Caravantrekker.nl

De 10 nieuwste gebruikerservaringen

Citroen Jumpy HDi 180 (Spacetourer M) met een Lunar

De ervaring van Harrie Smits met een Citroen Jumpy HDi 180 (Spacetourer M) (177 pk/130 Kw, bouwperiode: september 2019 - heden) en een Lunar Quasar 452 van 1249 kg geplaatst op 23-04-2024:

Perfecte combinatie. Vergeet bijna dat er nog een caravan achter de auto hangt. Mijn spiegels Repusel Alufor. Trillingvrij en nog nooit eraf gevallen. Wat eerder met zuignapspiegel wel gebeurde.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Niro 1.6 GDi Hybrid met een Caravelair

De ervaring van Hein de Vries met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid (141 pk/104 Kw, bouwperiode: 2016 - 2022) en een Caravelair Antares Titanium 390 van 1097 kg geplaatst op 21-04-2024:

Mijn ervaringen met de Kia Niro (gewone hybride) en mijn Caravelair (met bagage ongeveer 1050 kg denk ik) zijn over het algemeen heel goed. In Nederland rijd je moeiteloos, ik rijd dan in de sporttand en het verbruik is dan tussen de 1 op 11 en 1 op 9 (het laatste als ik terug ga naar Maastricht en tussen de 85 en 90 rijdt), bij 85 km/u is het 1 op 9.5. In het buitenland met heuvels en bergen moet je opletten dat de batterij niet leeg is, dus rijd ik dan in de 4 of 5. Dat was ik laatst vergeten en toen kwam ik met kou, wind tegen de Ardennen uit met 1 op 7.2 wat ik nog nooit gehad had. Daarna door naar de Ardeche, 85 km/u en ik 1 op 10.5. Dus heel netjes. Bij sterke hellingen moet je dan wel naar de 3 (of doet hij dit automatisch), heel steile hellingen van meer dan 10% heb ik volgens mij nog niet (lang) gereden, af en toe een kleine helling bij een camping in Spanje, en dat ging prima. Dus, al met al heel tevreden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota LandCruiser V8 4.5 D-4D aut. met een Boottrailer

De ervaring van Jan Vanderveen met een Toyota LandCruiser V8 4.5 D-4D aut. (286 pk/210 Kw, bouwperiode: februari 2008 - 2016) en een Boottrailer 1500 kg van 1500 kg geplaatst op 17-04-2024:

Briljante trek- en tour combinatie. De Land Cruiser lijkt te spinnen van enthousiasme wanneer hij met een aanhanger van 2.5 ton eindelijk eens een steile berg opgejaagd wordt! Dan wel 1:6, bij normaal snelweg gebruik 1:8, zonder trailer is 1:10 soms haalbaar: super comfortabele reis combinatie, aanrader!

Bekijk berekening

Wijzigen


Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 4WD aut. met een Hobby

De ervaring van Theo Meyer met een Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 4WD aut. (177 pk/130 Kw, bouwperiode: augustus 2015 - december 2018) en een Hobby Excellent Edition 540 UFf van 1550 kg geplaatst op 10-04-2024:

Update ivm nieuwe caravan(hobby 540 uff). De vorige caravan was de hobby 495 ufe bouwjaar 2012, het gewicht is nu 100kilo meer en 80cm langere caravan. Nog steeds ligt de caravan er mooi horizontaal achter en weinig invloed van wind en/of vrachtwagens, natuurlijk merk je wel dat hij wat harder moet werken. Het blijft tot 100km mooi in balans en niet echt het gevoel dat het onveilig wordt. Ik ben geen rappe rijder met de caravan en hou me meestal netjes aan de 90km. De versnellingen zijn prima te rijden en tot de vijfde schakelt hij vlot door en merk je dat er voldoende koppel voorhanden is. De anwb schrijft 1540kilo beladen als advies voor met 1350 leeg gewicht zal ik daar iets boven komen maar blijft voor mijn gevoel binnen de veilige marge

Bekijk berekening

Wijzigen


Nissan Qashqai 1.6 DIG-T met een Knaus

De ervaring van Piet met een Nissan Qashqai 1.6 DIG-T (163 pk/120 Kw, bouwperiode: november 2014 - 2018) en een Knaus Sport 460 EU van 1300 kg geplaatst op 30-03-2024:

Deze combinatie rijd perfect. De Qashqai is van 2017 en een 1.6 motor met 163PK vermogen. Ik rijd meestal met 100Kg op de kogel aangezien er twee fietsen op de dissel staan. Die 100Kg is bij mijn trekhaak toegestaan. Gezien het bouwjaar van 2017 wordt de auto dit jaar 7 jaar oud.Wel kijk ik af en toe al wel eens rond voor een andere auto. De hybride Qashqai met 1.3 motor en een CVT automaat geven mij niet direct het gevoel, mede gezien een aantal tests, om hiertoe over te gaan. Experts waren lang niet altijd tevreden over die CVT-automaat. Ik ben mij dan ook aan het beraden wat te doen. Wel hoor ik graag reacties van rijders met caravan en een Qashqai 1.3 CVT-automaat.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC40 T2 aut. met een Tabbert

De ervaring van Lemmerling met een Volvo XC40 T2 aut. (129 pk/95 Kw, bouwperiode: 2020 - 2023) en een Tabbert van 1500 kg geplaatst op 23-03-2024:

Ik heb ook de combinatie Volvo XC40 T2 aut en de TAB 400, inderdaad de auto heeft geen problemen met het trekken van de TAB, maar ook geen problemen met de verbruik van de benzine, bij een constante snelheid van 100km/p uur of minder met ad. cruisecontrol 11L op de 100km

Bekijk berekening

Wijzigen


Skoda Karoq 1.5 TSI met een Dethleffs

De ervaring van Joost met een Skoda Karoq 1.5 TSI (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2017 - 2022) en een Dethleffs Camper Lifestyle 510 V van 1350 kg geplaatst op 19-03-2024:

Deze ervaring is in combinatie met een Dethleffs Camper 510V met een maximaal gewicht van 1350kg (waar we ook écht wel aan zaten) en een totale lengte van 7,20 meter incl. dissel.

Laatste keer zijn we met deze combi naar midden Frankrijk gereisd. Gelet op de negatieve review die hier te vinden is, was het even aftasten hoe de combinatie zich zou houden, maar het was een zeer prettige combinatie om te rijden. De kogeldruk hadden we rond de 65 kilo.
Bij inhalende vrachtwagens of bussen geen extreme zuiging gemerkt en de combinatie was behoorlijk stabiel rond de 90km/h (gps snelheid, dus wat hoger op de teller).
De auto betreft een sportline business uitvoering uit 2020 met 19" wielen met een zeer lage wang, dit zal ongetwijfeld ook bijdragen aan de stabiliteit.
Verder zijn er geen aanpassingen gedaan zoals hulpveren o.i.d.
De combi hangt met eerder genoemde kogeldruk ook mooi recht.
Qua trekkracht voldoet de 150PK tsi prima. Het gebruik lag gemiddeld op 1 op 9.
Al met al dus een prima combi!

Bekijk berekening

Wijzigen


Nissan Qashqai 1.6 met een Knaus

De ervaring van Hans met een Nissan Qashqai 1.6 (117 pk/86 Kw, bouwperiode: juli 2010 - januari 2014) en een Knaus Yaseo 340 PX van 1100 kg geplaatst op 18-03-2024:

Trekvermogen van de Nissan Qashqai1.6 is er erg teleurstellend snap niet hoe caravantrekker daar zo positief over is? Ben op zoek naar een grotere caravan maar durf het niet aan de auto heeft al moeite met Kip Shelter geladen 900 kg.
De auto komt dan moeilijk op toeren en veel schakelen is dan nodig en heel vermoeiend. Het advies van caravan trekker klopt niet met de werkelijkheid heb meer gelezen over de zelfde klachten.. Jammer fijne auto maar het is geen caravantrekker..

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Astra Hybrid met een Eriba

De ervaring van Han K. met een Opel Astra Hybrid (181 pk/133 Kw, bouwperiode: 2021 - heden) en een Eriba Nova - Light 425 van 1185 kg geplaatst op 15-02-2024:

Sinds het voorjaar 2009 zijn wij, na altijd in een trekkerstent te hebben gekampeerd, overgestapt in een caravan. Vanaf 2014 met een Eriba Nova Light 425 en beladen tot ca. 1350 kg. Tot begin 2023 altijd met veel plezier gereden met een diesel trekauto (308 – Golf – Astra) maar sinds het voorjaar in een Opel Astra Plug-In Hybrid.

Het was best een overgang naar een auto met automaat en benzine + stroom. Inmiddels hebben wij in 2023 ca. 4.400 km gereden met de nieuwe Astra. Door Duitsland en Frankrijk gereden met soms best pittige (maar relatief korte) hellingen.
De automaat schakelt soepel door de versnellingen en de samenwerking tussen benzine en elektra gaat ongemerkt. Ik zie eigenlijk alleen aan de toerenteller dat de benzinemotor wel of niet meedoet. Bij het klimmen of dalen en mee- of tegenwind schakelt de automaat vrijwel altijd keurig op tijd op of neer. Ik heb zelden het idee gehad om handmatig in te grijpen.

Het verbruik valt alleszins mee. Het ligt ergens tussen 8,0 en 11,0 l/100 en is afhankelijk van weg, wind, snelheid en accu. Rijden doe ik eigenlijk altijd in de modus“hybride” (elektra en sport zijn m.i. niet relevant) en dat bevalt prima. Het is alleen vervelend om voor het wegrijden de schakelaar steeds weer in die gewenst stand te moeten zetten want de standaard is elektra. Inschakelen gaat wel makkelijk.
Ook voor het stroomverbruik valt er iets te kiezen d.m.v. het activeren van de modus e-Save: alles gebruiken (is altijd standaard), 10 km rest, 20 km rest of maximaal (= vol).
Voor lange ritten probeer ik altijd de accu tot 100% te hebben opgeladen. Als ik dan met de caravan rijd dan zet ik meestal de e-Save op 10 km en dan is die grens na ca. 160 km bereikt. De benzinemotor krijgt dan daarna nog in geringe mate ondersteuning van de elektramotor, overigens zonder dat het verbruik echt hoog oploopt. Recupereren helpt daarbij natuurlijk ook.

Ik maak tijdens het rijden vaak gebruik van de cruisecontrol (als de omstandigheden het toelaten). Het automatisch afstandhouden gaat soepel en de afstand tot de voorganger is redelijk normaal. Het afremmen gaat in de meeste situaties best geleidelijk alleen het versnellen (als er ruimte ontstaat) kan soms wel eens erg fel zijn. Dat laatste zou m.i. wel rustiger / geleidelijker mogen..
Als er onverwacht een auto tussenvoegt dan grijpt het systeem wel bruusk in. Daar moet je zelf wel erg alert op zijn.

De combinatie rijdt bij 90 km/u rustig en stabiel en er is daarbij voldoende vermogen over om nog vlot te kunnen versnellen. Bij deze snelheid staat meestal de 7e versnelling in met ca. 2.100 t.p.m. Als ik het gaspedaal goed intrap dan schakelt het systeem 1 à 2 versnellingen terug en dan is de motor zeer goed hoorbaar.

Een duidelijk minpuntje: het stopkontakt en het oog voor de breekkabel zitten erg ver naar voren waardoor je bij het aankoppelen diep onder de auto moet bukken (kniekussentje is wel zo prettig).

Ter zijde, ik heb in juli 2023 als test een volle accu geheel elektrisch leeg gereden in een gemengde rit (solo, snelweg, bebouwde kom e.d.) en zonder recuperatie. De actieradius bedroeg daarbij ca. 65 km, m.i. echt niet slecht.

Al met al een goede combinatie alhoewel ik het rijden met de verschillende dieselauto’s toch prettiger heb ervaren.

Bekijk berekening

Wijzigen


Lexus RX 450h met een Knaus

De ervaring van Wilbert Elings met een Lexus RX 450h (313 pk/230 Kw, bouwperiode: 2015 - 2019) en een Knaus Sport 540 UE van 1400 kg geplaatst op 12-02-2024:

In eerste instantie hebben we onze Knaus een poosje getrokken met een Hyundai ix35. Op de vlakke weg ging dat best goed, maar je merkte meteen als je ergens een heuvel op ging.

Uiteindelijk hebben we, vooral ook in verband met de gedmoedsrust van ons allemaal, gekozen voor een Lexus RX450h uit 2016. Beste. Beslissing. Ooit!

We zijn in 2023 met de caravan naar Millau geweest, in Zuid-Frankrijk, en hij rijdt als een zonnetje. We merken niet eens dat er iets achter zit.

We zijn echt heel blij met deze auto!

Bekijk berekening

Wijzigen


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


 

(Advertentie)

 

Lees ook:

Donatie

Wet- en regelgeving

Hoe meer PK's, hoe beter?

Voorbeeld Trekrapport

Caravan (te?) zwaar

 

©2024 Caravantrekker