Caravantrekker.nl

De 10 nieuwste gebruikerservaringen

Nissan Qashqai Mild-Hybrid 158 aut. met een Hobby

De ervaring van Chris met een Nissan Qashqai Mild-Hybrid 158 aut. (158 pk/116 Kw, bouwperiode: 2021 - heden) en een Hobby De Luxe 495 UL van 1476 kg geplaatst op 24-06-2025:

Na de qashqai Tekna 1.6 163 pk 6 bakhand versie met 20000 caravanvakantie kilometers met veel plezier gereden te hebben. Caravan Hobby 460ufe 1350kg gemiddeld 9Lper 100 km
Nu de 2025 qashqai Tekna 158 pk automaat eerste rit van 300 km met deze caravan .
Auto heeft meer souplesse door het hogere koppel . Verbruik met continu windkracht 5 , 12,5Lper 100km bij snelheid 90 -100 km/h zou dus wat gunstiger moeten kunnen. Bij de volgende trip richting Italië volgt de opdate.

Bekijk berekening

Wijzigen


Hyundai Tucson 1.6 T-GDi HEV met een Hobby

De ervaring van Theo Meyer met een Hyundai Tucson 1.6 T-GDi HEV (230 pk/169 Kw, bouwperiode: 2021 - 2024) en een Hobby Excellent Edition 540 UFf van 1550 kg geplaatst op 22-06-2025:

Na ervaringen met deze combinatie(HEV versie uit 2023) naar Zeeland nu voor het eerst naar zuid Frankrijk. Grootste gedeelte via de tolweg, gewicht caravan 1630kg. 230pk en 350nm trekkracht maken van deze combinatie een prettige reisgenoot. Grootste gedeelte op de sportstand gereden met af en toe bijschakelen met de flippers om niet te laag in de toeren te blijven rijden. Verbruik 9,7 per 100km zeker acceptabel. Combinatie blijft stabiel volgen in de cc 90km geen moment gehad dat hij het niet aan kan. Als spiegels de Emuk dat zijn hele fijne stabiele spiegels.

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Kadjar Tce 160 aut. met een Hobby

De ervaring van Patrick Mous met een Renault Kadjar Tce 160 aut. (159 pk/117 Kw, bouwperiode: 2018 - 2023) en een Hobby De Luxe 440 SF van 1275 kg geplaatst op 22-06-2025:

Een recente gebruikerservaring met de Kadjar staat er niet meer op en dat verdient deze auto wel.
Begin 2023 hebben we na 12,5 jaar trouwe dienst onze handgeschakelde Renault Scenic III TCE 130 ingeruild voor een Kadjar automaat met 30 pk en 70nm meer en dat merk je. De Kadjar accelereert sneller met caravan dan de Scenic zonder. De automaat is af fabriek ingesteld op zuinig rijden en schakelt snel door naar de 7e versnelling en dan zit je onder de 2000 toeren. Dat is niet goed voor de aandrijflijn. In een drukke verkeersomgeving met lagere snelheden en versnellingen laat ik de automaat het werk doen en heb ik alle aandacht voor het verkeer om me heen. Bij hogere snelheden schakel ik handmatig en houd het toerental dan minimaal rond de 2200 toeren (5e - 6e versnelling). In de automaatstand schakel ik ook wel eens terug d.m.v. kort het gaspedaal iets meer in te duwen waardoor de automaat terug schakelt (soort van kick down).

In de 2,5 jaar dat we de Kadjar nu in bezit hebben zijn we er zonder problemen 2 keer in Nederland, 2 keer in Duitsland en 3 keer mee in Frankrijk geweest. Frankrijk 1 keer via de autosnelweg en 2 keer via de route national.
Acceleren gaat dus vlot en op hellingen blijft die, als je op tijd terug schakelt gewoon doortrekken. En al die tijd ligt de caravan er, met een kogeldruk van 75 kg, als een blok achter. Gemiddeld verbruik lag op alle reizen rond de 1 op 10.

Is er dan geen kritiek op de Kadjar? Jawel, dat is de laadruimte. Wij leggen de tent, vouwfietsen en diverse andere zware spullen achter in de auto. Bij de Scenic konden we de stoelen van de achterbank eruit halen waardoor je een lage, praktische en erg grote laadruimte had. Bij de Kadjar kun je alleen de bank neerklappen. Dan heb je weliswaar een vlakke maar hoge laadvloer waardoor het beladen achterin minder praktisch is. Aangezien de echte MPV's niet meer worden gemaakt zal dat ondertussen een probleem bij alle SUV's zijn.

Ondertussen is de Hobby ingeruild voor een Fendt 445 FSB model 2025 waar we dit jaar nog mee op vakantie gaan. Als die achter de rug is zal er nog een gebruikerservaring bij komen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Hyundai Tucson 1.6 T-GDi PHEV [fuel] met een Chateau

De ervaring van Bart met een Hyundai Tucson 1.6 T-GDi PHEV [fuel] (180 pk/132 Kw, bouwperiode: 2021 - 2024) en een Chateau van 1200 kg geplaatst op 21-06-2025:

Twee keer 200 km gereden in Nederland. Genoten van het rijden met deze combinatie auto/caravan. Door het gewicht van de auto en het, binnen de grenzen van de auto vallende, gewicht van de caravan een hele stabiele combinatie. Rijgedrag, zeker elektrisch maar ook in de hev-stand, heel plezierig. Een enkele keer bij inhalen of hellingopwaarts iets verhoogd toerental dat zelf mbhv de flipper is terug te brengen.
Geen ervaring nog met rijden in heuvels of bergen, maar als op relatief vlakke wegen wordt gereden met een snelheid van 95/100 km/h werkelijk een heerlijke auto.
Verbruik in de hev-stand 8,7 km/l, met volle accu 11,2 km/l.

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Scenic TCe 160 EDC met een Hobby

De ervaring van Broeder met een Renault Scenic TCe 160 EDC (163 pk/120 Kw, bouwperiode: januari 2018 - 2021) en een Hobby Excellent Easy 495 UK van 1329 kg geplaatst op 18-06-2025:

Voor het eerst met deze combi op pad geweest. Eerste ervaringen positief. Motor heeft voldoende trekkracht. Nog weinig hellingen gedaan, dus dat is nog afwachten, maar voelt goed. Ofschoon de Renault lichter is dan mijn vorige Mits. Grandis, voelt het geheel stevig en stabiel. Bij max 90 kmh verbruik rond 1:10, en dat is netjes. Automaat doet zn werk naar behoren. belading maximaal in de auto en kogeldruk 80 kg. Dik tevreden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 1.5 eHybrid [fuel] met een Knaus

De ervaring van B.Timmer met een Volkswagen Tiguan 1.5 eHybrid [fuel] (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2024 - heden) en een Knaus Sport 420 QD van 1262 kg geplaatst op 16-06-2025:

Heel fijne en goede combinatie.
Probleemloos achter de auto en meer dan voldoende trekkracht.
Begint altijd elektrisch wat zeer vloeiend gaat.
Beste combinatie die ik in meer dan 40 jaar op de weg heb. Heb voorop 1 elektrische fiets zonder accu idem achter. Geen geslinger .

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Outlander PHEV met een Sprite

De ervaring van G. Bos met een Mitsubishi Outlander PHEV (306 pk/225 Kw, bouwperiode: 2025 - heden) en een Sprite Cruzer 530 SR van 1650 kg geplaatst op 14-06-2025:

In het bezit van deze Outlander in combinatie van een Sprite Cruzer 530 SR. Recentelijk een 7 weken trip gemaakt naar zuid Frankrijk en Spanje. 6500km. Probleemloos op de lange hellingen waar de vrachtwagens langzaam rijden op de cruise control met 90 omhoog. Ook de zijwind gevoeligheid is sterk verbeterd. Zorg dat je wel op charge blijft rijden om de accu op peil te houden. Zeer comfortabel en luxueus. Veel hulp modus die meestal uitschakelbaar zijn.
Ik houdt daar niet zo van. Wat mij betreft een heel fijne auto die prima presteerd. Zonder caravan een heel fijne tour auto! Verkozen door de ANWB tot caravan trekauto van het het jaar 2025.

Bekijk berekening

Wijzigen


Nissan X-Trail e-4orce (5p) met een Sprite

De ervaring van Fred met een Nissan X-Trail e-4orce (5p) (214 pk/157 Kw, bouwperiode: 2022 - heden) en een Sprite Cruzer 492 SR van 1590 kg geplaatst op 11-06-2025:

Perfecte auto zeer sterke trekkracht en nu met de sprite cruzer 492sr max1600 kg naar spanje gereden
Verbruik van 1 op 11 met caravan en solo haal ik de 1 op 18 ruim
Wij zijn zeer tevreden

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Megane Estate TCe 140 met een Fendt

De ervaring van kees de wit met een Renault Megane Estate TCe 140 (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2018 - 2023) en een Fendt Saphir 465 TG van 1491 kg geplaatst op 11-06-2025:

Hebben nu meerdere keren met deze combinatie gereden en het is daadwerkelijk belangrijk dat de auto goed beladen wordt met zwaardere spullen zoals de tentstokken en voortent. Heb de fietsendrager op de dissel eraf gehaald omdat de kogeldruk dan zwaarder werd dan de toegestane 75 kg van de megane. Ik heb zelf in de dissel maar 2 lichtgewicht gasflessen staan en zit dan qua kogeldruk op 75 kg. Het rijden gaat op het vlakke prima en hellingen zijn ook goed te doen tijdens het rijden. Wel heb je snel doorslippende voorwielen wanneer je op moet trekken. Al met al wel tevreden maar bij mijn volgende auto zal ik zeker rekening gaan houden met een hogere kogeldruk en die zwaarder is.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD met een Knaus

De ervaring van Alwin met een Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD (222 pk/163 Kw, bouwperiode: 2019 - 2025) en een Knaus Sudwind 500 FDK van 1400 kg geplaatst op 09-06-2025:

Zeer fijne trekauto! Duidelijk overwicht op de caravan welke in “vakantietoestand” 1500+ kg weegt, zeer stabiel rijgedrag, ik zorg wel voor dat er 80 kg kogeldruk aanwezig is, ondanks dat 70 (te weinig) is toegestaan.
Een verademing is het file rijden of optrekken bergopwaarts in het buitenland, de elektromotoren zijn zo sterk dat als de rem word losgelaten, de combinatie al begint te rijden! Door de traploze transmissie is er ook meteen reactie op het gaspedaal als er ingehaald moet worden, en met 222pk en veel koppel door de 2 elektromotoren die bijspringen als het nodig is, kom je niets te kort!

Bekijk berekening

Wijzigen


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij geven over het Trekrapport.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


 

Geef je zelf vertrouwen!

Een goede combinatie is belangrijk maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker!

Volg een cursus bij Bert (Caravantrekker Trainingscentrum) en ga zonder stress op stap met de caravan.

 

Lees ook:

Wet- en regelgeving

Gastenboek

Over gewichten

Donatie

Voorbeeld Trekrapport

 

©2025 Caravantrekker