Caravantrekker.nl

De 10 nieuwste gebruikerservaringen

Alfa Romeo Giulia 2.0T aut. met een Adria

De ervaring van Pierre met een Alfa Romeo Giulia 2.0T aut. (200 pk/147 Kw, bouwperiode: 2016 - 2023) en een Adria Altea 492 UL van 1365 kg geplaatst op 19-11-2024:

Fantastische ervaring met deze combinatie. Caravan is 1500 kg met belading.
Gebruik meestal de schakel flippers achter het stuur, dan remt de auto de combinatie goed af bij terugschakelen.
Nu bij 100.000 km gereden met deze auto, zonder noemenswaardige problemen.
Ruim voldoende trekkracht ook op lange snelweghellingen op vakantie. Zelden sprake van enig snelheidsverlies.
Verbruik bij 95 km/h ongeveer 1:8.
Wat onhandig is is de beperkte kogel druk van 65 kg.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC40 Singe Motor Ext.Range met een Caravelair

De ervaring van van Dijk met een Volvo XC40 Singe Motor Ext.Range (252 pk/185 Kw, bouwperiode: 2023 - 2024) en een Caravelair van 1165 kg geplaatst op 19-11-2024:

Afgelopen zomer zijn wij met onze combinatie naar het gardameer gereden. Dit is ons uitermate goed bevallen. De caravan van +- 1500KG beladen ligt super stabiel achter de auto. Weinig last van slingeren bij zijwind en vanwege de elektrische aandrijving zeer snel bij het inhalen. Door de extra laadtijd is het aan te raden om de reis in 2 dagen te maken. Ons verbruik was gemiddeld 35,6kw/100KM.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen T-Roc 1.0 TSI met een Weinsberg

De ervaring van Johan Schaart met een Volkswagen T-Roc 1.0 TSI (116 pk/85 Kw, bouwperiode: 2017 - 2022) en een Weinsberg CaraCito 390 QD van 1030 kg geplaatst op 13-11-2024:

Met een T-roc 1.0 TSI kan je uitstekend een caravan trekken, mede door het feit dat het maximale koppel 200nm al bij 2000 toeren beschikbaar is. Wel moet je bij caravan denken aan de Kip Compact klasse, zelf trek Weinsberg leeg 850kg, ma te beladen tot 1200kg. Auto mag 1300 kg trekken . Rijd ermee naar Zuid Frankrijk, rond de 100 km per uur, dat kan meestal in de 6e versnelling, 1:10, heuvels terug naar 4 en echte bergen terug naar 3 dan 1:11 a 1:12 in 3 rij je met 3000 toeren praktisch overal tegen op met gangetje van 80km per uur. Gaat prima rest vh jaar zuinige auto.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW X1 sDrive 20i met een Swift

De ervaring van Mick Delahaye met een BMW X1 sDrive 20i (184 pk/135 Kw, bouwperiode: september 2011 - september 2015) en een Swift Toscane 490 van 1275 kg geplaatst op 09-11-2024:

Ik rijd sinds enkele maanden met een SDrive 2.0 uit 2011. Automaat met 8 versnellingen die 185 pK oplevert. Fijne luxe auto, zonder caravan rijd ik 1:18 op de snelweg. De automaat schakelt geluidloos en soepel, super. Met caravan rijd ik 1:10. Moet gezegd worden , ik rijd niet harder dan 90. Ik rijd dan in de S (sport) instelling, dan maakt de auto iets meer toeren en schakelt sneller omhoog. Beter voor de automaat zegt mijn monteur. De auto rijdt met de caravan super, gaat de weg iets omhoog dan schakelt hij snel bij. Ik kan gewoon op de cruisecontrol blijven rijden. Ik heb ook af en toe de flippers gebruikt maar dat geeft geen meerwaarde. Een goede caravan trekker. Ook op een nat grasveld rijd je gewoon weg, door de automaat slippen de wielen niet. Deze auto is achterwiel aangedreven en dat is met een caravan een voordeel.

Bekijk berekening

Wijzigen


Ford Kuga 2.5 PHEV met een Fendt

De ervaring van Hans van Kouwen met een Ford Kuga 2.5 PHEV (242 pk/178 Kw, bouwperiode: 2024 - heden) en een Fendt Bianco 515 SG Selection van 1618 kg geplaatst op 08-11-2024:

De Kuga dit jaar aangeschaft ivm met trekgewicht van 2100 kg. De caravan is een Fendt met een gewichtsverhoging naar 2000 kg. De vorige auto, een Hyundai Tucson HEV (2022) mocht maar 1650 kg trekken, kon wel maar toch.

De Kuga heeft mij wel enigszins verbaasd. Ondanks het feit dat het een turboloze motor is gaat het rijden met de caravan erachter heel vlot. De caravan weegt (gewogen) ruim 1850 kg. De auto zal incl. 2 personen en belading 2200 kg wegen. (leeg 1908 kg)

Inmiddels met de combi naar noord Spanje gereden en het verbruik ligt op 9,6 ltr. op 100 km (1:10,6). De route ging via de Route du Soleil en bergopwaarts ging prima, hooguit ging het motortoerental wat omhoog. De auto heeft geen toerenteller maar een vermogensmeter (schaal van 0 tot 100) en een enkele keer liep die meter op naar 70.

Stabiliteit was dik in orde, een enkele keer voelde je de zuiging van een inhalende of in te halen vrachtauto. Maar dit heeft ook te maken met de wind en windrichting.
Gereden snelheid op de tolwegen was op de snelheidsmeter 94 km/u. De snelheidsmeter heeft bij die snelheid een afwijking van 3 tot 4 km. aldus een app die de gemeten satellietsnelheid aangeeft.

De kleine brandstoftank is, mede door het verbruik, groot genoeg (42 ltr.) om 300 km aan één stuk door te rijden. Na 300 km is het tijd om te rusten en uiteraard te tanken.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 e-Skyactiv G165 aut. met een Hobby

De ervaring van Christ van de Ven met een Mazda CX-5 e-Skyactiv G165 aut. (165 pk/121 Kw, bouwperiode: 2022 - heden) en een Hobby De Luxe 495 UL van 1480 kg geplaatst op 04-11-2024:

De Mazda CX-5 is een fijne auto om solo te rijden en ook om met een caravan erachter te rijden. We zijn er mee op een lange trip door Spanje geweest en het rijdt super. En ja de trekkracht bij een lichte stijging is minder als je niet op tijd schakelt. Echter mijn Mazda automaat is uitgerust met schakelflippers aan het stuur. En dan is het simpel om de terugval in trekkracht op een helling op te vangen. Ideaal die schakelflippers. De auto had op geen enkele helling moeite met mijn Hobby van ca. 1450 kg erachter. Het verbruik was ook prima: 11 ltr per 100 km.

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Vectra Stationwagon 1.8 16v met een Knaus

De ervaring van Posthumus met een Opel Vectra Stationwagon 1.8 16v (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2005 - 2009) en een Knaus Country 395 van 900 kg geplaatst op 27-10-2024:

Wil geen bult op.

We hebben deze auto al een paar jaar. We rijden altijd zwaar beladen, de caravan is altijd overbeladen rond de 1100kg, de auto is ook altijd vol. Met de 1e versnellingsbak had hij moeite met een klim van 4%. Hij zakte dan terug en soms moest ik zelfs terug naar de 2e versnelling. Op een gegeven moment ging de versnellingsbak kapot (schijnt een kwaal te zijn). Er is toen een gereviseerde versnellingsbak achter gekomen met een lagere gearing waardoor de toerentallen behoorlijk hoger lagen. Nu trekt hij de bult beter op maar loopt de temperatuur snel te hoog op.

Bekijk berekening

Wijzigen


Hyundai Kona Hybrid met een Caravan

De ervaring van Gijs met een Hyundai Kona Hybrid (143 pk/105 Kw, bouwperiode: 2023 - heden) en een Caravan van 550 kg geplaatst op 25-10-2024:

Let op!
Vanaf september 2024 heeft de RDW het max trekgewicht verlaagd van 1300kg naar 1010kg.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Niro 1.6 GDi PHEV met een Biod

De ervaring van Hans Pl met een Kia Niro 1.6 GDi PHEV (182 pk/134 Kw, bouwperiode: 2022 - 2024) en een Biod 420 van 1150 kg geplaatst op 23-10-2024:

Na vijftien maanden wachten werd onze Niro geleverd. De laatste maanden waren spannend omdat met een specificatiewijziging t.b.v. een iets lagere uitstoot het maximum aanhangergewicht van 1300kg naar 1000kg werd gereduceerd. Bij ons ging het nog net goed. In Korea heeft men kennelijk geen idee van Hollanders die met een witte doos achter de onder caravanners populaire Niro op vakantie gaan.

Wij reisden met onze Biod 420, beladen ongeveer 1200kg, naar de Provence. Een PHEV met een caravan noopt tot oplettendheid. De auto start altijd in de elektrische modus (EV). Wil je de accu sparen dan moet er na iedere stop aan gedacht worden over te schakelen naar de hybride modus (HEV). Rijdend in de sportmudus wordt de accu wat beter bijgeladen, vooral als er handmatig naar een lagere versnelling wordt teruggschakeld. Helaas schakelt de automaat vaak snel weer op.

Met onze extreem gestroomlijnde Biod is het op weg van Luik naar Luxemburg makkelijk om de accu half vol te houden. Op de Route du Soleil van Lyon naar het zuiden is dit lastiger. Op de vaak vlakke weg maakt de automaat het handmatig terugschakelen meestal snel ongedaan. Evengoed is er altijd voldoende elektrische energie voorhanden om vlot de weg op te rijden of een vrachtauto in te halen.

Hoe het is om met de combinatie bijvoorbeeld de Simplonpas te beklimmen weet ik niet. Wel weet ik uit ervaring met auto's met een bescheiden vermogen dat het ook zonder elektrische ondersteuning mogelijk moet zijn.
Een aardige ervaring hadden we, zonder caravan, op de Mont-Ventoux. Bovenop de 1920 meter hoge berg daalden we met een lege accu af naar Malauscène. Beneden aangekomen was er weer een saldo van 40km op het dashboard te lezen.

Qua rijeigenschappen is de Niro dik in orde. De caravan volgt de anderhalve ton wegende trekker zeer gewillig, mede doordat een flinke kogeldruk (max. 100kg) is toegestaan. Wij houden het op zo'n 75kg. In een afdaling is zelden het rempedaal nodig. In de EV-en HEV-modus kan de snelheid altijd voldoende beperkt worden door regeneratief remmen. De accu wordt dan zienderogen bijgeladen.

De rijhulpen waarvan de Dynamic-Plus-Line uitvoering is voorzien worden slechts gedeeltelijk uitgeschakeld als er iets aan de haak hangt. Vooral de cruise control die de auto automatisch afstand laat houden is op de snelweg comfortabel.

En dan het verbruik: Onze vorige auto, een Peugeot 2008 met een 1200cc driecilinder van 110pk, deed met de Biod 13 tot 14 km met een liter. De 250kg zwaardere Niro PHEV deed minimaal 15km met een liter benzine, terwijl er onderweg geen laadpalen zijn bezocht. Netjes dus!

Bekijk berekening

Wijzigen


Nissan X-Trail e-4orce (7p) met een Fendt

De ervaring van C.G. den Harder met een Nissan X-Trail e-4orce (7p) (214 pk/157 Kw, bouwperiode: 2022 - heden) en een Fendt Opal 515 SG van 1635 kg geplaatst op 20-10-2024:

Recentelijk met de splinternieuwe Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE (5p) met aan de trekhaak een Fendt Opal 515 TG (beladen gewicht 1700 KG) op vakantie geweest naar Zuid-Frankrijk. De Nissan heeft, zoals ook vermeld in het rapport: trekauto van het jaar 2023, geen enkele moeite met een caravan van dit kaliber en trekt fantastisch. Wel moet hierbij worden vermeld dat het 'comfortabele veergedrag' van de auto een, beperkte, negatieve invloed heeft op de rijbeleving. De zuiging van passerende en gepasseerde vrachtauto's, bussen en grote bestelbussen is goed voelbaar. Een groot minpunt is wel het verbruik van de 3 cilinder benzinemotor die als enige doel heeft de accu en zo nodig de elektromotor(en) van voldoende stroom te voorzien om naar behoren te functioneren. Over de gehele rit van ca. 3200 km waarbij, met de caravan aan de haak niet harder is gereden dan 92 km per uur, kwam het verbruik uit op een gemiddelde van 1 op 7,2. Zelf had ik daar meer van verwacht. Al met al is het een fijne en zeer comfortabele reis- trekauto als je het verbruik voor lief neemt.

Bekijk berekening

Wijzigen


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.


 

(Advertentie)

 

Lees ook:

Voorbeeld Trekrapport

Hoe meer PK's, hoe beter?

RDW auto

Over gewichten

Donatie

 

©2024 Caravantrekker