Caravantrekker.nl

De 10 nieuwste gebruikerservaringen

Volvo V60 T4 met een Knaus

De ervaring van Hank met een Volvo V60 T4 (190 pk/140 Kw, bouwperiode: mei 2019 - 2020) en een Knaus Sport 450 FU van 1200 kg geplaatst op 03-06-2025:

Combinatie Volvo v60 poolstar met een knaus 450 fu 1450 kg pakt moeiteloos alle hellingen op de snelweg 95 km/h rond 2000 toeren steilere helling iets hoger in toeren
Benzine verbruik 1:9 zonder caravan 1:15-16
Bij 100-110 snelweg fijne auto

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW X1 xDrive 20i met een Caravelair

De ervaring van Gido met een BMW X1 xDrive 20i (192 pk/141 Kw, bouwperiode: 2019 - 2022) en een Caravelair Alba Style 472 van 1200 kg geplaatst op 02-06-2025:

Na in 2024 5 maanden door Noorwegen te zijn getrokken met een Subaru XV (1600kg trekkracht) en de Caravelair, hebben we besloten een sterkere auto te kopen. De keuze is gevallen op de BMX X1 2.0 automaat met 195 PK en een koppel van 288 NM (2000kg trekkracht).
Dit jaar, 2025 reizen we door Griekenland en Bulgarije. Alle opgedane vaardigheden van de afgelopen 10 jaar, met het rijden met een caravan en een handgeschakelde auto, kunnen bij het grofvuil. Rijden met de BMW X1 is werkelijk een genot. In de sportstand trekt de combinatie met gemak vele campers eruit bij het verkeerslicht. De auto stuurt heel direct en schakelt als een zonnetje.
Bergop is het devies, een beetje gas geven en de auto trekt de caravan fluitend naar boven. Eerst gaat het koppel omhoog en daarna komen de PK's en de toeren erachteraan. Ook vanuit stilstand op steile stukken is dit het geval, de koppeling werkt probleemloos. De 4-wielaandrijving is dan een pluspunt.
Bergaf is het wel opletten, want de auto remt slecht op de motor, maar stuurt daarentegen geweldig door de bochten. Zaak is voldoende ruimte voor je te hebben met dalen, zodat je niet constant hoeft bij te remmen als er iemand voor je rijdt. Dus opletten dat de remmen van de caravan niet te heet worden!
Het verbruik op vlakke wegen is ongeveer 1:8 - 1:9, beetje afhankelijk van de snelheid en de tegenwind. Ik rijd meestal tegen de 90km per uur op de teller. De motor maakt dan 1800 toeren. Bergop loopt het toerental wat op, maar boven de 3500 toeren ben ik nog niet geweest, ook niet op steile stukken. De auto houdt bij 6% stijging de snelheid ook moeiteloos vast.
Conclusie. De BMW X1 is een heerlijke caravantrekker die ik zeker kan aanraden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen T5 2.0 TDI aut. met een Fendt

De ervaring van Leendert Post met een Volkswagen T5 2.0 TDI aut. (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2009 - 2015) en een Fendt Saphir 515 SG van 1624 kg geplaatst op 30-05-2025:

Voor mij de ideale combinatie! Anders dan bij mijn personenauto (VW Arteon 2.0 sedan) merk je het comfort van een zwaardere trekauto.Wat een rust! Het gemonteerde ALKO ATC systeem geeft extra zekerheid. De zware elektrische fietsen kunnen nu in de bus mee, dankzij het FixFork systeem. Het is vooral opletten dat je ongemerkt niet te snel gaat rijden(!) Hoewel de auto 6 versnellingen heeft, is het rijden in de 5e versnelling te meest effectief qua toerental en koppel.
Ik gebruik op deze bus caravanspiegels van het merk EMUK. Die staken wel heel erg ver uit, dus heb ik ze ingekort en het zicht naar achteren lijdt er niet onder.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo EX40 Twin Motor Performance met een Tabbert

De ervaring van Chris Gruyters met een Volvo EX40 Twin Motor Performance (442 pk/325 Kw, bouwperiode: 2024 - heden) en een Tabbert van 1500 kg geplaatst op 28-05-2025:

Dit is een goede stabiele combinatie, het verbruik valt me niet tegen zijn naar de Ardennen geweest en hebben 220km gereden voordat we gingen opladen.
Snelheid was op de cruise control 100 km/pu achter een andere auto met caravan.
Het verbruik ben ik vergeten te noteren maar die noteer ik de volgende keer wel als we er mee weg gaan

Bekijk berekening

Wijzigen


Lynk-Co 01 Plug-in Hybride met een Eriba

De ervaring van Ton Ostermann met een Lynk-Co 01 Plug-in Hybride (261 pk/192 Kw, bouwperiode: 2021 - heden) en een Eriba Feeling 442 van 1270 kg geplaatst op 19-05-2025:

Sinds maart 2024 ben ik in het bezit van een Lynk & Co 01 uit 2022.
Door omstandigheden zijn we in 2024 niet naar het buitenland geweest met de caravan, maar in 2025 de nodige heuvels en bergen gehad in onze rondreis door Frankrijk. Ik hoef er niet veel woorden aan vuil te maken: de Lynk is echt een topper voor zowel solo als caravan rijden. Sterk, super stabiel en zuinig. Gemiddeld met de caravan aan de haak zo’n 1 op 10
Standaard rijden in de B stand levert ook nog de extra elektrische kilometers op tijdens het rijden.
Als de weg wat steiler wordt schakel ik graag zelf om het toerental van de motor op 2.500 - 3.000 te houden. Dat vind ik zelf beter dan dat de automaat het toerental op 2.200 houdt.
Kortom: een echte degelijke auto en super voor het trekken van een zware caravan.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen T-Roc 1.5 TSI aut. met een Sprite

De ervaring van Gerrie met een Volkswagen T-Roc 1.5 TSI aut. (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2022 - heden) en een Sprite Alpine Sport 420 CT van 1250 kg geplaatst op 18-05-2025:

Net terug van onze tweede vakantie dit jaar. De eerste rijs ging naar het uiterste puntje van limburg en nu zijn we naar het Nahetal geweest. De t roc trekt voor het tweede jaar de caravan. Na de eerste rit gelijk achter extra veren laten plaatsen en de kogeldruk verhoogt omdat de combinatie erg onrustig was. Sindsdien is het een fijne en rustige combinatie die er ook geen moeite mee heeft om honderd te rijden. De T Roc heeft veel vermogen en de dsg tegelt het eea prima zelf. Verbaas me er telkens over. Zo snel je er wat achter hangt trekt hij gelijk verder door in de versnellingen. Ook even wat vrachtwagens inhalen en snelheid maken om er tussen te komen is geen enkel probleem. Bij gas geven schakelt hij zelf even terug en voor je het in de gaten hebt zit hij op de 100 of er over. Gebeurd me regelmatig dat ik best nog wel een stuk boven de 100 zit maar dat is niet de bedoeling. Als hij denkt dat het kan schakelt hij ook gewoon door naar de zevende versnelling. Loopt het omhoog dan schakelt hij weer een terug maar dat merk je niet eens. Verbruik ligt gemiddeld rond de 1 op 10 met de caravan.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Outlander PHEV met een Fendt

De ervaring van Hans Soeting met een Mitsubishi Outlander PHEV (239 pk/176 Kw, bouwperiode: 2018 - 2023) en een Fendt van 1410 kg geplaatst op 18-05-2025:

Wij zijn met de combinatie Mitsubishi Outlander PHEV 2020 en Fendt Saphir (1500kg) naar Zuid Frankrijk geweest via het Rhône-dal.
Tot aan het moment dat we serieuze hellingen kregen werkelijk ongelooflijk zuinig gereden.(1 op 10) Toen bleek, TE zuinig. Want vrijwel alle elektriciteit opgebruikt en vervolgens klimmen op benzineaandrijving in de enige overbrenging die er dan is, vergelijkbaar met een 6e versnelling in een brandstof auto... Dat was geen pretje. Na op brandstof opladen op 'n P gedurende 10 minuten, weer voldoende stroom in de accu om alle motoren te kunnen gebruiken . Sindsdien met de caravan en een eventuele mogelijkheid tot steile hellingen, ALTIJD de SAVE-knop aan. En daarom NOOIT verder meer een probleem gehad.... Heerlijke trekker! Snelheden naar keuze.... 100 kan! Maar kost brandstof....De 1 op 5 is dan zo maar een gevolg... En met dat tankje van 40 liter is dat dan snel leeg. Wij blijven meestal zo rond de 90 of lager en dat scheelt een hoop 1 op 8 gemiddeld. Dit dan in trajecten in geaccidenteerd terrein. Op het vlakke is 1 op 9 geen uitzondering.
Een veel kosten bepalender factor vinden wij de wind. Bij flinke wind tegen zoeken wij de luwte van een fikse vrachtwagen met een rechthoekige huif. Scheelt echt liters!
Het grootste voordeel van een aandrijving als bij deze auto is het gegeven dat bij een lange helling naar t dal, de accu op de zwaartekracht weer vol laadt. Die gratis stroom helpt dan weer bij de volgende klim. Geweldig!

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 D6 Hybrid [fuel] met een LMC

De ervaring van Hans Quirijns met een Volvo V60 D6 Hybrid [fuel] (215 pk/158 Kw, bouwperiode: januari 2013 - 2018) en een LMC Munsterland Musica 510 K van 1446 kg geplaatst op 16-05-2025:

Lijkt een goede combinatie maar Volvo diesels staan erom bekend dat ze een slechte motorkoeling hebben.
Intussen 3 volvo diesels gehad (v70 D5, XC70 D5 en V60 D5 TE) en allemaal hebben ze het zelfde probleem.
Met name lange berghellingen naar boven resulteren toch vaak in motorwaarschuwingen indien geen vroegtijdige acties worden ondernomen. (Airco uit en verwarming vol open).
Dus test mag wel iets minder positief.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Outlander PHEV met een Elddis

De ervaring van Erik Zandvliet met een Mitsubishi Outlander PHEV (239 pk/176 Kw, bouwperiode: 2018 - 2023) en een Elddis Affinity 550 van 1405 kg geplaatst op 15-05-2025:

Redelijk goed

Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz EQB 350 4matic met een Adria

De ervaring van Koenraad Haedens met een Mercedes-Benz EQB 350 4matic (292 pk/215 Kw, bouwperiode: 2023 - heden) en een Adria Adora 542 UL van 1796 kg geplaatst op 04-05-2025:

Sinds oktober hebben we deze combinatie. Daarvoor reden we met de EQC, waarmee we 100 kg meer laadvermogen hadden voor de caravan. Met deze wagen is dat beperkt tot 1700 kg. Onlangs maakten we een roadtrip van Beernem naar Landshut (bij München) +/- 900km, en dat is bijzonder goed meegevallen. Ik durf zelfs te zeggen dat het iets stabieler reed dan met de EQC.

De eerste etappe vertrokken we met 100% batterij, en vervolgens reden we telkens ongeveer 130 km per etappe. We deden er drie dagen over, met elke dag een tussenstop op een camping, waar we 's ochtends opnieuw met een volle batterij konden vertrekken. Het was een geweldige en rustgevende trip.
Het rapport dat jullie hier meegeven klopt vrij goed

Bekijk berekening

Wijzigen


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.


 

(Advertentie)

 

Lees ook:

Voorbeeld Trekrapport

Genuanceerd advies

Donatie

Wet- en regelgeving

Over gewichten

 

©2025 Caravantrekker