Caravantrekker.nl

De 10 nieuwste gebruikerservaringen

Mazda CX-60 e-SkyActive PHEV met een Dethleffs

De ervaring van Loenders Raf met een Mazda CX-60 e-SkyActive PHEV (241 Kw/328 pk bouwperiode: 2022 - heden) en een Dethleffs Camper 470 ER van 1335 kg geplaatst op 27-09-2023:

Zuid-Frankrijk, côte d’Azur met de CX60 en een Dethleffs Camper 470ER.

Als je een snelheid kan aanhouden van max 95 km/uur heb je steeds voldoende batterij over en kom je nergens in de problemen. Op deze manier rijdt de combinatie heerlijk en rustig.
Verbruiken doet hij wel wat, gemiddeld 13,8 liter/100 km, soms 15, soms 12.

Wat wel stoort is de adaptieve cruise (werkt echt irritant) en de vermoeidheidsherkenning voor de bestuurder. Beiden schakel ik steeds uit, wat je moet herhalen na elke tankbeurt.

Tanken deden we elke 250 km, om zeker nooit in de problemen te komen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 TSI [DSG7] met een Dethleffs

De ervaring van Rob de Ridder met een Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 TSI [DSG7] (92 Kw/125 pk bouwperiode: juni 2014 - 2018) en een Dethleffs c-joy 460 LE van 1143 kg geplaatst op 27-09-2023:

Dit jaar voor het eerst met deze combinatie op pad geweest. De auto is inmiddels 9 jaar oud.
De caravan is voorzien van veel extra's (mover, cassette luifel, fietsendrager) en is flink zwaarder en ook hoger dan de oude caravan. Ik vermoed dat de caravan beladen richting 1300 kg gaat.
Voorheen reden we veel sneller met de caravan, met deze combinatie is 90-95 km/u wel het maximum. Zowel qua stabiliteit als vermogen/ trekkracht. Bovendien loopt de olie temperatuur bij lange snelweg hellingen flink op tot maximaal 123°.
Optrekken op steile hellingen is geen probleem trouwens. Ik rijd de automaat in de sportstand of handmatig geschakeld. Het gebruik viel mee (1 op 9,5), waarschijnlijk door een gunstige windrichting en het feit dat we niet zo hard meer kunnen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4M aut. met een Fendt

De ervaring van Sven Wals met een Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4M aut. (169 Kw/230 pk bouwperiode: november 2018 - 2021) en een Fendt Tendenza 515 SG van 1600 kg geplaatst op 24-09-2023:

Begin september met deze combinatie naar Slovenië (Bled) en Oostenrijk (milstattersee) geweest. De caravan weegt ongeveer beladen 1800 kg en mag 2000 kg wegen. De tiguan is de 230 pk versie met 4 wielaandrijving. Vooral de adaptieve cruise control is echt een aanrader met de caravan.
De combinatie is heel stabiel en verbruik is me ook nog meegevallen 12,5 liter op de 100 km gemiddeld inclusief de stevige hellingen op de snelweg continu tussen de 95 en 100 km gereden ook bergop de 100 vast houden was geen probleem. Wel de Automaat in sport stand gezet anders schakelt deze echt veel te vroeg op.
De auto mag 2500 kg trekken ik denk dat dit in Nederland wel kan, maar als je toch de heuvels op en vooral af moet op de buitenlandse snelwegen
Dat de caravan de auto te baas wordt en niet andersom. De auto was geladen met 2 volwassenen een kind van 1 jaar en hond van 25 kg en nog een hoop tassen en andere bagage de auto weegt leeg 1610 kg dus ik denk al met al dat deze tegen de 2000 kg woog. Op het dak lag een ski box met nog zeker 70 kg aan kleding erin (deze bewust niet in de caravan geladen)

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi Q5 55 TFSI-e Quattro met een Caravan

De ervaring van Marius met een Audi Q5 55 TFSI-e Quattro (270 Kw/367 pk bouwperiode: 2019 - heden) en een Caravan van 1600 kg geplaatst op 21-09-2023:

Onze 2e Hobby 560 en ook 2e Audi Q5 Quattro omdat deze combinatie zo erg goed bevalt.

Het rijden met de relatief korte Q5 is bijzonder prettig als soloauto. Zeer veel assistentie systemen die voor van alles en nog wat waarschuwen, en je in je baan houden, je vertellen of er iemand naast je zit, en de verkeersborden in de gaten houden. Zoveel dat ik er soms kriegel van wordt en veel uitzet. Maar wanneer de caravan erachter zit ben ik het meest verrukt over twee systemen. Het ene is de adaptive cruise control en de andere is de downhill control.

Onze caravan is een Hobby 560 WFU, een 2,5m brede wagen en ong 7,5m lang. Toen we die voor het eerst achter de auto haden was het wel even schrikken want daarvoor hadden we een Hobby van 2,15m breed. Maar met een stel goeie spiegels van EMUK voor Audi Q5, welke ik overigens iedere caravan rijder kan aanbevelen want ik heb nog nooit brede caravanspiegels gezien die zo trillingsvrij zijn en zo gemakkelijk gemonteerd kunnen worden, is het rijden en manoeuvreren echt heel makkelijk. Zelfs in de nauwe straatjes van menig Spaans dorpje zijn we nooit in de problemen gekomen. Het verbruik van deze combinatie ligt wel wat aan de hoge kant. Ik kan met heel bewust en kalm rijden net onder de 12l/100km blijven, maar de reële waarde ligt ergens tussen 13 en 15l/100km afhankelijk van wind, gereden snelheid en welke weg je neemt. Ik ben zelf nogal van het opschieten in het verkeer en kan maar slecht achter een stoet vrachtwagens blijven hangen en dat speelt zeker een rol in mijn persoonlijk verbruik.
Met deze combinatie is het heerlijk relaxed rijden. We hebben meestal 2 fietsen op de dissel, en omdat deze caravan een badkamer achterin heeft en dus relatief veel gewicht voorin, komt er al snel meer druk op de kogel met de fietsen erbij. Daarom heb ik de andere zware dingen onder het Franse bed achter de wielen liggen. Op die manier kan ik de kogeldruk zo rond de 80kg houden wat prettig is voor het rijden en ook de slijtage van de Knott-koppeling niet al te zeer negatief beïnvloedt. We kunnen makkelijk en zonder de stabiliteit te verliezen of het gevoel te hebben dat het onveilig is, 120km/u op de autoroute halen, wat we dan bij het inhalen van een bus of vrachtauto ook regelmatig doen. Ook op het beruchte stuk Autoroute A9 even ten zuiden van Narbonne, op weg naar Perpignan waar de Vents Lateral uit het westen, je regelmatig boosaardig kunnen verrassen blijft de combinatie rustig en stabiel. Wel moet je bij krappe bochten opletten dat de kont van de caravan niet uitzwenkt en je daardoor schade rijdt. En ook is de relatief kleine draaicirkel van de auto meteen weer een nadeel omdat de fietsendrager bij een hele scherpe draai tegen de kont van de auto kan komen. Het enige nadeel aan deze auto is dat er een predictief adaptief cruisecontrol systeem op zit, en dat past de snelheid van de auto aan op aanwijzing van de verkeersborden, zowel naar boven als naar beneden. Wanneer er dan een bord 120km verschijnt en je rijdt 100km/u versnelt de combinatie automatisch naar 120km/u. De auto herkent dmv trailer-assist dat er een aanhanger aan de auto zit, waarom heeft meneer Audi dan ook niet meteen deze aanpassing automatisch ingeregeld, dat je bv niet meer dan tot 100km/u versnelt. Je kunt het handmatig uitzetten, maar met zoveel automatische herkenningsystemen aan boord was dit ook de normaalste zaak geweest wanneer dit systeem ook automatisch zou zijn.
Voor het achteruit rijden en zicht naar achter heb ik een Wifi back-up camera achterop de caravan zitten welke ik met een oude Iphone 6 heb verbonden en deze hang ik met een magneet aan mijn binnenspiegel, deze is dan alleen maar met de camera verbonden en doet verder niets anders. Er hoeft zelfs geen sim-kaartje in. Op die manier heb ik toch nog vrij goed zicht wat er direct achter de caravan gebeurt en een simpele en duidelijke hulp bij het achteruit rijden, omdat in het beeld ook hulplijntjes zijn geprojecteerd.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC60 B5 met een Fendt

De ervaring van Adri met een Volvo XC60 B5 (194 Kw/264 pk bouwperiode: november 2019 - 2022) en een Fendt Bianco 515 SG Selection van 1600 kg geplaatst op 20-09-2023:

De XC60 mag 2300 kg trekken en de Fendt heeft een 1900 kg as en weegt in beladen toestand rond de 1700 kg. Daarmee heb je ruime overcapaciteit. Zeer stabiele combi. Caravan ‘ligt keurig stil’ achter de auto bij een kogeldruk van 95-100 kg. De motor (250 pk en 350 nm) is zeer krachtig wat in het gewone gebruik al prettig is en in de bergen heel bijzonder. Ik zorg dat ik in de bergen altijd tussen de 2000-2500 tpm rij. Een genot om mee te rijden. Van Nederland via Frankrijk en Zwitserland naar Italie geweest. Ter plaatse weinig solo gereden. Gebruik over 2500 km 1:9,5

Bekijk berekening

Wijzigen


Ford Kuga 2.5 PHEV met een Knaus

De ervaring van Gerko met een Ford Kuga 2.5 PHEV (165 Kw/224 pk bouwperiode: 2020 - heden) en een Knaus Sport 460 EU van 1300 kg geplaatst op 20-09-2023:

Eerst dit jaar een nieuwe caravan aangeschaft die getrokken werd door een VW Golf Sportsvan uit 2018 van 150 pk en 250 nwm. Na een vakantie naar Denemarken en Tsjechië, bleek dit op zich een prima combinatie v.w.b. de trekkracht, maar ik had steeds het gevoel dat de caravan met de auto op vakantie was i.p.v. andersom. Ik vond de auto te licht voor de caravan, verhouding was m.i. niet goed. Auto beladen 1600 kg en caravan 1420 kg. Overgegaan op de aanschaf van de Ford Kuga uit PHEV uit 2022 en ik kan niet anders zeggen dan wat een heerlijke trekauto. De auto ( beladen 1900 kg) is de caravan echt de baas, van de zuigende werking van voorbijrijdende bussen en busjes voel je (bijna) niets meer. Je moet even leren omgaan met de electro/motor combinatie, dus zorgen dat je bij steile hellingen de elektromotor op tijd bijschakelt, maar dan trekt de auto moeiteloos de caravan hellingen van zelfs 18% op. Ik reed met mijn vorige auto’s nooit harder dan 90-95 km per uur, maar met de Ford reed ik opeens 110 km achter een camper aan zonder dat ik het in de gaten had. Direct weer terug naar de 90-95 km omdat ik dat gewoon een veilige snelheid vind, buiten wat kan en mag. Als laatste het verbruik met caravan was 1:12,8, daarbij moet ik wel vermelden dat ik met een volle accu wegreed, zonder volle accu lag het verbruik 1:12,1.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Eclipse Cross PHEV met een Hobby

De ervaring van Arnold Roijmans met een Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (138 Kw/188 pk bouwperiode: maart 2021 - heden) en een Hobby De Luxe 440 SF van 1275 kg geplaatst op 18-09-2023:

Even 14 dgn naar Frankrijk vanuit Eindhoven. Met een onbekende auto. Zojust een week geleden een Mitsubishi eclipse Cross aangeschaft. Aangereden met de instelling Eco en save mode. Volle acculading en volle benzinetank.
Ben nog nooit met een combinatie met een cruise control op 90 de E25 na luik de helling op gereden. Mijn god wat rijd dat rustig. Was altijd werken met de versnellingsbak. Maar nu geen probleem. Ben er wel achter gekomen dat je de charge mode op tijd moet bij zetten anders krijg je zoals ik bij Bastogne de waarschuwing van "het schildpadje" te zien. Verder zijn we door gereden naar luxemburg waar ik 30 ltr in de tank kon doen. Heb iedere keer rond deze afstand (300 Km) getankt. Kwam de gehele reis uit op 1 :10. Wat ik op zich een mooie verbruik vind gezien de snelheid. Wanneer de auto bij het optrekken boven de 40Kw komt de accu erbij om te leveren. Als je dan zorg dat de accu rond rond 50% bijft met de charge mode dan heb je een goede auto die op z'n tijd onder de 50Km/u met caravan in de elektro stand rijd. Heb wel de regeneratie B op 5 staan als we de helling af gaan. Pure winst dus. Ben er helemaal tevreden mee.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V70 2.5T met een Knaus

De ervaring van Danny met een Volvo V70 2.5T (147 Kw/200 pk bouwperiode: oktober 2007 - oktober 2010) en een Knaus van 1290 kg geplaatst op 17-09-2023:

Afgelopen zomer dan overgestapt van een Ford Focus 1.0EcoBoost naar een Volvo V70 2.5T Geartronic.

Grote tegenvaller was dat de bestemming zo snel bereikt was. Ik had best langer willen genieten van dit span samen.

De Ford trok onze Knaus Südwind As Good As Gold II uit 2002 al overal naar toe, maar af en toe moest je wel flink terugschakelen of goed anticiperen. Met de Volvo gaat alles veel makkelijker. Nu is onze caravan in totaal ook maar 6 meter en 1200 kg licht. Dat helpt en er kan nog wat meer van de zware spullen in de auto.

Heel blij mee.

Bekijk berekening

Wijzigen


Hyundai Tucson 1.6 T-GDi PHEV met een Caravan

De ervaring van Johan met een Hyundai Tucson 1.6 T-GDi PHEV (195 Kw/265 pk bouwperiode: 2021 - heden) en een Caravan van 1300 kg geplaatst op 15-09-2023:

Met enige huivering de slechte ervaringen hier gelezen over de combi met een Hyundai Tucson PHEV.

Na lang speuren en heel veel lezen, en met blijkbaar heel erg uiteenlopende ervaringen van de diverse bestuurders toch een PHEV besteld.
Dit jaar met de caravan (Wilk Stern 450MD, Max 1300 kg) naar de Bodensee geweest.

Ik begrijp WERKELIJK niet waar de slechte ervaringen vandaan komen !! Het rijden met een caravan met de Tucson PHEV was een feest. Enige opmerking is dat je met de SSC (Smart Cruise Control) de HDA (Highway Drivers Assistence) uit moet zetten, omdat lane-folowing zorgde voor een continue correctie en dus een zichzelf versterkende slingerbeweging.

De PHEV trekt de caravan alsof het helemaal niks is, kon zelfs prima doortrekken tot 130km/uur om ff in te halen of in te voegen.

Blijven hangen in hoge toeren ? Alleen een enkele keer als je zelf vol gas hebt gegeven om vaart te maken. Even je gas lossen en hij schakelde alsnog door.

Ik snap de bijkans hetze die hier opgevoerd word dan ook niet.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz B 200 met een Knaus

De ervaring van Piet met een Mercedes-Benz B 200 (120 Kw/163 pk bouwperiode: 2019 - 2023) en een Knaus Sudwind 460 EU van 1370 kg geplaatst op 11-09-2023:

Goedemiddag
Mijn ervaring is meer dan goed alle zwaardere spullen in de auto, caravan (knaus 460) is dan ongeveer-1550 kg je voelt de caravan bijna niet rij met het vracht verkeer mee ongeveer 85 km rijd de combinatie erg prettig.
Het verbruik is 1/op 9 met weinig wind(kracht 4/5 is heel mooi ,ik kan deze combinatie aanbevelen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer eerst een auto voor een trekkrachtberekening.


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Over het Trekadvies

Een paar sterren zegt lang niet alles over de trekcapaciteiten van een auto. Een uitgebreid trekadvies geeft veel meer informatie volgens velen.


 

(Advertentie)

 

Lees ook:

Blijf van het gas af!

Caravan (te?) zwaar

Wet- en regelgeving

Hoe meer PK's, hoe beter?

Bandenspanning

 

©2023 Caravantrekker