De ervaring van Martin Jansen met een Kia Niro 1.6 GDi PHEV (141 pk/104 Kw, bouwperiode: 2019 - 2022) en een Beyerland Sprinter 390 D van 1080 kg geplaatst op 01-09-2025:
Op papier klinkt de kia niro PHEV erg mooi met een trekgewicht van 1300KG. Echter de praktijk wijst heel anders uit. In het voorjaar zijn we met onze kia en Beyerland sprinter van 1100KG naar Brabant gereden, dit ging onstpannen en er gemakkelijk automaat in de sport stand en rijden maar voor ons is dit zo'n 160KM rijden en hadden we nog 30% batterij over. Maar maar deze zomer naar de Savoie in frankrijk was toch echt heel anders tot Antwerpen was alles top, toen was de batterij leeg en moest de 1600 het alleen doen wat een ramp inhalen is niet meer mogelijk dus tussen de vrachtwagens. Dan kun je zeggen ok je bent op vakantie dus rustig aan maar vermogen indien noodzakelijk is toch wel wenselijk. de heuvels na beaune waren dat ook echt billen knijpen. omdat er geen laadpaal te vinden was in de omgeving beaune zijn we deze 200KM alleen op de motor doorgereden. onze ervaringen zijn al met al niet goed te noemen deze auto is perfect voor een lichte caravan/vouwwagen. maar 1100KG aan de haak is echt te zwaar voor deze auto.
De ervaring van Alt jan Harbers met een Ford Kuga 1.5 EcoBoost (150 pk/110 Kw, bouwperiode: november 2016 - 2019) en een Dethleffs c-joy 460 LE van 1122 kg geplaatst op 31-08-2025:
fijne auto om er zo mee te rijden 150pk met caravan er achter geen enige moeite om de caravan te trekken.
zij er dit jaar er mee door het reuzengebergte gereden in tsjechie en in polen,
ik reed ongeveer 90 km per uur in de vijfde versnelling.
kogel druk 100kg.
zeer fijne auto
De ervaring van Eldert Groenendijk met een Kia Sportage 1.6 T-GDi Hybrid (230 pk/169 Kw, bouwperiode: 2022 - 2024) en een Hobby De Luxe 540 UL van 1547 kg geplaatst op 30-08-2025:
Heerlijke trekker ( 1.6 TGDI HEV 230 PK) met Burstner van 1.500kg. Altijd voldoende reserve om vlot te acceleren en vlot in te halen. Klim achter Luik geen enkel probleem. Op de route du soleil echt de cruise control gebruiken, want anders rij je snel veel te hard. Van de caravan voel ik alleen de hobbels en wat zuiging van inhalende busjes en campers. Zowel in Eco als in Sportstand prima schakelgedrag. Ik gebruik zelf de sportstand, waarbij ik af en toe de flippers gebruik om eerder terug te schakelen en forse afdalingen. In file vaak electrisch. In eco doet hij dat ook op snelheid (een aantal kilometers). Cruise control in Frankrijk op 100kmh. Zuinig is ie niet echt. Afgelopen zomer gemiddeld 1 op 8 tot 8,5, maar dat mag de pret niet drukken. Kortom heerlijk ontspannen rijden!
De ervaring van Jeroen met een Volvo XC40 Singe Motor Ext.Range (252 pk/185 Kw, bouwperiode: 2023 - 2024) en een Knaus Sudwind 450 FU van 1300 kg geplaatst op 29-08-2025:
Afgelopen weken een trip naar de vogezen, en via de moezel terug naar huis. Wat een heerlijk ontspannen combi, de caravan van ongeveer 1350-1400kg voel je gewoon niet, geen helling is te stijl, en bergop rijdt je iedereen met groot gemak voorbij. Optrekken met caravan is ook een feest, in veel gevallen ben je bij verkeerslichten alsnog het snelste. Zonder caravan leuk om te zien vanaf 1100m naar 300m hoogte procentjes terug te winnen. Vanuit moezel naar nl terug, in de ardennen is het een redelijke laadwoestijn, even rekening mee houden. Daar vertrokken met 74% en na 140km geladen in Verviers met 19% aankomst. Onderweg nog gedacht door te rijden naar Eijsden wat eigenlijk makkelijk had gekund. Van Verviers met 88% geladen vertrokken en 9% thuis aangekomen na 195k. Range dus echt wel prima, stabiliteit zonder twijfel door gewicht van de auto beter dan elke vergelijkbare auto op brandstof. Range, eigenlijk best prima zo. Laadinfra, op meeste plekken in Frankrijk en dld meer dan prima.
De ervaring van Jan met een Hyundai Tucson 1.6 T-GDi aut (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2021 - 2024) en een Caravan van 1300 kg geplaatst op 28-08-2025:
MIjn ervaring met de mild hybrid versie van de Tucson is zeer positief. Wat een dijk van een auto. Hij trekt moieteloos onze caravan van 1300 kg. Helling op en wegrijden op hellingen zijn geen probleem. De automaat kiest steeds de juiste versnellngen. Ik hoef vrijwel nooit in te grijpen op de gekozen versnelling.
De ervaring van navi2008 met een Volkswagen Tiguan 1.5 eHybrid (272 pk/200 Kw, bouwperiode: 2024 - heden) en een Knaus Sport 450 FU van 1200 kg geplaatst op 27-08-2025:
Fantastische combinatie. Caravan weegt beladen rond 1400 kg. Reis naar Spanje verliep probleemloos. Je hebt nooit het gevoel iets tekort te komen. Echt heel iets anders dan de Tiguan 2 1.5TSI met 150 pk. die ik hiervoor had. Hellingen zijn geen enkel probleem. Je kunt eventueel zelf 'flipperen', maar eigenlijk regelt de auto alles zelf.
Bij La Jonquera gewoon met 90 km/u omhoog waarbij de auto even terugschakelt naar S4. Bij hellingen schakel ik de sportstand in, maar denk dat dit ook zonder kan. Verbruik valt mij erg mee. In de afdaling zorgt recupereren voor terugwinnen van energie. Bij 95km/u is 10l/100 km. haalbaar. Ga je 100 rijden dan wordt het 11/100. Natuurlijk is na ongeveer 200 km. in de hybridestand de batterij leeg. Bij overnachtingscampings een paar keer opgeladen met 230v.
Je ziet wel steeds vaker dat het niet is toegestaan elektrische auto's op te laden op de camping, behalve dan aan laadpalen.
Door het hogere gewicht ook weinig last van zijwind. Alles is super stabiel. Ook de Oppi spiegels voor Tiguan 3 bevielen prima, geen trillingen en goed zicht.
De ervaring van Oskar met een Volkswagen Multivan 1.4 PHEV (218 pk/160 Kw, bouwperiode: 2022 - heden) en een Burstner Premio 490 TL van 1170 kg geplaatst op 23-08-2025:
De VW Multivan Hybride trekt met gemak de Bürstner 490TL met een maximaal gewicht van 1300kg (mag 1500kg hebben).
Op aanraden van de dealer gebruik ik de de zogenaamde “S”-stand van de automatische versnelling, dat zorgt voor een juist toerental en koppel bij optrekken en op de motor afremmen waardoor je vlot met het verkeer mee kan.
Bij een kogeldruk tussen de 60kg en 80kg volgt de caravan netjes en merk je geen zogenaamd duwen of bonken, ook bij hogere snelheden (waar toegestaan) is er geen merkbaar verschil of tendens naar slingeren, zelfs niet bij het inhalen van vrachtwagens.
Ook in de bergen gaat het vlot, de automatische versnelling reageert bij haarspeldbochten direct en soepel.
Ik ben zeer tevreden met deze combinatie.
De ervaring van Rene met een Kia Sportage 1.6 T-GDi Hybrid [fuel] (180 pk/132 Kw, bouwperiode: 2022 - 2024) en een Tabbert Rossini 450 TD van 1400 kg geplaatst op 20-08-2025:
De Sportage mag 1650 kg trekken en neemt de Tabbert moeiteloos mee. ook in Oostenrijk en in de Pyreneeën.
het verbruik valt alleszins mee. gemiddeld 1 op 10. de caravn weegt beladen ca. 1450 kg en ik zorg dat alle zware zaken in de auto worden meegenomen. zo is de Sportage lekker zwaar ten opzichte van de caravan.
en dan hebben we ook nog 2 elektrische fietsen op de dissel staan.
De ervaring van Hans Helfensteijn met een Volkswagen Tiguan 1.4 TSI 4M aut. (150 pk/110 Kw, bouwperiode: maart 2018 - 2019) en een Caravan van 1300 kg geplaatst op 19-08-2025:
Dit jaar voor het eerst met de Tiguan en de Adria Adora 462 PU uit 2008 op vakantie geweest. Caravan beladen tot 1300 kg. De reis ging naar Italië. Combinatie reed echt fantastisch. Geen enkel probleem in Oostenrijk op de Fernpas en de Reschenpas. DSG automaat deed het prima, eigenlijk alleen maar in D gereden. Verbruik viel mij ook erg mee, bijna 1 op 10, waarbij ik hoofdzakelijk 90 A 95 km per uur heb gereden op de CC.
De ervaring van Harm met een Mazda CX-5 G 2.0 (165 pk/121 Kw, bouwperiode: februari 2012 - februari 2017) en een Fendt Tendenza 495 SFR van 1563 kg geplaatst op 18-08-2025:
Onze Mazda CX5 (benzine, handgeschakeld, 2014) is een echt werkpaard. Met onze oude caravan (Homecar, maximale gewicht 1300 kg) had hij geen enkele moeite. De CX5 heeft geen turbo waardoor je in de bergen wat vaker (en eerder) moet terug schakelen. Zeker boven de 3000 toeren heeft deze auto meer dan voldoende trekkracht. Afgelopen jaar voor het eerst met onze nieuwe caravan (maximale gewicht 1800 kg) naar Luxemburg, het Zwarte Woud (Duitsland) en het gardameer (Italie) gereden en wij zijn nog steeds erg tevreden! Vanwege het lage(re) eigen gewicht van de CX5 hebben wij de auto wel zo zwaar mogelijk gemaakt en hierdoor blijft de combi bij een snelheid van 95 km/uur erg stabiel. Geen rare slingerbewegingen meegemaakt. De 6de versnelling is niet bruikbaar maar op vlakke stukken de 5de versnelling wel. In de bergen moet de CX5 flink werken maar ook bij een stijging >5% is de derde versnelling prima om met 80 km/uur naar boven te rijden. Wel zorgen dat er toeren gemaakt worden.
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.
Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.