer focus 1.0 , mooie stille pittige auto verbruik NL 1 op 17.
Op vakantie naar Kroatie, 6 versnellingen maar de 6de niet van toepassing. Heuvels in Duitsland op tijd terugschakelen en loopt netjes in de 4 met 2500- 3000 toeren de bult op.( verbruik 1:7).Door Italie op autostrada in de 5de verbruik 1:12. ja je word ingehaald door anderen op rechte stukken als je 90-95 aan houdt, maar verbaast je over als je 5-7% omhoog moet wat zo'n 1 liter in de 3 kan doen .Even naar 4000 toeren en hij gaat maar door. Komt de inhalers weer tegen verbruik even niet kijken want dan lust hij wel wat (1:5). Overal ,ja hij gebruikt wat meer benzine maar qua prestatie doet hij niet onder en soms zelfs beter dan de diesels (1.5 en hoger ) die ik gehad heb.

Bekijk berekening

Wijzigen


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.


 

(Advertentie)

 

Lees ook:

Hoe meer PK's, hoe beter?

RDW auto

Donatie

Gastenboek

Wet- en regelgeving

 

©2024 Caravantrekker