Caravantrekker.nl

De 10 nieuwste gebruikerservaringen

Nissan X-Trail e-4orce (5p) met een Eriba

De ervaring van Geert Wolfs met een Nissan X-Trail e-4orce (5p) (214 pk/157 Kw, bouwperiode: 2022 - heden) en een Eriba Nova Light 442 van 1300 kg geplaatst op 09-07-2024:

We rijden deze auto pas twee weken, maar we zijn heel tevreden. Jaren lang heb ik een Subaru Forester gereden en tot grote tevredenheid moet ik zeggen. Toch werd het tijd voor iets anders. Proefrit gemaakt in een nieuwe Subaru Forester en dat maakte eigenlijk niet veel verschil met de oude. Toen gereden in een Rav 4 van Toyota en de Nissan X-trail e-4orce. Toen was het meteen duidelijk. Wat rijdt die Nissan geweldig! De afgelopen week met de caravan erachter gereden en dat is ook een feest. Ik heb het idee dat ik met de Nissan X-trail met caravan, net zo vlot rijdt als de Subaru zonder. Het verbruik valt me ook erg mee. Ongeveer 1 op 9.
Ik geloof dat we met deze combinatie veel plezier gaan beleven op onze vakanties.
Het voelt allemaal heel stabiel aan.
Om het verhaal nog compleet te maken, zonder caravan rijden we rond de 1 op 15.
Misschien heeft u iets aan dit verhaaltje, vriendelijke groet Geert.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC40 T4 AWD aut. met een Fendt

De ervaring van Bas Durlinger met een Volvo XC40 T4 AWD aut. (190 pk/140 Kw, bouwperiode: 2018 - 2020) en een Fendt Bianco 515 SG Selection van 1621 kg geplaatst op 08-07-2024:

Hebben ivm een zwaardere caravan (Fendt Bianco 515 SG) de Volvo xc40 T4 aut gekocht.
Ondanks het feit dat deze wat licht wordt ingeschat voor deze caravan, heb ik geen problemen ervaren. Loeisterk, de stabiliteit is oké, maar je moet de caravan wel goed beladen. Na onze reis naar Bretagne en Normandië heb ik een setje MAD hulpveren laten monteren. Verschil is duidelijk, geen zwabberen meer, en de caravan raakt ook geen “hobbels” meer, ondanks de twee elektrische fietsen opde dissel.
Kan deze combinatie van harte aanbevelen

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Captur TCe 90 met een Caravelair

De ervaring van A van Dijk met een Renault Captur TCe 90 (91 pk/67 Kw, bouwperiode: 2022 - heden) en een Caravelair Antares Luxe 390 van 1000 kg geplaatst op 08-07-2024:

Wat een fijne combinatie, de caravan ligt als een huis achter de auto.wij rijden 95 op de cruise,in de 5 de versnelling. Hier kan je heel lang inrijden ook lichte heuvels,anders terug naar 4 en dan blijft de combinatie rond 85-90 de heuvels trotseren.Hierbij blijft het verbruik schommelen tussen 1 op 9-9,5
Dus je kan goed doorrijden en toch zuinig zijn.Wel zet ik de motor in sportstand, zodat je snel kan reageren als je ziet dat hij terug loopt in toeren

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-60 e-SkyActive PHEV met een Fendt

De ervaring van Richard met een Mazda CX-60 e-SkyActive PHEV (328 pk/241 Kw, bouwperiode: 2022 - heden) en een Fendt Tendenza 465 SFB van 1490 kg geplaatst op 08-07-2024:

Hoi allemaal,

Ooit een aantal vakanties met een hybride (Mitsu Outlander PHEV, max trekgewicht 1500kg) gehad en hier was ik niet blij mee m.b.t. actieradius. Ik had zelfs een extra jerrycan in de disselbak om risico te voorkomen stil te komen staan (dit is ook 2x gebeurd :-( )

Komend jaar met onze CX-60 op pad, de Tendenza mag 1500kg wegen, de auto zal geladen worden en een dakkoffer erop.

Ik lees positieve berichten en zal na de zomer mijn ervaringen delen over de rit nu wij weer hybride rijden (hiertussen een Hyundai Tucson benzine gereden, geen problemen)

Groetjes, Richard

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen T-Roc 2.0 TSI 4Motion met een Sterckeman

De ervaring van Stefan met een Volkswagen T-Roc 2.0 TSI 4Motion (190 pk/140 Kw, bouwperiode: september 2017 - 2022) en een Sterckeman Sport edition 480 CP van 1250 kg geplaatst op 06-07-2024:

Wat een machine is de t-roc. Geen berg te stijl voor de 2.0 motor met 4wd.
De caravan van maximaal 1400kg werd met gemak de berg op getrokken (100km/h).
110km/h was ook prima mogelijk
alleen bij het inhalen van vrachtwagens werd het wat instabieler.
Het brandstof verbruik daar in tegen is wel wat minder fijn. Bij 80km/h is 1 op 9/10 mogelijk maar bij 90km/h gaat dit al snel naar 1 op 8.5. En bij 100km/h kom je al rond 1 op 6.5 uit.

Als je dan toch zuinig wilt rijden is 90km/h achter een vrachtwagen een aanrader 1 op 11 ongeveer.

Kortom de t-roc is een erg fijne caravantrekker, altijd voldoende vermogen en grip beschikbaar. Het nadeel is het brandstofverbruik en de kofferbak ruimte.

Bekijk berekening

Wijzigen


Nissan X-Trail e-4orce (5p) met een Fendt

De ervaring van Erik met een Nissan X-Trail e-4orce (5p) (214 pk/157 Kw, bouwperiode: 2022 - heden) en een Fendt Tendenza 465 SFB van 1500 kg geplaatst op 05-07-2024:

Met vooraf advies via deze site en in acht genomen van de gewichtsverdeling, ben ik echter wel een beetje teleurgesteld ivm het verbruik van mijn combinatie. Nissan x-trail 4orce ' 23. en een fendt Tendenza 465 sfb.
Bij mijn eerste reis naar Frankrijk was mij na een tweede tankbeurt het al duidelijk dat het verbruik aan de hoge kant lag, volgens de boordcomputer althans, gem verb: 16 l.😡
Aangekomen op bestemming even bandenspanning nagekeken en toch wat bijgeduuwd.
Gezien de gewichtsverdeling caravan 1800 kg en wagen met twee personen en bagage +/- 130 kg is het verbruik bij een gemiddelde snelheid van 85 p/h ( autostrade - plat geen bergen) toch nog altijd aan de hoge kant te noemen! Bij de terugreis en de juiste bandenspanning met iets minder proviant is volgens de boordcomputer nu een gemiddelde verbruik van 14 l ! Dit is nog altijd 3 a' 4 l boven de opgegeven waarden! Miss heeft het hoge verbruik ook te maken met de elektrische koelbox (diepvries -18°) ? Waar kan ik nu nog op bezuinigen? Aangezien ik geen zware voet heb en bij dalingen zoveel mogelijk gebruik maak van het opladen van batterij. Alvast bedankt voor jullie meningen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mini Countryman Cooper met een Eriba

De ervaring van Rob de Jong met een Mini Countryman Cooper (136 pk/100 Kw, bouwperiode: januari 2017 - heden) en een Eriba Nova Light 465 van 1200 kg geplaatst op 05-07-2024:

Met deze combinatie afgelopen weken naar en door Frankrijk gereden. Zoals eerder opgemerkt een niet alledaagse verschijning een Mini met grote caravan en krijg ik vaak leuke reacties. De trekkracht van deze Mini is voldoende. De auto heeft 7 versnellingen en doet het over het algemeen goed. Soms handmatig omdat de automaat tijdens het stijgen ging pendelen tussen 2 versnellingen. Sportstand kan ook wel eens helpen. Deze combinatie neemt de helling ten oosten van Luik vlotjes. Tijdens het klimmen tot 90 km per uur voelt de combinatie redelijk stabiel aan echter boven 90 km/u gaan de voorwielen grip verliezen waardoor de druk op het stuur lichter wordt met als gevolg dat het risico op slingeren groter wordt. In Luxenburg op de provinciale weg waar een inhaalstrook is van een paar kilometer is een vlugge inhaal actie, bijvoorbeeld een grote vrachtauto, niet aan te bevelen. Ik heb voor deze Mini een Seat Leon en later een Ford Focus gehad welke vele male stabieler waren dan deze Countryman. Bij navraag bij de dealer vertelde men mij dat de Countryman wat te soepel is geveerd waardoor bij een volle belading de wagen wat achterover gaat hangen, ook bij een voorschreven kogeldruk van 75kg. Volle belading valt ook wel mee omdat we met 2 personen zijn. Wel is het zo dat altijd voor het rijden de zware spullen uit de caravan halen en in de auto leggen. Maar goed, dat zal niet het maximum laadvermogen van de wagen doen overschrijden verwacht ik zo. Hulpveren of stuggere veren zouden een oplossing kunnen zijn echter zijn niet leverbaar voor de BMW/Mini en als je ze kan vinden dan kan dit invloed hebben op de garantie van de auto.
Samengevat, deze combinatie is mogelijk echter alleen voor ervaren chauffeurs. Persoonlijk zou ik de Countryman niet bestempelen als een echte trekauto en zou hem niet adviseren voor een combinatie als deze.

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Zafira 1.4 Turbo aut. [5-seats] met een Hobby

De ervaring van Harald met een Opel Zafira 1.4 Turbo aut. [5-seats] (140 pk/103 Kw, bouwperiode: juni 2016 - 2019) en een Hobby De Luxe 495 UL van 1465 kg geplaatst op 03-07-2024:

Met goede belading een hele fijne combinatie. Hobby 1500 Kg. Lading auto 400kg met passagiers. Vlakke weg en autobaan hellingen geen probleem. De 6e versnelling gebruik ik niet. 90-95 Km/h is mooi. Terugschakelen terwijl Cruise Control aanstaat is plus van de Zafira (gaat niet uit dus). Wel bij remmen. Ik houdt het momentele verbruik in de gaten om terug en op te schakelen. Steile helling >13% gaat goed met de genoten bergtraining van Menno. (aanrader). Optrekken op autobaan helling hoog toerental en je rijdt gewoon mooi weg.
Voor ons een mooie en fijne combinatie.

Bekijk berekening

Wijzigen


Nissan X-Trail DIG-T 163 met een Tabbert

De ervaring van Robert met een Nissan X-Trail DIG-T 163 (163 pk/120 Kw, bouwperiode: september 2015 - 2019) en een Tabbert Rossini 450 TD van 1400 kg geplaatst op 03-07-2024:

Eerder schreef ik een review over deze auto met een Hobby. Die is intussen verkocht en daarom huurden we in 2023 een Tabbert die max. 1700 kg mocht wegen. Een heel gewicht, maar je hoeft niet alles vol te pakken als je met z'n tweeën gaat.
Toch was de Tabbert in het rijden een zwaar kreng, een mover zat niet in het huurpakket, dus bij aankoppelen en rangeren merk je dat gewicht goed.
Rijden op verharde wegen ging prima, zij het dat de caravan, waarschijnlijk door zijn dubbele dak met luchtinlaat aan de voorzijde, een flinke luchtweerstand heeft en dat is goed te merken aan de te behalen snelheid en het brandstofverbruik. We waren met de Hobby gewend om net op de 100 km/h te zitten, met de Tabbert was dat te halen, maar in z'n 5. Het verbruik lag dan boven 1:8. Omdat we toch wel zuinige Nederlanders zijn, beperkten we de snelheid maar tot vrachtwagenniveau, zo'n 90 km/h. Met de Hobby reden we dan 1:10-10,5. Met dit zware geval werd dit 1:8,5 tot 1:9. Over wegligging hadden we niks te klagen.
Op de caravan was een fietsdrager gemonteerd, die wij helaas niet konden gebruiken omdat het sleuteltje er niet bij was en we dit te laat ontdekten. Je moet ook alles controleren als je wat huurt! Wel drukte de fietsdrager ons een dikke deuk in de achterbumper toen we misreden en op een breed stuk weg een 180 graden-draai maakten. De drager zat te ver naar voren en we konden geen maximale draai maken. Hinderlijk als je steeds moet oppassen geen maximale draai te maken.
Mochten wij ooit nog weer zelf een caravan kopen, dan zou het zeker niet zo'n lompe, zware Tabbert zijn. Zeker niet met het vooruitzicht dat een caravan minstens 20 jaar meegaat en dat binnen 20 jaar heel wat meer auto's elektrisch zullen rijden, waarbij de meeste betaalbare onvoldoende trekvermogen hebben.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW Touring 535i aut. met een Fendt

De ervaring van Leo Duursma met een BMW Touring 535i aut. (306 pk/225 Kw, bouwperiode: mei 2010 - 2017) en een Fendt Saphir 470 TF van 1410 kg geplaatst op 22-06-2024:

Mijn ervaringen met de combinatie BMW 535i Touring en de Fendt Saphir 470 zijn uitstekend. Bij 100 km/u zeer stil en stabiel en met een enorm acceleratie vermogen. Brandstof verbruik circa 1 : 6,5 ( solo 1;10) Ik gebruik de EMUK caravanpiegels die speciaal voor deze BMW bedoelt zijn.

Bekijk berekening

Wijzigen


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.


 

(Advertentie)

 

Lees ook:

Voorbeeld Trekrapport

Genuanceerd advies

Wet- en regelgeving

Gastenboek

RDW auto

 

©2024 Caravantrekker