De ervaring van Mark van Erven met een Volvo C70 T5 aut. (162 Kw/220 pk bouwperiode: maart 2006 - december 2013) en een Kip van 1330 kg geplaatst op 06-06-2023:
Zeer prettige combinatie.
De C70 t5 automaat trekt de Kip caravan 47 tdb met gemak en de caravan hangt erg stabiel achter de auto. Snel invoegen is geen enkele probleem: de auto sleurt eraan of er niets aan hangt.
Bij de camping in Schotland een helling van 15% moeten doenen en buiten wat wielslip geen probleem voor deze krachtpatser.
Ook op lange hellingen geen enkele terugval; maar voor koeling motor en bak is handmatig terugschakelen aan te bevelen.
Enige minpuntje is gebruik, maar een t5 is nooit een zuinigheidswonder en kracht kost nu eenmaal wat.
De ervaring van Jenne met een Peugeot 3008 1.5 BlueHDi 130 aut8. (96 Kw/131 pk bouwperiode: juni 2018 - 2020) en een Hobby De Luxe 500 KMFe van 1400 kg geplaatst op 04-06-2023:
In basis is de caravan op papier te zwaar voor de auto. Werkelijk hebben we hem op 1350 kunnen krijgen door er met de lading te verdelen. De Peugeot heeft totaal geen moeite met de Hobby. Kunnen relaxed 100 rijden en moet ik spiegel kijken of nog caravan aanhangt . We hebben tot nu toe enkele hoogtemeters gemaakt en ook hier geen centje pijn. We gaan zien hoe de combinatie het over de Brennerpas gaat doen richting Italië.
Verbruik is wel 1:9,5 iets tegenvallend maar goed dat is met de rechtervoet ook iets te verbeteren.
De ervaring van Edwin met een Mazda CX-60 e-SkyActive PHEV (241 Kw/328 pk bouwperiode: 2022 - heden) en een Tabbert Vivaldi 560 TDL van 1800 kg geplaatst op 27-05-2023:
Tot nu toe bevalt de auto prima in combinatie met de caravan van een goede 2 ton. Afgelopen kerst en voorjaar richting de Dolomieten geweest waarbij de auto het goed heeft gedaan. Wel trek je na een tijdje de accu leeg waarna je minder kracht hebt. Verbruik is rond de 1 op 5 gemiddeld op deze 2 ritten. Na een 150km ging ik op zoek naar een pomp. Stabiliteit goed.
De ervaring van Paul Berndsen met een Volvo XC40 Twin Pure Electric (300 Kw/408 pk bouwperiode: 2021 - 2022) en een Dethleffs van 1464 kg geplaatst op 22-05-2023:
Geweldige combinatie om mee te rijden.
De Twin electric heeft niet eens in de gaten dat er een caravan achter hangt qua rijgedrag. De actieradius gaat weliswaar omlaag naar ongeveer 190km, maar dan is het toch tijd om te stoppen en even de benen te strekken.
De caravan ligt super stabiel achter de wagen en slingers geen moment.
De ervaring van Dave Koomen met een Kia Sportage 1.6 T-GDi Hybrid (169 Kw/230 pk bouwperiode: 2022 - heden) en een Caravan van 1200 kg geplaatst op 21-05-2023:
Sinds maart 2023 in het bezit van een Kia Sportage. In mei gereden met daarachter een belanden Knaus van 1200 kilo. zowel voor als achterop de Knaus een fiets.
De Kia heeft totaal geen moeite met deze combinatie. In Limburg een paar korte heuvels gehad, maar de Kia heeft er geen last van. Met speels gemak gaat deze combinatie de heuvel op, of er niets achter zit. Qua rijgedrag alleen maar lof. Stabiel, comfortabel op de weg. Met de accu van het hybridensystheem ging alles ook goed. Kia regelt die zonder dat je maar iets voelt of merkt de schakeling tussen beide motoren. Heel soms, blijft het toerental wat aan de hogen kant. Lijkt wel of de Kia twijfelt om op te schakelen. Geeft je meer of minder gas, dan past de Kia razendsnel alles weer aan.
Gezien de ervaring welke ik nu heb met deze Kia en de Knaus, ben ik gerust voor de zomer. Ik kan mij niet voorstellen dat er bergen zijn, waar ik tijdens de vakantie niet op kan met deze combinatie.
Ik kan iedereen met een caravan deze Kia aanraden. Zelf als de caravan het maximale trekgewicht van 1650 kilo heeft. Ik ben er van overtuigd dat deze ook met gemak voort getrokken wordt door de Kia.
Verbruik is voor vele lees ik wel eens een puntje. Ik denk maar zo je weet dat je auto meer verbruikt met een caravan aan de haak. Ik zat nu op een gemiddelde van 10 of 11 liter op 100 KM
De ervaring van Fendtje met een BMW 320i aut. (135 Kw/184 pk bouwperiode: 2015 - 2018) en een Fendt Bianco 515 SGE Activ van 1618 kg geplaatst op 20-05-2023:
Veel gewicht in auto, caravan 1800kg volgens weegbrug. Geen problemen v.w.b. wegligging ondervonden. Automaat in sportstand, maar meestal handmatig. Auto kan de caravan prima trekken, vermogen genoeg. Brandstofverbruik rond de 8 liter per 100 km.
De ervaring van Pieter met een Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDI HEV [fuel] (132 Kw/180 pk bouwperiode: februari 2021 - heden) en een Elddis Affinity 574 van 1450 kg geplaatst op 20-05-2023:
Deze Hyundai Santa Fe is een Hybrid oktober 2022 ( geen stekkerauto). Volgens de fabriek mag er maximaal 100 kg op de kogel van de trekhaak dat ons ideaal leek. Deze Santa Fe is een Comfort Smart zonder zelfstellende niveau regeling en daar heb ik spijt van. Toen we voor het eerst de vrijwel lege caravan ( Elddis Affinity 574) achter de auto monteerden, bleek bij de eerste verkeersdrempel al dat hulpveren een noodzakelijk kwaad zouden zijn. Elke kuil leverde een deun op in de auto. De hulpveren zitten er nu onder en het probleem is opgelost, maar merkwaardig vind ik het wel bij een maximaal toegestane kogelvrij van 100 kilo. De combinatie rijdt verder geweldig, ik merk bijna niet dat de caravan met in totaal 1450 Kilo erachter hangt ( we leggen zo min mogelijk bagage in de caravan). Weinig last van windgevoeligheid. Het relatief hoge gewicht van de auto maakt dat de auto de baas is over de caravan. Het benzine verbruik ligt op precies 1:10. Dat vind ik heel netjes, wel bij constant 90 km per uur. Accelereren gaat prima, de automaat doet goed zijn werk. Bij steilere afdalingen kan ik goed afremmen op de motor met behulp van de schakelflippers. Een paar nadelen: de 13 polige Jaeger stekker zit op een niet gemakkelijk te bereiken plaats. En onderweg gaf het hulpsysteem van kruisend verkeer aan dat hij even” uit” ging. Een herstart bij tanken loste dit probleem op. Heeft mogelijk met het trekken van de caravan te maken. Voordeel: de ruimte achterin, zeker met neergelaten achterbank fenomenaal om voortent, stokken, en racefiets mee te nemen en dan nog blijft er ruimte over.
De ervaring van George Jongen met een Skoda Yeti 1.2 TSI aut. (81 Kw/110 pk bouwperiode: juni 2015 - 2018) en een Beyerland Vitesse 400/2 Lx van 1130 kg geplaatst op 16-05-2023:
Prima rustig stabiel weggedrag. Ik rijd altijd in de S stand. De automaat schakelt dan eerder terug en is alerter op het gas. Verder hoor ik weinig motorgeluid.
Heel fijne auto, mijn tweede Yeti.
De ervaring van Ronald met een Volkswagen Caddy 2.0 TDI 4M (90 Kw/122 pk bouwperiode: augustus 2016 - 2020) en een Knaus van 1290 kg geplaatst op 15-05-2023:
Rij nu al een aantal jaar met de combi VW Caddy 4M en Knaus S&F. De 4-motion is echt een genot. Super stabiel en bij optrekken na een rotonde geen wielspin.
Ook op een nat grasveld of kiezelpad supertractie.
De diesel is sterk genoeg en in Frankrijk 100km/h geen enkel probleem. Bij lichte stijging van de weg gebruik ik meestal de 5e versnelling omdat hij het niet altijd volhoud in de 6e versnelling. Verbruik in Frankrijk met een gangetje van 100 is ca. 1 op 11.
Prima stabiele combinatie, let wel goed op de kogeldruk. Niet te veel anders rijd het heel bonkig, bij te weinig druk minder stabiel. Ongeveer70kg vind ik het fijnst.
De ervaring van Henk met een Volkswagen T-Roc 1.5 TSI aut. (110 Kw/150 pk bouwperiode: juni 2018 - 2022) en een Fendt Opal 495 SFB van 1500 kg geplaatst op 14-05-2023:
Wij bezitten een Fendt opal 495 Sfb bj 2013 en hebben die getrokken met een Suzuki grand vitara 2 liter laten chippen ging toen beter,maar nog niet helemaal naar mijn zin,toen een vitara 2.4 liter was een stuk beter met de caravan, nu een vw t,roc 1.5 automaat die het op alle fronten goed doet, zijn zeer tevreden met deze combinatie
Selecteer eerst een auto voor een trekkrachtberekening.
Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride en Elektrische trekauto's en maak een berekening met je caravan.